[CA] Modyfikacje układu hamulcowego

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Mihó
Nowy
Posty: 498
Rejestracja: 17 sty 2006, o 19:37
Lokalizacja: Poznań
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

[CA] Modyfikacje układu hamulcowego

Post autor: Mihó »

Absolutne minimum:

Jeśli wcześniej mieliśmy zaciski typu H (Delco) z prowadniczkami, warto wymienić je na 236x12mm z Astry F/Corsy A/B, Kadetta E, Vectry A - zaciski ATE:
Obrazek
Znika problem z zapiekaniem się ich, dalej możemy jeździć na felgach 13".

236x20:
Krokiem naprzód będzie montaż zestawu wentylowanych tarcz - wymagają zacisków z Corsy B, Lanosa/Astry F, Vectry A itp:
Obrazek
Dalej jeździmy na felgach 13"
foto by Mazur

Hamulce 256mm

Obrazek
to jest oczywiste, żadnych przeróbek dodatkowych. Pasują z Vectry A/B, Kadetta E, Astry F, Corsy B/Tigi. Polecam montaż osłon na piast od większego modelu:
Obrazek
Żeby je wymienić trzeba wybijać piasty i przy okazji łożyska są do wymiany. Można wyciąć jak na powyższym foto, wówczas montaż jest stosunkowo prosty.


SERWO

Standardowe serwo Delco ma 190mm średnicy. W Corsie B jest 220mm. Pompy pasują wymiennie - miałem serwo Delco, zamontowałem do niej pompę DELPHI z 2000r i wszystko działa i pasuje. W kwestii dopasowania serwa do samochodu:

1. Po lewej stronie serwo z CA.
2. Serwo z CA ma dłuższy o 30mm wodzik. Jest to trzpień o gwincie M10 na końcu. Łatwo to przedłużyć, polecam toczenie, by uzyskać prostą przedłużkę. Sam uchwyt do pedału jest rozchylany
3. Rozstaw śrub do ściany grodziowej pasuje idealnie
4. serwo z CA ma (widoczną na zdjęciach) flanszę, która odsuwa o 10mm serwo od ściany grodziowej. Dzięki temu jest przerwa pomiędzy zgrzewem na ścianie a serwem. Przy CB trzeba kombinować
5. Nie ma możliwości zakupu części zamiennych do serwa z CB
6. Serwo jest montowane na nakrętki jednorazowego użytku. Podobnie pompa

Obrazek
Obrazek
Obrazek


ABS

Potrzebna pompa hamulcowa z Corsy B (ja miałem z rocznika 2000, pasowała idealnie do mojego serwa), kompletne bębny tylne, modulator ABS, czujniki, okablowanie (robiłem sam), przeguby CB 1.2 z ABS, piasty CB.

Poniżej zdjęcia - modulator ABS, sterownik ABS. To są najważniejsze podzespoły. W ciągu wakacji montuję nowszy modulator (po roku 1996) - ma podwójne zawory, jest szybszy i lżejszy, oraz ma zintegrowany sterownik. Zwiększa to jego skuteczność, zmniejsza awaryjność - takie były przesłanki za jego wprowadzeniem.
ObrazekObrazek

Tylne tarcze kotwiczne - tu widoczne z Tigry (to samo co CB). Wypiaskowane, pomalowane proszkowo. Wszystko pasowało bez najmniejszych przeróbek - piasty, bębny, tarcze, cylinderki. Pasowała nawet linka z CA do starych szczęk.
Obrazek
Poniżej - taka sobie ciekawostka:
Samoregulator. Niby oryginał GM. Nie kosztował mnie 56zł, ale 18. Bo kupiłem go w hurtowni Daewoo, jako samoregulator do Matiza. A jest to dokładnie to samo co Corsa A/B Astra F
Obrazek

Podoba mi się zapis, jaki widnieje w instrukcji Vectry B:
Dysponując nawet tak bezpiecznym urządzeniem nie należy się niepotrzebnie narażać ryzykowną jazdą
A moje przemyślenia ? Miałem okazję, więc wyskoczyłem jeszcze raz na ubity śnieg. Ładnie się skręca podczas awaryjnego hamowania. To nie podlega żadnej dyskusji. Kontrola jest zapewniona. Problemem pozostaje droga hamowania w takich warunkach. Najkorzystniej wygląda, jeśli nie dojdzie do zablokowania kół. Hamowanie na prostej z włączonym i pracującym ABSem to jest strata cennych metrów.

Tył

Wielokrotnie spotkałem się z opinią, że jedynym uzasadnieniem dla tarcz hamulcowych z tyłu jest wyłącznie lans, lub moc powyżej 250-300KM. Zdanie to podtrzymuję, jednak nieco opiszę: Najważniejsze chyba w tej zabawie jest to, aby trafić reduktory 3/20 (Kadett E GSI/Astra F GSI - oba 16V) i takie zamontować. Inaczej możemy tańczyć na zakrętach. W przypadku reduktorów z Astry będzie konieczna wymiana pompy hamulcowej, gdyż w Astrze reduktory są montowane na przewodach hamulcowych. Jeśli w samochodzie jest ABS z CB, wówczas możemy zdać się tylko na piasty tylne z Astry, bo mają 29 zębów

Powodzenia w modach :)
Nie biorę na siebie żadnej odpowiedzialności związanej z problemami wynikającymi z nie przestrzegania powyższego opisu lub niedopełnienie zaleceń BHP

Przydatne linki (Mazur):
REGENERACJA ZACISKÓW HAMULCOWYCH
WYMIANA TARCZ HAMULCOWYCH I ZACISKÓW
Tarcze z tyłu (m&m)
Opel. Technik die begeistert
Corsa C Z18XE, Vectra B X18XE, Trabant 1.1, PTS 3.8 V6, Trabant 601
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i Hamulce”