Strona 1 z 1

rozrząd wymiana

: 27 mar 2005, o 01:16
autor: qomo
czesto pojawiaja sie na forum pytania odnosnie rozrzadu wiec uporzadkujmy czesc informacji


jak wiekszosc wie rozrzad to mechanizm koordynujacy odpowiednie oddzialywanie na siebie walka rozrzadu oraz walu korbowego. W oplach w wiekszosci wypadkow pracuje takz pompa wody. Ogolnie przyjetym zalozeniem(serwisowym - choc sa wyjatki) rozrzad wymieniamy co 60tys km(mowa o rozrzadzie z paskiem) - i przy kazdej wymianie powinno sie wymienic pasek, rolke(w 8V oplach oznacznie rolki wedlug SKF-a to SKF VKM 15121) oraz co dwie wymiany pompe wody(choc jesli pompa szumi to czasamiu trzeba czesciej - oraz dodaktowo plyn do chlodnicy)

oto schemat rozrzadu dla silnika opla 8V(mozna smialo odniesc do c12nz, c14nz(se), c16nz(se) oraz do nowszych odmian tych silnkow czyli sz - te silniki sa bezkolizyjne choc nie daje 100% gwarancji zeby nie bylo na mnie)

Obrazek

sama wymiana jest dosc prosta. Zaczynamy od zdjecia paska z alternatora i kol pasowego - potem odkrecamy to kolo i zabieramy sie odudowe i widzimy to co na zdjeciu powyzej. Odkrecamy napinacz i zdejmuejemy pasek - jesli wymieniamy pompe to teraz jest czas na nia - jest przykrecona na 3 srubki ampulowe - koniecznie wymieniamy z nowym origiem). Teraz zakladamy nowy napinacz - wczesniej go blokujemy wkladajac srubke lub cokolwiek cienkiego w dwie dziurki(trzeba tak ustawic napinacz zeby sie zeszly) - i czas na najwazniejsze czyli ustawienie kol - robimy to wedlug oznaczen:

kolo rozrzadu:

Obrazek

a pod pokrywa zaworow powinnismy miec cos takiego(teraz mamy pewnosc ze zawory sa schowane czyli obydwa zamkniete - krzywki sa w taie pozycji ze nie naciskaja na popychacze)

Obrazek

teraz kolej na dol:

ktory ma wygladac tak:

Obrazek
NALEZY sprawdzic czy pierwszy tlok jest w gorze - wykrecamy swiece i wladamy cos cienkiego - jesli sie zaprze to gites jesli nie trzeba obrocic walem az dojdzie tlok do gory a znaki beda sie schodzic znak w znak.

Zakladamy pasek - zwalniamy napinacz - sprawdzamy czy znaki nadal sie zgadzaja i mozna skladac dalej. Jesli byla wymieniana pompa moze byc konieczne lekkie nia porusznei wcelu dodadkowego napiecia paska. Pasek powinien byc dosc mocno napiety - ktos tu musi pomoc i sprecyzowac bo ja roie to na oko i jesli ktos konkretnie wie jak go napiac to prosze dodac to w topicu.

Mam nadzieje ze manual bedzie pomocny.

PS: podziekowania dla c12nz ktory posluzyl jako fotomodel :grin:

: 27 mar 2005, o 10:25
autor: qomo
dj.fahoo pisze:no właśnie czy mogł by ktoś napisac jak mocno naciągnąć pasek???
muszę wymienic pompę u znajomego bo strasznie huczy
auto to vectra 1.6 90rale oznaczenia silnika nie podam bo nie znam
mogł by ktoś opisac krok po kroku wymiane pompy wody?
jesli chodzi o wymiane to masz napisane wyzej - co do naciagniecia to bylo chyba gdzies na starym forum

jesli ma vevtre to bedzie silnik c16nz(najprawdobodobniej)

: 27 mar 2005, o 14:12
autor: gregorix
dj.fahoo pisze:a wracając do pompy to chyba tylko wymiana całości co/nie warto bawic sie w wymiany łozyska/
w pompie chyba nie ma łożyska tylko tuleja i jak są luzy to się nic nie da zrobić tylko trzeba wymienić całą pompę.

: 27 mar 2005, o 14:34
autor: endo
Qomo, fajny opis, dobrze, ze pojawiaja sie takie manualki :) :)2

: 27 mar 2005, o 15:41
autor: qomo
endo pisze:Qomo, fajny opis, dobrze, ze pojawiaja sie takie manualki :) :)2
mam jeszcze pare w zanadrzu - np budowa boczkow pod system do corsy a, wykoninie podsufitki itp

: 27 mar 2005, o 18:45
autor: Bronek_84
Pasek należy tak naciągnąć, aby znaki na napinaczu się zgrały po wyciągnięciu w/w zawleczki, którą blokujemy napinacz podczas zakładania paska.
Jak ktoś się zna na rzeczy to może troszeczkę bardziej naciągnąć pasek, przewidując jego normalne rozciągnięcie w wyniku eksploatacji.
Lecz myślę, że to nie jest konieczne.
Jeśli znaki na napinaczu nie chcą się zgrać należy obrócić odpowiednio pompę (regulacja mimośrodowa) można to robić na zasadzie prób i błędów "na sucho" obserwując zachowanie się napinacza. Silnik odpalać wtedy gdy jesteśmy wszystkiego pewni!!!

: 27 mar 2005, o 20:32
autor: pirat
Heh... Qomo, fajne to :oko: Nie oceniam tego pod wzgledem przydatnosci, bo ja za duzy laik jestem, ale przynajmniej sie czegos naucze :oko:

: 27 mar 2005, o 23:56
autor: Kotlin
Stary ja cie ozloce nareszcie dobrze to ktos opisal zaraz po maturze biore sie za rozrzad. Prosze o wiecej takich manuali:) THX.

: 28 mar 2005, o 00:31
autor: PETERS
Moje dwie uwagi do tego manuala:

- po złożeniu wszystkiego, należy 2x obrócic wałem rękoma - bez odpalania silnika - może być trudno, ale wtedy wiadomo że pasek nam nie przeskoczy a jak przeskoczy to nic się nie stanie bo nie ma obrotów tak jak w przypadku odpalenia silnika - jest to raczej konieczne bo pasek musi się ułużyć - inaczej pod dużymi obrotami może przeskoczyć.

- TO JEST TYLKO TEORIA i nie należy się zbytnio tym sugerować - jeżeli chodzi o napięcie paska to powinno się napinać tak, żeby nie można było go przekręcić więcej niż o 45* w praktyce raczej ustawia się na oko, albo jak to piszą w książce serwisowej - specjalnym przyżądem.

PS. "budowa boczkow pod system do corsy a" - człowieku zamieszczaj to szybko bo po ostatniej zamianie radia jade tylko na tylnych speekerach 8-)

: 28 mar 2005, o 00:51
autor: qomo
PETERS pisze:
PS. "budowa boczkow pod system do corsy a" - człowieku zamieszczaj to szybko bo po ostatniej zamianie radia jade tylko na tylnych speekerach 8-)
narazie mam konkretny pomysl - jak skoncze to sie napewno podziele

: 28 mar 2005, o 01:10
autor: Sznaps
no na boczki niecierpliwe czekam i ja :-D