Kasowanie luzu na wybieraku

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ja37
Support Team
Support Team
Posty: 2071
Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
Imię: Grzesiek
Model auta: Astra H GTC
Silnik: Z20LEH
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy

Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: ja37 »

Na początek bolec wybieraka.
Jako, że oryginalne bolce u mnie wystarczają na pół roku :wesoly: , postanowiłem wymyślić inny sposób.
Niektórzy zakładają po prostu śrubę M6.
Ale wtedy jednak tam też jest luz.
Wymysliłem, że zrobię sobie śrubę M8 z gwintem M6 :wesoly:
Obrazek
Obrazek

Końcówkę śruby objechałem na szlifierce i nagwintowałem.
Nakrętka musi być oczywiście samokontrująca.

Teraz kilka rad, co wymieniać, jak sa jeszcze luzy.

Pierwszą przeważnie do wymiany rzeczą jest bolec na wybieraku (19)
Obrazek
Jeśli nie pomaga, trzeba zakupić zestaw naprawczy, czyli części 9, 10, 11, 12, 13 całość w ASO kosztuje 65zł.
Dobrze jest też zakupić łącznik (15), koszt około 35zł.

Jeśli po wymianie tych rzeczy nie jesteśmy usatysfakcjonowani, trzeba się zabrać za część przy lewarku.
Ja dziś postawiłem na gumę (7) która jest na kulce dźwigni, nie powiem, jest mniejszy luz na gałce :wesoly:
Obrazek
Można ty wymienić jeszcze części 9, 11, 12, 16, 17 i biegi powinny być jak w nówce :wesoly:
Pokażę pokrótce proces wymiany gumy:
Należy zdjąć mieszek, po prostu złapać tam, gdzie ja, tylko z obu stron i pociągnąć do góry
Obrazek

Teraz ukazuje nam się bardzo brudna komora ( to właśnie starta guma ze smarem) :mrgreen:
Od razu zaznaczyłem kołek z zabezpieczeniem, który musimy wyjąć.
Palcami odpiąć go z drążka i wyjąć
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Teraz możemy wyjąć drążek, zaznaczona guma do wymiany i nowa, dziś zapłaciłem w ASO 16,50
Obrazek

Śrubokręcik i guma jest nasza
Obrazek

Oczyścić rowek, założyć nową gumę Oczyścić drążek ze starego smaru, posmarować nowym (może być pewnie każdy, ja użyłem ŁT 43)
Obrazek

Montaż w kolejności odwrotnej i już mamy sprawne biegi :wesoly:

Całość z fotkami zajęła mi jakieś 10 minut :wesoly:

Może dodam sposób regulacji biegów.
Wykorzystam fotkę Darka, chyba mnie nie zabije :wesoly:
Żółta strzałka pokazuje zaślepkę, którą trzeba wyjąć.
Obrazek
Szykujemy sobie kołeczek, wiertło, coś, co ma 4,5-5mm średnicy.
Ustawiamy lewarek na luzie , wkładamy kołeczek w miejsce zaślepki, przekręcamy lekko wybierak w prawo, aż kołeczek nam 'wskoczy" w blokadę.
Teraz luzujemy śrubę łączącą mechanizm "pająka" wybieraka z dźwignią zmiany biegów (klucz 13mm), dostępna jest od spodu auta.
Teraz by się przydał jeszcze ktoś, kto nam przytrzyma drążek.....za browara pewnie ktoś się skusi :wesoly:
Ustawiamy drążek w pozycji "luz", w linii biegów 1 i 2, czyli ma dotykać lewej strony obudowy mechanizmu.
Teraz nurkujemy pod auto i dokręcamy śrubę.
Kołeczek out, założyć zaślepkę i mamy ustawione biegi.
Nie zapominajcie o zaślepce, ja zapomniałem i ponad litr oleju zgubiłem :/

Są skrzynie w których na zaślepce jest sprężynka, tych się nie wyjmuje, to jest gotowa blokada skrzyni, to się wciska.

Przy historiach z "zaciętym" biegiem, "zniknieciem" kilku biegów trzeba poluzować połączenie drążka z samolotem w pierwszej kolejności.
prognet3
Świeżak
Posty: 50
Rejestracja: 13 mar 2008, o 02:39
Lokalizacja: Wawa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: biegowe sprawy

Post autor: prognet3 »

A ja do manualna kolegi ja37 dodam ze swojej strony że nie potrzebujemy drugiej osoby która trzymała by drążek zmiany biegów. Sprawa polega na tym że w obudowie lewarka po oby jej stronach w położeniu neutralnym znajdują sie otwory (zaznaczyłem je na niebiesko), natomiast w obudowie lewarka znajduje sie po jego lewej stronie otwór (zaznaczony na czerwono) . Zgrywamy otwór z lewej strony obudowy oraz otwór w lewarku, w to miejsce celem zablokowania położenia lewarka od góry wkładamy pręt, ( 7-8mm) śrubokręt lub inne podobne. Dzięki temu mamy zablokowany lewarek. Wszystko pozostałe jak pisał kolega i to samemu :-D :)2

rysunek:
Obrazek
Awatar użytkownika
ja37
Support Team
Support Team
Posty: 2071
Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
Imię: Grzesiek
Model auta: Astra H GTC
Silnik: Z20LEH
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: ja37 »

O tym nie pomyslałem, dobry sposób :D
stawpol2
Bez listowiec ;-)
Posty: 6
Rejestracja: 10 maja 2011, o 21:17
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: stawpol2 »

a ten bolec nr.17 to jak wyciągnąć?ma jakieś zabezpieczenie od dołu?bo ja muszę wymienić elementy 11,12,13
Awatar użytkownika
mr_luke
Nowy
Posty: 447
Rejestracja: 29 lip 2010, o 01:13
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: mr_luke »

Ten bolec po prostu ciągnie się do góry ale zazwyczaj (praktycznie zawsze) ten bydlak jest tak zapieczony, że nie idzie go ruszyć :oko: U mnie nie obyło się bez odkręcenia łapy mocującej mechanizm róznicowy. Jak odkręcisz łapę to wyjmujesz ją razem z pająkiem tylko musisz wcześniej wszystko porozpinać i najlepiej podeprzeć silnik podnośnikiem bo może być nie wesoło potem. Jak już wymieniasz 11, 12, 13 to wymień też od razu 9, 10, 15 i 19. Całość wyniesie Ci ok 100zl ale będziesz miał spokój i biegi działające praktycznie jak w nówce :oko:
Corsa - sold
stawpol2
Bez listowiec ;-)
Posty: 6
Rejestracja: 10 maja 2011, o 21:17
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: stawpol2 »

o kurna spróbuje go ciągnąć do góry,a pytam bo chciałbym wymienic te plastiki pod nim bez wyciagania pajaka z auta bo troche cykam sie pózniejszej regulacji biegów!!
Awatar użytkownika
mr_luke
Nowy
Posty: 447
Rejestracja: 29 lip 2010, o 01:13
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: mr_luke »

Żeby je wymienić niestety musisz wyjąć pająk z samochodu bo minimum jakie musisz to wyjąć go z mocowania czyli z łapy a jeśli już to zrobisz to i tak trzeba wszystko porozpinać. Bez tego nie wymienisz tych plasticzków a regulacja jest poprostu dziecinnie prosta :oko: Jak wyżej napisane masz dwa otwory jeden wewnątrz a drugi w wybieraku. Są bardzo wyczuwalne więc nie da się ich ominąć ani pomylić.

Co do samego wyjmowania, niestety nie ma tam jak podejść od spodu aby go wybić więc jeśli nie puści od góry to czeka Cię zdejmowanie łapy i nawet cierpliwość tu nie pomaga (ja byłem bardzo bardz ocierpliwy) :oko:
Corsa - sold
Awatar użytkownika
ja37
Support Team
Support Team
Posty: 2071
Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
Imię: Grzesiek
Model auta: Astra H GTC
Silnik: Z20LEH
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: ja37 »

Nic się nie bój, w corsie łapa jest stalowa i bolec wychodzi ładnie, gorzej jest w astrach, czy kadettach, gdzie łapa jest alu i tam to dopiero się zapieka.
Awatar użytkownika
mr_luke
Nowy
Posty: 447
Rejestracja: 29 lip 2010, o 01:13
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: mr_luke »

No ja nie miałem tego szczęścia ale u mnie pająk nie był ogarniany od 94 pewnie bo był tak masakrycznie zardzewiały i zapieczony, że musiałem całą łape odkręcić :oko:

OT: Witaj Grześku, dawno Cię tu nie było bardzo :)
Corsa - sold
stawpol2
Bez listowiec ;-)
Posty: 6
Rejestracja: 10 maja 2011, o 21:17
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: stawpol2 »

czyli jak uda mi się wyciągnąc bolec nr,17 do góry to bez rozpinania pająka ,i bez pózniejszej regulacji uda sie wymienic te plastiki pod nim ! :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Awatar użytkownika
ja37
Support Team
Support Team
Posty: 2071
Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
Imię: Grzesiek
Model auta: Astra H GTC
Silnik: Z20LEH
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: ja37 »

To rozłącz jeszcze przy skrzynmi i po małych kłopotach powinno sie dać.
stawpol2
Bez listowiec ;-)
Posty: 6
Rejestracja: 10 maja 2011, o 21:17
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: stawpol2 »

czyli wyciągam bolec alu. chyba nr 19 i rozpinam łącznik nr 15 i szczypcami do góry dziada!!!
Awatar użytkownika
ja37
Support Team
Support Team
Posty: 2071
Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
Imię: Grzesiek
Model auta: Astra H GTC
Silnik: Z20LEH
Lokalizacja: Łódź
Podziękował;: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy

Re: Kasowanie luzu na wybieraku

Post autor: ja37 »

Rozepnij 15.
Później 19.
Są 2 rodzaje, albo ma od dołu zawleczkę sprężystą, którą się zdejmuje, albo sie naciska sprężysty kawałek druta i wychodzi.
Teraz 17 i działaj.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i Napęd”