Swap silnika FAQ

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
-=m&m=-
Website Admin
Website Admin
Posty: 4925
Rejestracja: 25 kwie 2004, o 17:33
Imię: Michał
Lokalizacja: Wrocław/Ziemia Obiecana
Podziękował;: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy
Kontakt:

Swap silnika FAQ

Post autor: -=m&m=- »

Mały blok (1.0, 1.2, 1.4, 1.6)

Silnik na małym bloku będzie pasował w obecne mocowania silnika. Jednak warto przemyśleć pare rzeczy:
  • Dobór odpowiedniej skrzyni biegów. Jesli obecny silnik to 1.2 8v i zastanawiasz sie nad wsadzeniem 1.6 to warto zastanowić sie nad przełożeniem skrzyni z dawcy, która będzie badziej wytrzymala i będzie miała lepsze przełożenia.
  • Mocniejsze hamulce. Jak sądze, będziesz chciał wsadzić mocniejszy silnik więc mocniejsze hamulce również Ci się przydadzą. Hamulce z corsy GSI czy corsy Sport będą spełniały swoje zadanie jednak lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie hamulcy 256x24mm np. z astry GSI
  • Jesli wsadzasz silnik na wielopunkcie (MPI) a Twój obecny silnik jest na jednopunkcie (SPI) to musisz wymienić również pompe paliwa na pochodzącą z wielopunktu.
  • Silniki 12v oraz 16v mają nieco inny układ chłodzenia więc bedziesz potrzebował zbiorniczka wyrównawczego z dwoma wejściami a nie jednym(ewentualnie mozna jedno wyjscie zaslepic jednak moze to wygladac mało estetycznie).


Półosie sa takie same więc nie ma potrzeby ich wymiany.
Sam montaż silnika jest całkiem prosty, korzystasz z orginalnych mocowań skrzyni biegów i mocowania silnika* oraz dedykowanego komputera i wiązki elektrycznej. Jesli obecnie masz 1.4 16v a planujesz 1,6 16v (ecotec) to nie ma konieczności zmiany wiązki oraz komputera.
Jesli Twoj obecne silnik to 1.0 12v, potrzebujesz prawej łapy silnika

2.0L

Przygotowanie silnika

Przed montażem silnika nalezy sprawdzić jego stan techniczny. Zaleca się wymiane rozrządu, pompy wody oraz popychaczy. Do punktów newralgicznych należy uszczelka miski olejowej, którą warto jest wymienić. Dobrym pomysłem jest również zdjęcie głowicy i wymiana uszczelniaczy zaworowych, uszczelki pod głowicą itp.

Montaż silnika

Do zamontowania 2 litrowego silnika w corsie potrzebne jest przednie mocowanie silnika ( łapa ). Tylne mocowanie skrzyni biegów należy przerobić bądź zastosować dystans wraz z zmodyfikowanym mechanizmem wybieraka skrzyni biegów. Zarówno mocowanie jak i dystans można kupić np. na stronie M-Tech'a.

Układ chłodzenia

Potrzebny będzie zbiorniczek wyrównawczy z 16v, dobrym pomysłem jest też chłodnica z diesla. Wentylator będzie wymagał podpiłowania jednego z ramion.

Przeniesienie napędu

Wraz z montażem dużego bloku masz mozliwość wybóru pomiedzy różnymi skrzyniami biegów. Najbardziej popularne są F16 oraz F20. Obie będa pasować przy użyciu mocowań z corsy, mechanizm wybierarania biegów pozostaje również z corsy. Jeśli chcesz mieć 6 biegową skrzynie biegów pozostaje Ci montaż skrzyni F28 i jej przeróbka na przednią oś oraz rzeźba lub zakub jej mocowania.

Kolejną rzeczą są półosie. Najlepszym rozwiązaniem podobnie jak w przypadku łapy silnika jest zakup gotowych pólosi o odpowiedniej długości, są jednak inne rozwiązania. Możemy użyć wewnętrzego przegubu z ascony 1.8 (jesli sie nie myle :P) lub bardziej 1.6D, który pasuje pod półoś z corsy i w takim przypadku zostawiamy zewnętrzny przegub z corsy. Rozwiązanie to będzie działać jednak ani przeguby ani półosie nie sa przystosowane do zwiekszonego momentu obrotowego więc awaria jest kwestią czasu. Można również zastosować np. lamaną półoś np. z vectry A 2.0.W przypadku zastosowania półosi i przegubów z dużego bloku bądź kupna półosi dedykowanych niezbędne będą odpowiednie piasty. Możemy użyć piast z samochodu dawcy i dotoczyć je tak aby pasowały pod łożysko z corsy i duzy przegub lub kupić gotowe np. M-tech.

W moim przypadku krótsza półoś z vectry A 2.0 była za długa, natomiast dłuższa łamana idealnie pasowała i miała odpowiedni luz.

Elektryka

Część wiązki odpowiedzialna za rozruch auta pozostaje, natomiast druga częśc przychodzi wraz z komputerem z dawcy. Jedyna modyfikacją jest cięcie i późniejsze połączenie odpowiednich kabelków z starej i nowej wiązki w kabinie w miejscu podłaczenia komputera.

Hamulce

Minimalny wymóg to przednie tarcze i zaciski 256x24 mm. Dobrym rozwiazaniem bedzie zestaw z V6.

Zawieszenie

2l silnik będzie cięższy więc warto pomyśleć o jakimś kicie (koni, eibach, spax, h&r itp.) lub gwincie.

Układ zasilania paliwem

Jesli poprzedni motor był na jednopunkcie (SPI) to bedzie potrzebna pompa z wielopunktu (MPI). W zależności od poprzedniego silnika może zajść konieczność skrócenia bądż wydłużenia przewodów paliwowych znajdujących sie w komorze silnika.

Dolot

Puszka SFI z 2l silnika nie mieści się w komorze corsy. Zastępujemy ja powercapem lub kolankiem gumowym z x20xev. W przypadku powercapa będzie trzeba trochę porzeźbić z scianką grodziowa podszybia. Ponieważ orginalna puszka filtra powietrza też średnio chce pasowac dobrze jest pomyśleć o jakims stożku i jego osłonie od ciepłego powietrza.

Wydech

Seryjny wydech jest zbyt restrykcyjny dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie nowego na zamówienie.

Opony

Prędkość maksymalna zwiekszy się do jakis 215 km/h więc warto pomysleć o oponach z odpowiednim indeksem.
"Wszyscy wiedzą, że coś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi."- Einstein Albert
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i Napęd”