Zasada działania i budowa układów wydechowych

Wszystkie informacje o elementach układu wydechowego Corsy A.
ODPOWIEDZ
ThomasTsT
Nowy
Posty: 438
Rejestracja: 12 cze 2004, o 13:44
Lokalizacja: Łodz
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Zasada działania i budowa układów wydechowych

Post autor: ThomasTsT »

1. Zasada działania i budowa układów wydechowych.

Prawidłowo działający układ wydechowy silnika spalinowego powinien spełniać następujące zadania :
-odprowadzać spaliny w miejsce , które uniemożliwia ich przedostawanie się do wnętrza pojazdu
- tłumić hałas spowodowany wypływem spalin
- obniżać toksyczność spalin
- oddziaływać na wskaźniki robocze silnika tj. : moc i moment obrotowy.
Zapewne wszyscy wiedzą o tych zadaniach ale nie każdy wie jak są one realizowane . W układach wydechowych samochodów użytkowych produkowanych seryjnie , konstruktorzy idą na kompromis pomiędzy uzyskiwanymi osiągami a komfortem jazdy i ochrona środowiska. Stąd wynikają nie zawsze najlepsze osiągi samochodu , które są ograniczone przez konstrukcję układu wydechowego , w którym zastosowano wiele rozwiązań hamujących swobodny wypływ spalin . Przedstawię tu tylko te elementy układu które nas najbardziej interesują , a więc kolektory i tłumiki. Ale na początek skrótowy opis działania układów wydechowych.

W momencie gdy w silniku po zapłonie mieszanki zostaje otwierany zawór wydechowy , spaliny wydostają się do układu wydechowego z bardzo dużą prędkością około 510m/s (silniki czterosuwowe). W tym czasie spaliny przemieszczają się w postaci fali nadciśnienia. Po przejściu przez określona długość rury wylotowej - zwana długością rezonansową , spaliny powinny trafić do pierwszego tłumika lub komory , w której nastąpi ich gwałtowne rozprężenie co spowoduje powstanie fali podciśnienia . W silnikach czterosuwowych w tym miejscu montowane są tłumiki posiadające komory rozprężne tzw. rezonatory , bądź komory rezonansowe stosowane bardzo rzadko , szczególnie w samochodach wyścigowych , lub też co teraz jest bardzo często spotykane strumienice. Fala podciśnienia powraca do silnika i w przypadku dobrze dobranej długości i średnicy rury wylotowej powróci w czasie gdy zawór wydechowy będzie jeszcze otwarty . Spowoduje to "wyssanie" reszty spalin z cylindra , dokładne go oczyszczenie co pozwala na napełnienie go w całości świeżą mieszanką paliwowo-powietrzną . Ma to bardzo duży wpływ na osiąganą przez silnik moc i jest najważniejszym elementem układów wydechowych , który zabiera moc przy nieprawidłowym wykonaniu. Maksymalne podciśnienie w kanale wydechowym powinno być uzyskane w chwili otwierania zaworu dolotowego , pozwala to na zwiększenie prędkości napływu mieszanki do cylindra , gdyż w momencie otwarcia zaworu dolotowego bezwładność mieszanki , powoduje że jej ruch jest wolny i ulega stopniowemu przyspieszaniu. Największa szybkość napływu mieszanki do cylindra, powinna być uzyskana w chwili gdy zawór ssący jest otwarty maksymalnie. Uzyskać to można właśnie między innymi po przez odpowiednie dobranie wymiarów układu wydechowego. Właśnie ta część układu ma największy wpływ na prace silnika , gdyż występują w niej zjawiska dynamiczne. Zazwyczaj część ta kończy się na pierwszej przegrodzie tłumika , za która następuje tłumienie hałasu wypływu spalin. W dalszej części układu występują zjawiska akustyczne, a jego zadaniem jest tłumienie hałasu, choć istnieje możliwość oddziaływania na wskaźniki robocze , ale nie w takim stopniu jak w przypadku długości rezonansowej. Tak to wygląda w dużym skrócie , ale pozwala na zrozumienie najważniejszych rzeczy związanych z pracą układu wydechowego , co przyda się w dalszej części , gdy przejdę do opisu zmian wprowadzanych w układach wydechowych.

Teraz przedstawię najczęściej występujące rodzaje tłumików w naszych samochodach. Najczęściej spotykane to tłumiki absorbcyjne , które wykonane są z rury siatkowej umieszczonej w puszce wypełnionej materiałem dźwiękochłonnym np.: wata stalową lub elastyczną wata szklaną. Ich zaleta jest to że charakteryzują się niskimi oporami przepływu i nadają się do tłumienia dźwięków o wyższych częstotliwościach . Są to tzw. tłumiki przelotowe , często nazywane tak w tuningu. Inny rodzaj to tłumiki refleksyjne , zbudowane z wielu komór o jednakowych lub różnych pojemnościach połączonych ze sobą rurkami , lub jako rura siatkowa umieszczona w pustych komorach (jednej bądź kilku zależnie od przeznaczenia). Tłumiki te charakteryzują się znacznymi oporami przepływu oraz tym że tłumią głównie dźwięki o niskiej częstotliwości czyli tzw. basy.
Często można spotkać się z mieszanką tych dwóch rozwiązań i jest to najczęściej stosowane w tłumikach , które po zamontowaniu dają nam charakterystyczny basowy dźwięk i poprawę osiągów. Poniżej przedstawiony jest przykład budowy takiego tłumika.

Obrazek

Mówiąc o budowie układów wydechowych należy także wspomnieć o kolektorach , gdyż jest to jeden z ważniejszych elementów układu. Głównym zadaniem kolektora jest rozłożenie przepływu spalin , aby wypływając z niego tworzyły ciągły strumień bez przerw. Jest to istotne w silnikach wielocylindrowych , które maja zazwyczaj jeden układ wydechowy a zapłon mieszanki w poszczególnych cylindrach jest przesunięty. Dlatego kolektory sportowe charakteryzuje się budową 4-2-1 ( w przypadku silników czterocylindrowych ) tzw. "baranki" , tzn. że rury kolektora łączą się najpierw w dwie a później w jedna tak jak na zdjęciu


Obrazek

Drugą cechą jaka powinien posiadać dobrze skonstruowany kolektor , jest zapewnienie porównywalnych oporów przepływu dla wszystkich cylindrów , czyli ta samą długość poszczególnych odgałęzień kolektora , co często jest powodem zawiłych jego konstrukcji. Widać to dokładnie na poniższych zdjęciach

Obrazek

Obrazek

Przy projektowaniu kolektorów wydechowych należy o tym pamiętać , w miarę możliwości należy pojedyncze rozgałęzienia wykonać jak najdłuższe a przynajmniej o tych samych długościach.

Fabryczny układ wydechowy składa się z :
- Kolektora
- Dwururki
- Tłumika przedniego(środkowego)
- Tłumika końcowego

Kolektor jest odlewem żeliwnym , a jakość jego wykonania jest bardzo słaba , praktycznie wcale nie jest obrabiany . Kolektory samochodów Fiat125p i Polonez różnią się od siebie. Kolektor fiata ma mniejsze opory przepływu niż w polonezie. Różnica ta wynika z większych krzywizn kanałów kolektora poloneza .

Dwuruka nie charakteryzuje się niczym szczególnym oprócz tego że zakończona jest komora , w której spaliny ulegają wymieszaniu i rozprężeniu.

Tłumik przedni lub często też nazywany środkowym , jest wykonany jako puszka eliptyczna , złożona z trzech komór . Przez pierwszą komorę , która jest pustą puszką , przechodzi rura sitowa. Jest to sekcja rezonansowo-rozprężna. Druga komora jest wykonana w postaci pustej komory , czyli jest to sekcja typowo rozprężna. Wlot i wylot do tej komory mijają się osiami , co sprzyja wyciszeniu hałasu spowodowanego wypływem spalin , ale jednocześnie powoduje wzrost oporów przepływu spalin przez ta część tłumika. Przez trzecią komorę przechodzi rura sitowa w otulinie z waty bądź gazy metalowej, zależnie od producenta. I jest to sekcja absorbcyjna. Tłumik środkowy jest odpowiedzialny w głównej mierze za tłumienie dźwięków o niskiej częstotliwości i wpływa na charakterystykę pracy silnika.

Tłumik końcowy wykonany jest jako puszka , przez którą przechodzi rura sitowa otulona warstwą dźwiękochłonna . Jest to typowa sekcja rezonansowo-absorbcyjna. Tłumik ten ma za zadanie tłumienie głównie dźwięków o wysokiej częstotliwości. Tyle o budowie układu wydechowego fabrycznego , można tu jeszcze wspomnieć że rura wydechowa ma średnicę 45mm i grubość 1,5mm

Na początek podam wzory , które pozwolą wam na obliczenie długości rezonansowej waszego układu wydechowego oraz określić średnicę rur na odcinku długości rezonansowej . Wzory te podane bedą w maksymalnym uproszczeniu, aby każdy w miarę możliwości mógł sam wykonać te obliczenia dla swojego układu wydechowego. Wyliczenie długości rezonansowej to nie wszystko , wielkość ta jest orientacyjnym wymiarem w granicach którego nasz silnik powinien osiągać zamierzony efekt. Po wykonaniu nowego układu pozostaje jeszcze strojenie wydechu już zamontowanego w samochodzie , gdyż praca dwóch silników dla których obliczyliśmy ten sam układ wydechowy nie musi być jednakowa. Wynika to jeszcze ze stanu technicznego silnika . Samo wyliczenie nie gwarantuje nam 100% pewności że taki układ da nam maksimum , dobre strojenie pozwala na wyciągnięcie z niego dodatkowej mocy nawet 3-4KM.
Na początek musimy poznać kilka pojęć , które pozwolą nam wyliczyć powyższe wymiary. Aby nasz układ wydechowy działał najlepiej , muszą w nim zachodzić zjawiska dynamiczne , przynajmniej na długości rezonansowej. Do określenia zjawisk jakie zachodzą w układzie wydechowym , niezbędna jest znajomość wielkości zwanej liczbą przepływu Q. Jeżeli jej wartość wynosi 600cm/min lub więcej wtedy w układzie wydechowym zachodzą zjawiska dynamiczne. A jeżeli jej wartość jest mniejsza od 600cm/min , w układzie przeważają zjawiska akustyczne. Liczbę przepływu Q, liczymy ze wzoru:

Obrazek

gdzie:
Vs - pojemność jednego cylindra (cm3 )
n - rezonansowa prędkość obrotowa (obr/min) jest to prędkość , przy której silnik ma uzyskać maksymalna sprawność , czyli gdzie głównie ma być odczuwalny wzrost mocy
aw - kąt otwarcia zaworu wydechowego (°o.w.k.)
fw - przekrój poprzeczny rury wylotowej (cm) , liczony ze wzoru:


Obrazek

gdzie:
d - wewnętrzna średnica rury wylotowej (cm)

Podstawiając do wzoru na liczbę przepływu wartość średnicy rury jaką dysponujemy możemy sprawdzić czy , zostanie spełniony warunek na liczbę przepływu , czyli czy Q > 600cm/min. Podobnie przekształcając ten wzór możemy sprawdzić jaka najmniejsza średnica rury będzie spełniać nasze wymagania dotyczące osiągania przez silnik maksymalnej mocy , a także jaka najmniejsza prędkość obrotowa spełni ten warunek.
Kolejnym etapem obliczeń , gdy wiemy już jakie zjawiska zachodzić będą w naszym układzie wydechowym i przy jakiej średnicy układu , jest obliczenie długości rezonansowej Lw.
Długość rezonansową liczymy ze wzoru:

Obrazek

gdzie:
a - prędkość średnia przepływu impulsów w kanałach wylotowych (m/s) , która dla silników czterosuwowych wynosi 510 m/s
n - obroty, przy których ma być uzyskana największy wzrost moc silnika (m/s) ,
Qw - wielkość otwarcia zaworu wydechowego w stopniach obrotu wału korbowego (°o.w.k.), po której w kanale wydechowym ma być uzyskane maksymalne podciśnienie . Dla silników z oryginalnymi wałkami rozrządu , wartość Qw wynosi około 120°o.w.k.


Podano tu wzory , które pomogą wam w obliczeniu najważniejszych wielkości układu wydechowego . Wzory te jak wcześniej wspominałem , są w znacznym uproszczeniu aby każdy mógł zrozumieć istotę pracy układów wydechowych. Po wykonaniu układu należy go jeszcze dostroić indywidualnie do każdego silnika , tzn. dokładnie ustalić odległość komory rozprężnej , która powinna znaleźć się na końcu długości rezonansowej , przesuwając ją i wykonując jazdy próbne . Jest to jedyna metoda na dobre zestrojenie wydechu z silnikiem jeżeli nie dysponujemy hamownia silnikową.

Wiedząc już jaką mamy długość rezonansową i średnicę rur na tym odcinku , można zabrać się do modyfikacji układu wydechowego . Podane tu zostaną tylko te zmiany które może wykonać każdy samodzielnie niewielkim kosztem i wspomniane przykłady rozwiązań dla tych , którzy chcą głębiej zmodyfikować swój układ wydechowy.
Zaczynając od głowicy , w pierwszej kolejności należy wyrównać kanały wydechowe tzn. ujednolicenie i obniżenie oporów przepływu wszystkich rur wylotowych kolektora (odcinki znajdujące się w głowicy i kolektorze), a głównie połączenie kolektor- głowica , w przypadku pozostawienia kolektora seryjnego. W wykonaniu fabrycznym elementy te posiadają znaczne nierówności , wynikające głównie ze względów ekonomicznych , które nie pozwalały na dokładna obróbkę tych elementów . Przy korekcie połączenia za kształt bazowy należy przyjąć otwory w uszczelce pod kolektor wydechowy. Poniżej przedstawiono miejsca w głowicy silnika , na które należy zwrócić szczególna uwagę przy prowadzonych korektach.

Obrazek

Na następnym rysunku przedstawiono w wielkiej przesadzie kształt jaki posiada połączenie kolektor-głowica i jak powinno wyglądać po korekcie. Na rysunku tym dodatkowo przedstawiono schemat korekt jakie należy wykonać w przypadku Fiata 126p.

Obrazek

Korygując kształt kanałów wylotowych można użyć do tego celu pilników półokrągłych , skrobaków trójkątnych , czopów korundowych a następnie wygładzić i wypolerować papierem ściernym poczynając od jak najmniejszej ziarnistości (około 80) , przechodząc stopniowo do większych , kończąc papierem ściernym 2000 lub pastami polerskimi. Dla ułatwienia papier ścierny można zamocować na wężu gumowym założonym na wałek giętki wiertarki (lepsze w tym przypadku są płótna ścierne). Usuwając nierówności kanałów należy szczególną uwagę zwrócić na kanał 1 i 4 kolektora , gdyż posiadają one znaczne krzywizny co zwiększa ich opory przepływu w stosunku do dwóch pozostałych kanałów. Polerowanie całego kolektora jest bardzo trudne , dlatego w miarę możliwości należy wypolerować kanały na odcinku 5-7 średnic kanału wylotowego , a w pozostałej części przynajmniej wyrównać nierówności odlewnicze Tak ukształtowane kanały charakteryzują się znacznie mniejszymi oporami przepływu niż wykonanie standardowe.

Mając wykonane zmiany w głowicy i kolektorze , możemy przejść do dalszej części układu. Następnym elementem który możemy zmodyfikować jest tłumik środkowy bądź inaczej pierwszy . Jak wcześniej wspomniano jest to tłumik komorowy , rezonansowo-absorbcyjno-rozprężny , stąd wynikają jego opory jakie stwarza na drodze przepływających spalin. Można go zastąpić kilkoma rozwiązaniami . Zaczynając od najprostszych , po prostu można w spawać w jego miejsce rurę . Rozwiązanie to pozwoli na zmniejszenie oporów wypływu spalin , ale przy jeździe na co dzień i użytkowaniu silnika w warunkach normalnych tzn. bez większych przeciążeń i biorąc pod uwagę jego konstrukcję , zmiana taka nie jest najlepsza , chociaż w większości przypadków wprowadza niewielkie zmiany w dynamice i osiągach auta. Usuwając tłumik środkowy jednocześnie likwidujemy komorę rozprężną , która miała za zadanie wytwarzać w układzie wydechowym podciśnienie . Dlatego usunięcie środkowego tłumika powinno wiązać się z wprowadzeniem do układu wydechowego innej komory , która przejmie zadania tłumika środkowego. Komora ta powinna znaleźć się na końcu wyliczonej przez nas wcześniej długości rezonansowej . Podam przykład kształtu takich komór i ogólne zasady, które należy przestrzegać przy ich projektowaniu , gdyż zapewniają one najlepsze działanie tego typu układów. Komory takie nazywają się komorami rezonansowymi i są stosowane bardzo rzadko w samochodach (najczęściej są to samochody typowo wyczynowe oraz silniki dwusuwowe).Komora taka może być wykonana w kształcie dwóch stożków połączonych ze sobą tak jak pokazano na rysunku .

Obrazek

Należy pamiętać aby kąt stożka znajdującego się na wlocie do komory , mieścił się w granicach 7-10°. Taki kąt zapewnia laminarny przepływ strugi spalin, tzn. spaliny nie będą odrywać się od ścianki komory podczas przepływu , co ma duży wpływ na opory przepływu przez taki układ. Oraz ważne jest aby rura wlotowa i wylotowa z komory kończyła się równo ze ściankami komory i nie wchodziła w jej głąb .

Obrazek

Innym rodzajem komory rezonansowej , jest komora która budową przypomina komorę poprzednią z tym że posiada dodatkowo przewód cylindryczny , co przedstawia rysunek

Obrazek

Ten rodzaj komór jest zalecany jak wcześniej wspomniałem do silników samochodów wyczynowych , jeżeli ktoś chciałby zamontować taką komorę w swoim samochodzie to najlepiej połączyć to ze zmianą kolektora na sportowy 4-2-1 , w dalszej części zostanie przedstawiony model takiego układu wykonany do samochodu Fiat 125p. Poniżej przedstawiono dwa modele układów wydechowych , pierwszy z komorą rezonansową drugiego typu , a drugi układ ze strumienicą łuskową JONES.

Obrazek

Układ wydechowy z komora rozprężną firmy MAGSPORT

Obrazek

Układ wydechowy ze strumienicą JONES firmy SEBRING

Układ pierwszego typu , posiada zamiast katalizatora w spawaną rurkę w puszke po katalizatorze , oraz komorę rozprężną . Tłumik końcowy jest tłumikiem absorbcyjnym , przelotowym. Ciekawym rozwiązaniem jest zakończenie układu końcówką w kształcie dyfuzora. Kolejną ciekawą rzeczą jaką zaobserwowano w przypadku układu ze strumienicą jest to że obniżyła ona moc maksymalną o 4KM w stosunku do tego samego układu ale bez strumienicy.
Dla tych , którzy chcą usunąć tłumik środkowy , innym rozwiązaniem może być zastąpienie go tłumikiem o innej konstrukcji . Dobre efekty uzyskać można stosując tu konstrukcje typu WUPEX opracowane przez inż.Wiesława Pachonia . Poniżej umieszczone są rysunki schematyczne tych tłumików .
Obrazek
Obrazek
Tłumiki takie można wykonać ze starych tłumików najlepiej końcowych w przypadku tłumika pierwszego typu , usuwając z ich wnętrza rurę , a w spawać na jej miejsce elementy przedstawione na rysunkach. Wykonując tłumik drugiego typu należy użyć do tego tłumika pierwszego - środkowego .Tłumiki te w porównaniu do standardowych , mają mniejsze opory przepływu oraz dynamizują przepływ spalin w większym stopniu niż wyroby fabryczne . Innym rozwiązaniem są tłumiki zbudowane na bazie standardowego tłumika środkowego. Są tu dwa warianty .

Pierwszy , to wariant ekonomiczny
Obrazek
A drugi to wariant dynamiczny
Obrazek

Obecnie często w miejsce tłumika środkowego bądź jako dodatkowy element układu montowane są strumienice. Są to urządzenia , które w swoim działaniu wykorzystują elementy tkj.: zwężki Venturiego , dysze Witoszyńskiego , dysze Lavala , dysze i dyguzory naddźwiękowe czy też poddźwiękowe , a także , co można zaobserwować w przypadku strumienic szczelinowych maja one nacięcia , które powodują min. zawirowanie przepływających przez nie spalin , oraz wytworzenie podciśnienia .
Przy montażu strumienic należy zwrócić szczególną uwagę na kierunek przepływu przez nie spalin , gdyż odwrotny montaż spowoduje efekty przeciwne do zamierzonych . Co do skuteczności działania tych urządzeń jest wiele teorii , pewne jest to że nie w każdym silniku powodują one przyrost mocy , a wynika to z charakteru silnika , przykładem może być podany wcześniej układ wydechowy Sebring , który był układem typowo wyczynowym . Nie są to także typowe strumienice , jak wcześniej wspomniano wykorzystują one tylko ich elementy . Po prostu nie jest możliwe wykonanie strumienicy do układu wydechowego , gdyż prawdziwa strumienica wykorzystuje przepływ jednego strumienia do przenoszenia drugiego strumienia np. gazu (strumienice gazowe) czy cieczy (strumienice cieczowe). Na rysunku poniżej przedstawiono bardzo schematycznie z zaznaczeniem najważniejszych elementów budowę typowej strumienicy .
Obrazek

Na koniec pozostaje nam tłumik tylni . Tutaj większe zmiany w jego budowie nie mają sensu , gdyż tłumik ten jako sekcja absorbcyjno-rezonansowa nie wpływa w znaczącym stopniu na opory przepływu , a tylko tłumi dźwięki o wysokiej częstotliwości, o ile nie jest nadmiernie zużyty tzn. warstwa dźwiękochłonna spełnia jeszcze swoje zadanie. Bo należy pamiętać że każde uszkodzenie układu wydechowego typu : wszelkie przepalenia(dziury) , wypalenia warstwy dźwiękochłonnej czy zmiany przekroju (zagięcia) i nieszczelności , powodują zmianę charakterystyki pracy tych elementów i wpływa najczęściej na jej pogorszenie , pociągając za sobą wzrost spalania i spadek osiągów. Jeżeli ktoś chce może tłumik ten zastąpić tłumikiem o większej średnicy rury wylotowej , zmiana ta zmniejszy opory w układzie . Zwiększenie średnicy wylotu spowoduje także to , na czym wielu osobom najbardziej zależy czyli basowy dźwięk. Należy jednak pamiętać że zbyt duże średnice wylotu nie zawsze działają korzystnie na efekt opróżniania silnika , powodując spadek ciśnienia w układzie wydechowym. Będąc przy tłumiku końcowym podam tu trzy przykłady , które można zastosować w naszych samochodach. Pierwszy z nich to tłumik z wcześniej wspomnianej serii WUPEX.

Obrazek

Jednak to rozwiązanie podaje tylko jako ciekawostkę , ja osobiście wybrałbym zastosowanie w to miejsce tłumika o większej średnicy rury bądź jedno z poniższych rozwiązań.

Obrazek

Obrazek

Barakuda
zrodło: http://www.fiat-furious.prv.pl/
Ostatnio zmieniony 28 gru 2004, o 12:30 przez ThomasTsT, łącznie zmieniany 1 raz.
ThomasTsT
Nowy
Posty: 438
Rejestracja: 12 cze 2004, o 13:44
Lokalizacja: Łodz
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: ThomasTsT »

Teoria poparta jest coprawda przykładami samochodow typu Polonez i Fiat125p ... ale zasada działania powinna byc ta sama :-D
Awatar użytkownika
cyberpooh
Weteran
Posty: 1186
Rejestracja: 15 lut 2002, o 00:00
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: cyberpooh »

skoro kopiujesz caly artykul ze trony F&F to warto podac autora.
Post powered by E46 150KM 330Nm :D Before:CB 1.4 16V 90KM
Bazy danych ... Ekstranet, Intranet, Aplikacje bazodanowe

STOP Ciotom Drogowym
Awatar użytkownika
!markos
M A S T E R
Posty: 7632
Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
Imię: mihau
Lokalizacja: waw
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: !markos »

troche oldskoolowa ta teoria.. kto w chwili obecnej uzywa strumiennic albo pustych katalizatorow? afair jesli chodzi o n-grupe to czesto katalizator jest jedynym elementem tlumiacym w ukladzie i bywa zamontowany w miejscu koncowego tlumika... i dlaczego mamy wzor na liczenie ukladu, w ktory wstawiamy gotowa srednice rurki (taka, jaka akurat dysponujemy i sprawdzamy CZY uklad spelni wymagania, ktore mu stawiamy..)? ta srednice tez mozna wyliczyc...
strumiennica dolotu? a co to jest? :0 :lol:

nadal uczepie sie tych 3-4 koni z policzonego wydechu, bo w erze ukladow, ktore potrafia dodac kilkanascie koni jest to.. hmm.. zabawne? zeby nie powiedziec niedorzeczne :zakrecony:
Obrazek
UhU
Nowy
Posty: 452
Rejestracja: 28 lip 2004, o 00:32
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: UhU »

!markos pisze: strumiennica dolotu? a co to jest? :0 :lol:
To takie coś :-D

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Opis na: http://www.republika.pl/marlisz/html_doc/tuning.htm

BTW. Nie powinno mówić się strumienica zamiast strumiennica? :P
Awatar użytkownika
scotty
Swój
Posty: 637
Rejestracja: 9 maja 2003, o 15:21
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: scotty »

a ja z tych rysunkow juz widzialem mega naped hipersoniczny :-D

wedlug mnie jezeli dobrze widze jest to opracowanie na bazie Micheal'a

dla laika takiego jak ja wystarczy proste info:) ile mi da dodatkowego szwungu jak zastosuje to i to., oczywiscie przy normalnym silniku a nie skatowanym zlomie. wtedy wiem w co inwestuje i czego moge sie spodziewac. teorii jest tyle ilu specow jest w polsce, a najlepsi sa spece co to produkuja i chca sprzedac. :D

kurde wpadlem na pomysla :-D
ktos robil strumienice na kazdego barana w kolektorze?? hehe

aha i jeszcze co nowego jest trendy w wydechach sportowych za oceanem.
reklamuja juz sie tym ze ich wydech jest cichszy w stosunku do konkurencji (patrz GReddy) a ma rowniez dobry przyrost mocy.
Czyli jak to Polskie przyslowie mowi:
Krowa, która duzo ryczy ,
malo mleka daje :)

pozdro
Obrazek
Awatar użytkownika
=JUHol=
Weteran
Posty: 1387
Rejestracja: 21 lut 2002, o 00:00
Lokalizacja: Toruń
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: =JUHol= »

strumienica dolotu :-? i co to ma robic..? nieruchoma czesc nie poprawi przeciez przeplywu powietrza... chyba najlepsza "strumienica" bedzie gladka powierzchnia
Obrazek
Awatar użytkownika
!markos
M A S T E R
Posty: 7632
Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
Imię: mihau
Lokalizacja: waw
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: !markos »

=JUHol= pisze:nieruchoma czesc nie poprawi przeciez przeplywu powietrza...
a wydech jest ruchomy? a jakos poprawia przeplyw gazow..

@ uhu
ja wiem co to jest, smialem sie tylko, bo nigdy tego na oczy nie widzialem. a juz napewno nie w sporcie, gdzie stosuje sie raczej sprawdzone i pewne rozwiazania...
Obrazek
ThomasTsT
Nowy
Posty: 438
Rejestracja: 12 cze 2004, o 13:44
Lokalizacja: Łodz
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: ThomasTsT »

Strumiennica dolotu jest powszechnie stosowana w RALLY CROSIE.. sam miałem ja w bobie... niedaje ona mocy.. ale za to poprawia sie elastycznosc silnika... np.maluch z zamontowana strumiennica wkrecał sie mi na wyzsze obroty.. po zamontowaniu strumiennicy w corsie nieodczułem zadnej zmiany..
Awatar użytkownika
!markos
M A S T E R
Posty: 7632
Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
Imię: mihau
Lokalizacja: waw
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: !markos »

kaszel to samochod z ery motoryzacji, w ktorej kazdy domorosly (mniej lub bardziej) mechanik mogl sobie sam rozlozyc, zlozyc i stuningowac silnik. ta era bezpowrotnie minela. teraz mamy troche nowoczesniejsze samochody i silniki, co pewnie sam zaobserwowales na ulicy..

wracajac na chwile do wspomnianego wczesniej wynalazku: chojnacki dawno dawno temu zrobil kilka testow porownawczych silnikow malucha. Z i BEZ strumienicy dolotu. nie wykazaly one zadnych roznic. moze twoj maluch byl inny, jakis lepszy :D
Obrazek
UhU
Nowy
Posty: 452
Rejestracja: 28 lip 2004, o 00:32
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: UhU »

!markos pisze:@ uhu
ja wiem co to jest, smialem sie tylko, bo nigdy tego na oczy nie widzialem. a juz napewno nie w sporcie, gdzie stosuje sie raczej sprawdzone i pewne rozwiazania...
sorry markos, nie zajarzyłem że to było ironiczne pytanie :oko:
Awatar użytkownika
Porszak
Support Team Leader
Support Team Leader
Posty: 5671
Rejestracja: 30 lis 2003, o 22:27
Imię: Marcin
Lokalizacja: EBE-Bełchatów
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Post autor: Porszak »

ThomasTsT pisze:Układ wydechowy ze strumienicą JONES firmy SEBRING
tak dla scislosci to nie ukl. wydechowy byl Sebringa tylko sam tlumik koncowy
Obrazek
C16XE stage 0.5 158KM/195Nm
stage 0.75 :) 176KM/187Nm
kozzi
Weteran
Posty: 1879
Rejestracja: 16 gru 2002, o 00:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Post autor: kozzi »

uuufffffffff ale długie, przeczytałem do końca i wydaje mi się że żadna z liczących się firm, które produkują układy wydechowe nie mają w swojej ofercie takiego wynalazku jak strumienica
Opel Corsa B 95r. - SPRZEDANE
Subaru Impreza STi MY04 EU-Spec - SPRZEDANE
Ford Fiest 98r. - SPRZEDANE
Audi A3 Sportback 1.8 TFSI oraz VW Golf 6 1.8 TSI
PETERS
Swój
Posty: 571
Rejestracja: 23 lis 2004, o 20:59
Lokalizacja: Sanok
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Post autor: PETERS »

A ja bym chciał zobaczyć jak wygląda tłumik sportowy od środka,chodzi mi raczej o taki fajny basowy pomruk(ale nie hałas) niż o przyrost mocy.W jakiejs ofercie widziałem właśnie taki wydech,który miał możliwość regulacji "barwy dzwięku" 8-)
Corsa A 1.2i 93r.

Obrazek
kozzi
Weteran
Posty: 1879
Rejestracja: 16 gru 2002, o 00:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Post autor: kozzi »

PETERS pisze:A ja bym chciał zobaczyć jak wygląda tłumik sportowy od środka,chodzi mi raczej o taki fajny basowy pomruk(ale nie hałas) niż o przyrost mocy.W jakiejs ofercie widziałem właśnie taki wydech,który miał możliwość regulacji "barwy dzwięku" 8-)
kiedyś widziałem taki tłumik Remusa miał jakąś regulacje, ale czy to była regulacja dzwieku to szczeze mówiąc nie wiem
Opel Corsa B 95r. - SPRZEDANE
Subaru Impreza STi MY04 EU-Spec - SPRZEDANE
Ford Fiest 98r. - SPRZEDANE
Audi A3 Sportback 1.8 TFSI oraz VW Golf 6 1.8 TSI
Awatar użytkownika
Porszak
Support Team Leader
Support Team Leader
Posty: 5671
Rejestracja: 30 lis 2003, o 22:27
Imię: Marcin
Lokalizacja: EBE-Bełchatów
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Post autor: Porszak »

tak remus maja przepustnice ktora reguluje poza przeplywem chyba tylko glosnosc.
Obrazek
C16XE stage 0.5 158KM/195Nm
stage 0.75 :) 176KM/187Nm
CoDiZan
Świeżak
Posty: 64
Rejestracja: 29 paź 2004, o 13:19
Lokalizacja: sZc3c1N
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: CoDiZan »

te wszystkie ala mugeny rodzimej produkcji tesz maja chyba regulacje.

Tunerskie wydechy za oceany reguluje sie za pomoca zweszki.

chodzi mi o te wydechy co to wygladaja jak kawal chromowanej rynny
z ogromnym kominem na koncu nie wiele zmiejszonym od srednicy
samej rynny i w zaleznosci na co masz ochote albo masz ryczaca krowe
albo cichego kruliczka po zamontowaniu wkladki zwezajacaej sama
srednice
Błędy w pisowni są celowe, zamierzone, i chronione prawami autorskimi.
Używanie podobnych błędów jest zakazane i bezprawne.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ Wydechowy”