Regeneracja alternatora BOSCH

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Mihó
Nowy
Posty: 498
Rejestracja: 17 sty 2006, o 19:37
Lokalizacja: Poznań
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Regeneracja alternatora BOSCH

Post autor: Mihó »

Uszkodzenia alternatora dzielimy na mechaniczne i elektryczne.

Elektryczne:
Napięcie za niskie i/lub świeci się kontrolka ładowania - najpewniej padły diody w mostku i/lub doszło do przebicia w uzwojeniu. Wspomniane objawy mogą też wynikać ze ślizgającego się paska.

Zbyt wysokie napięcie ładowania (powyżej 14.1V dla BOSCHa lub 14.4V dla Delco) - uszkodzony regulator

Mechaniczne:
Zużycie łożysk - świst dobiegający spod maski, w pełni zależny od obrotów silnika, zanikający całkowicie po zdjęciu paska klinowego

Poniższy opis udowodni wszystkim, że regeneracja alternatora nie jest trudna, że wystarczą do tego podstawowe narzędzia i dwie godziny pracy. Pokażę jak wymienić regulator i łożyska na przykładzie alternatora BOSCHa (w przypadku Delco są małe różnice).
Odróżnić można w sposób następujący: W przypadku Delco-Remy śruby skręcające obudowę są w połowie długości i nie przechodzą przez stojan - zaznaczone na zielono.
Obrazek
W przypadku BOSCH'a, śruby przechodzą przez cały stojan


Wymagane są podstawowe umiejętności techniczne. Opis identyczny dla Corsy A i B

Zaczynamy od zakupu łożysk 6201 i 6203. Idziemy do samochodu. Najpierw demontaż (zdjęcia poglądowe - tu akurat Delco, ale to nie szkodzi, bo sposób ich montowania jest identyczny).
Alternator znajduje się z prawej strony bloku silnika, pod kolektorem ssącym:
Obrazek
1. Bezwzględnie odłączamy dodatnią klemę akumulatora
2. Luzujemy górną śrubę M8 (klucz 13mm), wyjmujemy ją i odchylamy alternator do tyłu
Obrazek
3. Od strony podłużnicy znajduje się nakrętka (czerwona strzałka na foto) należy ją odrkęcić i w kierunku osi symetrii pojazdu wysunąć śrubę mocującą.
Obrazek
4. Teraz mając pewien manwer odłączamy dwa kable od alternatora - czerwony na oczku M6 to wyjście (ładowanie), a niebieski z białym to wzbudzenie (wyjście na kontrolkę)
5. Wyjmujemy alternator i odkręcamy nakrętkę kluczem 24mm, blokując sobie wirnik wsuwając w wał klucz imbusowy 8
Obrazek
6. Odkręcamy cztery śruby, rozsuwamy obudowę.

7. Najczęściej wymiana łożysk kończy się na wymianie pierwszego z nich (6201), gdyż głównie ono jest obciążone. Wybijamy stare, ale uwaga ! Przy osadzaniu nowych niedopuszczalne jest wbijanie !. Łożysko to znajduje się w korpusie alternatora, w jego części od strony pasa klinowego, przykrykryte blaszką:
Obrazek
Obrazek
8. Odrkęcamy regulator znajdujący się z pod spodem alternatora. Jeśli szczotki są zużyte, lub napięcie ładowania przekracza 14.1V (dla BOSCHa), należy regulator wymienić
9. Wyciągamy wirnik. Na jego końcu znajdziemy łożysko. Też je należy wymienić.
10. Oglądamy komutator. Na rysunku schematycznym pokazano po stronie prawej zużyty, po lewej dobry komutator. Gdy zużycie jest głębsze niż 1mm, a będą montowane nowe szczotki (regulator) konieczne będzie stoczenie go w warsztacie tokarskim.
Obrazek
11. Dostęp do mostka diodowego znajduje się w głębi alternatora
Obrazek
Poniższy cytat zawiera opis diagnozowania mostka diodowego:
W alternatorze masz 9 diód: 6 dużych, mocowych i 3 "pomocnicze" do zasilania regulatora i obwodu wzbudzenia.
Diody głowne, mocowe mierzysz pomiędy punktami gdzie dochodzą uzwojenia (3 punkty) a wyjściem z alternatora - diody plusowe. Diody minusowe pomiędzy uzwojeniami alternatora i masą. Diody pomocnicze pomiędzy uzwojeniami a tą blaszką z która styka sie regulator.
Jeżeli któaś dioda jest kaputt na zwarcie, to żeby zidentyfikować która trzeba odłączyć (odlutować chyba we wszystkich alternatorac) uzwojenia. Uzwojenia połączone są w gwiazdę.
12. Czyścimy obudowę.
ObrazekObrazekObrazek
13. Montujemy alternator spowrotem. Wszystkie śruby dokręcamy równomiernie, by mieć pewność że obudowa zsunie się równomiernie z każdej strony
14. Kolejność elementów od podkładek po nakrętkę przedstawia poniższe zdjęcie
15. Montujemy alternator w samochodzie. Warto przy tej okazji wymienić pasek klinowy. Po podłączeniu alternatora kończymy montaż mechaniczny i napinamy nowy pasek. Jeśli przewód masowy alternatora kruszy się, można go wymienić (najlepiej od razu na grubszy). Spadek napięcia pomiędzy zaciskami alternatora a klemami akumulatora nie powinien przekraczać 0.1V

Orientacyjne koszty:

Łożyska: 20zł-.../kpl
Pasek klinowy: od 7zł wzwyż. Gates wykonuje produkty OEM (na pierwszy montaż). Poza tnim polecam BOSCH'a, Contitech'a
Regulator wraz ze szczotkami: 20zł (zamiennik) -...
Obrazek
Mostek diodowy - ok. 70zł - zamiennik (ważna jest wydajność prądowa !)
Obrazek
Paski napędowe:
Corsa A - 9.5 x 875mm dla silników OHC.
Corsa A - Silniki OHV - 10x925

Corsa B - silniki C12NZ, C14NZ,X12SZ, X14SZ, C14SE - do końca roku modelowego 1994 - 9.5x913
Corsa B - silniki C12NZ, C14NZ,X12SZ, X14SZ, C14SE - od początku roku modelowego 1995 - 10x925mm

Na każdym pasku jest napisany jego wymiar.

Wykonywanie naprawy w sposób opisany powyżej umożliwia usunięcie usterki. Instrukcja została spisana w oparciu o praktyczne działanie.
Nie biorę na siebie żadnej odpowiedzialności związanej z problemami wynikającymi z nie przestrzegania powyższego opisu lub niedopełnienie zaleceń BHP.
Zdjęcia zostały wykonane przez autora i są jego własnością, lub zostały udostępnione i zamieszczone za zgodą autorów. Podziękowania dla letisa i fotografa z OCFC
Opel. Technik die begeistert
Corsa C Z18XE, Vectra B X18XE, Trabant 1.1, PTS 3.8 V6, Trabant 601
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”