Zaślepienie zaworu EGR
: 9 maja 2009, o 14:23
Niedawno bawiłem się w zaślepianie EGR-a, od jakiegoś czasu obserwuję Forum i widzę że temat EGR-a stale powraca, więc postanowiłem zrobić tego Manuala, ku ogólnej korzyści Społeczeństwa Forum
Co nam będzie potrzebne:
- klucz płaski - rozmiar 10
- klucz płaski - rozmiar 17
- klucz płaski - rozmiar 18
- klucz typu torx (najlepiej mieć komplet)
- kombinerki, lub też nawet lepiej (mało miejsca) szczypce tzw. "bociany".
- nafta, lub też benzyna ekstrakcyjna
- możliwe że jakaś "szmatka" też się przyda do czyszczenia
- no i oczywiście zaślepka.
Na początek fotka jak wygląda zawór recyrkulacji spalin tzw. zawór EGR
Pewnie nie jedna Osoba zaślepiała EGR-a poprzez zdjęcie całego kolektora dolotowego (góra i dół), wraz z listwą wtryskową, tak też można, lecz my pójdziemy znacznie łatwiejszą "boczną" drogą
Zdejmujemy czujnik ciśnienia bezwzględnego tzw. MAP Sensor. Wyciągamy z niego wtyczkę, oraz zdejmujemy przewód podciśnienia, następnie przy użyciu klucza płaskiego rozmiar 10 odkręcamy dwie nakrętki.
przystępujemy teraz do demontażu zbiorniczka wyrównawczego, tutaj też przyda się klucz płaski rozmiar 10,... odkręcamy dwie nakręteczki trzymające uchwyty zbiorniczka.
po odkręceniu nakrętek, ściągamy dwa węże przychodzące od przodu do zbiorniczka, poprzez zdjęcie z nich zacisków za pomocą kombinerek, lub też szczypców, ostatecznie pozostaje nam jeszcze wąż przychodzący od dołu do zbiorniczka, i tutaj są dwie drogi zanim to zrobimy:
- spuszczamy płyn z układu chłodzenia, po to aby po ściągnięciu węża nie zapryskać sobie pół silnika
płynem, który ucieknie nam ze zbiorniczka (i tak się to chyba powinno "prawidłowo" zrobić).
- ja nie spuszczałem płynu z całego układu, lecz spuściłem/odessałem płyn z samego zbiorniczka np. za
pomocą dużej strzykawki (taka "domorosła" metoda )
....gdy już mamy pusty zbiorniczek wyrównawczy, ściągamy zacisk z węża, co niestety nie jest łatwe ponieważ w większości przypadków jest on krótki, w dodatku jest naprawdę mało miejsca na np. dojście kombinerkami, stąd lepiej spróbować szczypcami. W każdym bądź razie jest troszkę "gimnastkyki"
Gdy już mamy ściągnięty zbiorniczek, przystępujemy do ściągnięcia dwóch przewodów paliwowych idących do listwy wtryskowej, widocznych na foto poniżej:
przyda się nam do tego klucz płaski rozmiar 17 i 18. Podczas odkręcania, z przewodów może troszkę "gichnąć" benzynką. Jak się pewnie domyślacie w tle za przewodami widać nasze "utrapienie"
Teraz przystępujemy do odkręcenia samego zaworu EGR, zdejmujemy wtyczkę, następnie bierzemy do rączki klucz typu "torx" (jeśli masz komplet tych kluczy to na pewno któryś będzie pasował). Może też się przydać jakaś rurka do założenia na klucz jako przedłużka, ponieważ śruby te lubią się zapiekać. Odkręcamy dwie śruby typu "torx" z czego jedna z nich jest widoczna po zdjęciu przewodów paliwa, z drugą jest problem ponieważ jest "niewidoczna" (schowana z drugiej strony zaworu), w dodatku bardzo jest tam ciasno, więc kolejna "gimnastyka" żeby trafić kluczem w śrubę
Po odkręceniu śrub i zdjęciu EGR-a ściągamy znajdującą się pod nim blaszkę, w której miejsce później damy zaślepkę.
A teraz co do samego czyszczenia, po zdjęciu czujnika do otworów (w silniku) wlewamy naftę, lub też benzynę ekstrakcyjną. Ja tam jeszcze w samym czujniku troszkę szmatką czyściłem ze "spalin".
Po skończonym czyszczeniu, zaślepiamy zawór dając w miejsce gdzie wcześniej była "blaszka z otworami",
zaślepkę, może być np. taka:
po założeniu zaślepki na zawór przykręcamy go na swoje miejsce, no i skręcamy analogicznie wszystko co do tej pory odkręciliśmy na swoje miejsce... p.s jeśli Ktoś wybrał opcję "spuszczenia" płynu z układu to oczywiście płyn uzupełniamy. To chyba na tyle...powodzenia
Co nam będzie potrzebne:
- klucz płaski - rozmiar 10
- klucz płaski - rozmiar 17
- klucz płaski - rozmiar 18
- klucz typu torx (najlepiej mieć komplet)
- kombinerki, lub też nawet lepiej (mało miejsca) szczypce tzw. "bociany".
- nafta, lub też benzyna ekstrakcyjna
- możliwe że jakaś "szmatka" też się przyda do czyszczenia
- no i oczywiście zaślepka.
Na początek fotka jak wygląda zawór recyrkulacji spalin tzw. zawór EGR
Pewnie nie jedna Osoba zaślepiała EGR-a poprzez zdjęcie całego kolektora dolotowego (góra i dół), wraz z listwą wtryskową, tak też można, lecz my pójdziemy znacznie łatwiejszą "boczną" drogą
Zdejmujemy czujnik ciśnienia bezwzględnego tzw. MAP Sensor. Wyciągamy z niego wtyczkę, oraz zdejmujemy przewód podciśnienia, następnie przy użyciu klucza płaskiego rozmiar 10 odkręcamy dwie nakrętki.
przystępujemy teraz do demontażu zbiorniczka wyrównawczego, tutaj też przyda się klucz płaski rozmiar 10,... odkręcamy dwie nakręteczki trzymające uchwyty zbiorniczka.
po odkręceniu nakrętek, ściągamy dwa węże przychodzące od przodu do zbiorniczka, poprzez zdjęcie z nich zacisków za pomocą kombinerek, lub też szczypców, ostatecznie pozostaje nam jeszcze wąż przychodzący od dołu do zbiorniczka, i tutaj są dwie drogi zanim to zrobimy:
- spuszczamy płyn z układu chłodzenia, po to aby po ściągnięciu węża nie zapryskać sobie pół silnika
płynem, który ucieknie nam ze zbiorniczka (i tak się to chyba powinno "prawidłowo" zrobić).
- ja nie spuszczałem płynu z całego układu, lecz spuściłem/odessałem płyn z samego zbiorniczka np. za
pomocą dużej strzykawki (taka "domorosła" metoda )
....gdy już mamy pusty zbiorniczek wyrównawczy, ściągamy zacisk z węża, co niestety nie jest łatwe ponieważ w większości przypadków jest on krótki, w dodatku jest naprawdę mało miejsca na np. dojście kombinerkami, stąd lepiej spróbować szczypcami. W każdym bądź razie jest troszkę "gimnastkyki"
Gdy już mamy ściągnięty zbiorniczek, przystępujemy do ściągnięcia dwóch przewodów paliwowych idących do listwy wtryskowej, widocznych na foto poniżej:
przyda się nam do tego klucz płaski rozmiar 17 i 18. Podczas odkręcania, z przewodów może troszkę "gichnąć" benzynką. Jak się pewnie domyślacie w tle za przewodami widać nasze "utrapienie"
Teraz przystępujemy do odkręcenia samego zaworu EGR, zdejmujemy wtyczkę, następnie bierzemy do rączki klucz typu "torx" (jeśli masz komplet tych kluczy to na pewno któryś będzie pasował). Może też się przydać jakaś rurka do założenia na klucz jako przedłużka, ponieważ śruby te lubią się zapiekać. Odkręcamy dwie śruby typu "torx" z czego jedna z nich jest widoczna po zdjęciu przewodów paliwa, z drugą jest problem ponieważ jest "niewidoczna" (schowana z drugiej strony zaworu), w dodatku bardzo jest tam ciasno, więc kolejna "gimnastyka" żeby trafić kluczem w śrubę
Po odkręceniu śrub i zdjęciu EGR-a ściągamy znajdującą się pod nim blaszkę, w której miejsce później damy zaślepkę.
A teraz co do samego czyszczenia, po zdjęciu czujnika do otworów (w silniku) wlewamy naftę, lub też benzynę ekstrakcyjną. Ja tam jeszcze w samym czujniku troszkę szmatką czyściłem ze "spalin".
Po skończonym czyszczeniu, zaślepiamy zawór dając w miejsce gdzie wcześniej była "blaszka z otworami",
zaślepkę, może być np. taka:
po założeniu zaślepki na zawór przykręcamy go na swoje miejsce, no i skręcamy analogicznie wszystko co do tej pory odkręciliśmy na swoje miejsce... p.s jeśli Ktoś wybrał opcję "spuszczenia" płynu z układu to oczywiście płyn uzupełniamy. To chyba na tyle...powodzenia