Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez wspomy

Wszystkie informacje o elementach układu kierowniczego Corsy B.
ODPOWIEDZ
morhol
Nowy
Posty: 182
Rejestracja: 31 sie 2009, o 22:01
Lokalizacja: SPS
Podziękował;: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez wspomy

Post autor: morhol »

Jak w temacie, o decyduje o ciężkości kręcenia kierownicą w wersji bez wspomagania? W mojej corsie kiera chodzi dość ciężko, ale ostatnio pożyczyłem corsę od znajomego i w tamtej kręciło się zaskakująco lekko, mimo że też nie ma wspomagania. Rozmiar opon ten sam.
Awatar użytkownika
gregor9144
Nowy
Posty: 142
Rejestracja: 10 cze 2012, o 10:05
Imię: Gregor
Lokalizacja: Biała Podlaska
Podziękował;: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: gregor9144 »

U mnie po wymianie łożysk na mcpersonach zdecydowanie lżej się kręciło ;)
Awatar użytkownika
damianzalesie
Świeżak
Posty: 54
Rejestracja: 9 kwie 2011, o 01:10
Imię: Damian
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: damianzalesie »

Mogą być końcówki drążka pozacierane, u mnie tak było i się strasznie ciężko kręciło :). Jak masz auto obniżone to o wiele lżej się kręci, wystarczy ruszyć autem i praktycznie jednym palcem można kręcić :P
Awatar użytkownika
wolga85
Weteran
Posty: 1035
Rejestracja: 12 sty 2009, o 21:03
Imię: Marcin
Lokalizacja: Gdów (na południe od Krakowa)
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: wolga85 »

O sile jaką trzeba użyć do kręcenia kierownica główny wpływ ma szerokość opony i ciężar (ile osób na pokładzie i ciśnienie w oponach im wyższe tym lżej ). Potem jest ewentualnie jest zatarta przekładnia (czasem za mocno skasowany jest luz na niej) ,zatarte łożyska amortyzatora, sworzeń.
6 do 100 czy 6 na 100. Oto jest pytanie
morhol
Nowy
Posty: 182
Rejestracja: 31 sie 2009, o 22:01
Lokalizacja: SPS
Podziękował;: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: morhol »

Gdzie owa śruba do kasowania luzu się znajduje? Mam auto na kanale bo robię blacharkę więc przy okazji zajrzałbym do niej.
Awatar użytkownika
!markos
M A S T E R
Posty: 7632
Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
Imię: mihau
Lokalizacja: waw
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: !markos »

Pewnie na maglownicy w miejscu gdzie listwa naciska na zebnik.
Obrazek
Awatar użytkownika
wolga85
Weteran
Posty: 1035
Rejestracja: 12 sty 2009, o 21:03
Imię: Marcin
Lokalizacja: Gdów (na południe od Krakowa)
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: wolga85 »

Dokładnie jak pisze Markos. Tyle tylko że skrzynia skutecznie blokuje do niej dostęp i bez specyficznego klucza lub wyjęcia skrzyni jest ciężko odkręcić. Drugą sprawą jest padający uszczelniacz na maglownicy (na wałku ) . Dostaję się woda do maglownicy i ze smaru robi się błoto rdzawo-wodno-smarowe.
6 do 100 czy 6 na 100. Oto jest pytanie
morhol
Nowy
Posty: 182
Rejestracja: 31 sie 2009, o 22:01
Lokalizacja: SPS
Podziękował;: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: morhol »

Wytłumaczcie mi coś, bo trochę zgłupiałem. Po założeniu kół zimowych (oplowska stal 13", rozmiar opon ten sam co letnie - 175/70) kręcę kierą jednym palcem. Na letnich trzeba było się nie lada napocić żeby nawrócić na parkingu, z resztą na łukach też czuć było opory. Letnie mam alu też 13" o innym ET - felgi są prawie na równo z nadkolem. Może to mieć tak duże znaczenie? Bo już naprawdę nie wiem co jest grane.
Awatar użytkownika
wolga85
Weteran
Posty: 1035
Rejestracja: 12 sty 2009, o 21:03
Imię: Marcin
Lokalizacja: Gdów (na południe od Krakowa)
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: wolga85 »

Kluczem jest tu skrót ET. Oś obrotu koła jest na zwrotnicy im dalej od osi czyli czym mniejsze ET tum ramie obrotu większe. Przyłożenie punktu działania siły z kolumny kierowniczej jest stałe (przekładnia ta sama mocowania drążków stałe), zmienia się natomiast punkt przyłożenia przeciw siły czyli oporu opony. Mimo iż siła jest taka sama ,działa na większym ramieniu dźwigni niż przy dużym ET. Reasumując małe ET ciężko się kręci duże ET lżej.

PS Najlżej kręcić kierownicą bedzie wtedy jak ET będzie tak dobrane że oś obrotu pokryje się z poprzeczna osia felgi.
6 do 100 czy 6 na 100. Oto jest pytanie
morhol
Nowy
Posty: 182
Rejestracja: 31 sie 2009, o 22:01
Lokalizacja: SPS
Podziękował;: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: morhol »

Czyli najlepiej będzie jeśli założę felgi o ET 49 takim jak mają fabryczne. Szkoda bo do tych alu już kupiłem 2 sztuki opon na zmianę. W takim razie szukam nowych felg, rozejrzę się za czymś oryginalnym oplowskim żeby nie mieć znów problemu.

edit:
czy możliwe jest stoczenie felgi alu na wyższe ET?
Awatar użytkownika
Fotokaczmarek
Nowy
Posty: 107
Rejestracja: 21 mar 2010, o 21:28
Imię: Konrad
Lokalizacja: Nowy Sącz
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: Fotokaczmarek »

145/80/R13 , Wtedy Moja Była Corsa bez Wspomy Kręciła się jednym palcem , Podstawa to Felgi i opony jakie przewidział producent .
MosQuito
morhol
Nowy
Posty: 182
Rejestracja: 31 sie 2009, o 22:01
Lokalizacja: SPS
Podziękował;: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Co decyduje o ciężkości kręcenia kółkiem w wersji bez ws

Post autor: morhol »

No ja jak pisałem wyżej mam teraz zimówki 175 na fabrycznej stali 13" ET49 i też kręcę jednym palcem, ale jak miałem letnie alu 13" opony 175 i jakieś niskie ET(na feldze nie jest wybite) to przy byle manewrze się napociłem. Teraz szukam coś takiego, ale już z letnimi gumami: http://tablica.pl/oferta/opony-zimowe-a ... 9376be690f
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ Kierowniczy”