Turbo zrób to sam!

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
szczygielek
Świeżak
Posty: 45
Rejestracja: 3 wrz 2009, o 22:26
Lokalizacja: Poznań
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Turbo zrób to sam!

Post autor: szczygielek »

Witajcie.
Wiem że Ameryki nie odkryłem ale pozwolę sobie zamieścić pewien artykuł.
Jako że nie znalazłem nic podobnego a są o to ciągłe pytania.
Jeżeli w czymś się pomyliłem to proszę o sprostowanie aby nikt nie miał później żali że coś mu nie wyszło. :-D

Turbo-zrób to sam!!!

W czasach gdzie każdy z nas dąży do wzmacniania swojego auta,przestały nas interesować ostre wałki,zwiększaniem kompresji,chipy albo po prostu nas to nie bawi i dużo kosztuję.
Postaram się tutaj opisać prosty i przede wszystkim tani przepis na soft turbo.
Mało to się razy słyszało gdzieś na forum że uturbianie naszego silniczka kosztuję niebagatelne sumy a rozmawiając z mechanikiem o tym tracimy wszelkie nadzieję.

Jako że właściciele "cento" opisali to dla siebie to i ja spróbuję opisać to dla silnika opla.C20ne
Jednym może to się okazać druciarstwem a innym tym czego od dawna tak upragnienie szukali.

Powklejam co ciekawe i może coś z tego wyjdzie...do dzieła!!!


Zajmijmy się szukaniem części:
Potrzebne nam będzie:
turbina
flanszę stal,kwas
1m.rury stal,kwas o takiej samej średnicy jak wyloty kanałów wydechowych z głowicy
4 kolanka hamburskie
przewód do zasilania turbiny
Bov
1,5 rury kwas,alu,stal średnica zbliżona do przepustnicy
włącznik ciśnieniowy taki z cinquecento lub 126p
dwa dodatkowe wtryski z c20ne
listwa wtryskowa z c20ne
jakiś wskaźniczek ciśnienia doładowania
zgrzewkę browarka :)



Wiemy czego szukać.Przykładowe ceny:

TURBO

Najważniejsze turbinka.

Jaką dobrać do softa?
Nie potrzebne nam wiadro od tira bo to się nawet nie rozpędzi a Lag będzie wielki.
Szukamy czegoś względnie małego.
Ja osobiście proponuję T2,nie jest duża i dla tego szybko"wstanie"np.golf 2 tdi 1,6. Ma względnie duży przelot oleju a na dodatek jest chłodzona wodą.Można szukać innej ale miało być tanio i satysfakcjonująco.
Drugim rozwiązaniem jest zakup turbinki od forda probe 2,2 turboGT
Tego jest dużo i za nie duże pieniądze.Proponuje zakup przez jakiś klub forda probe.
trzecie również dobre to turbinka od nissana 200sx ale to raczej dość szukany towar bo w 200sx siadają.

Gdzie tego szukać?
Najgorszym chyba pomysłem będzie allegro.
Choć ceny takiego sprzętu wahają się od 100zł do 400zł jednak ludzie sprzedają bo się po prostu skończyły.
Szukamy po szrotach,stacjach demontażu albo jak ktoś miał jakiego dzwonka i wysprzedaje swoje autko na części.Najlepiej samemu obadać taką turbinkę czy nie ma za dużych luzów i czy nie jest w jakiś specyficzny sposób zajechana,dlatego wysyłka odpada.tylko odbiór osobisty.
przyjmijmy 150zł max co można za nią dać(ja dałem 50zł).


FLANSZA
Są potrzebne trzy.jedna na wylot z głowicy,druga na wylot z turbo i wlot do niego.
Takie coś można bez problemu kupić na allegro,cena max 200zł zł ale można zawsze samemu to wykonać i zaoszczędzić kasiurkę.tłumaczyć nie muszę chyba jak to zrobić??Potrzebne płyta stalowa,gumówka,wiertarka z kamieniem i kilka wierteł.
Cena przyjęta 200zł

RURA

RURA 1 metr to koszta ok 20zł o takiej samej średnicy jak kolanko hamburskie.
Cena przyjęta 20zł

KOLANKO HAMBURSKIE

Takie kolanka dobieramy tak aby miały taka sama średnice jak kanał wydechowy w naszej głowicy.Są to kolanka 90'Potrzebne 4szt ale można wziąść ze dwa na zapas jakby coś się nie udało albo trzeba by było pociąć do budowy kolektora.

cena przyjęta to 7złszt

PRZEWÓD OLEJOWY DO TURBO

Przewód wykona nam firma która dorabia węże ciśnieniowe do maszyn i ogólnej hydrauliki.Do tego zagniotą nam końcówki potrzebne do zamontowania tego do osprzętu(turbo,blok).Do tego zakupimy u nich małe metalowe kolanko potrzebne nam do spływki oleju do miski olejowej.(większa średnica niż te zasilające).

cena przyjęta to 80zł

BOV

Tu jest wolna ręka.
Można iść po taniości i kupić cichy bov seria od probe ok 50zł
lub bardziej wypasiony sykający za ok 200zł
tutaj pozostaje allegro.

Cena przyjęta 50-200zł

WŁĄCZNIK CIŚNIENIOWY

Tutaj to są "guziki"max 50zł za nówkę a za piwo na szrocie.

Przyjęty koszt piwo!


DODATKOWE PALIWO

Nie ma sensu kupować dwóch wtrysków i listy.
Zakupmy cała listwę i 4wtryski.tutaj koszta również śmieszne bo max 50zł.
Bo tak na końcu kto to zbiera i po co to komu.zamiennie można użyć z 1,6 1,8 2,0,2,5,3,0 eco tec

Cena przyjęta 50zł

WSKAŹNIKI DOŁADOWANIA

Takie wskaźniki na allegro można kupić od 70zł

Cena przyjęta 70zł

BROWAR

Do miłej roboty nie może tego zabraknąć :) 24szt po 3zł
cena przyjęta 72zł

Nie liczymy oczywiście różnych rzeczy takich jak drut,gaz,prąd do miga.

Zabieramy się ro pracy.

rzeźbimy kolektorek pod turbo,należy zwrócić uwagę na to aby turbinka nie grzała nam chłodnicy,ani nie spaliła czujnika położenia wału.Co niektórzy zaproponują kolektor od fokusa bo taki to ładny "baranek" ale!!!Zwróćcie uwagę gdzie są kable WN i nie wejdą nam na świece a jak się uda je upchnąć to za chwile się spalą od kolektora.
Gdy już mamy na czym powiesić turbinę to i trzeba ją jakoś nasmarować.Olej można poprowadzić z dwóch miejsc.Albo bierzemy z tąd gdzie ma to c20let albo z tyłu silnika z głównej"aorty"olejowej,która znajduję się obok czujnika ciśnienia oleju tylko że na bloku a jest zaślepiona korkiem na imbus 8' albo 10'.wykręcamy korek i zamieniamy go naszym wężem olejoodpornym a drugi koniec przykręcamy do wejścia olejowego w turbince(to mniejsze).Mamy już doprowadzony olej to i trzeba go z tej turbinki wydobyć i do tego posłuży nam kolanko stalowe.Trzeba je wspawać ponad lustrem oleju w miskę olejową i połączyć wężem(wystarczy na szele bo nie ma dużego ciśnienia).
Bov-a trzeba zamontować w miarę możliwości blisko przepustnicy aby wypuszczał nadmiar powietrza gdy przepustnica się zamknie.
Teraz podam link do dodatkowego paliwa.Ale pierwsze po co kupiliśmy listwę paliwa??
Ano trzeba zamontować dwa dodatkowe tryski w rurę dolotową a co nam lepiej do tego posłuży jak nie ori listwa,ale trzeba ją przerobić.
Listwa od C20ne jest wykonana z kwasa i trzeba ją przerobić aby obsługiwała tylko dwa wtryski a nie cztery a do tego muszą być one koło siebie.Najprościej mogę to chyba wytłumaczyć tak:
Wycinamy dwa środkowe wtryski i resztę spawamy ze sobą pozostawiając wejście i wyjście dla paliwa.Teraz również użyjemy WŁĄCZNIK CIŚNIENIOWY.
http://www.grabowski.com.pl/uklady_turbo.htm

Do tego montujemy wskaźnik doładowania.powietrze trzeba wziąść z kolektora ssącego.do tego celu możemy wspawać w kolektor rurkę.Jako że kolektor jest z alu a spawanie tego podniesie nam koszta to jest na to rozwiązanie.Na wprost przepustnicy po drugiej stronie kolektora jest metalowy kapsel.można go przewiercić i tam wspawać a następnie tam właśnie podłączyć wskaźnik.
Wszystko oczywiście zapijając porządną ilością piwa well done! mamy turbo.
Łączymy wydech i jazda na testy.

Teraz kilka słów ode mnie.
Nie przeginajcie z doładowaniem bo wypali dziurę w tłoku,jeżeli motor nie jest w dobrej kondycji to nie zakładajcie takiego zastawu bo w takim przypadku nawet inny wałek może spowodować poważną usterkę silnika.


Przyjąłem że jak dobrze poszukasz to się na softa załapiesz w 1000złChyba że masz spryt łowcy to będziesz miał taniej.
:grin:
W planach....
CB c20ne supercharger
110KW +++
Na chwilę obecną c20ne + sterowanie c12nz :)
Nie znam się na diwajsach typu:
żarówki,lampki,breloczki,uchwyciki,pierdołki,guziczki i takie tam....najlepsze rozwiązanie to sprawdzone rozwiązanie ;)
Awatar użytkownika
ja37
Support Team
Support Team
Posty: 2071
Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
Imię: Grzesiek
Model auta: Astra H GTC
Silnik: Z20LEH
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy

Re: Turbo zrób to sam!

Post autor: ja37 »

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i Napęd”