recyrkulacja spalin / egr
Regulamin forum
PRZECZYTAJ: Główne Reguły CorsaSport.pl
PRZECZYTAJ: Główne Reguły CorsaSport.pl
- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
recyrkulacja spalin / egr
czy ktos moze mi wyjasnic wszystkie za i przeciw zaslepieniu rurki, ktora wlatuja spaliny do kolektora ssacego w x14xe..?
juz mowie o co chodzi. nie chce mi sie dorabiac specjalnie patentu na zamontowanie gumowego przewodu transportujacego spaliny do kolektora. chce zamontowac niebawem adasiowy box, ale potrzebuje wiedziec czy zaslepienie egr cos moze popsuc, czy nie. szukalem w archiwum - nic nie zwrocilo. szukalem na corsasport - opinie podzielone. jedni mowia zaslepiac inni zupelnie odwrotnie. jakies pomysly? anything..?
juz mowie o co chodzi. nie chce mi sie dorabiac specjalnie patentu na zamontowanie gumowego przewodu transportujacego spaliny do kolektora. chce zamontowac niebawem adasiowy box, ale potrzebuje wiedziec czy zaslepienie egr cos moze popsuc, czy nie. szukalem w archiwum - nic nie zwrocilo. szukalem na corsasport - opinie podzielone. jedni mowia zaslepiac inni zupelnie odwrotnie. jakies pomysly? anything..?

- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
egr:
W celu ograniczenia emisji tlenków azotu, spaliny są kierowane specjalnym przewodem z kolektora wylotowego do układu dolotowego. Powstałą mieszaninę gazów składającą się ze świeżego powietrza i spalin moduł sterujący miesza ze zmniejszoną ilością paliwa dawkowaną przez układ paliwowy w układzie pętli zamkniętej. Zwiększanie masy gazu roboczego obniża temperaturę spalania i powoduje zmniejszenie wydzielania tlenków azotu nawet o 30%.
przy okazji dowiedzialem sie jeszcze, ze nastepna rzecz, ktora wywale z samochodu to pompa lewego powietrza
Układ powietrza dodatkowego (czasem nazywany układem powietrza wtórnego) jest uruchamiany na krótki czas podczas rozgrzewania silnika. Za pośrednictwem tego układu świeże powietrze jest wtłaczane bezpośrednio do poszczególnych kanałów wylotowych w głowicy silnika, umożliwiając utlenianie niespalonych węglowodorów i tlenku węgla. Dodatkowa porcja tlenu (a tym samym wysoka temperatura spalin) powoduje tzw. efekt dopalania. Podczas trwania tego procesu temperatura spalin nadal wzrasta i podczas fazy rozgrzewania silnika katalizator szybciej osiąga temperaturę roboczą. Tym samym zawartość substancji toksycznych w spalinach ulega zmniejszeniu.
zrodlo: http://www.auto-online.pl/elektron/siln ... ologia.htm
wszystko juz wiem, mozna zablokowac
to co.. ile bedzie po boxie i strojeniu.. 105, czy wiecej?
W celu ograniczenia emisji tlenków azotu, spaliny są kierowane specjalnym przewodem z kolektora wylotowego do układu dolotowego. Powstałą mieszaninę gazów składającą się ze świeżego powietrza i spalin moduł sterujący miesza ze zmniejszoną ilością paliwa dawkowaną przez układ paliwowy w układzie pętli zamkniętej. Zwiększanie masy gazu roboczego obniża temperaturę spalania i powoduje zmniejszenie wydzielania tlenków azotu nawet o 30%.
przy okazji dowiedzialem sie jeszcze, ze nastepna rzecz, ktora wywale z samochodu to pompa lewego powietrza

Układ powietrza dodatkowego (czasem nazywany układem powietrza wtórnego) jest uruchamiany na krótki czas podczas rozgrzewania silnika. Za pośrednictwem tego układu świeże powietrze jest wtłaczane bezpośrednio do poszczególnych kanałów wylotowych w głowicy silnika, umożliwiając utlenianie niespalonych węglowodorów i tlenku węgla. Dodatkowa porcja tlenu (a tym samym wysoka temperatura spalin) powoduje tzw. efekt dopalania. Podczas trwania tego procesu temperatura spalin nadal wzrasta i podczas fazy rozgrzewania silnika katalizator szybciej osiąga temperaturę roboczą. Tym samym zawartość substancji toksycznych w spalinach ulega zmniejszeniu.
zrodlo: http://www.auto-online.pl/elektron/siln ... ologia.htm
wszystko juz wiem, mozna zablokowac

to co.. ile bedzie po boxie i strojeniu.. 105, czy wiecej?


-
- Nowy
- Posty: 120
- Rejestracja: 13 paź 2003, o 11:14
- Lokalizacja: Wałbrzych
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
I tu nasuwa mi sie wątpliwosc. Czy w wypadku zaslepienie EGR modul sterujacy dostanie informację o tym ze powinien podac "normalna" dawke paliwa, a nie zmnniejszona jak w przypadku gdy powinno nastapic otwarcie zaworu EGR ?? A jesli takowa informację ow modul dostaje to skad??!markos pisze:egr:
Powstałą mieszaninę gazów składającą się ze świeżego powietrza i spalin moduł sterujący miesza ze zmniejszoną ilością paliwa dawkowaną przez układ paliwowy w układzie pętli zamkniętej
Wydaje mi sie ze w przypadku zaslepienia tylko - komp nadal bedzie podawal takie ilosci paliwa jakgdyby zwor nadal pracowal
Natomiast usuniecie EGR bedzie skutkowalo zgloszeniem bledu i przejsciem silnika w program awaryjny.
Tak czy inaczej obie opcje wymagaja wydaje mi sie ingerencji w kompa.
Szukam juz od dluzszego czasu kogos kto jezdzi bez egr i potrafi OBIEKTYWNIE ocenic zmiany w pracy silnika, tak wiec jesli moglbys to opisz wrazenia po deinstalacji.
A z tego co pamietam to jedynie shreek swewgo czas u zaslepial sobie EGR blaszka z puchy po piwie.
[/quote]
corsa b 3d x10xe
- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
jak bedzie marudzil i zglaszal check engine to wykasuje mu w ogole opcje pt. egr
zamierzam rowniez wykasowac z kompa opcje pt. pompa powietrza (za jakis czas) i oczywiscie opcje pt. poduszki, bo zadnej juz nie mam
komputer w moim samochodzie powoli zaczyna sluzyc do tego, do czego powinien sluzyc juz dawno - do sterowania dawkami paliwa i zaplonem, a nie do dbania o ekologie i moje bezpieczenstwo
o swoje bezpieczenstwo zadbalem juz sam i wczoraj kupilem sobie nowe szelki...

zamierzam rowniez wykasowac z kompa opcje pt. pompa powietrza (za jakis czas) i oczywiscie opcje pt. poduszki, bo zadnej juz nie mam

komputer w moim samochodzie powoli zaczyna sluzyc do tego, do czego powinien sluzyc juz dawno - do sterowania dawkami paliwa i zaplonem, a nie do dbania o ekologie i moje bezpieczenstwo

o swoje bezpieczenstwo zadbalem juz sam i wczoraj kupilem sobie nowe szelki...

- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
nie no bez przesady.. odlaczenie egr i wyjecie katalizatora nie zrobi ze mnie nagle dymiacej na czarno ciezarowki.. swoja droga zawsze zastanawialem sie czy ktoras z tych ciezarowek spelnia jakakolwiek aktualna norme czystosci spalinsir_Dave pisze:uwazaj zeby o to nie zadbaly odpowiednie sluzby hehehe

poza tym.. ktore sluzby zbadaja sklad spalin w moim samochodzie na ulicy?

ps. przeglady jak wiadomo zalatwia sie u pana zdzisia/leszka/mietka na zaprzyjaznionej stacji diagnostycznej


-
- Nowy
- Posty: 120
- Rejestracja: 13 paź 2003, o 11:14
- Lokalizacja: Wałbrzych
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Masz racje choc NOx i CO nie widac!markos pisze: nie no bez przesady.. odlaczenie egr i wyjecie katalizatora nie zrobi ze mnie nagle dymiacej na czarno ciezarowki..

Ale raczej nikt nie ma nic naprzeciw tunningowi tego rodzaju jesli robia to ludzie z glowa. W przypadkach takich jak Twoje normy spalin moga zostac swobodnie zachowane.
Przeciwny jestem natomiast tjunigoffcom zaczynajacym od wyciecia kata i wstawieniu strumienicy, zamiast od modyfikacji czy raczej napraw wyeksploatowanych żężących silnikow spalajacych wieksze ilosci oleju od benzyny.
corsa b 3d x10xe
-
- Nowy
- Posty: 120
- Rejestracja: 13 paź 2003, o 11:14
- Lokalizacja: Wałbrzych
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
A tak na marginesie - wrzuce tu opis demontazu i czyszcenia EGR - moze sie komus przyda.
Tekst przepisalem na potrzeby innego forum ale mysle ze nie zaszkodzi umiescic go rowniez tutaj, tym bardziej ze powstal topic tej tematyce
ZAZNACZAM ZE TEKST NIE JEST MOJEGO AUTORSTWA-Pochodzi ze strony http://tigra-team.pl a autorem jest Z.Stanislawski.
Ponadto dotyczy silników X14XE i X16XE ale wiekszosc istotnych punktow dotyczy rownez X10XE.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Klamoty potrzebne do operacji:
- klucz nasadowy Torx (gwiazda) o długości 45 i małej grzechotce, bowiem 1/2 cala to jednak za grubo
- klucz nasadowy Torx o długości 35 lub 40 i małej grzechotce dla odkręcenia rury powietrza dolotowego
- kawałek silnego magnesu dla wyjęcia schowanej śruby
- latarkę lub coś w tym stylu
- normalnie wyposażoną skrzynkę narzędziową
- kit dla „przylepienia" śruby do klucza Torx
- środek czyszczący układ hamulcowy
- trochę „pseudo-kleju" dla przyklejenia uszczelki metalowej do AGR-u
(- wspomniana wyzej uszczelka, NOWA - przyp. s_D)
- ... i spory „bagaż cierpliwości" - i to będzie najtrudniejsze!!!
DEMONTAZ:
- zdemontować zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego,
- umieszczoną z lewej strony przed kabiną pasażerską rurę ssącą powietrza odłączyć od kolektora dolotowego, ponieważ rura ta podczas montażu podnosi ukrytą śrubę o 1mm przez co można uszkodzić gwint (niestety doświadczyłem tego osobiście), a następnie odłączyć rurę od filtru powietrza. Ta operacja niestety nie daje zbyt dużego pola manewru, ale pomimo całej tej ciasnoty wystarczy na wymianę zaworu. Śrubę widać, jeśli od strony filtru powietrza skierujemy latarkę do środka lub może inaczej - domyślając się co tam może być, nazwiemy to śrubą,
- moja propozycja jest taka, aby najpierw odkręcić ukrytą śrubę. Widać ją, jeśli patrząc od skrzyni biegów spojrzymy w pionie przez pierwszą szczelinę utworzoną tak przez rurę dolotową, a następnie kiedy skierujemy lekko latarkę od lewej strony w dół na prawo (może to i brzmi śmiesznie, niemniej jednak ... ),
- dłuuuugi i cienki Torx 45 nałożyć na śrubę i wykręcić,
- z drugą śrubą pójdzie łatwiej,
- NIE dopuścić do tego, aby uszczelka spadła na dół, ponieważ będzie niezbędna dla ustalenia, jak przebiegało jej ułożenie po obwodzie, aby można było ją ponownie właściwie założyć -> naturalnie NOWĄ!,
- włożyć zawór do środka oczyszczającego układ hamulcowy i tak pozostawić na całą noc.
Montaz
- Oczyścić wstępnie i zgrubnie, a finalnie najlepiej sprężonym powietrzem.
- posmarować „pseudo-klejem" uszczelkę w obszarze przelotu śrub, gdyż w przeciwnym razie nic nam nie wyjdzie z wkręcenia śrub lub kołków dystansowych (zalecane na przyszłość - będzie mniej problemów z wy- i wkręceniem niż z oryginalnymi śrubami!),
- skorzystać z pomocy drugiej osoby, zadaniem której będzie odsunięcie trochę rury ssącej powietrza, ponieważ w innym przypadku, jak to już wspomniałem, podniesie ona śrubę o ok. 1 mm. Jest to bardzo ważne, gdyż inaczej grozi zerwaniem gwintu, a przegwintowanie otworu nie jest wcale takie ... proste,
- najpierw wkręcić górną śrubę, aż będzie pewnie trzymać zawór AGR, aie jednocześnie umożliwi jego obracanie. Teraz należy pewnie chwycić zawór za kołnierz, a następnie lekko pokręcając nim dopasować jego położenie dla włożenia drugiej śruby,
- drugą śrubę umocować na Torx-ie za pomocą kitu, gdyż w innym przypadku na pewno spadnie w dół, a następnie wkręcić ją. zważając na to, aby „weszła" prawidłowo w gwint (to bardzo ważne, aby prawidłowo „załapała", powiedzmy 2 pierwsze zwoje!),
- nooo ... a teraz pozostaje ... tylko całość złożyć ... do kupy.
Najważnjejsze: podejmując się wymiany tego zaworu miejcie świadomość na co się „porywacie", a także i to, że wykonujecie to na Waszą własną odpowiedzialność.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
To tyle odnośnie EGR.
Acha, tekst zamieszczam z powodu niedzialania dzialu "downloads" na tigra-team.pl gdzie onegdaj artykul ten byl jak i wiele innych rownie przydatnych.
Pozdrawiam
Tekst przepisalem na potrzeby innego forum ale mysle ze nie zaszkodzi umiescic go rowniez tutaj, tym bardziej ze powstal topic tej tematyce
ZAZNACZAM ZE TEKST NIE JEST MOJEGO AUTORSTWA-Pochodzi ze strony http://tigra-team.pl a autorem jest Z.Stanislawski.
Ponadto dotyczy silników X14XE i X16XE ale wiekszosc istotnych punktow dotyczy rownez X10XE.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Klamoty potrzebne do operacji:
- klucz nasadowy Torx (gwiazda) o długości 45 i małej grzechotce, bowiem 1/2 cala to jednak za grubo
- klucz nasadowy Torx o długości 35 lub 40 i małej grzechotce dla odkręcenia rury powietrza dolotowego
- kawałek silnego magnesu dla wyjęcia schowanej śruby
- latarkę lub coś w tym stylu
- normalnie wyposażoną skrzynkę narzędziową
- kit dla „przylepienia" śruby do klucza Torx
- środek czyszczący układ hamulcowy
- trochę „pseudo-kleju" dla przyklejenia uszczelki metalowej do AGR-u
(- wspomniana wyzej uszczelka, NOWA - przyp. s_D)
- ... i spory „bagaż cierpliwości" - i to będzie najtrudniejsze!!!
DEMONTAZ:
- zdemontować zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego,
- umieszczoną z lewej strony przed kabiną pasażerską rurę ssącą powietrza odłączyć od kolektora dolotowego, ponieważ rura ta podczas montażu podnosi ukrytą śrubę o 1mm przez co można uszkodzić gwint (niestety doświadczyłem tego osobiście), a następnie odłączyć rurę od filtru powietrza. Ta operacja niestety nie daje zbyt dużego pola manewru, ale pomimo całej tej ciasnoty wystarczy na wymianę zaworu. Śrubę widać, jeśli od strony filtru powietrza skierujemy latarkę do środka lub może inaczej - domyślając się co tam może być, nazwiemy to śrubą,
- moja propozycja jest taka, aby najpierw odkręcić ukrytą śrubę. Widać ją, jeśli patrząc od skrzyni biegów spojrzymy w pionie przez pierwszą szczelinę utworzoną tak przez rurę dolotową, a następnie kiedy skierujemy lekko latarkę od lewej strony w dół na prawo (może to i brzmi śmiesznie, niemniej jednak ... ),
- dłuuuugi i cienki Torx 45 nałożyć na śrubę i wykręcić,
- z drugą śrubą pójdzie łatwiej,
- NIE dopuścić do tego, aby uszczelka spadła na dół, ponieważ będzie niezbędna dla ustalenia, jak przebiegało jej ułożenie po obwodzie, aby można było ją ponownie właściwie założyć -> naturalnie NOWĄ!,
- włożyć zawór do środka oczyszczającego układ hamulcowy i tak pozostawić na całą noc.
Montaz
- Oczyścić wstępnie i zgrubnie, a finalnie najlepiej sprężonym powietrzem.
- posmarować „pseudo-klejem" uszczelkę w obszarze przelotu śrub, gdyż w przeciwnym razie nic nam nie wyjdzie z wkręcenia śrub lub kołków dystansowych (zalecane na przyszłość - będzie mniej problemów z wy- i wkręceniem niż z oryginalnymi śrubami!),
- skorzystać z pomocy drugiej osoby, zadaniem której będzie odsunięcie trochę rury ssącej powietrza, ponieważ w innym przypadku, jak to już wspomniałem, podniesie ona śrubę o ok. 1 mm. Jest to bardzo ważne, gdyż inaczej grozi zerwaniem gwintu, a przegwintowanie otworu nie jest wcale takie ... proste,
- najpierw wkręcić górną śrubę, aż będzie pewnie trzymać zawór AGR, aie jednocześnie umożliwi jego obracanie. Teraz należy pewnie chwycić zawór za kołnierz, a następnie lekko pokręcając nim dopasować jego położenie dla włożenia drugiej śruby,
- drugą śrubę umocować na Torx-ie za pomocą kitu, gdyż w innym przypadku na pewno spadnie w dół, a następnie wkręcić ją. zważając na to, aby „weszła" prawidłowo w gwint (to bardzo ważne, aby prawidłowo „załapała", powiedzmy 2 pierwsze zwoje!),
- nooo ... a teraz pozostaje ... tylko całość złożyć ... do kupy.
Najważnjejsze: podejmując się wymiany tego zaworu miejcie świadomość na co się „porywacie", a także i to, że wykonujecie to na Waszą własną odpowiedzialność.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
To tyle odnośnie EGR.
Acha, tekst zamieszczam z powodu niedzialania dzialu "downloads" na tigra-team.pl gdzie onegdaj artykul ten byl jak i wiele innych rownie przydatnych.
Pozdrawiam
corsa b 3d x10xe
-
- Nowy
- Posty: 347
- Rejestracja: 19 gru 2002, o 17:38
- Lokalizacja: Rzeszów
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
ELO ja mam juz wsadzonego X14XE do swojej corsuni i własnie zaślepiłem EGR a także wywaliłem całą instalacje do recyrkulacji spalin. Dokładniej pisząc została zaspawana dziurka w kolektorze wydechowym a zawór EGR otrzymał zaślepkę z blaszki
Nie mam pojęcia jak silniczek zachowywał by się z tymi urządzeniami ponieważ od razu je usunąłem. Za niedługo planuje zmierzyc wszystko na hamowni i wtedy się z wami podzielę wynikami. Czy czemuś to usuniecie zaszkodziło - nie sądze ale to moze byc moje mylne zdanie szczegolnie ze teraz w mojej corsi pracuje zamiast ospałuch 8 zaworowych 45 PS szybkie 16 zaworowe ok 90 PS



















Pozdrowienia przesyła Criters
-
- Nowy
- Posty: 231
- Rejestracja: 4 lis 2003, o 16:15
- Lokalizacja: Radzymin koło Wa-wy
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Są takie patrole drogówki. Jeżdżą czymś w stylu poloneza trucka i jak już cię zatrzymają to poza sprawdzeniem emisji spalin sprawdzą Ci ustawienie świateł i pare innych rzeczypoza tym.. ktore sluzby zbadaja sklad spalin w moim samochodzie na ulicy?


@@@CTM#288@@@
Corsa B C14SE
Corsa B C14SE