Strona 1 z 1

Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 1 paź 2008, o 10:48
autor: -=m&m=-
Na wielu forach internetowych, między innymi na naszym, czytam o przeróbkach reflektorów na ksenon. Wypowiadają się wielcy fachowcy, obrońcy idei nie znających prawa. Ja jednak podszedłem do tego poważnie. Wysłałem kilka @ do Zakładu Oświetlenia i Wyposażenia Elektrycznego Pojazdów w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie z zapytaniem o aspekty prawne dotyczące przerabiania lamp (jeżeli ktoś nie wie co to za zakład to kieruję do Google- wszystko Ci powie), potem jeszcze w inne miejsce i oto efekt:

”Sprzedawcy zapewniają, że po zamontowaniu w reflektorze, w miejsce tradycyjnych żarówek, palników ksenonowych i podłączeniu do instalacji elektrycznej pojazdu otrzymamy pełnowartościowy reflektor ksenonowy, który lepiej oświetla drogę, zwiększa bezpieczeństwo, dobrze wygląda i jest tańszy w eksploatacji. W trakcie rozmów telefonicznych z dystrybutorami zapewniano również, że montaż takiego zestawu jest całkowicie legalny i zgodny z prawem. Aby sprawdzić stan faktyczny wykonano analizę obowiązujących w Polsce aktów prawnych dotyczących oświetlenia pojazdów oraz przeprowadzono badania parametrów świetlnych zestawu. Na potrzeby badań fotometrycznych wykorzystano dwa zestawy: jeden dla reflektorów przystosowanych do żarówek H4 i jeden do żarówek H7. Wynik badań nie był zaskoczeniem: Oferowane w sprzedaży zestawy do konwersji nie spełniają norm ani przepisów związanych z oceną jakości oświetlenia pojazdów, co więcej są poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu.!

Dokumentami normującymi stosowanie wyposażenia wymaganego w pojazdach samochodowych poruszających się po drogach publicznych w Polsce, są:
• Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz. U. Nr 108, poz. 908
z dnia 2 czerw ca 2005 r.) w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 (Dz. U. Nr 238 z dnia 6 grudnia 2005 r. poz. 2010) – w sprawie homologacji typów pojazdów samochodowych i ich przyczep,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 262) w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wraz z późniejszymi zmianami.
Zapisy w tych regulacjach określają, iż producent lub importer przedmiotów wyposażenia albo części pojazdu samochodowego lub jego przyczepy, jest obowiązany uzyskać świadectwo homologacji, wydane przez ministra właściwego do spraw transportu (art. 68 Prawa o ruchu drogowym).



Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji, wzory dokumentów związanych z homologacją oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania badań homologacyjnych i kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji. Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stwierdza, że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej, stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”.
Przybliżając nieco sztywne i zawiłe zapisy dokumentów prawnych można stwierdzić, że kwestia obrotu i stosowania elementów wyposażenia i części pojazdów samochodowych jest ściśle uregulowana. Opiera się na założeniu, że elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym powinny być stosowane po przebadaniu i ocenie. Świadectwem przeprowadzenia tych procesów jest stosowny dokument, np. zawiadomienie o udzieleniu homologacji, wydane przez upoważniony organ (w Polsce Ministerstwo Transportu).

Polska przystępując do tzw. Porozumienia z roku 1958 zobowiązała się wzajemnie uznawać Regulaminy EKG ONZ stanowiące załączniki do ww. Porozumienia, a będące dokumentami normatywnymi określającymi wymagania techniczne. Regulaminy te normalizują między innymi parametry reflektorów i źródeł światła w nich stosowanych:
• regulamin 37 – żarówki samo- chodowe,
• regulamin 99 – gazowe, wyładowcze źródła światła (tzw. ksenonowe źródła światła),
• regulamin 112 – reflektory z halogenowym źródłem światła,
• regulamin 98 – reflektory z gazowym, wyładowczym źródłem światła
• regulamin 48 – rozmieszczenie urządzeń świetlnych na pojeździe.
Treść tych dokumentów (reg. od 81 do 100) dostępna jest na stronie:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 1-100.html

Nielegalne w świetle faktów
Z analizy regulaminów pod kątem stosowania tzw. zamienników źródeł światła wynikają następujące fakty:
• każdy reflektor może być bezpiecznie użytkowany, jeżeli co najmniej stosuje się odpowiednie źródło światła, którego oznaczenie jest naniesione, przeważnie w pobliżu miejsca jego mocowania;
• zastosowanie jednoznacznie określonego źródła światła gwarantowane jest stosowaniem różnych oprawek i trzonków źródeł światła tak, aby nie można było zamontować w reflektorze przystosowanym do żarówki np. H4, żarówki H3, czy też gazowego wyładowczego źródła światła np. D1S lub D1R;
• zapisy regulaminu 48 określają, że reflektory wyposażone w źródło światła dużej jasności (wysoka wartość strumienia świetlnego), a takimi są gazowe wyładowcze źródła światła, powinny być wyposażone w urządzenia oczyszczające szybę reflektora (tzw. spryskiwacze) oraz urządzenia samopoziomujące reflektor, ma to zapobiegać nadmiernemu olśnieniu powodowanemu przez rozpraszanie światła na zanieczyszczeniach osadzonych na szybach reflektorów, czy olśnieniu powstającemu w wyniku zmian kierunku emitowanego światła. Zastosowanie tzw. zamienników źródeł światła jest niezgodne z przepisami i może stanowić podstawę do wymierzenia mandatu lub niespełnienia wymogów niezbędnych do przedłużenia okresu ważności badań technicznych pojazdu. Prawo o ruchu drogowym Dz. U. Nr 108 Poz. 908 Art.
66 ust. 4 p. 2: „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Przepisami szczegółowymi, są w tym przypadku, regulaminy homologacyjne EKG ONZ).
Co więcej dystrybucja i handel wyrobami nie posiadającymi (w tym przypadku) oznaczeń homologacyjnych właściwych dla reflektorów i dla źródeł światła jest nielegalny
– określa to art. 68 Prawa o ruchu drogowym).
W świetle przytoczonych faktów nie ulega wątpliwości, że zamiana żarówek na „zestaw ksenonów” jest całkowicie nielegalna i grozi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Ale czy tylko? Aby się o tym przekonać sprawdziliśmy jak zachwalane przez handlowców zamienniki ksenonowe spisują się w rzeczywistości.

Jak badaliśmy?
Zadaniem reflektorów (świateł oświetleniowych) jest odpowiednie oświetlenie drogi przed pojazdem. Przez odpowiednie oświetlenie rozumieć należy wystarczająco silny strumień światła padający na drogę i pobocze, w celu oświetlenia drogi, pobocza, znaków drogowych oraz ewentualnych przeszkód pojawiających się na drodze. Z drugiej strony odpowiednie oświetlenie musi zagwarantować, że nie wystąpi zjawisko olśnienia kierowcy pojazdu jadącego na przeciw, oraz kierowcy jadącego przed nami, obserwującego nasz pojazd w lusterkach, przy jednoczesnym dostatecznym oświetleniu znaków drogowych i innych elementów infrastruktury drogowej. Uproszczony model oświetlenia drogi jest przedstawiony na tzw. ekranie pomiarowym, opisanym w Regulaminach EKG ONZ. Ekran pomiarowy jest oświetlany za pomocą badanego reflektora z odległości
25 metrów, a samo badanie polega na pomiarze natężenia oświetlenia w kilku punktach i obszarach na płaszczyźnie ekranu. Punkty i obszary zostały tak dobrane, aby zasymulować oświetlenie typowej jezdni. Najważniejsze z nich to:
B50L – wartość mogąca powodować olśnienie kierowcy jadącego z naprzeciwka znajdującego się w odległości 50m; 50R i 75R – oświetlenie prawej krawędzi drogi odpowiednio 50 i 75 metrów przed pojazdem; 25L i 25 R – oświetlenie lewego i prawego pobocza 25 metrów przed pojazdem, 7 i 8 punkty na płaszczyźnie poziomej przechodzącej przez reflektor nieco po lewej od osi jezdni, obszar I – droga bezpośrednio przed pojazdem, obszar III – powyżej granicy światła i cienia (GSC), obszar IV – droga przed pojazdem. Ponieważ stosowane w pojazdach poruszających się po drogach publicznych reflektory muszą mieć homologację, a co za tym idzie spełniać wymagania odpowiednich regulaminów, przeprowadzenie badań fotometrycznych zgodnie z Reg.98 i 112 powinno dać pełny obraz parametrów świetlnych reflektora z żarówkami lub źródłami ksenononowymi.

Obrazek
Tabela 1


Obrazek
Tabela 2

Badaniu poddane zostały dwa „zestawy ksenonów”, z zamiennikiem żarówki H4 i z zamiennikiem żarówki H7. Badanie polegało na pomiarze natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym oświetlonym reflektorem samochodowym, w którym zamiast żarówek halogenowych umieszczono źródła ksenonowe. Zastosowano nowe reflektory z typowych samochodów klasy średniej poruszających się po naszych drogach. Oczywiście skoro pojazdy zostały dopuszczone do ruchu, wykorzystane reflektory miały homologację i spełniały wymagania regulaminów EKG ONZ. Dodatkowo wykonano także pomiar odniesieniowy, stosując jako źródło światła w reflektorach wzorcowe żarówki halogenowe H4 i H7, dla których reflektory zostały zaprojektowane. Żarówki wzorcowe o ściśle określonych, odniesieniowych parametrach świetlnych i geometrycznych są stosowane w trakcie badań homologacyjnych świateł sygnalizacyjnych i reflektorów pojazdów.
Wyniki badań
Dla żarówki H4 wykonany został pomiar światła mijania i światła drogowego. Dla żarów- ki H7 zmierzono światło mijania. Pierwszy problem pojawił już w trakcie przygotowań, przy doborze reflektorów do badań. Okazało się, że nie w każdym reflektorze gniazdo pasuje do kształtu trzonka palnika ksenonowego. Konieczne było dobranie pasujących reflektorów. Kolejny problem pojawił się w momencie ustawiania położenia reflektora względem ekranu pomiarowego. Czynność tą przeprowadza się na podstawie położenia granicy światła i cienia, na ekranie pomiarowym. W obu przypadkach źródeł ksenonowych, granica światła i cienia była rozmyta. Trudno było jednoznacznie określić jej kształt i przebieg. Jest to bardzo poważna wada, która w myśl regulaminów 98 i 112 dyskwalifikuje reflektor. W praktyce oznacza to poważne trudności z prawidłowym ustawieniem świateł. Zbyt wysokie podniesienie świateł będzie powodowało oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka, zbyt niskie będzie powodowało niedoświetlenie drogi i trudności w dostrzeganiu prze- szkód na drodze. Wyniki pomiarów przedstawione zostały w tabeli 1 (dla reflektora przystosowanego do żarów ki H4) i tabeli 2 (dla reflektora przystosowanego do żarówki H7). Tabele zawierają wymagania regulaminu 112 oraz wyniki pomiaru natężenia oświetlenia reflektora z żarówką wzorcową oraz zamiennikiem ksenonowym w poszczególnych obszarach i punktach pomiarowych. Dodatkowo podano także odchyłkę wyniku pomiaru zamiennika ksenonowego od wymagań. Dla żarówki wzorcowej, jak można się domyślać, żadnych odchyłek nie było. Aby uzmysłowić sobie całą sytuację przygotowano także rysunki zawierające zdjęcia ekranu pomiarowego wykonane w trakcie badań oraz rozkład natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym. Wnioski wynikające z pomiarów reflektorów H4 i H7 przystosowanych do żarówek halogenowych, a wyposażonych w ksenonowe zamienniki są podobne.
1. Wartość natężenia oświetlenia w obszarze III oraz punkcie B50L przekracza dopuszczalne wartości o kilkaset procent. Reflektor będzie powodował bardzo silne olśnienie kierowców jadących z na przeciwka oraz jadących przed naszym pojazdem. Oślepiony kierowca nie może wystarczająco dokładnie śledzić sytuacji na drodze.
2. Dopuszczalne natężenie oświetlenia jest przekroczone także w punktach 7 i 8. Efektem tego będzie bardzo silne chwilowe olśnienie kierowców jadących z naprzeciwka w przypadku kiedy przód pojazdu unosi się do góry np. nierówności na drodze, wyjechanie zza wzniesienia, gwałtowne przyspieszenie.
3. Zbyt duża wartość natężenia oświetlenia w obszarze I będzie powodować olśnienie pośrednie (światło odbite od mokrej bądź bardzo jasnej jezdni) innych uczestników ruchu. Oko ludzkie adaptuje się do największych wartości jasności, które dostrzega. W takim przypadku przystosuje się do dużej jasności blisko pojazdu, a dużo słabiej oświetlone miejsca dalej od pojazdu będą praktycznie niedostrzegalne.
4. Należy także pamiętać, zbyt duża ilość światłe wysyłana „w górę” przez reflektor w przypadku deszczu lub mgły poważnie utrudni obserwacje sytuacji przed pojazdem. Porównanie natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym reflektorów wyposażonych w żarówki wzorcowe oraz ksenonowe zamienniki przedstawiono na rys. 1 i 3.
Dla światła drogowego reflektora H4 wyposażonego w źródło ksenonowe nie jest spełnione wymaganie oznaczone w tabeli jako EHV/Emax, które oznacza, że maksimum natężenia oświetlenia powinno znajdować się w pobliżu osi optycznej reflektora. Dobrze widać to na rys. 2 b). W praktyce reflektor taki zamiast oświetlać drogę daleko przed pojazdem będzie świecił dużo bliżej, co utrudnia obserwację sytuacji na jezdni przez kierującego. Dla porównania na rys. 2 a) przedstawiono reflektor z żarówką wzorcową, który na pewno będzie skutecznie oświetlał drogę.

Obrazek

Przyczyną znacznych różnic w oświetleniu drogi pomiędzy żarówkami halogenowymi a źródłami ksenonowymi jest inna geometria tych źródeł. W trakcie projektowania reflektora zakłada się, że źródło światła będzie umieszczone w ściśle określonym miejscu i będzie miało określone wymiary geometryczne. Tolerancje położenia żarnika w stosunku do trzonka są na poziomie dziesiątych części milimetra. Po wykonaniu reflektor stanowi bardzo precyzyjny układ optyczny, składający się z żarówki, odbłyśnika oraz niekiedy ryflowanego klosza lub soczewki, czy przesłony. Jakiekolwiek zmiany wzajemnego położenia poszczególnych elementów powodują zmianę charakterystyki rozsyłu światłości reflektora. Właśnie tego rodzaju zmianą jest wprowadzenie zamiast żarówki, źródła ksenonowego. Wyładowanie świecącego gazu w źródle ksenonowym ma zupełnie inny kształt i położenie w stosunku do trzonka niż jarząca się skrętka żarówki. Podobny efekt można uzyskać mocując żarówkę w reflektorze w nieprawidłowy sposób: pochyloną, obróconą itd. Tyle, że w przypadku ksenonowych źródeł światła efekt jest kilkukrotnie większy, ponieważ strumień świetlny źródła ksenonowego jest kilkukrotnie większy niż w przypadku żarówki halogenowej.

Same straty.
Stosowanie w pojazdach poruszających się po drogach publicznych tuningowego „zestawu ksenonów” jest niedozwolone pod względem prawnym, a także szalenie niebezpieczne. Montując takie urządzenie w swoim samochodzie narażamy się nie tylko na mandat lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli
„drogówki”, ale także na utratę mienia, zdrowia, a nawet życia. Fatalne oświetlenie drogi przed pojazdem oraz olśnienie innych uczestników ruchu drogowego może prowadzić do po- ważnych wypadków drogowych. Nie dajmy się nabrać na reklamy i opinie pseudo fachowców, którzy za wszelką cenę chcą sprzedać swój towar.”



Źródło „Super Warsztat” kwiecień 2007 str. 48-50
Autorzy: mgr inż. Maciej Łukasik, mgr inż. Wojciech Moćko, mgr inż. Małgorzata Kalisz

Chcąc przerabiać nasze lampy na ksenon powinniśmy zamontować układ zmywania reflektora, układ samopoziomowania i również skorzystać z poniższych tabel:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Artykuł znaleziony na forum passata

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 1 paź 2008, o 14:01
autor: Ans
takie coś znalazlem na innym foro - schemat do podłączenia spryskiwaczy, moze sie przyda, pozwoliłem sobie go tutaj przytoczyć z pozdrowieniami dla autora :)


Obrazek
1
Numer katalogowy: 1450582
Nazwa części: ZASOBNIK
Cena netto: 107,78
Cena brutto: 131,49

2
Numer katalogowy: 1452200
Nazwa części: USZCZELKA
Cena netto: 4,88
Cena brutto: 5,95

3
Numer katalogowy: 1450588
Nazwa części: POKRYWA
Cena netto: 4,08
Cena brutto: 4,98

4
Numer katalogowy: 1452103
Nazwa części: POMPA
Cena netto: 226,24
Cena brutto: 276,01

5
Numer katalogowy: 1452404
Nazwa części: RURA
Cena netto: 18,24
Cena brutto: 22,25

6
Numer katalogowy: 1288900
Nazwa części: NAPINACZ
Cena netto: 2,1
Cena brutto: 2,56

7
Numer katalogowy: 1452665
Nazwa części: ZAWOR
Cena netto: 34,41
Cena brutto: 41,98

8
Numer katalogowy: 1452431
Nazwa części: ROZDZIELAC
Cena netto: 3,24
Cena brutto: 3,95

9
Numer katalogowy: 1452732
Nazwa części: DYSZA
Cena netto: 174,87
Cena brutto: 213,34

10
Numer katalogowy: 1288885
Nazwa części: NAPINACZ
Cena netto: 1,1
Cena brutto: 1,34

11
Numer katalogowy: 1452729
Nazwa części: DYSZA
Cena netto: 174,87
Cena brutto: 213,34

12
Numer katalogowy: 2026727
Nazwa części: WKRET
Cena netto: 0,91
Cena brutto: 1,11

13
Numer katalogowy: 6238521
Nazwa części: PRZEKAZNIK
Cena netto: 119,91
Cena brutto: 146,29


Obrazek

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 1 paź 2008, o 14:17
autor: Bear_
To wszystko pieknie opisuje fakt tak zwanych kompletow HID itp pierdy... Jednak ciekawi mnie rzecz ktora na pierwszy rzut oka i tak jest nielegalną... Mianowicie mysle robic cos takiego u siebie... Lampa z gładkim szkłem, zamontowana soczewka pod bi-xenon powiedzmy z superb'a czy cos i zarnik, przetwornica itp na D1S... Kwestia jest taka ze jest to naruszenie budowy oryginalnej lampy z homologacja i naruszenie jej konstrukcji... No ale z drugiej strony wykorzystuje sie oryginalne czesci wykorzystywane przez producentów samochodów, no i czesci te posiadają atesty, homolki itp. Na pewno jest to lepsze rozwiązanie od zakładania HID'ow za 5 zl do powiedzmy lamp typu angel gdzie nota bene ta soczewka konstrukcja nie jest przystosowana do xenonu... Lub gorszy wypadek to zakładać xenon do zwykłej lampy ktora staje sie wtedy tylko poważnym oślepieniem dla innych użytkowników drogi... Jesli cos mi sie jeszcze przypomni to będziem polemizować ;)

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 1 paź 2008, o 17:52
autor: Mihó
Bear, montując do Corsy lampy od np. Golfa powinieneś kserować dowód rejestracyjny na pamiątkę. Cieszę się, że powstał taki wątek, mam nadzieję, że w przyszłości ta tendencja się rozwinie

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 1 paź 2008, o 19:25
autor: Bear_
Mihó pisze:Bear, montując do Corsy lampy od np. Golfa powinieneś kserować dowód rejestracyjny na pamiątkę. Cieszę się, że powstał taki wątek, mam nadzieję, że w przyszłości ta tendencja się rozwinie
No ja Cie rozumie. Wiem ze tak jest i bedzie u nas ;) większość zmian tzw tuning u nas sa niezgodne z prawem bo nie da sie na to uzyskać stosownych papierów. Jednej np w germanii wyszli poniekąd na przeciw tuningowi bo ilekroc kupuje sie jakies auto po dobrym tuningu to jest do tego przyczepa papierów dopuszczających dane zmiany do ruchu itp. Jedyna rada na takie grzebane lampy to by bylo to zrobic, dac do badań itp i osiągnąć w rezultacie jakies tam pozwolenie, atest. Ale mija sie to pod względem kosztów z celem. A co do tych xenonów z allegro, ile razy czytam, ze cieplota światła wynosi tam 6000 czy 8000K. Głupota jak nic. Daje to tyko barwę i to w dodatku szkodliwa dla oka. A ludzie to biorą bo sobie intensywność koloru moga wybrać. Idz oryginalny xenon na cieplote bodajże w granicy 4300K i jest to swiatlo akceptowalne przez ludzkie oko. Ogolem... Temat rzeka...

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 1 paź 2008, o 21:05
autor: czester 1
ale o co Wam ku.. chodzi o prawo czy praktyke

jezeli chodzi o prawo, ok lamiemy, tak jak wszyscy 50km/h w zabudowanym :lol: , wiec w wczym probvlem :lol:

a praktyka wydlada tak: nie spotkalemna przeciw auta na xenonie ktoreby mnie oslepilo!!, oczywiście na soczewce, zwykly lampion tak, nie soczewka...


ps. moja widocznosc na drodze jest nieporownywalna ze zwykla lampa

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 1 paź 2008, o 21:42
autor: -=m&m=-
czester 1 pisze:ale o co Wam ku.. chodzi o prawo czy praktyke
Praktyke znam z codziennej jazdy i bycia oślepianym, natomiast wydaje mi się, że wiekszość z oślepiających mnie nie zna prawa i temu ma właśnie służyć ten wątek.

Ps. prosze bez wpisów typu mój ksenon na pewno nikogo nie oslepia bo jest na soczewce lub kiedyś montowali w zwyklych odbłyśnikach więc mój tez jest ok.

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 2 paź 2008, o 08:48
autor: czester 1
-=m&m=- pisze:
Obrazek
ja na szkle mam symbol DC oraz wiele innych...

ps. majk, jak narazie pozostaje Ci jazda w czarnych okularach :lol: :oko:

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 4 paź 2008, o 22:47
autor: Zioo
temat rzeka jak juz ktos napisal...
czy mnie oslepia xenon , czy idiota, ktoremu swiatla swieca w kosmos bo sa nie ustawione mnie nie interesuje... liczy sie to ze swiatla, ktore oslepiaja sa zregoly zle ustawione
idac w przyszlosc mamy swiatla 24h i zaczynaja sie wynalazki z dokladanymi swiatlami do jazdy dziennej i teraz to bedzie problemem...
osobiscie nie mam ksenonow ale zamierzam wsadzic (napewno w gladkiej lampie) bo dla mnie widocznosc po ciemku jest niewystarczajaca (nie nosze okularow, nie mam problemow z wzrokiem) a na naszych dziurawych drogach chce przynajmniej widziec dziure wczesniej a nie w momecie wygiecia felgi ...
po zmroku notorycznie jezdze na halogenach w zderzaku z GSi i bede na nich jezdzil , zatrzymaja mnie pewnie jeszcze nie raz -mandatu i tak nie przyjme, bo poprawia mi sie oswietlenie drogi (podkresle DROGI). Oczywiscie juz mnie za to zatrzymali, ale zakonczylo sie bez mandatu i odjechalem po kontroli z wlaczonymi. Rzecz w tym, czym motywujesz przed policjantami zaistaniala sytuacje..
"Swiatla doswietlajace pobocze swieca nisko (bylem na ustawieniu) i nie oslepiaja, nie sa to dalekosiezne halogeny ani swiatla przeciwmgielne, a ja nie bede sie wpierd*** w kazda dziure na naszych drogach" to co napisalem zaczelo dalsza polemike z policjantem ale idaca w zupelnie innym kierunku.

druga sprawa to zarowki H4, ktore swieca z niebieska poswiata -blue-vision- tez mnie juz za to zatrzymywano bezowocnie bo "zarowka ma homologacje, a swiatlo ma byc biale tak ? zwykla zarowka swieci bardziej na zolto niz na bialo, zolty jest tak samo zblizony do bialego jak niebieski wiec zarowka swiecaca na bialo z niebieska poswiata jest blizej "idealu" swiecenia na bialo"

moze ktos sie nie zgodzi z tym co napisalem ale ma prawo bo to sa moje tlumaczenia na zaistniale sytuacje
Czesto wypytuje pilicjantow, lub szukam roznych informacji na rozwiazanie problemow jakie stwarza nam policja - oni znaja wszystkie przepisy a my im wierzymy bo wala paragrafami, o ktorych nie mamy pojecia :P
np baardzo czesta sprawa z kolami wystajacymi poza obrys samochodu.. co jest obrysem samochodu ?? ZLOZONE LUSTERKA (w samochodach ze skladanymi lusterkami) a w aucie bez skladanych lusterek najbardziej wysunieta czesc karoseri...

polecam rowniez zapoznac sie z taryfikatorem (mozna sie i posmiac (np 100zł za brak numeru porzadkowego przy posesji :P ) i doinformowac :)
http://www.prawojazdy.com.pl/files/kode ... ndatow.swf

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 5 paź 2008, o 09:52
autor: triCKy
nie to zebym kogokolwiek bronil, ale czesciej zdarza mi sie byc oslepionych przed delikwenta ze zle ustawionymi zwyklymi swiatlami, niz ksenonami...

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 11 mar 2010, o 21:13
autor: corsarz
ten temat przydałoby się przenieść do FAQ, bo jest dużo przydatnych informacji, a takto gdzieś zaginął w czasoprzestrzeni

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 11 mar 2010, o 21:49
autor: Smalcyk
dobrze że zmądrzałem i wywaliłem tego zenka u siebie w corsie

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 16 mar 2010, o 19:07
autor: Tom
Dodatkowo dochodzą kwestie ubezpieczalni, które po oględzinach mogą nie wypłacic odszkodowania za lampy, czy w trakcie kolizji, kiedy powiemy że gość z nielegalnymi ksenonami nas oślepił ( oczywiście kiedy sytuacja na to pozwoli )

Re: Przeróbka na ksenon a prawo- kompendium wiedzy i rozsądku

: 17 mar 2010, o 01:49
autor: kamil_gee
ja jak mialem zalozone zenony to mialem dobrze ustawione i nigdy mnie nie zatrzymali, ani nie migali ze oslepiam, zdjalem je zeby nie robic sobie problemow niepotrzebnych :) Ale codziennie jezdze po nocy i widze jak jedzie kobioł przewanie w jakiejs hondzie jajku i jeden ksenon wali w gore,drugi w bok i tak oslepiaja ze sie nie da jechac. Na przegladzie wjezdzajac z zarowkami blue vision gosc powiedzial ze nie ma problemu, bo to jest oryginalna zarowka H4, a zeby samochod przeszedl przeglad legalnie z zenonami to musi byc gladka lampa, soczewka, uklad samopoziomujacy i spryskiwacze reflektorow, a calosc kosztuje 5 tys a nie 229zl :) Ale fakt faktem jak jedzie pani blondzia seicento za tobą na zwyklych H4 na dlugich w dzien i ryj na kierownicy to jesli chodzi o oslepienie niewielka roznica :) Co dopiero w nocy...