Mówisz i masz:
Wykres dla f10/5 o przełożeniu głównym 4,53 i oponkach 145/80R13.
Jest tylko jeden mały problem....
W obliczeniach przyjąłem obwód opony na sztywno, czyli tyle, ile wychodzi z numeracji (1,766m).
W praktyce opona się ugina i aby mieć dokładny wykres należałoby przyjąć nieco mniejszy obwód (problem w tym, że nie wiem o ile dokładnie należy go zmniejszyć).
Krótko mówiąc należy się spodziewać, że przy danych obrotach będziesz miał nieco mniejszą prędkość niż wynikałoby to z wykresu.
Ewentualnie mozna jeszcze sprawdzić obwód opony(koła) doświadczalnie :
-zaznaczyć punkty na oponie i asfalcie
-przepychnąć samochód np. o jeden obrót koła
-zmierzyć przejechany dystans
Ale to juz dla fanatyków
Przy jakich prędkościach zmieniać biegi w C12NZ?
- Porszak
- Support Team Leader
- Posty: 5671
- Rejestracja: 30 lis 2003, o 22:27
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: EBE-Bełchatów
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
- Kontakt:
chodzi ci o rd -promien dynamiczny. przyjmuje sie go jako 0.95-0.98 promienia rzeczywistegobullko pisze: Jest tylko jeden mały problem....
W obliczeniach przyjąłem obwód opony na sztywno, czyli tyle, ile wychodzi z numeracji (1,766m).
W praktyce opona się ugina i aby mieć dokładny wykres należałoby przyjąć nieco mniejszy obwód (problem w tym, że nie wiem o ile dokładnie należy go zmniejszyć).
Krótko mówiąc należy się spodziewać, że przy danych obrotach będziesz miał nieco mniejszą prędkość niż wynikałoby to z wykresu.
- Mihó
- Nowy
- Posty: 498
- Rejestracja: 17 sty 2006, o 19:37
- Lokalizacja: Poznań
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 1 raz
- Kontakt:
A możesz zapodać wzór, wg jakiego liczyłeś ?
Tutaj podają średnicę koła:
http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp
Tutaj podają średnicę koła:
http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp
Opel. Technik die begeistert
Corsa C Z18XE, Vectra B X18XE, Trabant 1.1, PTS 3.8 V6, Trabant 601
Corsa C Z18XE, Vectra B X18XE, Trabant 1.1, PTS 3.8 V6, Trabant 601
-
- Świeżak
- Posty: 21
- Rejestracja: 10 sty 2006, o 18:49
- Lokalizacja: z prowincji
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Ufff.....
To jest wszystko proste....
Tutaj masz przekładnie różnych skrzyń biegów: http://www.juergen-tiegs.de/OPEL/getriebe.htm
Przykładowo moja to f10/5 o przełozeniu głównym 3.74.
I teraz tak:
załóżmy, że chcę znać prędkość pojazdu na 4-tym biegu przy prędkości obrotowej wału równej 1000 obr/min (wartość często podawana w danych technicznych samochodów)
dzielisz 1000 obr/min przez przełożenie 4 biegu czyli:
(1000 obr/min)/0,892=1121,08obr/min
To co wyjdzie dzielisz jeszcze przez przekładnię główną, czyli:
(1121,08obr/min)/3,74=299,8obr/min
299,8obr/min - to jest prędkość obrotowa kół napędowych pojazdu
mnożysz prędkość obrotową kół przez obwód koła, czyli:
299,8obr/min*1,73m=518,7m/min - to jest juz prędkość pojazdu
zamieniasz [m/min] na [km/h] czyli:
518,7m/min*0,06=31,12 km/h
jak chcesz znać prędkość dla innych obrotów to poprostu mnożysz lub dzielisz te 31,12km/h
i tak dalej dla każdego biegu:)9
Pytasz skąd 1,73m??
opona 145/80R13 ma obwód 1,766m, ale jak napisał Porszak przyjmuje się, że promień dynamiczny to 95-98% promienia że tak powiem "idealnego/rzeczywistego" (jak zwał tak zwał) a zatem:
1,766 *98%= 1,73
To jest wszystko proste....
Tutaj masz przekładnie różnych skrzyń biegów: http://www.juergen-tiegs.de/OPEL/getriebe.htm
Przykładowo moja to f10/5 o przełozeniu głównym 3.74.
I teraz tak:
załóżmy, że chcę znać prędkość pojazdu na 4-tym biegu przy prędkości obrotowej wału równej 1000 obr/min (wartość często podawana w danych technicznych samochodów)
dzielisz 1000 obr/min przez przełożenie 4 biegu czyli:
(1000 obr/min)/0,892=1121,08obr/min
To co wyjdzie dzielisz jeszcze przez przekładnię główną, czyli:
(1121,08obr/min)/3,74=299,8obr/min
299,8obr/min - to jest prędkość obrotowa kół napędowych pojazdu
mnożysz prędkość obrotową kół przez obwód koła, czyli:
299,8obr/min*1,73m=518,7m/min - to jest juz prędkość pojazdu
zamieniasz [m/min] na [km/h] czyli:
518,7m/min*0,06=31,12 km/h
jak chcesz znać prędkość dla innych obrotów to poprostu mnożysz lub dzielisz te 31,12km/h
i tak dalej dla każdego biegu:)9
Pytasz skąd 1,73m??
opona 145/80R13 ma obwód 1,766m, ale jak napisał Porszak przyjmuje się, że promień dynamiczny to 95-98% promienia że tak powiem "idealnego/rzeczywistego" (jak zwał tak zwał) a zatem:
1,766 *98%= 1,73