A tak na marginesie - wrzuce tu opis demontazu i czyszcenia EGR - moze sie komus przyda.
Tekst przepisalem na potrzeby innego forum ale mysle ze nie zaszkodzi umiescic go rowniez tutaj, tym bardziej ze powstal topic tej tematyce
ZAZNACZAM ZE TEKST NIE JEST MOJEGO AUTORSTWA-Pochodzi ze strony
http://tigra-team.pl a autorem jest Z.Stanislawski.
Ponadto dotyczy silników X14XE i X16XE ale wiekszosc istotnych punktow dotyczy rownez X10XE.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Klamoty potrzebne do operacji:
- klucz nasadowy Torx (gwiazda) o długości 45 i małej grzechotce, bowiem 1/2 cala to jednak za grubo
- klucz nasadowy Torx o długości 35 lub 40 i małej grzechotce dla odkręcenia rury powietrza dolotowego
- kawałek silnego magnesu dla wyjęcia schowanej śruby
- latarkę lub coś w tym stylu
- normalnie wyposażoną skrzynkę narzędziową
- kit dla „przylepienia" śruby do klucza Torx
- środek czyszczący układ hamulcowy
- trochę „pseudo-kleju" dla przyklejenia uszczelki metalowej do AGR-u
(- wspomniana wyzej uszczelka, NOWA - przyp. s_D)
- ... i spory „bagaż cierpliwości" - i to będzie najtrudniejsze!!!
DEMONTAZ:
- zdemontować zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego,
- umieszczoną z lewej strony przed kabiną pasażerską rurę ssącą powietrza odłączyć od kolektora dolotowego, ponieważ rura ta podczas montażu podnosi ukrytą śrubę o 1mm przez co można uszkodzić gwint (niestety doświadczyłem tego osobiście), a następnie odłączyć rurę od filtru powietrza. Ta operacja niestety nie daje zbyt dużego pola manewru, ale pomimo całej tej ciasnoty wystarczy na wymianę zaworu. Śrubę widać, jeśli od strony filtru powietrza skierujemy latarkę do środka lub może inaczej - domyślając się co tam może być, nazwiemy to śrubą,
- moja propozycja jest taka, aby najpierw odkręcić ukrytą śrubę. Widać ją, jeśli patrząc od skrzyni biegów spojrzymy w pionie przez pierwszą szczelinę utworzoną tak przez rurę dolotową, a następnie kiedy skierujemy lekko latarkę od lewej strony w dół na prawo (może to i brzmi śmiesznie, niemniej jednak ... ),
- dłuuuugi i cienki Torx 45 nałożyć na śrubę i wykręcić,
- z drugą śrubą pójdzie łatwiej,
- NIE dopuścić do tego, aby uszczelka spadła na dół, ponieważ będzie niezbędna dla ustalenia, jak przebiegało jej ułożenie po obwodzie, aby można było ją ponownie właściwie założyć -> naturalnie NOWĄ!,
- włożyć zawór do środka oczyszczającego układ hamulcowy i tak pozostawić na całą noc.
Montaz
- Oczyścić wstępnie i zgrubnie, a finalnie najlepiej sprężonym powietrzem.
- posmarować „pseudo-klejem" uszczelkę w obszarze przelotu śrub, gdyż w przeciwnym razie nic nam nie wyjdzie z wkręcenia śrub lub kołków dystansowych (zalecane na przyszłość - będzie mniej problemów z wy- i wkręceniem niż z oryginalnymi śrubami!),
- skorzystać z pomocy drugiej osoby, zadaniem której będzie odsunięcie trochę rury ssącej powietrza, ponieważ w innym przypadku, jak to już wspomniałem, podniesie ona śrubę o ok. 1 mm. Jest to bardzo ważne, gdyż inaczej grozi zerwaniem gwintu, a przegwintowanie otworu nie jest wcale takie ... proste,
- najpierw wkręcić górną śrubę, aż będzie pewnie trzymać zawór AGR, aie jednocześnie umożliwi jego obracanie. Teraz należy pewnie chwycić zawór za kołnierz, a następnie lekko pokręcając nim dopasować jego położenie dla włożenia drugiej śruby,
- drugą śrubę umocować na Torx-ie za pomocą kitu, gdyż w innym przypadku na pewno spadnie w dół, a następnie wkręcić ją. zważając na to, aby „weszła" prawidłowo w gwint (to bardzo ważne, aby prawidłowo „załapała", powiedzmy 2 pierwsze zwoje!),
- nooo ... a teraz pozostaje ... tylko całość złożyć ... do kupy.
Najważnjejsze: podejmując się wymiany tego zaworu miejcie świadomość na co się „porywacie", a także i to, że wykonujecie to na Waszą własną odpowiedzialność.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
To tyle odnośnie EGR.
Acha, tekst zamieszczam z powodu niedzialania dzialu "downloads" na tigra-team.pl gdzie onegdaj artykul ten byl jak i wiele innych rownie przydatnych.
Pozdrawiam