Strona 1 z 3

Moje toczydełko .. Adamxxl

: 30 paź 2006, o 18:58
autor: AdamXXL
no i znalazła się chwilka na opisanie mojego toczydełka :)

początek w zamierzchłych czasach jako Corsa z silniczkiem X12SZ. potem: zmiana wałka, zmiana na C16NZ, drobne z nim zabawy.
A obecnie

Silnik: C16SE?!?
Tylko kolektor ssący (wraz z wtryskami i przepustnicą) i ECU pochodzi z C16SE i od tego zaczęło się zbieranie gratów.
Dół silnika c16nz. obniża sprężanie w porównaniu do c16se (9,8:1) do 9:1.
Głowica C16LZ odrobinę powiększone kanały i spasowane z kolektorami. Zawory wypolerowane i dotarte z gniazdami + mała poprawa komory spalania. Głowica splanowana o 0,6mm i obecnie 9,5:1 więc mniej niż C16SE.
Filtr (przechodni w CTM ;) ) wkładka K&N
Wałek z C16NZ dla polepszenia momentu obrotowego na dolnych obrotach, kosztem pewnie jakichś tam kuni na górze. Decyzja świadoma, gdyż staram się mieć jak najwięcej Nm, co bardziej przydaje się w jeździe po górzystych i krętych drogach, niż konie zapędzone pod odcinkę :-P
W dolocie mikser gazowy (strumieniowy) o większej średnicy (zewnętrzna 65mm). Trochę przytkany dla ustalenia lepszego składu mieszanki na dolnych obrotach.

Wydech :
kolektor żeliwo (4-1) + małe szlifowanie i pasowanie z głowicą
od kolektora do wyprutego kata idzie rura od 1,3 (zewnętrzna śr. około 46mm) bo w x12sz jest ten odcinek strasznie wąski :0 . Dalej środkowy od 1.4 8v (ale chyba wszystkie są identyczne) i końcowy od X12XE.

Zawias :
irmscher (-25) + alko + stabilizator 24mm

Co dalej ?? :
Samo odetkanie końcowego tłumika powinno trochę dać (jak uda się go przerobić, to będzie Remus/Irmscher dedykowany do tigry), a czeka też na skończenie kolektor rurowy

Przed pomiarem moc szacowałem na okolice 90 KM (w najlepszym wypadku max 95) głównie z powodu „słabszego” wałka, niższego sprężania i kiepskiego wydechu.

Pomiar pokazał dane do poprawki . dla porównania producent podaje 100KM przy 5800obr. i 135Nm dla 3400obr.
nie kręcony silnik do końca, bo w pobliżu nie miałem płaskiej i prostej drogi abym rozbujał się do końca 3 biegu (dłuuuga skrzynia F13WR z głównym 3,74 :-D i trójka kończy się w okolicach 150km/h licznikowych).
Pomiar przy 14,5 st. C, 1012 hPa, wilgotność 60% co wg norm SAE koryguje wynik o 1,040
Wykres będzie ponownie umieszczony po potwierdzeniu danych

Wynik o tyle przyjemny, że osiągnięty na gazowni, na której najczęściej jeżdżę, mimo ustawienia korektora oktanowego na 95 (ustawienie na 98 powinno przyśpieszyć jeszcze trochę zapłon). Pozwala to mieć nadzieje na lepszy wynik na benzynie i dalsze szanse na poprawę wyników.
Postaram się o wykresy po każdej kolejnej modyfikacji także w wersji benzynowej.

Teoretycznie gazownia może zaniżać wyniki + planowane zmiany w wydechu, mogą zaowocować mocą zbliżoną do 115KM i momentem pod 145-150Nm(bez zmiany wałka i stopnia sprężania) więc po co pakować 2L 8v ;)

: 30 paź 2006, o 19:12
autor: kozzi
superek Adaś :)2
i tak o to w przy-domowym garażu też można zbudować szybkie autko :-D

: 30 paź 2006, o 19:24
autor: Staneq
Adaś Ciebie tu brakowało..

ja chyle czoła dla twojej wiedzy i wszelkich dłubanek..zycze aby projekt szedł pod prad dp celu :oko:

: 30 paź 2006, o 19:47
autor: GUMIS2000
Brawo Brawo dal tego Pana !!!!!!!!!!!!!!!!
bardzo sie ciesze ze projek idzie do przedu
Gratulacje !!

: 30 paź 2006, o 20:12
autor: AdamXXL
wielkie dzięki :)

ubiegając kolejne pytania, dlaczego jest 9,5:1 a nie więcej (mogłem przecież więcej splanować) napiszę, że tracę może 4-5KM ale zostaje furtka pod lekkie doładowanie (do 0,4bar) silnika. temat już rozpracowany i całkiem świadomie mogę powiedzieć, że mógłbym to zrobić. Ale jeszcze tego nie skończyłem i być może to co uzyskam mnie zadowoli. poza tym mam inne wydatki, a bez remontu dołu i szerokopasmowej sondy nie wystroję tak, abym śmiało mógł pojechać w długą trasę. padające turbiny mnie też odstraszają... ale "furtka" może zostać ;)

: 30 paź 2006, o 21:04
autor: geo022
Gratuluje Adas :) Twoje zaparcie i wiedza naprawde mnie oszalamiaja -rzecz jasna pozytywnie :) :) :) tak trzymac

ps. gdybys chcial zrealizowac wszystkie Twoje plany to jaka szacujesz moc koncowa?? :)

: 30 paź 2006, o 21:27
autor: szajboos
Adaś, jesteś debeściak. Masz łeb chłopie. Tak trzymaj :)2

: 30 paź 2006, o 22:02
autor: D12
Adam gratuluje wyniku, kiedy przeczytałem o ilości gratów jakie zmontowałeś do tego 1.6 to jestem pod wielkim wrażeniem. Pozazdrości wyniku na LPG :)

: 30 paź 2006, o 23:11
autor: pirat
Na poczatku wielkie gratki Adas. Zawsze uchodzisz tu za czlowieka z ogromna wiedza i jak widac potrafisz ja swietnie zastosowac w praktyce. Ogromny szacunek dla tego Pana :)2

: 30 paź 2006, o 23:15
autor: All
ja chciałbym tutaj podziękować Adamowi za pomoc ... zawsze służy wiedzą - ...dzięki :) Nie raz mi pomógł...

Co do modów 1,6 to jak najbardziej popieram hehe

: 31 paź 2006, o 08:53
autor: -=m&m=-
całkiem szybkie to toczydełko :oko: kupa pracy została włożona w to autko co zaowocowało powyższym wynikiem no ale praca ta została poparta wiedzą, którą Adam niewątpliwie posiada i właśnie pokazał jak można ją wykorzystać. Projekt jest nietuzinkowy i jak dla mnie tym bardziej zasługuje na maga gratki :)2

Ps. korzystając z okazji pragnę również podziękować naszemu "CTM'owemu omnibusowi" za cierpliwe wysłuchiwanie moich rozkminek i ręke zawsze gotową do pomocy.

Ps.2 jest jeszcze jeden powód aby złożyć gratulacje :oko: Adam niedawno sie obronił !! :)2

: 31 paź 2006, o 09:51
autor: endo
Lwowkowi gratulujemy AdamaXXL :oko: wreszcie sie pochwalil :D

: 31 paź 2006, o 10:10
autor: AdamXXL
koniec tego słodzenia ;)

jak tak na chłodno do tego podchodzę, to nadal nie pasują mi tu te konie (moment obrotowy ok), więc powiedzmy, że tą wartość nie uznaję jeszcze za jakoś pewną z 3 powodów:

1. jest silnik o oznaczeniu C16NE montowany w brazylijskich corsach z tym samym wałkiem i podobnym stopniem sprężania (9,3:1) i ma on 89KM

2. był to jeden pomiar kończony na wariata, aby wyrobić się na zakręcie. podjadę kiedyś na autostrade lub lotnisko w Krzywej i zrobię kilka pomiarów w dwóch kierunkach.

3. trzeba dopracować jeszcze sprzęt pomiarowy

: 31 paź 2006, o 10:17
autor: D12
AdamXXL pisze: 3. trzeba dopracować jeszcze sprzęt pomiarowy
Możesz coś więcej na ten temat ?

: 31 paź 2006, o 10:43
autor: Marcin99
AdamXXL pisze:3. trzeba dopracować jeszcze sprzęt pomiarowy
I to jest chyba największy myk, który Adam zrobił. Co tam silnik, mechanicznie to żadne cudo - zrobiony z pasją, ot i tyle :lol:. Jak zobaczyłem ten wykres i wypytałem o sposób pomiaru musiałem szczęke podnosić z podłogi. Dla mnie RE-WE-LA-CJAAA!!! Ja też tak chcę i napewno będe męczył o więcej szczegółów. Adamxxl to tuning komplesowy - teoria :oko:, mechanika i elektryka a do tego elektronika :)2. To jest najbardziej wszechstronny projekt złożony w garażu.
Z mojej strony również należą się podziękowania, gdyby nie Adam i jego zdolności pedagogiczne (piszę to z pełną odpowiedzialnością jako belfer) pewnie nie miałbym dzisiaj corsy, która jeździ naprawde super a doceniłem to dopiero jak przestałem nią jeździć i przesiadłem się do 68KM diesla hehe (corsitą jeździ żoneczka i bardzo sobie chwali - co rusz mnie informuje, że dzisiaj jechała sobie na luzaku 170km/h i jeszcze miała rezerwe pod pedałem - kozzi do twojej i kolegów informacji to oczywiście nie było w polszy :-D).
BRAWO :)

: 31 paź 2006, o 10:49
autor: kamiloooo
gratki za duza WIEDZE i prace wlozone w corsine... :oko:

: 31 paź 2006, o 11:25
autor: Porszak
a ja Ci jeszcze oslodze Adas. mega mega respect. jestes chyba najlepszym mechanikiem-elektrykiem wsrod informatykow. tak myslalem dokad nie skonczylem czytac Twojego posta i dokad mi nie zapachnialo ze to chyba Twoja hamownia :0 . teraz nic nie mysle. brak slow :0

czy f13wr z 3.74 to wystepuje seryjnie czy na koalch zebatych tez sie znasz i sam takie cos zlozyles?? :)


mega gratulacje

: 31 paź 2006, o 11:37
autor: Marcin99
Porszak pisze:a ja Ci jeszcze oslodze Adas. mega mega respect. jestes chyba najlepszym mechanikiem-elektrykiem wsrod informatykow. tak myslalem dokad nie skonczylem czytac Twojego posta i dokad mi nie zapachnialo ze to chyba Twoja hamownia :0 . teraz nic nie mysle. brak slow :0

czy f13wr z 3.74 to wystepuje seryjnie czy na koalch zebatych tez sie znasz i sam takie cos zlozyles?? :)


mega gratulacje
Tak, to cudo montowane było seryjnie w "najmocniejszym" silniku GM czyli x12sz a to czyniło zeń najżwaszą wersje corsy hehe. Montowali tam również f13wr z głównym 3.94 (ja mam właśnie taką w corsie), nie wiedzieć czemu krótsze wr-ki dawali do c14nz/x14sz (4.18 ).

: 31 paź 2006, o 12:00
autor: D12
Marcin99 pisze: Tak, to cudo montowane było seryjnie w "najmocniejszym" silniku GM czyli x12sz a to czyniło zeń najżwaszą wersje corsy hehe.
Dzięki :)

: 31 paź 2006, o 12:07
autor: AdamXXL
naprawdę nie ma się czym podniecać ;) . najbliższa hamownia jest we Wrocku i kasują strasznie. jest też gość z hamownią przykręcaną do koła samochodu, to i pomiary są tańsze (około 70żł). mieszkam na uboczu więc trzeba było sobie coś do pomiarów wymyśleć. Dla zainteresowanych tematem proponuję zapoznać się z tematyką "home dyno", ale bardziej europejskie strony i programy, bo te ze stanów mają czasem dziwne korekty wg norm (zawyżają sporo wyniki)

: 31 paź 2006, o 12:54
autor: wow
Adas.... brak slow... czapki z glow dla tego Pana! :)

: 1 lis 2006, o 00:38
autor: -=kLaRi=-
Gratulacje ;)) Za wlozona prace itd!!!!!

Apropo 2.0 - tutaj seryjnie masz te 115KM na ktore tyle pracowales ,a 180Nm ciezko bedziesz mial osiagnac ;) a to dopiero poczatek ,ktory Ty dopiero osiagnales tyle dlubiac ;)...
Mysle ,ze to jest ta roznica dla co poniektorych :D

: 1 lis 2006, o 09:52
autor: YAQB
Ja rozniez gratuluje! Przy okazji zainteresowaly mnei te "domowe" pomiary. Poszukalem chwile w necie i prosze:

http://www.charm.net/~mchaney/homedyno/homedyno.htm

No i od razu pytanie - jest jakis chetny z regionu na zmontowanie czegos takiego razem ze mna? :D

: 1 lis 2006, o 13:54
autor: AdamXXL
w zasadzie to nie ma co montować przy pomiarach domowych. w moim przypadku wystarczyło około 3-4m podwójnego kabla 0,5mm, potencjometr 1Kohm i dioda (o ile dobrze pamiętam 1N4124 ale może być tez inna) i już mam poprawny sygnał

nie problem jest pobranie i nagranie sygnału, a programy, które go później obrabiają i interpretują, a zwłaszcza po zmianie jednostek na metryczne potrafią cuda na kiju wyjść. dwa najpopularniejsze programy to homedyno i streetdyno. w jednym i drugim są pewne niescisłości w podawaniu danych, które muszą być bardzo dokładnie podane, bo łatwo o bzdurny wynik.
jest jeszcze powerdyn, z którego jest mój wykres, tylko okazało się, że ile razy przetwarza te same dane z tymi samymi ustawieniami to wychodzi coś innego :lol: dlatego wstrzymuję się z radością ;)

Jak więcej osób chce o tym pisać, to proponuję nowy temat na technicznym.
Apropo 2.0 - tutaj seryjnie masz te 115KM na ktore tyle pracowales ,a 180Nm ciezko bedziesz mial osiagnac a to dopiero poczatek ,ktory Ty dopiero osiagnales tyle dlubiac ...
Mysle ,ze to jest ta roznica dla co poniektorych
zupełnie nie rozumiesz co mnie tak naprawdę w tym kręci. nie jest to posiadanie najmocniejszego silnika .. ja mam frajdę bo coś sobie/komuś zrobie, coś wymyślę, czegoś się nauczę. wcale nie uważam, że mam nadłubane tyle w silniku i tyle na to pracowałem .. przeciwnie :oko: to jest raczej pozostałość jakaś po moich zabawach. takie hobby i forma relaksu.
a z 2L to sobie tak powiedziałem, bo wieki temu założyłem, że coś koło tych parametrów będę miał. jak przeszkadza to wykasuję "2L" . luuuzik


Jeszcze raz dzięki wszystkim za wszystkie ciepłe słowa :D :oops:

: 1 lis 2006, o 16:46
autor: -=kLaRi=-
Wogole nie przeszkadza i nie o to mi chodzilo:)
Jeszcze raz gratuluje!

: 1 lis 2006, o 19:15
autor: K I L L E R
Nie znam i z pomocy nie korzystałe, ale nie wykluczone że skorzystam :oko:

A co do Corsy i "garazowego dłubania" to jestem pod wrażeniem, Gratki :)2

Ps. Z tego co wyczytałem to ja stoje po drugiej stronie, dotyczy edukacji :oko:

: 28 gru 2006, o 23:19
autor: AdamXXL
skoro tak "dużo" dzieje się na forum, to wkleje fotki nowych zabawek :lol: :lol: :lol:

Obrazek

:zakrecony: można majstrować też w cieple :grin:
ogólnie na tapecie jest jeszcze jeden wskaźnik i takie tam interfejsiki różne.

: 29 gru 2006, o 03:27
autor: radzio_gsi
co to jest? jakies elementy stacji kosmicznej?

: 2 sty 2007, o 20:42
autor: AdamXXL
zrobiny na uniwersanlej płytce to tak wygląda :lol:
Obrazek

ma on mi posłużyć nie tylko do sprawdzania, czy wtryski dają radę. w połączeniu z afr, będę mógł kontrolować ustawienia lpg tzn. jeśli wskazanie afr będzie niskie a wtryski będą coraz więcej podlewać.. lub w wypadku bogatej mieszanki, gdy wtrysk będzie "przycinany" -> podpowiedzi co zmieniać w ustawieniach

jeszcze nie testowany ;)

: 2 sty 2007, o 20:50
autor: All
ja robiłem AFR na LM3914 w/g Ciebie jest to wystarczająco dokładny wskaźnik ? Miałem to swego czasu w kadecie założone i tak się zastanawiam czy jest to wystarczająco użyteczne i czy zakładać to do corsy (to był 10punktowy wskaźnik)