rozrząd wymiana
-
- Post Mistrz
- Posty: 2523
- Rejestracja: 23 cze 2002, o 12:56
- Lokalizacja: Legionowo
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
rozrząd wymiana
czesto pojawiaja sie na forum pytania odnosnie rozrzadu wiec uporzadkujmy czesc informacji
jak wiekszosc wie rozrzad to mechanizm koordynujacy odpowiednie oddzialywanie na siebie walka rozrzadu oraz walu korbowego. W oplach w wiekszosci wypadkow pracuje takz pompa wody. Ogolnie przyjetym zalozeniem(serwisowym - choc sa wyjatki) rozrzad wymieniamy co 60tys km(mowa o rozrzadzie z paskiem) - i przy kazdej wymianie powinno sie wymienic pasek, rolke(w 8V oplach oznacznie rolki wedlug SKF-a to SKF VKM 15121) oraz co dwie wymiany pompe wody(choc jesli pompa szumi to czasamiu trzeba czesciej - oraz dodaktowo plyn do chlodnicy)
oto schemat rozrzadu dla silnika opla 8V(mozna smialo odniesc do c12nz, c14nz(se), c16nz(se) oraz do nowszych odmian tych silnkow czyli sz - te silniki sa bezkolizyjne choc nie daje 100% gwarancji zeby nie bylo na mnie)
sama wymiana jest dosc prosta. Zaczynamy od zdjecia paska z alternatora i kol pasowego - potem odkrecamy to kolo i zabieramy sie odudowe i widzimy to co na zdjeciu powyzej. Odkrecamy napinacz i zdejmuejemy pasek - jesli wymieniamy pompe to teraz jest czas na nia - jest przykrecona na 3 srubki ampulowe - koniecznie wymieniamy z nowym origiem). Teraz zakladamy nowy napinacz - wczesniej go blokujemy wkladajac srubke lub cokolwiek cienkiego w dwie dziurki(trzeba tak ustawic napinacz zeby sie zeszly) - i czas na najwazniejsze czyli ustawienie kol - robimy to wedlug oznaczen:
kolo rozrzadu:
a pod pokrywa zaworow powinnismy miec cos takiego(teraz mamy pewnosc ze zawory sa schowane czyli obydwa zamkniete - krzywki sa w taie pozycji ze nie naciskaja na popychacze)
teraz kolej na dol:
ktory ma wygladac tak:
NALEZY sprawdzic czy pierwszy tlok jest w gorze - wykrecamy swiece i wladamy cos cienkiego - jesli sie zaprze to gites jesli nie trzeba obrocic walem az dojdzie tlok do gory a znaki beda sie schodzic znak w znak.
Zakladamy pasek - zwalniamy napinacz - sprawdzamy czy znaki nadal sie zgadzaja i mozna skladac dalej. Jesli byla wymieniana pompa moze byc konieczne lekkie nia porusznei wcelu dodadkowego napiecia paska. Pasek powinien byc dosc mocno napiety - ktos tu musi pomoc i sprecyzowac bo ja roie to na oko i jesli ktos konkretnie wie jak go napiac to prosze dodac to w topicu.
Mam nadzieje ze manual bedzie pomocny.
PS: podziekowania dla c12nz ktory posluzyl jako fotomodel
jak wiekszosc wie rozrzad to mechanizm koordynujacy odpowiednie oddzialywanie na siebie walka rozrzadu oraz walu korbowego. W oplach w wiekszosci wypadkow pracuje takz pompa wody. Ogolnie przyjetym zalozeniem(serwisowym - choc sa wyjatki) rozrzad wymieniamy co 60tys km(mowa o rozrzadzie z paskiem) - i przy kazdej wymianie powinno sie wymienic pasek, rolke(w 8V oplach oznacznie rolki wedlug SKF-a to SKF VKM 15121) oraz co dwie wymiany pompe wody(choc jesli pompa szumi to czasamiu trzeba czesciej - oraz dodaktowo plyn do chlodnicy)
oto schemat rozrzadu dla silnika opla 8V(mozna smialo odniesc do c12nz, c14nz(se), c16nz(se) oraz do nowszych odmian tych silnkow czyli sz - te silniki sa bezkolizyjne choc nie daje 100% gwarancji zeby nie bylo na mnie)
sama wymiana jest dosc prosta. Zaczynamy od zdjecia paska z alternatora i kol pasowego - potem odkrecamy to kolo i zabieramy sie odudowe i widzimy to co na zdjeciu powyzej. Odkrecamy napinacz i zdejmuejemy pasek - jesli wymieniamy pompe to teraz jest czas na nia - jest przykrecona na 3 srubki ampulowe - koniecznie wymieniamy z nowym origiem). Teraz zakladamy nowy napinacz - wczesniej go blokujemy wkladajac srubke lub cokolwiek cienkiego w dwie dziurki(trzeba tak ustawic napinacz zeby sie zeszly) - i czas na najwazniejsze czyli ustawienie kol - robimy to wedlug oznaczen:
kolo rozrzadu:
a pod pokrywa zaworow powinnismy miec cos takiego(teraz mamy pewnosc ze zawory sa schowane czyli obydwa zamkniete - krzywki sa w taie pozycji ze nie naciskaja na popychacze)
teraz kolej na dol:
ktory ma wygladac tak:
NALEZY sprawdzic czy pierwszy tlok jest w gorze - wykrecamy swiece i wladamy cos cienkiego - jesli sie zaprze to gites jesli nie trzeba obrocic walem az dojdzie tlok do gory a znaki beda sie schodzic znak w znak.
Zakladamy pasek - zwalniamy napinacz - sprawdzamy czy znaki nadal sie zgadzaja i mozna skladac dalej. Jesli byla wymieniana pompa moze byc konieczne lekkie nia porusznei wcelu dodadkowego napiecia paska. Pasek powinien byc dosc mocno napiety - ktos tu musi pomoc i sprecyzowac bo ja roie to na oko i jesli ktos konkretnie wie jak go napiac to prosze dodac to w topicu.
Mam nadzieje ze manual bedzie pomocny.
PS: podziekowania dla c12nz ktory posluzyl jako fotomodel
corsa A & Audi S3
-
- Post Mistrz
- Posty: 2523
- Rejestracja: 23 cze 2002, o 12:56
- Lokalizacja: Legionowo
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
jesli chodzi o wymiane to masz napisane wyzej - co do naciagniecia to bylo chyba gdzies na starym forumdj.fahoo pisze:no właśnie czy mogł by ktoś napisac jak mocno naciągnąć pasek???
muszę wymienic pompę u znajomego bo strasznie huczy
auto to vectra 1.6 90rale oznaczenia silnika nie podam bo nie znam
mogł by ktoś opisac krok po kroku wymiane pompy wody?
jesli ma vevtre to bedzie silnik c16nz(najprawdobodobniej)
corsa A & Audi S3
-
- Nowy
- Posty: 456
- Rejestracja: 6 mar 2004, o 23:55
- Lokalizacja: Tarnów
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 1 raz
- Kontakt:
Pasek należy tak naciągnąć, aby znaki na napinaczu się zgrały po wyciągnięciu w/w zawleczki, którą blokujemy napinacz podczas zakładania paska.
Jak ktoś się zna na rzeczy to może troszeczkę bardziej naciągnąć pasek, przewidując jego normalne rozciągnięcie w wyniku eksploatacji.
Lecz myślę, że to nie jest konieczne.
Jeśli znaki na napinaczu nie chcą się zgrać należy obrócić odpowiednio pompę (regulacja mimośrodowa) można to robić na zasadzie prób i błędów "na sucho" obserwując zachowanie się napinacza. Silnik odpalać wtedy gdy jesteśmy wszystkiego pewni!!!
Jak ktoś się zna na rzeczy to może troszeczkę bardziej naciągnąć pasek, przewidując jego normalne rozciągnięcie w wyniku eksploatacji.
Lecz myślę, że to nie jest konieczne.
Jeśli znaki na napinaczu nie chcą się zgrać należy obrócić odpowiednio pompę (regulacja mimośrodowa) można to robić na zasadzie prób i błędów "na sucho" obserwując zachowanie się napinacza. Silnik odpalać wtedy gdy jesteśmy wszystkiego pewni!!!
Nie zbadane są pokłady ludzkiej wyobraźni®
-
- Swój
- Posty: 571
- Rejestracja: 23 lis 2004, o 20:59
- Lokalizacja: Sanok
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Moje dwie uwagi do tego manuala:
- po złożeniu wszystkiego, należy 2x obrócic wałem rękoma - bez odpalania silnika - może być trudno, ale wtedy wiadomo że pasek nam nie przeskoczy a jak przeskoczy to nic się nie stanie bo nie ma obrotów tak jak w przypadku odpalenia silnika - jest to raczej konieczne bo pasek musi się ułużyć - inaczej pod dużymi obrotami może przeskoczyć.
- TO JEST TYLKO TEORIA i nie należy się zbytnio tym sugerować - jeżeli chodzi o napięcie paska to powinno się napinać tak, żeby nie można było go przekręcić więcej niż o 45* w praktyce raczej ustawia się na oko, albo jak to piszą w książce serwisowej - specjalnym przyżądem.
PS. "budowa boczkow pod system do corsy a" - człowieku zamieszczaj to szybko bo po ostatniej zamianie radia jade tylko na tylnych speekerach
- po złożeniu wszystkiego, należy 2x obrócic wałem rękoma - bez odpalania silnika - może być trudno, ale wtedy wiadomo że pasek nam nie przeskoczy a jak przeskoczy to nic się nie stanie bo nie ma obrotów tak jak w przypadku odpalenia silnika - jest to raczej konieczne bo pasek musi się ułużyć - inaczej pod dużymi obrotami może przeskoczyć.
- TO JEST TYLKO TEORIA i nie należy się zbytnio tym sugerować - jeżeli chodzi o napięcie paska to powinno się napinać tak, żeby nie można było go przekręcić więcej niż o 45* w praktyce raczej ustawia się na oko, albo jak to piszą w książce serwisowej - specjalnym przyżądem.
PS. "budowa boczkow pod system do corsy a" - człowieku zamieszczaj to szybko bo po ostatniej zamianie radia jade tylko na tylnych speekerach
Corsa A 1.2i 93r.
- Sznaps
- Nowy
- Posty: 220
- Rejestracja: 13 lis 2004, o 00:28
- Lokalizacja: Warszawka
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
no na boczki niecierpliwe czekam i ja
No bubbles no beer
AE82 4agze -> http://www.cultrides.com/content/toyota ... gze-sznaps
AE82 4agze -> http://www.cultrides.com/content/toyota ... gze-sznaps