Po nabyciu obrotomierza (do 4 cylindrowego silnika) niektórzy np. ja stwierdziłem, że nabyty przeze mnie obrotomierz jak instrukcja wskazuje przeznaczony jest do podłączenia do cewki (przed rozdzielaczem). W moim przypadku silnik X12SZ jak i X14SZ oraz wszystkie nowsze (np. 16-to zaworowe) posiadają moduł nazwany DIS (bezrozdzielaczowy - statyczny). Po paru próbach odłożyłem instalację na rok (szczęśliwi ci, którzy dysponują wolnym czasem), to znaczy do soboty (27.07).
Ps. Zachęcam osoby posiadające także ceweczki do zapoznania się z tą instrukcją bo montaż wydaje się być prostszy niż ciągnięcie kabli z komory silnika.
Po kilkunastu minutach studiowania swoich dokumentacji i schematów elektrycznych zabrałem się do instalacji obrotomierza (najprostszy diodowy-taki kiszkowaty za 40, na giełdzie za ładny okrąglutki wołali 170!! :0 - to koszt całego zestawu wskażników):
1. Dobrałem się do komputera (miejsce grze pasażer kopie prawą nogą) aby sprawdzić czy odpowiednie sygnały wysyłane są na zestaw wskaźników. Zależnie od silnika sygnał ten jest dostępny pod odpowiednim pinem, który jest opisany na złączach odpowiednio dla każdego silnika:
-X12SZ (mój "ulubiony") - C2
-X14SZ (Ren ma taki) - B13
-C12NZ, C14NZ - C1 (przy tych silnikach jest cewka)
-C14SE (82KM) - C4
-C16XE (starsze GSI)- B10
-X14XE, X16XE i opierając się na opisach książkowych dla wszystkich silników od '96 -B13
Pod te piny powinien być podłączony ZIELONIUTKI kabelek.
Uwaga : Możecie pominąć pierwszy punkt gdyż ten zielony kabelek powinniście znaleść po wyciągnięciu wskaźników, pod pozycją 9 na złączu.
2. Obrotomierze posiadają zazwyczaj trzy kabelki (który jest który- patrz twoja instrukcja). jeden trzeba podłączyć do masy (GND- w oplach jest to brązowy kabel) - pozycja 8
drugi podłączyć do napięcia (APC-napięcie po przekręceniu kluczyka- kabel czarny )
tu są dwie możliwoťci pozycja 3 - zasilanie podświetlania (nie polecam, gdyż to napięcie można regulować jako intensywność podświetlania kokpitu. Ja tu podłączyłem... i odkryłem swój błąd pisząc ten tekst, a w obrotomierzu mam wskaźnik napięcia więc coś nie tak!?... z ostatniej chwili: dzisiaj rano jadąc do pracy kombinowałem na różne sposoby i wszystko OK )
DLATEGO podłączamy drugi kabelek do pozycji 21 (przez ten czarny kabelek i bezpiecznik nr17 mamy "+" po włączeniu zapłonu).
Trzeci kabelek podłączyć należy do pozycji 9 gdzie mamy nasz zielony kabelek przenoszący sygnał z komputera.
Sposób numeracji złącza
góra: 13|12|11|10| 9| 8| 7| 6| 5| 4| 3| 2| 1
dół 14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26
3. Przytwierdzamy obrotomierz w interesuj¦cym nas miejscu. Nie chcąc dziurawić deski przykleiłem taśmą dwustronną (trzy dni już trzyma ). Wystarczą kabelki około 40 cm by wszystko podłączyć. Ze złącza w dość prosty sposób można wyciągnąć kable (do siebie - jak będzie większe zapotrzebowanie to zrobię zdjęcia) do których dowolną metodą możemy się podłączyć (tu polecam szybkozłącza - mostkują dwa kable)
4. Ja jeszcze pomalowałem dość tandetną obudowę obrotomierza
Czas wykonania bez malowania i dobierania się do komputera (nie powinno to być konieczne) to wręcz obijając się w dwóch godzinach można się zmieścić. No i macie ten opis.
Wnioski (jak przy sprawozdaniu na uczelni ):
Sygnał wysyłany z komputera (po sprawdzeniu w moim przypadku) wskazuje na to, że można zamienić zestaw wskaźników na taki pikny z obrotomierzem, a może zaszaleć i wstawić z innego opelka. Słyszałem jednak, że komuś po zamianie wskaóników nie chodził obrotomierz (bardzo dziwne - dajcie go w moje ręce ). Sygnał jaki dajemy na obrotomierz służy tylko do obsługi tego cuda - brak ewentualnych zakłóceń. Może dzięki temu będzie można podłączyć każdy obrotomierz (np. taki jak próbowałem) niezależnie od silnika , np. 3 cylindrowy X10XE, chyba że dla tych silników Opel nie przewidział obrotomierzy lub specjalne zestawy wskaźników... mi wydaje się że wszystko da się zrobić.
Za niezrozumiały może język i błędy przepraszam.
Tekst proszę wykorzystywać do dalszego rozpowszechniania tylko za zgodą autora w możliwie nie zmienionej treści. Na korzystanie i umieszczanie na stronach klubu CTM wyrażam zgodę (będę zachwycony ), oraz na stronach klubowiczów z zaznaczeniem, że tekst pochodzi z klubowej strony lub forum.
Ps. Jeśli macie jakieś materiały, opisy dane techniczne w formie elektronicznej, których może ja nie mam, to proszę o kontakt. Po prostu zbieram wszystko.
Autor: adamxxl@poczta.onet.pl CTM#006
Obrotomierz w każdej Corsie - na pewno B
- cyberpooh
- Weteran
- Posty: 1186
- Rejestracja: 15 lut 2002, o 00:00
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
no prosze, drugi adam slodowy nam tu rosnie
jak chcesz to mam schematy elektryczne do mojej corsiawki.
jak chcesz to mam schematy elektryczne do mojej corsiawki.
Post powered by E46 150KM 330Nm Before:CB 1.4 16V 90KM
Bazy danych ... Ekstranet, Intranet, Aplikacje bazodanowe
STOP Ciotom Drogowym
Bazy danych ... Ekstranet, Intranet, Aplikacje bazodanowe
STOP Ciotom Drogowym
- cyberpooh
- Weteran
- Posty: 1186
- Rejestracja: 15 lut 2002, o 00:00
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
sam sciagnij
ftp://pirx.cofund.org.pl/incoming/corsa
ftp://pirx.cofund.org.pl/incoming/corsa
Post powered by E46 150KM 330Nm Before:CB 1.4 16V 90KM
Bazy danych ... Ekstranet, Intranet, Aplikacje bazodanowe
STOP Ciotom Drogowym
Bazy danych ... Ekstranet, Intranet, Aplikacje bazodanowe
STOP Ciotom Drogowym