Manual jest oparty o regenerację zacisków hamulców ATE w rozmiarze : średnica 256mm, grubość 24mm ale może być zastosowany analogicznie do innych zacisków systemu ATE.
Jeśli masz problem z zapiekającymi się hamulcami, po ostrzejszym hamowaniu słyszysz jak klocki ocierają o tarczę i tłoczek się nie cofa, lub po prostu gumowe elementy są uszkodzone to dobrze jest zregenerować zaciski :
1. Zaczynamy od zdjęcia koła, i odkręcenia jarzma od piasty, trzyma się ono na 2 śrubach imbusowych (rozmiar klucza ..), śruby znajdują się od tyłu i są raczej ciężko dostępne.
Po ich wykręceniu zdejmujemy zacisk z jarzmem z tarczy – może schodzić ciężko ze względu na rant na tarczy hamulcowej.
2. Przy pomocy śrubokręta płaskiego zdejmujemy sprężynę blokującą :
3. Odwracamy zacisk i zdejmujemy przy pomocy tego samego śrubokręta plastikowe zaślepki :
4. Ukażą nam się 2 śruby pod klucz imbusowy 7mm (nietypowy rozmiar przeważnie pomijany w zestawach kluczy ale nie radzę kombinować z innym kluczem), które wykręcamy :
Może pójść ciężko dlatego warto sobie pomóc przedłużkom w postaci rurki :
5. Kiedy śruby są wykręcone :
Możemy oddzielić jarzmo od zacisku
Wyciągamy też klocek hamulcowy z tłoczka (trzyma się na 3 sprężystych blaszkach) :
Ustawiamy zacisk jak na rysunku i wyciągamy tłoczek hamulcowy (najmniej inwazyjna metoda to wsadzić w otwór po przewodzie hamulcowym pistolet ze sprężonym powietrzem i w ten sposób zmusić tłoczek do wyjścia ale można też w otwór wsadzić śrubę imbusową np. M6 i delikatnie uderzać młotkiem uważając żeby nie uszkodzić gwintu w zacisku :
Powoli tłoczek zacznie wychodzić z gumowej osłony :
I wypycham go aż wyjdzie cały :
6. Teraz wyciągamy gumową osłonkę tłoczka :
Oraz jego gumowy o-ring uszczelniający :
7. Teraz czas zająć się tłoczkiem :
Jeśli znajdziemy na nim wżery i głębsze zadrapania np. takie jak tutaj :
, ,
(zdjęcia zapożyczone od Svinx’a i Sław’a) to należy zakupić nowy tłoczek – jest wiele rodzajów dlatego dokładnie trzeba zmierzyć swój (wysokość i średnica) i udać się np. do IC (o dziwo pasuje też od Recorda – koszt ok. 40zł)
Jeśli na tłoczku znajdziemy delikatny rdzawy nalot jak tutaj :
To czyścimy go papierem 800 a potem wygładzamy 1500 żeby się ładnie świeciło i było gładko :
Czyścimy też z rdzy rowek od gumowego uszczelnienia przy pomocy pilnika lub śrubokręta do gołego metalu :
8. Czas na jarzma i zaciski – najlepiej oddać je do wypiaskowania i malowania proszkowego – koszt ok. 50zł a zaoszczędzi się masę czasu, ja akurat oczyszczałem je ręcznie, tzn najpierw gdzie się dało szlifierką z tarczką listkową, a gdzie się nie dało to mała szczotka drucianą na wiertarce, same miejsca gdzie prowadzone są skrzydełka klocków skrobałem dokładnie pilnikiem.
Tak to wyglądało po czyszczeniu :
Dodatkowo w zaciskach należy oczyścić papierem 800 wnętrze cylinderka i dokładnie oczyścić rowki od uszczelnień, gdzie się nie da papierem to skrobać śrubokrętem, po lewej przed, po prawej po czyszczeniu :
Należy też wykręcić odpowietrznik i wymienić go na nowy, koszt mały a nie będzie potem problemu z wykręcaniem go. Jeśli ten obecny ma opory to podlewać go odrdzewiaczem co jakiś czas i po 24h powinien się dać wykręcić. Nic na siłę bo po jego zerwaniu będą duże kłopoty…
9. Po oczyszczeniu można pomalować jarzma i zaciski jakąś farbą np. antykorozyjną – hamerite. W zaciskach staramy się nie zamalować gwintów i miejsc gdzie przychodzą gumowe uszczelnienia, w jarzmach miejsca gdzie prowadzone są klocki (zaznaczone czerwonymi elipsami) i miejsc gdzie jarzmo styka się z piastą.
10. Po wyschnięciu farby czas na regenerację właściwą – zaopatrujemy się w zestawy regeneracyjne do zacisków, polecam firmę AUTOFREN, guma dobrej jakości i cena też dobra oraz pastę do tłoczków i cylinderków :
W skład zestawu wchodzą :
- 2 sztuki gumowych prowadnic do śrub od jarzma
- 2 kapturki na te prowadnice
- 1 kapturek na odpowietrznik
- 1 o-ring do tłoczka
- 1 gumowy kołnierz uszczelniający tłoczek
11. Wkładamy o-ring w odpowiednie miejsce, starając się go ułożyć tak żeby nigdzie nie miał wzgórków
I smarujemy go z zewnątrz pastą żeby łatwiej było wsadzić tłoczek
12. Wkładamy gumowy kołnierz w zacisk i dopychając palcem równo go układamy :
Po czym smarujemy wewnętrzny rant pastą
13. Teraz najtrudniejsza część – wkładanie tłoczka – ja od dołu wsadziłem cienki i tępy nóż kuchenny a od góry naciągnąłem gumę na tłoczek palcami :
Wpychamy tłoczek głębiej używając siły i wkładamy gumę w rowek, odpowiednio dociskając
14. Smarujemy pastą miedzianą gumy prowadzące i wciskamy w otwory (jak na zdjęciu powyżej – jeden już wsadzony)
15. Składamy wszystko do kupy, zakładamy na samochód, odpowietrzamy i cieszymy się sprawnymi hamulcami !!!
Inny opis regeneracji znajdziecie też tutaj :
http://forum.opel24.com/viewtopic.php?t=22484
Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Regeneracja zacisków hamulcowych systemu ATE
- fotograf
- Swój
- Posty: 852
- Rejestracja: 12 lip 2007, o 20:41
- Lokalizacja: Środa Wlkp.
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Regeneracja zacisków hamulcowych systemu ATE
X12SZ+miniLambda ;-/
X12SZ+C16NZ+C18NZ+BLOS
X12SZ+13NB+13S+C14NZ+C14SE+C16SE+X16SZ+A15SMS= moje C14XE 8V
X12SZ+C16NZ+C18NZ+BLOS
X12SZ+13NB+13S+C14NZ+C14SE+C16SE+X16SZ+A15SMS= moje C14XE 8V
Wróć do „Zawieszenie i Hamulce”
Przejdź do
- Ogólne
- ↳ Aktualności
- Pomoc i Porady
- ↳ Corsa A (1982-1993)
- ↳ Silnik
- ↳ Układ Elektryczny
- ↳ Układ Napędowy
- ↳ Układ Hamulcowy
- ↳ Układ Kierowniczy
- ↳ Układ Wydechowy
- ↳ Zawieszenie
- ↳ Wnętrze
- ↳ Nadwozie
- ↳ Felgi i Opony
- ↳ Car-Audio, CB-Radio
- ↳ Instalacje LPG
- ↳ Corsa B (1993-2000)
- ↳ Silnik
- ↳ Układ Elektryczny
- ↳ Układ Napędowy
- ↳ Układ Hamulcowy
- ↳ Układ Kierowniczy
- ↳ Układ Wydechowy
- ↳ Zawieszenie
- ↳ Wnętrze
- ↳ Nadwozie
- ↳ Felgi i Opony
- ↳ Klimatyzacja
- ↳ Car-Audio, CB-Radio
- ↳ Instalacje LPG
- ↳ Corsa C (2000-2006)
- ↳ Silnik
- ↳ Układ Elektryczny
- ↳ Układ Napędowy
- ↳ Układ Hamulcowy
- ↳ Układ Kierowniczy
- ↳ Układ Wydechowy
- ↳ Zawieszenie
- ↳ Wnętrze
- ↳ Nadwozie
- ↳ Felgi i Opony
- ↳ Klimatyzacja
- ↳ Car-Audio, CB-Radio
- ↳ Instalacje LPG
- ↳ Corsa D (2006-2014)
- ↳ Silnik
- ↳ Układ Elektryczny
- ↳ Układ Napędowy
- ↳ Układ Hamulcowy
- ↳ Układ Kierowniczy
- ↳ Układ Wydechowy
- ↳ Zawieszenie
- ↳ Wnętrze
- ↳ Nadwozie
- ↳ Felgi i Opony
- ↳ Klimatyzacja
- ↳ Car-Audio, CB-Radio
- ↳ Instalacje LPG
- ↳ Corsa E (od 2014)
- ↳ Manual & FAQ
- ↳ Korzystanie z forum
- ↳ Zawieszenie i Hamulce
- ↳ Silnik i Napęd
- ↳ Wnętrze
- ↳ Elektryka
- ↳ Nadwozie
- ↳ Instrukcje
- ↳ Corsa A Sam Naprawiam
- ↳ Corsa B Sam Naprawiam
- ↳ Corsa C Sam Naprawiam
- ↳ Schematy elektryczne Corsa B
- ↳ Schematy elektryczne Corsa C
- ↳ Kody Usterek
- ↳ Kalkulatory do radia
- ↳ Opel Corsa '93 Obsługa i Naprawa
- ↳ Corsa B Instrukcja obsługi
- Giełda
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Sprzedam auto
- ↳ Sprzedam
- ↳ Kupie
- ↳ Allegro, eBay i inne
- ↳ Rabaty, Promocje
- ↳ Zakup kontrolowany - Kupujemy auto
- Corsa Sport
- ↳ Corsa Klub
- ↳ Regionalne spotkania oraz Zloty
- ↳ Śląskie
- ↳ Łódzkie
- ↳ Mazowieckie
- ↳ Zachodniopomorskie
- ↳ Wielkopolskie
- ↳ Małopolskie
- ↳ Dolnośląskie
- ↳ Pomorskie
- ↳ Kujawsko-Pomorskie
- ↳ Luźne rozmowy
- ↳ Nasze Projekty
- ↳ Nasze Auta