Modyfikacje silnika 8v i 16v - Kompendium - BĘDĄ poprawki

Wszystkie informacje o silnikach benzynowych i diesla montowanych w Corsie B.
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

kristo pisze:Powiedz mi Adam czy ja dobrze widze :0 To jest silnik 1.3- tam jest MPI?? co to za wynalazek (podobno ma 100km)
tak to jest MPI do silnika 1.3 na gaźniku. Krążą różne mity co do ilości kucy jakie można uzyskać dzięki temu. widziałem gdzieś fotke pudełka po tym i wyraźnie byo napisane, że koło +10KM w porównaniu z gaźnikiem.
Stosując jeszcze różne inne żeczy te 100KM można uzyskać. inne to np wałek kolektor wylotowy itp. bo np. silnik 13S(75KM) + wtrysk Irmschera = 85-90KM . Wynalazek to bardzo żadki więc części czy dostać później elektronike graniczy z cudem, choć jak się ostatnio przekonałem cuda się zdażają :oko: . Kosztuje w niemczech używka (nie ma już nowych)chyba tyle co kompletny silnik z corsy A GSI
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

źdódło corsaforum.de

więc jak widać do 13KM a reszta można wyciskać jak i przy innych silnikach :D
Obrazek
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Oto jak prezentuje się różnica w kształcie i umiejscowieniu kanałów kolektor - głowica
Obrazek
(dotyczy różnic między mono wtryskiem a mpi)


dodany 20.01------------------------------------------------

mała ciekawostka : skoro przepustnica w c16nz ma 38mm, to ile ma w c16se? podpowiedź c18nz ma 43mm

Obrazek
jakwidać na fotce do przepustnicy przykręcony jest "klocek", który przy niskich obrotach zmniejsza otwarcie przepustnicy, a przy wysokich wychyla sie w miejsce gdzie średnica jest większa. Jest przykręcony na dwie śruby więc żaden problem go wymontować.
Odpowiedź ->> 50mm!
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

źródło http://www.tuning.pl -> artykół o Corsie Super 1600


Opel Corsa VK 1600
Klasa: A-6, Trofeum Super 1600

Takie ładne dane. Przykład silnika wyczynowego

Silnik:
POJEMNOŚĆ - 1598 cm3 (zrobiony na podstawie 1.8 )
TYP - benzynowy, atmosferyczny
TURBINA - brak
UŁOŻENIE - poprzecznie z przodu
LICZBA CYLINDRÓW - 4
WAŁKI ROZRZĄDU - 2 w głowicy
ZAWORY NA CYLINDER - 4
MOC - ok 215 KM
PRZY (obr/min) - 8750 obr
MAX. MOMENT OBROTOWY - ok 199 Nm
PRZY (obr/min) - 6250 obr

**********************************************************

Uzupełniając dane do otworów kolektor-głowica

Obrazek

czerwony - silniki 1,4 i 1,6 MPI
czarny - monowtrysk

obwód - silnik 1,3 gaźnik

To tak upraszczając :D

DODANY 02.02 **********************************************

kilka fotek się powtarza

do konwersji c16nz na c16se potrzeba:
(W wypadku przerabiania np. x14sz na c14se nie trzeba paru rzeczy bo już są :) )

1. ECU - komputer
2. wiązka - można kombinować ze starą, ale trochę zachodu (ja przerabiam od x12sz)
3. pompa paliwa - jak do silników z wrtyskiem wieloponktowym (daje 3bar anie 0,75 jak w monowrtuysku)
4. kolektor z przepustnicą wtryskami (po prostu komplet)
5. koło z ząbkami na wał korbowy i czujnik
6. wałek z obudową i mocowaniem DIS'a (wałek może zostać od c16nz jest taki sam jak w silnikach e16se, e16sei 98KM z corsy A GSI; obudowa może zostać jeśli mocowanie DIS'a uda się dobrze zamontować)
http://republika.pl/adamxxl/x/Image26.jpg
7. DIS - zastępuje cewke + rozdzielacz
http://republika.pl/adamxxl/x/Image32.jpg
UWAGA!! w starszych wersjach silnika c16se był rozdzielacz z cewką jak w c16nz
8. głowica - ma inne porty dolotowe (kształt i przesynięte) oraz czujnik temp. cieczy chłodzącej jwst wkręcany w głowicę. Porty można przerobić, ALE przy skręcaniu z kolektorem dolorowym porządnie uszczelnić, bo zostaje 2-3mm gdzie jest styk. taka jest różnica:
http://republika.pl/adamxxl/x/otwor.jpg
czujnik temp. - można kupić adapter w oplu i wpakować czujnik w głowicę lub wpakować go w mały obieg. jak tu:
http://republika.pl/adamxxl/x/Image29.jpg
Aby podnieść ciśnienie sprężania trzeba splanować głowicę od c16nz

To praktycznie wszystko :-) 8)
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

ciekawostka:
silniki..sprężanie..MOC....moment O.
c16nz....9,2.........75KM.....125.........
c16lz.....8,6.........75KM.....121......... (stopoeń sprężania niższy, więc silnik powinien być słabszy)

pojemność ta sama, wałki identyczne, obydwa silniki to monowtryski

różnice: głowica, kolektor dolotowy(kanały okrągłe), przepustnica z wtryskiem (inny kod w EPC)

*************************************************************
Jak obliczyć ile splanować głowicę?
Myślałem, pytałem i szukałem, aż w końcu już wiem :D wzór wygląda tak: Stopień sprężania = (objętość skoku tłoka + "objętość ?" ) / "objętość ?"
"objętość ?"- toobszar w którym następuje sprężanie
np: jak z 8,6 zrobić 9,8
objętość skoku tłoka 81,5xPix39,5^2=399,5

8,6=(399,5+x1)/x1 => x1=52,566
9,8=(399,5+x2)/x2 => x2=45,398

52.566-45,398=7,168cm3 - o tyle trzeba zmniejszyć obszar gdzie sprężnana jest mieszanka . Planowana głowica ma najczęćsiej kształt otworu różny od okręgu, i z tąd często zalewa się go jakimś płynem, aby zobaczyć ile należy splanować głowicę. Można też podejść do tego matematycznie i z tąd wyszło mi że myszę głowicę od c16lz splanować 1,7mm do uzyskania stopnia sprężania 9,8:1 bądz 2mm do 10:1
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

już po 15 i nikt dzisiaj jeszcze nic nie napisał :(
w takim razie będę to ja

w temacie MPI
zostało mi jeszcze pracy tak na 2 godzinki i wiązkę będę miał gotową :) .
Wow podpowiedział mi żebym poszukał jakiejś starej wiązki (brakujących wtyków) zamiast kupować w aso. Co ciekawe, znalazłem wiązkę która wyglądała jak oryginalna z c14se tylko różniła się wtykami do podłączenia ECU (były jak w x12sz) i jakieś cudaczne złącze do rozdzielacza. tak więc elektrycznie jestem już przygotowany :D
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
wow
Post Mistrz
Posty: 2636
Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
Lokalizacja: Skądinąd
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: wow »

Feliks pisze:Co do stopnia sprezania to jaki powinien byc przy waleczku Shricka?
Nie mowie o jakims extremalnym bo nie chce tylko tankowac shella 99+ :D .
mantzel do swojego zalecal 10.8:1 - ja mialem tak na poczatku ale to bylo za malo, wiec doprezylem sie do 11.5:1 i bylo lepiej. natomiast na niczym oprocz 98 juz nie moge jezdzic.
c20rsa, czlowieku meeen!
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

skoro przegląd już za mną, pojawiły się drobne zmiany :D

aktualnie trwają testy drogowe z większą przepustnicą i wtryskiem.
-początkowo sama przepustnica z wtryskiem 1.6 - wszystko ok nie miałem okazji sprawdzić na dłuższej prostej i powtórzyć próby, ale 0-100 jest lepszy czas.
-dzisiaj ostatnia wolna sobota więc zmieniony wtrysk na 1.8 + wyczyszczona kopułka + wyprzedzony zapłon (minimalnie) wyniki w tygodniu. Wtrysk większy (więcej paliwa) lub gaz, więc o spalanie stukowe nie powinienem się martwić :zakrecony:

Trwają równeż prace nad MPI. choć nie wykluczone, że będę musiał sprzedać graty, to jednak prace powoli postępują. dziś została spasowana głowica z kolektorem + czyszczenie pod malowanie.

ps. polecam zerknąć na opony.. z moich zimówek zrobiły się prawie slicki :lol:

@ Feliks jeśli silnik ma czujnik spalania stukowego, to przy stopniu sprężania w okolicach 10,5:1 jazda na oktanie 95 będzie jeszcze możliwa. Ostatnio ostro poszukuję info na temat ile maksymalnie mogę splanować głowicę, od mantzel'a dostałem odpowiedź, że opel dopuszcza 0,7mm jest to dla mie trochę mało ale jak nie potwierdzę innych danych to o tyle zmniejszy się wysokość mojej głowicy :)
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

ŁAAAŁ

musicie sobie to pooglądać. Coś dla każdego . SWAP . ZABUDOWA KLATKI , Hamulce itp...

wyśledziłem to tam http://corsaforum.de/viewtopic.php?t=51 ... 65ff89b7e7

link tam każdy znajdzie, a to przykładowa fotka
Obrazek

Nie potrzebnie wkładałem to tu, ale jak ktoś chce wyrazić swoje opinie to będzie post ŁAAAŁ
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Feliks
Nowy
Posty: 418
Rejestracja: 10 sie 2002, o 12:01
Lokalizacja: Knurów
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Post autor: Feliks »

Wow pisze:@mantzel do swojego zalecal 10.8:1 - ja mialem tak na poczatku ale to bylo za malo, wiec doprezylem sie do 11.5:1 i bylo lepiej. natomiast na niczym oprocz 98 juz nie moge jezdzic.
AdamXXL pisze:@ Feliks jeśli silnik ma czujnik spalania stukowego, to przy stopniu sprężania w okolicach 10,5:1 jazda na oktanie 95 będzie jeszcze możliwa. Ostatnio ostro poszukuję info na temat ile maksymalnie mogę splanować głowicę, od mantzel'a dostałem odpowiedź, że opel dopuszcza 0,7mm jest to dla mie trochę mało ale jak nie potwierdzę innych danych to o tyle zmniejszy się wysokość mojej głowicy :)

Czyli 10.8:1 jeszcze podejdzie pod 95?
Hmmm najwyzej zrobie mocniej i potem jakby byla potrzeba to uszczelka by sie odprezylo ale czy idzie nia tak dokladnie to zrobic?
No i druga sprawa . Jak to jest z tym przyspieszeniem zaplonu o ile nalezaloby go przyspieszyc tzn tyle samo ile mozna przy seryjnym stopniu sprezania , czy jest to jakas inna wartosc?
Z tego powodu ze moje autko dalo sie reanimowac znowu sie zajolem tym tematem i poprostu chcialbym mojemu schrickowi sprawic lepsze warunki pracy :-D
z gory dzieki za odpowiedz
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Feliks pisze: Czyli 10.8:1 jeszcze podejdzie pod 95?
Hmmm najwyzej zrobie mocniej i potem jakby byla potrzeba to uszczelka by sie odprezylo ale czy idzie nia tak dokladnie to zrobic?
No i druga sprawa . Jak to jest z tym przyspieszeniem zaplonu o ile nalezaloby go przyspieszyc tzn tyle samo ile mozna przy seryjnym stopniu sprezania , czy jest to jakas inna wartosc?
Z tego powodu ze moje autko dalo sie reanimowac znowu sie zajolem tym tematem i poprostu chcialbym mojemu schrickowi sprawic lepsze warunki pracy :-D
z gory dzieki za odpowiedz
10,5 np. w x14xe/(c)x16xe chodzi jeszcze na 95. mantzel przy 10,8 pisze już o stosowaniu 98. Różnica jest minimalna jednak zaczyna się tu już stąpać po cienkim lodzie. wszyscy wiedzą jak jest z jakością paliwa i silnik z czujnikiem spalania stukowego do 10,5 powinien sobie jakoś poradzić, na większy stopień to chyba nikt nie da gwarancji.
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

pierwsze odczucia i mała weryfikacja
na silniku 1.6
+ przepustnica 1.8 bęzyna i gaz odczucia jak najbardziej pozytywne. Więcej powietrza przy takim samym wciśnięciu gazu - skutek autko wydaje się bardziej dynamiczne. jak pogoda w weekend pozwoli to potestuje na autostradzie, tłukąc się do budy, jak zachowuje się gdy przez dłuższy czas gaz w deche wbity.

+ wtrysk 1,8 na bęzynie wyskakuje komunikat, że mieszanka zbyt bogata. przydało by się więcej powietrza :oko:

próby przeprowadzane na zapłonie ustawionym normalnie bez wyprzedzania.
cdn...

ps. czy zawsze muszę być królikiem doświadczalnym :oko:
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
wow
Post Mistrz
Posty: 2636
Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
Lokalizacja: Skądinąd
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: wow »

AdamXXL pisze:10,5 np. w x14xe/(c)x16xe chodzi jeszcze na 95. mantzel przy 10,8 pisze już o stosowaniu 98. Różnica jest minimalna jednak zaczyna się tu już stąpać po cienkim lodzie.
dokladnie tak jak adas mowi. ale przy doprezaniu pod walek trzeba liczyc sie z koniecznoscia jazdy na 98. inaczej bedzie to zrobione na "pol gwizdka", bo nie wykorzysta sie zalet posiadania sportowego walka - niby doprezony, a jednak nie.
AdamXXL pisze:wszyscy wiedzą jak jest z jakością paliwa i silnik z czujnikiem spalania stukowego do 10,5 powinien sobie jakoś poradzić, na większy stopień to chyba nikt nie da gwarancji.
tyle, ze c14nz takiego czujnika nie ma... co ciekawe nawet c14se ktore ma statyczny uklad zaplonowy tego czujnika rowniez nie posiada.
c20rsa, czlowieku meeen!
Feliks
Nowy
Posty: 418
Rejestracja: 10 sie 2002, o 12:01
Lokalizacja: Knurów
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Post autor: Feliks »

Czyli doprezyc do 10.8:1 potem najwzyej zabawa z grubsza uszczelka :)
Awatar użytkownika
wow
Post Mistrz
Posty: 2636
Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
Lokalizacja: Skądinąd
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: wow »

Feliks pisze:Czyli doprezyc do 10.8:1 potem najwzyej zabawa z grubsza uszczelka :)
minimum do 10.8:1. w moim przypadku okazalo sie, ze samochod nie jezdzi tak jak powinien przy takiej kompresji i doprezalem ponownie do 11.5:1, ale ja mam jeszcze porzadnie dlubnieta glowice i mpi.
c20rsa, czlowieku meeen!
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

żeby nie ciągnąć lub zaczynać dziesięciu tematów, na temat wydechu dopiszę tutaj pare info.

Tak więc kolektor do c20xe jest już w garażu i pomierzyłem go.
średnice zewnętszne rur to odpowiednio dla 4-2-1:
4=36mm
2=42mm
1=51mm
ścianki rur na oko mają koło 1,5-2mm więc średnice wewnętrzne:
4=32-33mm
2=38-39mm
1=47mm

średnica weanętrzna kolektora 4-1 przy łączeniu z głowicą wynosi koło 31mm. w samym kolektorze z c20xe też jest mała zwężka i sam wylot przy głowicy również ma koło 31mm (po przeliczeniu spłaszczonej rury na okrągłą w mniejscu zwężenia)

w x12sz rura zaraz za koilektorem zewnętrzna ma koło 46mm a schowana w środku 31!!!
wylot samego kolektora 41mm śr. wewnętrzna.

narazie tyle będą jeszcze fotki

PS. zachęcam innych (mowa głównie o wowiq i osmanie aby pomierzyli swoje kolektorki :D )
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
kristo
Weteran
Posty: 1696
Rejestracja: 22 sty 2003, o 22:22
Lokalizacja: Poznań
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: kristo »

AdamXXL pisze:
to tak nawiązując do starych planów Kristo. Silniki na monowtrysku miały nawet koło 115KM. specyfikacja producenta pokazuje, że paliwo może być nawet wtryskiwane z ciśnieniem nawet do 2bar
kristo pisze:No i po turbo...... :-( :-( :-( :( :( Bylem u Pana Eugeniusza..... SPI nie do przejścia...... padła propozycja x18xe na dolocie i całkowitej elektronice Geko opartej na smt6.... :oko:
rozumiem, że nikt nie ma ochoty bawić się w eksperymenty i promuje swoje sprawdzone rozwiązania, ale odpowiedz powinna być raczej, że nie podejmę się tego bo może to niewypalić, i nie mamy tego sprawdzonego i sprawdzać nie chcemy. Z całym szacunkiem dla pana Geko, nikt nie jest bogiem i nie musi wszystkiego wiedzieć czy próbować, i każdy woli sprawdzone rozwiązania niż przecierać jakieś nowe ścieżki.
To nie do końca jest tak. Pan Eugeniusz proponował mi 1.8 ze względu że ma dużą ochotę coś takiego stworzyć, bo nigdy wcześniej tego nie robił. I też miałoby to być swego rodzaju eksperymentem. Ale turbo chodzi mi nadal po głowie- tylko nie wiem jak to ugryść, i sam raczej nie dam rady.
Niestety ciężko mi znaleść jakieś opisowe eksperymenty na mono w necie. Podobno jest jeden CC z turbo na spi ale więcej nic nie wiem.
Obrazek
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

@ Kristo szanuje Pana Eugeniusza, choć nigdy z nim nie rozmawiałem, ale za to co robi należy mu się to. Stworzenie prototypowego 1.2turbo nie jest czymś poputarnym (powiem znikome) i tworzenie tego przez firmę czy jakiś serwis będzie przekraczać pewnie koszt wsadzenia 2.0 (trochę przesadzam) więc rozumiem odpowiedz. Tylko zrobenie tego w garażu będzie opłacalne :-(
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

wyniki Osmana z hamowni skłoniły mnie do sprawdzenia jak to jest z tym smt6.

sposób podłączenia identyczny w x14xe/x16xe i c14se/c16se
http://republika.pl/adamxxl/x/x1416xeSMTP6.jpg

A co tu dziwi najbardziej to to, że modyfikowany jest wyłącznie sygnał z MAP sensora!!!! i nie ma podłączonej sondy lambda :0
Wszystkie mapy w smt opierająsię o tygnał TPS (otwarcie przepustnicy) i czujnika wału korbowego. skłania to do pomyślenia nad zabawą właśnie z MAP sensorem.

Nie przejżałem jeszcze całej dokumentacji, ale robi się cieplej jak pomyśle, że modyfikując jeden sygnał mogę coś uzyskać. Osman ma przesunięty limiter, ale jeśli był on przesuwany na SMT to pan Ch. nie mógł chyba bardziej przesunąć limiter, bo o ile pamiętam smt poprzez modyfikacje sygnału czujnika zwiększa maksymalne obroty.
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
wow
Post Mistrz
Posty: 2636
Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
Lokalizacja: Skądinąd
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: wow »

smt jak kazdy piggyback modyfikuje dawke paliwa dla maksymalnego otwarcia przepustnicy, gdyz wtedy nie odbywa sie korekcja za pomoca lambdy, dlatego modyfikuje sygnal z map'a.
c20rsa, czlowieku meeen!
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

dlatego też myślę nad przerobieniem TPS'a, aby szybciej stwierdzał pełne otwarcie przepustnicy :D .
Wyprzedzenie konta zapłonu, odbywa się pewnie przez zafałszowanie sygnału z czujnika obrotu wału korbowego

I przy okazji dodam, że są schematy jak np. na dodatkowym Map sensorze streować dodatkowymi wtryskami :). Ja już chcę skończyć tą bude :)16
---------------------------------------------------dodany 21.04
taki link:
http://www.idaautomotive.com/changing_o ... ap_sen.htm

a przy okazji jeśli myślimy o doładowaniu samochody to musimy pomyśleć też o Map sensorze 2 lub 3 bar-owym, bo standardowy 1bar wystarczy wyłącznie do stanu wyrównania ciśnienia w kolektorze i atmosferze, a wszelkie większe pompowanie nie będzie widoczne przez ecu przez co nie będzie zwiększana ilość paliwa -> skutek chyba wiadomy. czujnik 2bar pozwoli na doładowanie odpowiednio do 1 bar (pow. atmosf.), a 3bar do +2bar.
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
=JUHol=
Weteran
Posty: 1387
Rejestracja: 21 lut 2002, o 00:00
Lokalizacja: Toruń
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: =JUHol= »

Witam!

Po przeczytaniu wszystkich stron MOD..... widze ze temat turbo nie upadl... Jako ze przymierzam sie do montazu w/w wynalazku jesli moge prosilbym o pomoc... W sumie to moze za szybko ruszam z tym tematem ale chcialbym sie jakos do tego przygotowac

Jaki cel?

- celem jest zalozenie turbinki do silnika C20NE; co do samej turbiny to albo bedzie to KKK K03 lub K04 (poluje na ta druga, no ale zobaczymy)

- koncowa moc jaka mnie narazie interesuje to cos w okolicach 150-160 koni... Dlaczego tak mało? Juz spiesze z odpowiedzia... Otoz chciałem poczatkowo zrobic modyfikacje silnika wolnossacego czyli relatywnie moc bylbym w stanie uzyskac podobna i wszystko by gralo gdyby nie apetyt na moc... Wiem to z doswiadczenia swojego i innych np. Rena czy Wowa (pozdrawiam). Oczywiscie moznaby od razu puscic turbinke na "10barow" ale niestety jestem tylko biednym studentem i narazie to musi wystarczyc....

W zasadzie do fizycznego podlaczenia turbiny nie mam juz chyba pytan :-? no moze poza jednym: (nie BIJCIE MNIE ZA TO!) ale chce przerobic seryjny kolektor pod turbine... i teraz zakladam ze kazda z rur od poszczegolnych cylindrow musi miec ta sama dlugosc, tak? :oops: Wiem ze to trywialne ale nigdy nie zakladalem turbo do silnika... nastepna sprawa to czy ona musi byc jakos w szczegolny sposob zalozona (poza tym ze wyplyw oleju nad miska olejowa)? Ostatnia dosc banalna sprawa to jak sie laczy rurki do turbinki? wystarcza gumowe rurki przy dolocie i wylocie powietrza z opaskami?

Ok... teraz od turbiny powietrze rurka bezposrednio do przepustnicy (czy cos pominalem???). Intercooler dosc prosta sprawa i zalatwiona fizyka....

I tu bede mial duzo wiecej pytan odnosnie paliwa, powietrza czyli AFR... Co, jak, gdzie, dlaczego?

Dodam ze przy tym co chce uzyskac wystarczy (hmmm) 0,5-0,6 bara, i spotkalem sie z opinia ze nie trzeba nic "modyfikowac" w ukladzie paliwowym (prosze mnie tu opieprzac jezeli plote glupoty)... ew. myslalem o podniesieniu cisnienia na listwie no ale z tego co czytalem to moge zalewac silnik na wolnych obrotach; czy jest cos regulowanego tzn... cos co by obnizalo cisnienie? tak mi sie nasuwa na mysl ze moze by sprobowac spiac regulator cisnienia paliwa z czujniekiem polozenia przepustnicy? hmmm ..... no to jest dla mnie sprawa dosc skomplikowana. Przeczytalem wszystko o paliwie w tym poscie, ale szczerze powiem ze nic konkretnego nie ma... (tzn moze jest ale nie pewne na 100%)

no to narazie tyle.... jak dojedzie mi turbina do domu to zapodam kolejne pytania. :-D
Obrazek
Awatar użytkownika
=JUHol=
Weteran
Posty: 1387
Rejestracja: 21 lut 2002, o 00:00
Lokalizacja: Toruń
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: =JUHol= »

oooo...... mow cene od razu :lol:

Z tego co sie dowiedzialem to przy tego tupy instalacji za pomoca samego afru mozna "wysterowc" jako tako motoerek....

BTW mi po glowie chodzi takie cos:
Obrazek

ale jako fizyk mysle ze oscyloskop bylby lepszy...
Obrazek
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

nie jest to dział kupie sprzedam ale mogę powiedzieć, że może trochę mniej dokładny będzie (i nie taki śliczny :oko: ) bo na 10 diodach a nie jak tu na 20. ale koszt znacznie niższy bo zamykający się w 50zł . możliwa jest też budowa wskaźnika który z dokładnością do 0,12 wyświetli wartość np. "14,7" jednak koszt to blisko 150-200, a do prywatnych celów przecież wystarczy prostszy choć powiązać chcę go z emulatorem sondy dla oszukiwania ecu.

ten miernik, również przydatny będzie mi do odpowiedniego ustalenia gazu, bo na fachowców nie ma co liczyć :lol:

--------------------------------------------dodany 30.04

Myślę, że jeśli chodzi o paliwo, a nawet sterowanie dodatkowym wtryskiwaczem można uznać za rozwiązane. Ktoś spyta się jak to?
zapomiałem jeszcze dopisać, że niemal w tak prosty sposób jak zbudowany jest miernik AFR można (i będzie. na dzień dzisiejszy brakuje mi jednego scalaczka) zbudować miernik czasu pracy wtryskiwacza. Teraz np. zwiększamy trochę ciśnienie paliwa (np. w którymś z autek GEKO o 0.5bar wystarczyło do podniesienia mocy z 136 na 200KM) i mając czujnik AFR i czasów otwarcia wtryskiwaczy możemy zbadać czy np. przy wysokich obrotach wtryski wyrabiają i czy afr nie jest zbyt niskie. jeśli tak to ustalamy np że od 80% użycia wtryskiwaczy zaczyna pracować dodatkowy.

Kiedyś umieściłem taki prosty rysunek jak podpiąć dodatkowy wtryskiwacz i teraz z całą stanowczością mogę stwierdzić, że to rozwiązanie było złe, gdyż ten wtryskiwacz praktycznie przy większych obrotach otwarty bybył cały czas.

Może ktoś się wypowie jak podłączyć smarowanie turbinki, tzn. z jakiego miejsca pobierać i odprowadzać olej.

--------------------------------------------------- dopisany 13.05.2004

WoW pomierzył swój kolektorek, a wyniki prezentują się tak:
kol. Riesse-motor dla silnikw 1.2-1.4 8v
4 = 38mm;
2 = 42mm;
1 = 45mm i praktycznie główna różnica między kolektorem od c20xe jest tu (51mm). oczywiście mogą być też różnice w odległościach po jakich łączą się rury. o ile pamiętam w c20xe było to 31cm i 50cm

smarowanie turbinki: (dzięki WoW) propozycja jest aby podłączyć przewód z ciśnieniem poprzez trójnik do czujnika ciśnienia.
potem możnaby dać chłodniczkę oleju, przyśpieszy nam to studzenie turbinki przed wyłączeniem silnika i podczas pracy.
potem turbina i odpływ oleju np do miski olejowej i problem smarowania mamy rozwiązany.

--------------------------------------------------- dopisany 14.05.2004
mimo, że prace wszelkie są wstrzymane to tak obecnie prezentuje się głowica i kolektor do MPI. zapadła też decyzja aby nie zmieniać wałka na szybszy, bo przy szybszych wałkach zawory mają większe współotwarcie co przy silnikach wolnossących może odocować marchewkami z rury. Ja jednak obawiam się "cofki" gdy silnik będzie miał doładowanie.

Obrazek
Obrazek

---------------------------------------------------- dodany 1.06.2004
może ktoś pamięta jeszcze historię wałka z silnika 14NV o wznosach blisko 10/10 to jego fazy rozrządu
–otwarcie zaworu ssącego..............19° przed ZZ
–zamknięcie zaworu ssącego..........74° po ZW
–otwarcie zaworu wydechowego......61° przed ZW
–zamknięcie zaworu wydechowego..34° po ZZ
Co daje nam 273°/275° :)23

---------------------------------------------------- dodany 12.06.2004
dziś dobiegły końca przygotowania głowicy i pasowanie jej z kolektorami.
to czerwone to materoał nadmiarowy ;) do usunięcia.
Obrazek
efekt większe porty wydechowe o koło 3mm średnicy :)

--------------------------------------------dodany 16.06
Kolejny element układanki dołączył dzisiaj. Ale te puzle kasy ciągną :oko:
Obrazek
obudowa aluminiowa więc po wypolerowaniu kolejna rzecz świecąca jak psu jajca :-D . Zostało naprawdę niewiele .. doczekać się nie mogę. żeby tak do 10.07 już to wpakować :zakrecony:

--------------------------------------------dodany 18.06
myślę, że dość cekawy link dla amatorów uturbiana silnika
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/205XS.html

--------------------------------------------dodany 22.06
no znalazłem trochę bardziej szczegułowych fotek.. czyli to co tygryski lubią najbardziej :)17
http://www.nosecrets.com.br/compras/ofe ... _turbo.php

--------------------------------------------dodany 13.07
w miedzianej udało się "dopaść" Osmana . jego kolektorek przy głowicy ma średnicę zewnętrzną rur 38mm, czyli taką jak WOW'a od c14se reszty nie mierzyłem bo zapewnie dalej rury również są podobne do wowikowego kolektorka. kol. od c20xe ma 36mm więc raczej spokojnie można go wykożystać nawet do silników 1.4, a może i 1.2 . Spróbuję zaadaptować go do siebie :)

--------------------------------------------dodany 19.07
aby uzyskać podobne ustawienia na schricku 280° jak na 13S należało by go opuźnić o 5° lub przyśpieszyć ten 0 5, a wtedy parametry byłyby takie.
–otwarcie zaworu ssącego..............29° przed ZZ
–zamknięcie zaworu ssącego..........73° po ZW
–otwarcie zaworu wydechowego......73° przed ZW
–zamknięcie zaworu wydechowego..31° po ZZ
inaczej zapisujc
29-73-73-31
28-72-72-28 a tak ma schrick :-P . pozostaje więc tylko różnica w wysokości wznosu krzywki
patrząc na wałki sportowe i ich czasy (dla ssania i wydechu praktycznie to samo) i porównywując je z czasami seryjnych wałków. niemal koniecznością jest przy nich stosowanie regulowanych kułek rozrządu lub ustaiwienie tego na stałe dla uzyskania wartości zbliżonych do producentów lub tyle ile obiecują producenci wałków i często do zapewnienia "jako takiej" pracy na wolnych obrotach (prawdopodobnie ustawienia zbliżone do wałka z 13s).


--------------------------------------------dodany 24.07
dzisiaj kolejne podejście do głowicy :lol: ale już ostatnie bo nic innego już zrobić nie mogę :zakrecony: dzisiaj dodałem małą obróbkę zaworków i jeszcze poprawiłem porty. teraz już na całej długości od początku do zaworów są w jamimś stopniu obrobione.

przy okazji przyjrzałem się różnicom w głowicach 1.2 i 1.6mpi co widać głównie na portach dolotowych. różnice są znaczne co sprawia, że odpowiednia obróbka głowicy na monowtrysku sporo może dać.
poniżej fotka dolotu x12sz. widać, że mieszanka praktycznie wpada tylko po jednej stronie zaworu, co może polepszać napełnianie cylindrów na niskich obrotach, a co napewno przeszkadza przy wyższych. obróbka powinna raczej pójść w kierunku upodobnienia do głowicy mpi (fotka niżej). Ciekawe jak to WOW miał kiedyś zrobione??
Obrazek
Obrazek
od dołu głowica zabezpieczona jest przez uszkodzeniem powierzchni. po tej fotce została tylko obróbka papierem ściernym
Obrazek

porównując głębokość zaworów (powierzchnia głowicy do zaworu) mogę stwierdzić, że spokojnie jeśli będę chciał mogę splanować głowicę jeszcze o 1mm (było już 0,6mm)!! ALE najpierw muszę zobaczyć jak wygląd góra tłoka bo zawory się z nim nie spotkają ale świeca może być na granicy. wnioski czerpię stąd, że w x12sz zawory zagłębione są o około 5mm a w mojej głowicy ponad 7mm więc jeszczcze zakres pewnego manewru jest :-D

Tak wygląda kompletny zestawik do MPI :D
Obrazek

--------------------------------------------dodany 9.08
kolejna zmiana planów w tym jednym poście :lol: :lol: :lol: :lol:
dostałem telefon, że czeka na mnie kolektorek do c20xe :D tak więc zapominam na jakiś czas o turbawce, bo jeśli dostanę ten kolektor to robię przeróbki pod atmosferę tak więc szybki wałek (14nv lub 13s) + kolektor rurowy + dodatkowe planowanko głowicy. i mając na myśli to co w głowicy zostało już zrobione 100 a może nawet 105KM wygląda bardziej niż realnie :zakrecony:

-------------------------------------------dodany 6.09
po powrocie z urlopu dupa gość z kolektorem przepadł :)16 po holerkę był mi urlop :oko: . jedyne co mnie pociesza, że do układanki pojutrze dołączy wałek "280" :zakrecony:

-------------------------------------------dodany 8.09
hahaha jak widać firmy korzystają też z rozwiązań, które były testowane przez innych już dawno !! (Phase 3)
http://mantzel.de/index.php3?KID=16bf5d ... =warenkorb


PS. Nie będę podnosił tego tematu. Jeśli chcecie aby nie uciekał zbyt daleko musicie sami też coś pisać. Zachęcam.
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
Marcin99
Nowy
Posty: 485
Rejestracja: 22 gru 2003, o 20:41
Lokalizacja: okolice Krakowa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: Marcin99 »

Skoro się pochwaliłem to jednak się podziele może ktoś będzie mógł wnieść coś do tematu.
Zrodził się pomysł zwiększenia pojemności poprzez zwiększenie skoku tłoka z wykorzystaniem wału i korbowodów od 1.6.
Wspólnie z Adamem doszliśmy do wniosku że wg danych może się to udać.

Różnice między 1.4 a 1.6 to średnica tłoka 77.6mm w 1.4 i 79 mm w 1.6 oraz skokiem tłoka 1.4 - 73.4 a w 1.6 - 81,5mm. Jesli chodzi o tłok to nie wiele daje wzrostu bo zaledwie 50cm3 - za to skok daje aż 150cm3. Za skok odpowiada wał korbowy i korbowody. Wymiary czopów są takie same
(różnica to wysokość ramienia ) - sworzeń tłoka jest taki sam.
Wał krobowy z korbowodami już jest - zakupiony wraz z innymi częściami w bardzo dobrej cenie więc odpada argument opłacalności tego zabiegu.
Teraz trzeba tylko porównać te wały i najlepiej bloki silników czy jest tam miejsce - tutaj z pomocą przyszedł kolega Kozzi (a pośrednio Wow choć wcale o tym nie wie ;) ) i być może w przyszłym tyg będzie wiadomo coś więcej w tym temacie.
Najprawdopodobniej będzie też blok 1.4 do eksperymentu - poprostu szkoda rozbierać cały silnik żeby się przekonać że nic z tego - a może ktoś jest w stanie powiedzieć już teraz z doświadczenia.
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

no i "staroć" został odkopany...

w wypadku silnika 1.4 i 1.6 mamy te same parametry jeśli chodzi o łożyskowanie wału i identyczne łączenia z tłokiem korbowodów. dodatkowo np. daewoo robiło silniki 1.4 i 1.5 (76,5 x 81,5 i 86KM 9,5:1 chyba, mpi by DU) które różniły się wyłącznie skokiem tłoka, i dodatkowo powstały na bazie oplowskich 8v. tak więc wszystko wg danych i parametrów mówi TAK, i zostało sprawdzić to w praktyce. Powinno wszystko wypalić a wtedy z pojemności 1388cm3 zrobi się 1541 i dokładając do tego odpowiedni (standardowy) wałek mamy 70+ KM (stawiałbym na 80+ ze względu na wzrost stopnia sprężania w okolice 10,5:1). Nie patrzmy na to, że trzeba rozebrać cały dół silnika, a rzaczej na to, że przy jakimś remoncie można to zrobić przy okazji zostając przy starym bloku (numery itp) a z większej pojemności łatwiej coś wykrzesać ;) co widać po klubowiczach.
Sssstraśnie mnie to cieszy, że tak mało brakuje do sprawdzenia. Sceptykom mogę powiedzieć, że był już kiedyś (nie wiem czy jeszcze jeździ) silnik c16nz zrobiony na 2l ale tam przeróbka to był kosmos.
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Modyfikacje silnika 8v i 16v - Kompendium - BĘDĄ poprawki

Post autor: AdamXXL »

Zanim skończę poprawiać stare posty, będę umieszczał też "świeże mięsko"

Z cyklu tanio małe 16v..
Przydatne w przeliczeniach jednostek http://www.mr2ownersclub.com/converter.htm

sporo danych + program do symulacji i otrzymujemy wykresik
Obrazek

dane seryjnego x18xe1(85kw/115KM @ 5400 i 170Nm @ 3400 ) wykres z kropkami i dane spisane z wykresu po przekonwertowaniu jednostek 116,6KM @ 5500 i 167Nm @ 4000) uznałem za wystarczająco dobre odwzorowanie serii.

wykres bez kropek przedstawia wynik ze zmienionym jednym elementem układu
wynik 122KM @ 6000 i 168Nm @ 4000

Pytanie co zostało zmienione w symulacji ? Odpowiedź wałek wydechowy.
Sytuacja ta ma też przełożenie na mniejszych 16v, gdyż w x14xe,x16xel, z14xe jak i w x18xe1 wałki wydechowe są identyczne. w miejsce tego wałka został wstawiony seryjny wałek z c/x16xe.
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Modyfikacje silnika 8v i 16v - Kompendium - BĘDĄ poprawki

Post autor: AdamXXL »

Symulacja kolejnego elementu. Pamiętamy, że Porszak robiąc głowicę zrobił też pomiary przepływu. Korzystając z tych danych powstała ta symulacja, gdzie obiektem badanym jest seryjny x16xe z seryjną głowicą (linia z kropkami) i głowicą po modyfikacji. Zmiana wyłącznie wartości przepływu przy zachowaniu innych wartości, także stopnia sprężania.

Obrazek
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
Awatar użytkownika
-=m&m=-
Website Admin
Website Admin
Posty: 4925
Rejestracja: 25 kwie 2004, o 17:33
Imię: Michał
Lokalizacja: Wrocław/Ziemia Obiecana
Podziękował;: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy
Kontakt:

Re: Modyfikacje silnika 8v i 16v - Kompendium - BĘDĄ poprawki

Post autor: -=m&m=- »

rembek pisze:Witam. Potrzebuję informacji jak w nie dużych pieniądzach wzmocnić cC 1,8 chodzi o przyrost ok 25-30km.
zależy ile rozumiemy przez "nie duze"

najprościej zminiajac kolektor dolotowy np. na taki

Obrazek

Przyrost 22 km cena: 1250e
"Wszyscy wiedzą, że coś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi."- Einstein Albert
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Modyfikacje silnika 8v i 16v - Kompendium - BĘDĄ poprawki

Post autor: AdamXXL »

m&m's ma racje. przy tych silnikach kolektor ssący naprawdę potrafi dać wiele, a w połączeniu z wałkami wydechem i strojeniem realne jest 160KM.

od siebie dodam, że w moim przypadku (silnik bliźniaczy x18xe1) odczuwalną poprawę, przy szybkiej jeździe, dało wywalenie restrykcji z dolotu i poprawiony dolot do puszki filtra powietrza.
Obrazek.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”