Strona 1 z 1
Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 07:20
autor: shell
Witam,
w przyszłym tygodniu mam zamiar zainstalować ecumaster emu w swoim oplu tigra s93. Jednak mam jeden problem - nie mogę na schematach doczytać sie jak jest podłaczony czujnik predkości własnej pojazdu. Wiem, że istnieją dwie możliwości, mianowicie
- w starszych rocznikach czujnik VSS montowany był w skrzyni biegów, był to czujnik Halla
- drugą opcją jest podobno wykorzystanie czujnika prędkości obrotowej koła (chyba lewe przód) w momencie gdy ma się abs, tutaj jest to czujnik VR
przeglądając schematy elektryczne dla corsy (czyli praktycznie to samo co tigra) nie widzę połączenia pośredniego ani bezpośredniego czujnika prędkości obrotowej koła z ecu. Wszystkie cztery czujniki prędkości obrotowej koła sa podłaczone do sterownika abs, ze sterownika abs jest wyjście na kontrolke abs (zegary) oraz na złącze diagnostyczne.
znalazłem na schemacie zegarów "czujnik prędkości własnej pojazdu" ale połaczony on jest z pinem D10/B14 (schematy do tigry / schemat do c16xe corsa B) ECU
- zakładając, że D10/B14 to wyjścia z ECU:
skąd ECU ma sygnał z czujnika prędkości obrotowej koła?
- zakładając, że D10/B14 to wejścia do ECU:
znaczyłoby to, że do "czujnika prędkości własnej" w zegarach doprowadzony jest sygnał z czujnika prędkości obrotowej koła, ale tego nie widzę na schematach
Czy ktoś przerabiał temat i wie jak w rzeczywistości ECU otrzymuje inforację o prędkości własnej pojazdu?
pozdr
S/
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 08:07
autor: kasmarkos
U mnie w X16XE ecu sygnal o predkosci dostaje z licznika ktory jest na linke. I przypuszczam ze u Ciebie bedzie to samo.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 08:31
autor: shell
zapomniałem dopisać, choć raczej nie ma to znaczenia - licznik elektroniczny - brak linki. Tak czy owak z Twojej wypowiedzi wnioskuję, ze sygnał z czujnika (niezależnie czy jest to czujnik w skrzyni czy przy lewym przednim kole) wędruje najpierw do licznika a potem z licznika (przetworzony czy też nie) do ECU. Pytanie zatem jak połączony jest licznik ze sterownikiem abs (który pin ze sterownika ABS) bo chyba tylko taka opcja pozostaje w moim przypadku.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 09:30
autor: kasmarkos
Z tego co sie orientuje to abs u Ciebie nie bierze w tym udzialu. Poprostu u ciebie jest impulsator z skrzyni i sygnal idzie kabelkami do licznika a u mnie linka. No i z licznika idzie do ECU a czy wogole w corsie byl z abs brany sygnal to watpie. A nie mozesz sie masterem wpiac w impulsator skrzyni ? Nie rozumiem czemu sie uczepiles tego absu.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 09:37
autor: shell
jesli miałbym czujnik w skrzyni to nie byloby problemu dla mnie natomiast go nie mam i sygnał brany jest z czujnika predkości koła (lewe przednie), który podłączony jest do sterownika ABS czyli koniec końców musze zidentyfikować który pin ze sterownika abs odpowiada za sygnał prędkości... oczywiście będę mógł to sprawdzić empirycznie z miernikiem i grzebiąc po wiązce ale wolałbym mieć konkretne info i tylko to potwierdzić (oszczędziłbym trochę czasu)
tutaj jeszcze znalazłem powiedzmy podobny wątek
kostka-licznika-t71460.html tyle, że nie ma słowa na temat połaczenia między licznikiem a sterownikiem ABS/czujnikiem, jest mowa o sygnale na pinie nr 25 w kostce licznika co wg posiadanej przeze mnie dokumentacji się nie zgadza bo pin 25 jest podłączony do ECU tak jak pisałem w pierwszym poście co znow wskazywałoby, że sygnał z czujnika idzie do ECU a z ECU dopiero na zegary...
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 10:31
autor: ja37
W x16xe to kabel szaro/czarny pin B14 złącza ECU.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 10:43
autor: wolga85
Sprawa jest prosta zależnie od rocznika i wersji ABS,licznik,czujnik w skrzyni wysyła sygnał a on rozchodzi się do ecu,radia,TID ewentualnie licznik (połączenie równoległe).
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 10:45
autor: shell
ja37 pisze:W x16xe to kabel szaro/czarny pin B14 złącza ECU.
a czy masz wiarygodną informację czy pin B14 to wejście czy wyjście dla ECU?
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 10:50
autor: ja37
Proszę
http://www.sendspace.com/file/sixkfx
Przepraszam, pomyłka, źle spojrzałem i podałem czujnik wału.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 11:01
autor: shell
jeśli chodzi o schematy to korzystam z
http://www.tigratyc.cba.pl/index.php?load=faq/naprawy gdzie masz komplet schematów do corsa B oraz schemat podłączeń do ECU dla tigry przed i po 1996 r ale dzięki zaraz zerknę - moze będzie coś wiecej niż w tych schematach które mam
-- 22 maja 2014, o 11:11 --
wolga85 pisze:Sprawa jest prosta zależnie od rocznika i wersji ABS,licznik,czujnik w skrzyni wysyła sygnał a on rozchodzi się do ecu,radia,TID ewentualnie licznik (połączenie równoległe).
jesli dobrze rozumiem twierdzisz, że licznik lub czujnik w skrzyni jest źródłem sygnału prędkości własnej pojazdu, to może uściślisz skoro to dla Ciebie jest "proste" na jakiej podstawie licznik generuje taki sygnał? (ułatwiając pytanie - na podstawie, którego sygnału wejściowego?
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 12:50
autor: wolga85
Do roku 96 liczniki były na linkę i VSS był generowany w liczniku. Był tam fototranzystor i kółko z pomalowanymi na przemian czarną i odbijającą światło farbą. Całość była zamontowana zaraz na wejściu linki do licznika (dosłownie pod złączem linki). Nie było więc sygnału wejściowego. VSS był generowany w liczniku jako prędkość końcówki linki do licznika (stąd brał się problem gaśnięcia przy dojeżdżaniu do skrzyżowania na luzie przy urwanej lince bo sygnał VSS był o 0 częstotliwości czyli wg sygnału auto stało). Sygnałem był przebieg prostokątny którego częstotliwość po przeliczeniu odpowiadała prędkości. Sygnał jako jeden przewód szedł do TID,ECU i opcjonalnie radia.
Po roku 96 zrobili czujnik indukcyjny w skrzyni sygnał też prostokąt o częstotliwości odprawiającej prędkości. Szedł on do licznika,ECU.TID i radia.
W przypadku gdy jest ABS to moduł ABS generuje sygnał VSS też prostokąt o częstotliwości odpowiadającej prędkości. Wszędzie piszą że używa do tego sygnał z lewego przedniego koła. Wydaje mi się to trochę nierealne bo co wypadku awarii czujnika. Prędkościomierz nie działa. Raczej na postawie prędkości poszczególnych kół (chociaż samych przednich ) ustala prędkość i na jej podstawie generuje VSS.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 13:18
autor: shell
W przypadku gdy jest ABS to moduł ABS generuje sygnał VSS też prostokąt o częstotliwości odpowiadającej prędkości. Wszędzie piszą że używa do tego sygnał z lewego przedniego koła. Wydaje mi się to trochę nierealne bo co wypadku awarii czujnika. Prędkościomierz nie działa. Raczej na postawie prędkości poszczególnych kół (chociaż samych przednich ) ustala prędkość i na jej podstawie generuje VSS.
w pełni zgadzam się z twoim postem powyżej (poza tym, że czujnik w skrzyni to czujnik halla a nie VR), niestety nigdzie nie udalo mi się znaleźć schematu wiązki gdzie wyszczególnione byłoby połączenie sterownik abs - licznik (połączenie licznik/radio/tid/ecu znalazłem), dlatego zdecydowałem się tutaj napisać
w świetle zdobytych informacji wydaje się, że na pin'ie nr 25 podłaczony jest sygnał vss, którego źródłem jest sterownik abs (otrzymany na podstawie syngłau z czujników VR), pytanie pozostaje otwarte, na którym pinie steronika abs dostępny jest sygnał vss...
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 14:55
autor: wolga85
Bo to są stare schematy sprzed 96 wtedy źródłem sygnału był licznik.
Dlaczego akurat chcesz z ABS. Sygnał VSS w corsie b czy tigrze to ten sam sygnał (jeden przewód z odgałęzieniami ) więc czy będzie wzięty spod TIDa ,radia ,zegarów czy ECU nie ma znaczenia. Jak chcesz znaleźć przy ABS to sprawdź który przewód VSS ma przejście np licznika do kostki ABS (kolor powinien być zgodny). Sygnał jest podawany napięciowo (Przewód VSS względem masy ) częstotliwość odpowiada prędkości liniowo (oczywiście po przeliczeniu).
PS Wieczorkiem poszukam w swojej bazie schematów na którym pinie ABS wychodził sygnał VSS. Bodajże w Sam Naprawiam przy schemacie ABS po zmianach 97 r był zaznaczony.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 15:44
autor: shell
Bodajże w Sam Naprawiam przy schemacie ABS po zmianach 97 r był zaznaczony.
W książce którą ja mam nie ma tego zaznaczonego niestety. Bedę wdzięczny za pomoc. Przerabiam kompletnie wiązke auta, wszystko od zera robie, instaluje stand alone i chce mieć wszystko perfekt bez niepotrzebnych rzeczy takich jak np. TID. Sygnał vss będzie szedł do EMU a dopiero z EMU na licznik (można nieco tym sygnałem potem manipulować a że chce zmienić wskaźniki to się przyda). Dzięki za pomoc.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 17:03
autor: wolga85
Pin 25 wtyczki ABS przewód czerwono-niebieski.
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 18:47
autor: ja37
Teraz się nie pomyliłem.
D10 wtyczki w kompie
http://www.sendspace.com/file/4b8gei
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 19:01
autor: shell
dzięki! czyli zgadza się D10 x14xe/x16xe, B14 w c16xe
Re: Sygnał prędkości własnej pojazdu VSS
: 22 maja 2014, o 19:58
autor: ja37
Dokładnie tak.
Kolor przewodu powinien być jw. niebiesko/czerwony.