Wymiana szczęk hamulcowych w CB [by D12]

Zablokowany
Awatar użytkownika
Staneq
Post Mistrz
Posty: 2460
Rejestracja: 8 lis 2004, o 17:40
Imię: Michał
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Wymiana szczęk hamulcowych w CB [by D12]

Post autor: Staneq »

Autorem tekstu jest D12:

Wymiana szczęk hamulcowych w CB.

Musimy zacząć od tego, że wymieniając okładziny można od razu wymienic bębny o ile ich wymiar graniczny przydatności został przekroczony. Wymiana hamulców to łatwa i przyjemna czynność szczególnie jak się podejdzie do tego pomału i wymiana (oczywiście wszystko wymienia się parami lewa i prawa strona) może zająć maksymalnie 2 godziny :)
Narzędzia potrzebne do zmiany:
- śrubokręty najlepiej 2 płaskie wąski i szeroki,
- kombinerki wąskie i szerokie,
- klucz do kół ( hehe),
- klucz 24 do odkręcenia śruby na piaście,
- młotek ( bez młota to nie robota) w celu odpukania bębna,
- drewniany klocek :) przyda się w najmniej oczekiwanym momencie,
- smar do łożysk.

UWAGA. Ręczny nie może być zaciągnięty :)
Strona Lewa/Prawa:
1. Zdjęte mamy już koło, należy zdjąć osłonke piasty, wyjąć zawleczke ( w zestawie z łożyskami jest nowa zatem można ją potraktować brutalnie) odkręcamy kluczem 24 śrubę na piaście. Potem mamy podkładkę z wypustem, wychodzi lekko jak się lekko popuka bęben dookoła młotkiem.
2. Wyjmujemy podkładkę i łożysko ( małe łożysko), ostukujemy młotkiem bęben dookoła co by poluzować stare i zablokowane czasem rantem na bębnie miejsca. Bęben będzie nam się ruszał w różnych płaszczyznach. Lekko ściągamy bęben do siebie, spoglądamy następnie od góry czy szczęki równo sa ułożone i czy bęben jest chętny do zejścia. Im więcej czasem uderzeń bębnem tym szybsze jego zejście.
3. Kaszana bęben zszedł, wszędzie pełno pyłu ze startych okładzin i bębna i brudu. Na widoku szcżęki, sprężynki, mechanizm z tłoczkami, linka od ręcznego, 2 sprężynki trzymające okładziny do obudowy. Trzeba od czegoś zacząć bo inaczej mozna zrobic sobie kłopotu. Jak robiłem to kiedyś u kolegi wykonałem kilka fotek w celu uzupełnienia gdyby później po złożeniu zostały mi na podłodze jakieś części.
4. Po lewej i po prawej mamy okładziny, w dolnej części mamy sprężyny jedna prowadzi do cięgna do układu hamulca ręcznego, druga spina nam na dole 2 okładziny. Jedna spręzyna pionowa po lewej stronie napina nam samoregulator ręcznego a druga spina nam u góry szczęki.
5. Demontaż zaczynamy od zdjęcia sprężynki z lewej strony, zaczępiona jest on u dołu o lewą okładzine a u góry o blaszke w kształcie cyngla.
6. Demontaż drugiej spręzyni który ja u góry w pozycji pionowej pod układem z tłoczkami
7. Mamy już coraz bardziej uwolniony układ. Demontujemy 2 spręzynki po jednej na każdej z okładzinie. Mają one długość około 20 mm i zaczepione są do obudowy osłony hamulców. Chwytamy w kombinerki te zawleczki i przekręcamy do momentu aż puszczą sprężynki
8. W tym momencie okładziny nie trzymają się za dobrze, odchylone w naszą strone, zdejmujemy (pręt) który zakończony jest "widełkami" z po sodku ma nagwintowaną. Ten element najlepiej później oczyścic i nasmarować np. WD-40.
9. Demontujemy lewą okładzine, odpuszcza dolna ( bardzo sztywna) sprężyna, zdejmujemy z uchwytu, hamulca ręcznego, prawą ogładzine i mamy piękny widok. PUSTO.
10. Czyścimy wnętrze po hamulcach, szmatką czymkolwiek aby dobrze usunąć to co jest, czyścimy również
11. Piaste również czyścimy co by potem w biegu przed nałożeniem czystszego bębna się nie wku&^$%ć.

Ten kawałek traktuje o wymianie łożysk na bębnie.
a) łożyska w bęnie są 2 po dwóch stronach. Bęben posiada 2 łożyska stożkowe. Koszt to 30 zł z zimeringiem, zawleczką + 2 łożyska.
b) chcą zdjąc małe łyżysko musimy posiadać odpowiedni płaskownik do wybicia łożyska. Płaskownik wkładamy , w odopowiednio przygotowane otwory, od strony dużego łożyska. Wyjdzie nam wtedy bieżnia, która będzie potrzebna do nowego bębna.
c) po wybiciu małego łożyska możemy przystąpic do wybijania dużego. Ta kolejność musi być zachowana, najpierw małe a potem duże. Uwierzcie, łatwo się o tym przekonać :)
d) Wbijanie łożysk znacie, drewniany klocek, gumowy bądź mocniejszy młotek, tylejka o srednicy odrobine mniejszej od nominalnego wymiaru łożyska.
e) Tyle. Łożyska wbite. Zwróćcie uwagę aby bieżnie wbić odpowiednio inaczej nie łożycie łożyska. Pozdr


12. Mamy kompletny bęben, więc należało by to odpowiednio złożyć. Polecam do tego zestaw naprawczy koszt 48 zł ale pozwoli złożyć to wszystko na nowych i pewnych podzespołach. Polecam wszystkie części mieć pod ręką :)
13. Zakładamy prawą szczękę, zaczepiamy za uchwyt ręcznego i mocujemy okładzine do obudowy ( gwoździk zakończony na płasko + sprężynka mała + zawleczka) Górna częśc okładziny musi dotykać do tłoczka.
14. Zakładamy dolną spręzynę, mocujemy do prawej okładziny i zaczepiamy za lewą. Dociskamy lewą okładzine i mocujemy do obudowy. Górna część lewej okładziny również musi dotykać do tłoczka.
15. Okładziny przymocowane, zakładamy środkowy łącznik
16. Lewa i prawa okładzina trzymają się
17. Prawa okładzina siedzi, mocujemy pręt pomiędzy okładzinami, razem z cynglem i drucikiem na lewej okładzinie. W celu lepszego włożenia pręta skręcamy go końca wtedy wejdzie łatwo.
18. Cyngiel, drucik i pręt zamontowane, zakładamy lewą pionową spręzyne do szczęki cyngla, a potem górną pionową spinającą prawą okładzinę i drucik z lewej strony.
19. Mamy zmontowany cały układ. Szczęki powinny być w tej samej płaszczyźnie, jedna ani druga nie powinny siedzieć wyżej od siebie.Smarujemy wszystkie łożyska i piast
20. Zakładamy bęben, jeżeli wchodzi z oporem poprawiamy szczęki. Powiniem wejść gładko. Wkładamy małe łożysko podkładke, nakręcamy nakrętkę, wkładamy zawleczke i zakładamy zaślepke. GOTOWE.


P.S. W razie pytań, badź poprawek zapraszam.
Było c14se
Zablokowany

Wróć do „Zawieszenie i Hamulce”