Strona 2 z 2

: 3 lis 2006, o 13:59
autor: bullko
Mówisz i masz:
Obrazek
Wykres dla f10/5 o przełożeniu głównym 4,53 i oponkach 145/80R13.
Jest tylko jeden mały problem....
W obliczeniach przyjąłem obwód opony na sztywno, czyli tyle, ile wychodzi z numeracji (1,766m).
W praktyce opona się ugina i aby mieć dokładny wykres należałoby przyjąć nieco mniejszy obwód (problem w tym, że nie wiem o ile dokładnie należy go zmniejszyć).
Krótko mówiąc należy się spodziewać, że przy danych obrotach będziesz miał nieco mniejszą prędkość niż wynikałoby to z wykresu.

Ewentualnie mozna jeszcze sprawdzić obwód opony(koła) doświadczalnie :-D :
-zaznaczyć punkty na oponie i asfalcie
-przepychnąć samochód np. o jeden obrót koła
-zmierzyć przejechany dystans
Ale to juz dla fanatyków :grin:

: 3 lis 2006, o 16:00
autor: Porszak
bullko pisze: Jest tylko jeden mały problem....
W obliczeniach przyjąłem obwód opony na sztywno, czyli tyle, ile wychodzi z numeracji (1,766m).
W praktyce opona się ugina i aby mieć dokładny wykres należałoby przyjąć nieco mniejszy obwód (problem w tym, że nie wiem o ile dokładnie należy go zmniejszyć).
Krótko mówiąc należy się spodziewać, że przy danych obrotach będziesz miał nieco mniejszą prędkość niż wynikałoby to z wykresu.
chodzi ci o rd -promien dynamiczny. przyjmuje sie go jako 0.95-0.98 promienia rzeczywistego

: 3 lis 2006, o 16:56
autor: bullko
Hehe dzięki Porszak.
Własnie o to mi chodziło.
Teraz przerobienie wykresów, to już bułka z bananem
:D

: 3 lis 2006, o 17:44
autor: Mihó
A możesz zapodać wzór, wg jakiego liczyłeś ?

Tutaj podają średnicę koła:

http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp

: 3 lis 2006, o 18:41
autor: bullko
Ufff.....
To jest wszystko proste....
Tutaj masz przekładnie różnych skrzyń biegów: http://www.juergen-tiegs.de/OPEL/getriebe.htm
Przykładowo moja to f10/5 o przełozeniu głównym 3.74.
I teraz tak:
załóżmy, że chcę znać prędkość pojazdu na 4-tym biegu przy prędkości obrotowej wału równej 1000 obr/min (wartość często podawana w danych technicznych samochodów)
dzielisz 1000 obr/min przez przełożenie 4 biegu czyli:
(1000 obr/min)/0,892=1121,08obr/min
To co wyjdzie dzielisz jeszcze przez przekładnię główną, czyli:
(1121,08obr/min)/3,74=299,8obr/min
299,8obr/min - to jest prędkość obrotowa kół napędowych pojazdu
mnożysz prędkość obrotową kół przez obwód koła, czyli:
299,8obr/min*1,73m=518,7m/min - to jest juz prędkość pojazdu
zamieniasz [m/min] na [km/h] czyli:
518,7m/min*0,06=31,12 km/h
jak chcesz znać prędkość dla innych obrotów to poprostu mnożysz lub dzielisz te 31,12km/h
i tak dalej dla każdego biegu:)9

Pytasz skąd 1,73m??
opona 145/80R13 ma obwód 1,766m, ale jak napisał Porszak przyjmuje się, że promień dynamiczny to 95-98% promienia że tak powiem "idealnego/rzeczywistego" (jak zwał tak zwał) a zatem:
1,766 *98%= 1,73

: 3 lis 2006, o 23:17
autor: Porszak
bullko pisze:powiem "idealnego/rzeczywistego" (jak zwał tak zwał)
powinienem wczesniej uzyc wlasciwego okreslenia - promien teoretyczny, a wykres ktory stworzyles nazywa sie chyba piłowy

: 17 lis 2006, o 12:06
autor: kruszyn1
wiem że troszkę odgrzebuję trupa, ale Emes napisz przy jakich obrotach chcesz zmieniać biegi to Ci napiszę jaka jest prędkość na poszczególnym biegu bo ja też mam 4biegi i c12nz i mam obrotek ;]