oto kolejna część
rodzaj wtrysku N- naturalny
pozycja 5.Wersja specjalna (w razie potrzeby) są jeszcze inne
G - gaz
H- wysoka sprawność/doładowanie
L- zmniejszona moc/doładowanie
R- zwiększona moc
T- układ turbodoładowania
V- model masowy
2- silnik rodziny II
są jeszcze inne
i uzupełnienie norm
X - 96/69/UE, D3/D4 (chyba dla modeli od 96)
Y - 68/69/UE, Euro 3 / D3 lub Euro 3 / D4
Z - 68/69/UE, Euro 3 / D4 lub Euro 4
i o zafirze
Silnik Z 16 YNG spełnia wymagania norm emisji spalin D4 i Euro 4.
Zawartość substancji szkodliwych w spalinach z silnika Z 16 YNG, zasilanego gazem ziemnym, jest znacznie mniejsza. Emisja tlenków azotu (NOx) i tlenku węgla (CO) może być mniejsza nawet o 90%, a tlenku węgla (CO2) – nawet o 30%. Zawartość węglowodorów (HC) w spalinach może być nawet o 45% mniejsza niż w spalinach z silnika Z 16 XE.
CNG (Compressed Natural Gas)
Największy udział w niemieckiej sieci gazowej, oprócz gazu ziemnego z Holandii, z Morza Północnego i z północnych Niemiec, ma gaz rosyjski. Rosyjski gaz ziemny jest najlepszej jakości i zawiera w przybliżeniu:
Liczba oktanowa gazu ziemnego mieści się w zakresie 130 – 135.
Dlatego zastosowany w modelu Opel Zafira silnik Z 16 YNG może mieć tak wysoki stopień sprężania (13,0 : 1). Benzyna wysokooktanowa (LOB 95 lub 98) może być używana tylko jako paliwo awaryjne.
Lokalni dostawcy gazu wprowadzają do niemieckiej sieci gazowej przede wszystkim gaz H.
Typy gazu ziemnego L i H różnią się procentową zawartością metanu.
Zawartość metanu w gazie L wynosi około 83% (przeważnie jest to holenderski gaz ziemny), a w gazie H – około 98% (rosyjski gaz ziemny).
Wprowadzony do sieci gazowych gaz H miesza się z innymi strumieniami gazu. W związku z tym średnia zawartość metanu w gazie ziemnym wynosi 87-88%. Dzięki temu zawartość metanu w gazie wprowadzonym do sieci jest prawie taka sama.