Opony uniwersalne
-
- Nowy
- Posty: 340
- Rejestracja: 15 gru 2002, o 18:56
- Lokalizacja: wawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Opony uniwersalne
Rozmawialem z ojcem czemu nie zmienia opon na zimowe, a on odpowiedzial ze ma uniwersalne :0 Mowilem mu ze takich opon nie ma a on dalej sie upiera przy swoim zdaniu, wiec pytam sie Was sa takie opony czy nie?
CTM -->187<--
- endo
- Post Mistrz
- Posty: 2343
- Rejestracja: 25 sie 2003, o 21:34
- Lokalizacja: warszawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Sa, tylko sa do dupy.. Opona letnia w warunkach niskiej temperatury twardnieje i traci swoje wlasnosci, odwrotnie - zimowa w lecie jest miekka i znacznie szybciej sie zuzywa. Czyli opony letnie i zimowe sa odpowiednio dobrane skladem mieszanki i rodzajem bieznika do warunkow pogodowych tak aby zapewnialy najlepsze wlasnosci trakcyjne pojazdu. Opony uniwersalne staraja sie znalezc kompromis miedzy opona letnia a zimowa, a w zwiazku z tym mozna ich uzywac caly rok, ale zachowuja sie gorzej od opon zimowych w zimie i letnich latem..Lukiso pisze:Czyli tak jak uwazalem nie ma uniwersalnych opon
Blue Corsa
koni kit on board
koni kit on board
-
- Weteran
- Posty: 1557
- Rejestracja: 1 mar 2003, o 14:45
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Ja bym powiedzał troche inaczej sa lepsze niz letnie w zimie iendo pisze: ale zachowuja sie gorzej od opon zimowych w zimie i letnich latem..
zimuwki w lecie
Takie opony sa poprotu zeby były nic wiecej
wiadomo sa ludzie który wystarcza ze samochód jedzie...............
Mozna wyprodukopwać opone która bedzie sie dobze spisywała w
kazych warunkach jednagze jejcena nawet po wprowadzeniu
do produkcji była by 20 30 krotnie wysza od ceny przecetnej opony
letniej czy zimowej .
-
- Weteran
- Posty: 1369
- Rejestracja: 25 paź 2002, o 20:04
- Lokalizacja: Białystok / Warszawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Oj Renik, mylisz się, ja pamiętam te oponki A i jeszcze wciąż produkowana jest Stomil Olsztyn (nazwy nie pamiętam) taki dziwny bieżnik, stare maluchy taki miały, ale udzielają na nią dożywotniej gwarancjiREN pisze:kurde, wszyscy mlodzi na tym forum, nie pamietaja czasow kiedy nie bylo letnich i zimowych caly rok jezdzilo sie na tych samych gumach, teraz tez sa produkowane opony calorodzne, np. Debica Navigator
- pirat
- Forum Master
- Posty: 3105
- Rejestracja: 8 gru 2002, o 22:24
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Legionowo
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
na miesiac znaczy? heheUcHO pisze:Oj Renik, mylisz się, ja pamiętam te oponki A i jeszcze wciąż produkowana jest Stomil Olsztyn (nazwy nie pamiętam) taki dziwny bieżnik, stare maluchy taki miały, ale udzielają na nią dożywotniej gwarancjiREN pisze:kurde, wszyscy mlodzi na tym forum, nie pamietaja czasow kiedy nie bylo letnich i zimowych caly rok jezdzilo sie na tych samych gumach, teraz tez sa produkowane opony calorodzne, np. Debica Navigator
-
- Swój
- Posty: 545
- Rejestracja: 27 sie 2002, o 13:20
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Renik ja pamietam i D124 i późniejszy cudowny wnalazek D90 - Rekord (a i pierwsza która miała oznaczenia ALL SEASON - D178 TERSUS).REN pisze:kurde, wszyscy mlodzi na tym forum, nie pamietaja czasow kiedy nie bylo letnich i zimowych caly rok jezdzilo sie na tych samych gumach, teraz tez sa produkowane opony calorodzne, np. Debica Navigator
Weź pod uwagę jedno - kiedyś auta były inne (czytaj. wolniejsze ), zatłoczenie było mniejsze na drogach, ludzie jeździli inaczej. A teraz czasy troszkę się pozmieniały, spróbuj stanąć na światłach za autem wyposażonym w zimówki i ABS na oponach "uniwersalnych", obawiam sięże nie dasz rady.
Ja tam odkąd posiadałem CC to już miałem zimówki (jedynie malacz śmigał u mnie na "całosezonowych").
Łódź wikingów i taczanka (ale Opel i też czarny)
CTM#119
CTM#119
-
- Swój
- Posty: 545
- Rejestracja: 27 sie 2002, o 13:20
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Ren ja miałem na myśli zatrzymanie sie a nie ruszanieREN pisze:ja na zimówkach nie daje rady musial bym do combo zalozyc opony szerokie na 215mm ale wtedy nie bedzie sie komfortowo jezdzic wiec mecze sie na 185mmJedrus pisze:spróbuj stanąć na światłach za autem wyposażonym w zimówki i ABS na oponach "uniwersalnych", obawiam sięże nie dasz rady.
Mówiłem o sytuacji kiedy jedziesz autem bez ABS, na oponach "uniwersal", a przed tobą hamuje gwałtownie auto z ABS na zimówkach
Łódź wikingów i taczanka (ale Opel i też czarny)
CTM#119
CTM#119
-
- Świeżak
- Posty: 76
- Rejestracja: 8 paź 2003, o 20:13
- Lokalizacja: farszafka
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
REN napisał:
uhh, ale się rozpisałem ...
właśnie dlatego, że pamiętam to twierdzę, że ich nie ma, bo jak inaczej wytłumaczyć fakt: lato, ciepło, suchy asfalt bez naniesionego syfu, jadę na komplecie nowych "uniwersalek", typ na skrzyżowaniu mysli że zdąrzy zjechać, bum... - droga hamowania wynosiła ok. 20-22 metrów, jechałem ok. 70 km/h czyli powinienem wyhamować chociaż do jakiś 40-tu, tymczasem silnik od uderzenia prawie wylądował mi na kolanach(nie był to mały samochodzik bo Ford Sierra) - gliniarz jak zobaczył ślady hamowania i wielkość zniszczeń to był pewien, że jechałem ze 130 km/h, dopiero jak zobaczył opony("uniwersalki" ) to powiedział, że już wszystko jasne-hamowanie na czarnym nie różniło się od hamowania na lodzie-wiec sobie powiedziałem-nigdy więcej tego shitu, nawet w latokurde, wszyscy mlodzi na tym forum, nie pamietaja czasow kiedy nie bylo letnich i zimowych caly rok jezdzilo sie na tych samych gumach, teraz tez sa produkowane opony calorodzne, np. Debica Navigator
uhh, ale się rozpisałem ...
cooooooooorsaaaaaaaaaaaaaaaaa...A 1.2
-
- Świeżak
- Posty: 40
- Rejestracja: 10 mar 2003, o 21:02
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
a ja powiem po mojemu krótko :
jeżdze co prawdza autosugestią => (maluchem) miałem w nim wielosezonowe navigatory i było bardzo dobrze ;o)
teraz mam z tyłu zimówki i jest o wiele lepiej !!!
ale jezeli ktoś idzie po kosztach lub na kompromis to moim zdaniem navigator dębicy jest optymalnym rozwiazaniem cena; koszty; komfort ;o)
może się myle ale takie moje zdanie
pozdrawiam
jeżdze co prawdza autosugestią => (maluchem) miałem w nim wielosezonowe navigatory i było bardzo dobrze ;o)
teraz mam z tyłu zimówki i jest o wiele lepiej !!!
ale jezeli ktoś idzie po kosztach lub na kompromis to moim zdaniem navigator dębicy jest optymalnym rozwiazaniem cena; koszty; komfort ;o)
może się myle ale takie moje zdanie
pozdrawiam
...::: http://WWW.MAXIMUM.PROAXER.COM :::...
- kyniek
- Weteran
- Posty: 1625
- Rejestracja: 2 wrz 2003, o 18:14
- Lokalizacja: Jozefow (pod pruszkowem)
- Podziękował;: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Dobre Strony Zimowej Opony
Jednš z najważniejszych różnic między oponš letniš a zimowš jest mieszanka gumowa użyta do ich produkcji. Opony letnie skomponowane sš z kauczuku syntetycznego i naturalnego z domieszkami sadzy. Zachowujš się znakomicie na suchych i mokrych nawierzchniach w temperaturze do 0° C - poniżej której sztywniejš i tracš elastyczno?ć. Gdy mieszanka użyta do produkcji opony letniej traci przyczepno?ć do podłoża, mieszanka przystosowana do warunków zimowych zaczyna wła?ciwie pracować. Takš granicę stanowi temperatura 7° C. Dlatego, kiedy ?rednie dzienne temperatury schodzš poniżej 10° C, a nocš poniżej 0° C, nadchodzi czas na zamianę opon letnich na zimowe! Mieszanki użyte do produkcji opon zimowych zawierajš więcej kauczuku naturalnego z domieszkami krzemu i dzięki temu doskonale sprawdzajš się w minusowych temperaturach.
Rze?ba bieżnika
W oponach zimowych najnowszej generacji rze?ba bieżnika jest skonstruowana tak, aby mocno "wżerała się" w ?nieg i szybko się go pozbywała w skutek ruchu obrotowego koła, pracujšc czystš, maksymalnie dużš. powierzchniš elastycznej gumy. Te założenia spełnia bieżnik o licznych klockach, bogato lamelkowany. Klocki opon zimowych majš zróżnicowane wymiary, zmienne ustawienie, w niektórych bieżnikach dodatkowo ponacinane krawędzie. Oprócz rowków poprzecznych posiadajš rowki podłużne. Jedne majš zadanie pozbywać się spod opony błota ?nieżnego i wody, drugie poprawić trakcyjnš stabilno?ć opony. Ta kombinacja ma jeszcze zmniejszyć hałas wywoływany obrotem koła.
Wysoko?ć kostki bieżnikowej wynosi fabrycznie około 1 cm. O ile maksymalne zużycie bieżnika dla opon letnich wynosi 1,6 mm to trzeba pamiętać, że w oponie zimowej poniżej 5 mm stawia jš do raportu. Pewnym kompromisem sš tu rowki lamelkowe typu "Y", które po zużyciu 50 % wysoko?ci bieżnika ujawniajš podwójne rozczłonkowanie, co daje utrzymanie przyczepno?ci bieżnika do podłoża na niezmienionym poziomie.
Bieżnik kierunkowy i bieżnik asymetryczny
Typowy bieżnik kierunkowy - stosowany w oponach zimowych - ma kształt "jodełki". W czasie obrotu koła najpierw z nawierzchniš styka się szczyt jodełki, a następnie rozgałęzienia w kierunku brzegów bieżnika, co daje znakomite wypychanie mazi ?niegowej spod bieżnika. Przy konstruowaniu bieżnika asymetrycznego założono, że wewnętrzna czę?ć bieżnika jest odpowiedzialna za odprowadzanie wody oraz przyczepno?ć podłużnš, za? zewnętrzna za stabilno?ć i przyczepno?ć na zakrętach. Do tego niesymetryczne rozmieszczenie rowków na czole bieżnika w ogumieniu zimowym. Przy montażu takich opon musimy pamiętać o tym, że zewnętrzna strona opony musi być zamontowana na zewnštrz samochodu. Istniejš konstrukcje wykorzystujšce oba elementy: kierunkowo?ć i asymetrię bieżnika - szczególnie w segmencie opon przeznaczonych do szybkiej jazdy. W najnowszych oponach zimowych spotykamy jeszcze jeden rodzaj kierunkowo?ci, otóż lamelkowanie kostek bieżnika wykonane pod kštem w głšb bieżnika, co daje odchylanie się lamelek w ?ci?le okre?lonš stronę, umożliwiajšc zwiększenie przyczepno?ci podłużnej opony. Sposób montażu takiej opony musimy wykonać z pełnš ?wiadomo?ciš efektów. Możemy to zrobić zgodnie z zaleceniami producenta, który mimo że nie jest to bieżnik stricte kierunkowy, dedykuje nam kierunek obrotu, oferujšc tym samym skuteczniejsze hamowanie. Odbywa się to dzięki "drapaniu pod włos" lamelek. Jeżeli natomiast uważamy, że ważniejsza jest dla nas siła napędowa, musimy założyć opony odwrotnie do kierunku obrotu.
Kolce i łańcuchy
Opony zimowe posiadajš jeszcze dwa atuty wspomagajšce nas w walce z zimš. Jednym z nich jest możliwo?ć okolcowania zimowych bieżników aluminiowymi kolcami. Rozwišzania takie sš dopuszczalne do użytku tylko w niektórych krajach (Skandynawia, płn. Rosja). Drugim sposobem ratowania się w szczególnie ekstremalnych zimowych warunkach (np. znaczne wzniesienia) jest stosowanie łańcuchów. Nasze przepisy zezwalajš na to, a w szczególnie ucišżliwych zimš miejscach możemy spotkać się ze znakiem C-18 - nakazem używania łańcuchów przeciw?nieżnych. Łańcuchy muszš być zakładane na co najmniej dwa koła napędowe i stosowane tylko na za?nieżonych lub oblodzonych nawierzchniach. Znak C-18 ogranicza jednocze?nie prędko?ć poruszania się do 50 km/h. Pamiętajmy też o takim dodatkowym zimowym wyposażeniu, wybierajšc się w Alpy. Łańcuchy przeciw?nieżne mogš być już wymagane przy przekraczaniu granicy austriackiej.
Jednš z najważniejszych różnic między oponš letniš a zimowš jest mieszanka gumowa użyta do ich produkcji. Opony letnie skomponowane sš z kauczuku syntetycznego i naturalnego z domieszkami sadzy. Zachowujš się znakomicie na suchych i mokrych nawierzchniach w temperaturze do 0° C - poniżej której sztywniejš i tracš elastyczno?ć. Gdy mieszanka użyta do produkcji opony letniej traci przyczepno?ć do podłoża, mieszanka przystosowana do warunków zimowych zaczyna wła?ciwie pracować. Takš granicę stanowi temperatura 7° C. Dlatego, kiedy ?rednie dzienne temperatury schodzš poniżej 10° C, a nocš poniżej 0° C, nadchodzi czas na zamianę opon letnich na zimowe! Mieszanki użyte do produkcji opon zimowych zawierajš więcej kauczuku naturalnego z domieszkami krzemu i dzięki temu doskonale sprawdzajš się w minusowych temperaturach.
Rze?ba bieżnika
W oponach zimowych najnowszej generacji rze?ba bieżnika jest skonstruowana tak, aby mocno "wżerała się" w ?nieg i szybko się go pozbywała w skutek ruchu obrotowego koła, pracujšc czystš, maksymalnie dużš. powierzchniš elastycznej gumy. Te założenia spełnia bieżnik o licznych klockach, bogato lamelkowany. Klocki opon zimowych majš zróżnicowane wymiary, zmienne ustawienie, w niektórych bieżnikach dodatkowo ponacinane krawędzie. Oprócz rowków poprzecznych posiadajš rowki podłużne. Jedne majš zadanie pozbywać się spod opony błota ?nieżnego i wody, drugie poprawić trakcyjnš stabilno?ć opony. Ta kombinacja ma jeszcze zmniejszyć hałas wywoływany obrotem koła.
Wysoko?ć kostki bieżnikowej wynosi fabrycznie około 1 cm. O ile maksymalne zużycie bieżnika dla opon letnich wynosi 1,6 mm to trzeba pamiętać, że w oponie zimowej poniżej 5 mm stawia jš do raportu. Pewnym kompromisem sš tu rowki lamelkowe typu "Y", które po zużyciu 50 % wysoko?ci bieżnika ujawniajš podwójne rozczłonkowanie, co daje utrzymanie przyczepno?ci bieżnika do podłoża na niezmienionym poziomie.
Bieżnik kierunkowy i bieżnik asymetryczny
Typowy bieżnik kierunkowy - stosowany w oponach zimowych - ma kształt "jodełki". W czasie obrotu koła najpierw z nawierzchniš styka się szczyt jodełki, a następnie rozgałęzienia w kierunku brzegów bieżnika, co daje znakomite wypychanie mazi ?niegowej spod bieżnika. Przy konstruowaniu bieżnika asymetrycznego założono, że wewnętrzna czę?ć bieżnika jest odpowiedzialna za odprowadzanie wody oraz przyczepno?ć podłużnš, za? zewnętrzna za stabilno?ć i przyczepno?ć na zakrętach. Do tego niesymetryczne rozmieszczenie rowków na czole bieżnika w ogumieniu zimowym. Przy montażu takich opon musimy pamiętać o tym, że zewnętrzna strona opony musi być zamontowana na zewnštrz samochodu. Istniejš konstrukcje wykorzystujšce oba elementy: kierunkowo?ć i asymetrię bieżnika - szczególnie w segmencie opon przeznaczonych do szybkiej jazdy. W najnowszych oponach zimowych spotykamy jeszcze jeden rodzaj kierunkowo?ci, otóż lamelkowanie kostek bieżnika wykonane pod kštem w głšb bieżnika, co daje odchylanie się lamelek w ?ci?le okre?lonš stronę, umożliwiajšc zwiększenie przyczepno?ci podłużnej opony. Sposób montażu takiej opony musimy wykonać z pełnš ?wiadomo?ciš efektów. Możemy to zrobić zgodnie z zaleceniami producenta, który mimo że nie jest to bieżnik stricte kierunkowy, dedykuje nam kierunek obrotu, oferujšc tym samym skuteczniejsze hamowanie. Odbywa się to dzięki "drapaniu pod włos" lamelek. Jeżeli natomiast uważamy, że ważniejsza jest dla nas siła napędowa, musimy założyć opony odwrotnie do kierunku obrotu.
Kolce i łańcuchy
Opony zimowe posiadajš jeszcze dwa atuty wspomagajšce nas w walce z zimš. Jednym z nich jest możliwo?ć okolcowania zimowych bieżników aluminiowymi kolcami. Rozwišzania takie sš dopuszczalne do użytku tylko w niektórych krajach (Skandynawia, płn. Rosja). Drugim sposobem ratowania się w szczególnie ekstremalnych zimowych warunkach (np. znaczne wzniesienia) jest stosowanie łańcuchów. Nasze przepisy zezwalajš na to, a w szczególnie ucišżliwych zimš miejscach możemy spotkać się ze znakiem C-18 - nakazem używania łańcuchów przeciw?nieżnych. Łańcuchy muszš być zakładane na co najmniej dwa koła napędowe i stosowane tylko na za?nieżonych lub oblodzonych nawierzchniach. Znak C-18 ogranicza jednocze?nie prędko?ć poruszania się do 50 km/h. Pamiętajmy też o takim dodatkowym zimowym wyposażeniu, wybierajšc się w Alpy. Łańcuchy przeciw?nieżne mogš być już wymagane przy przekraczaniu granicy austriackiej.
tja nastał czas spokojnego kombi...