docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
- Porszak
- Support Team Leader
- Posty: 5671
- Rejestracja: 30 lis 2003, o 22:27
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: EBE-Bełchatów
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
- Kontakt:
docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
a tytul w sumie powinien brzmiec:
docieranie silnika po tuningu lub silnika (seryjnego) przeznaczonego do sportowej jazdy
przepisow jest wiele. jezdzic spokojnie przez 3000 km, przez 5000km i stopniowo krecic wyzej i wiecej obciazac silnik itd, itd, itd. jednak to dotyczy silnkow ktorymi jezdzi sie normalnie.
a co z takimi jak nasze (a przynajmniej wiekszosc naszych), ktore nie raz krecone sa pod czerwone??
na sr przestudiowalem duzo o docieraniu i wiem mniej niz wczesniej, ale wedle powiedzenia : docieraj szybko bedziesz jezdzil szybko, docieraj wolno bedziesz jezdzil wolno, sklaniam sie ku szybkiemu dotarciu.
podrzucam jeden, uwazam ciekawy link, a w nim kolejny dosc chyba kontrowersyjny
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=41314
(wrazie niedziałania linka, wkleje ponizej jego najwazniejsza tresc:
The following is part of the Formula Atlantic Motor kit instructions, from TRD:
To ensure long life and reliability you must properly break in your freshly assembled engine.
For a high performance street motor fill the engine with a good grade 20W-50 Mineral based oil. Fill the oil filter with oil before installing it. Remove the spark plugs and crank the engine until the oil pressure comes up on the gauge.
Re-install the spark plugs. Now you are ready to start her up. Start the engine and bring it immediately to 2,000 rpm. Vary the engine speed between 2,000 - 3,000 rpm for about 30 minutes. After 30 minutes stop the engine, check the valve lash and re-torque the head bolts. Drain the oil and change the filter. Re-fill the engine with 20W-50 Mineral based oil.
Drive the car slowly for about 500 miles keeping the rpm under 4,000. Don't lug the engine either because that's worse for the motor than over revving it. After 500 miles change the oil and filter again. You can now use a synthetic oil if you want to. Use a 20W-50 oil and change it every 3,000 miles. Your engine is now broken in.
For a race engine broken in on the dyno the procedure is a little different. Note that this procedure is for a race clearanced engine.
For the initial run use a Mineral based 20W-50 oil. Run a hotter spark plug than you normally would run. Prime the oil system and the fuel system. Start t6he engine and bring it up to 2,000 - 3,000 rpm with no load. Watch the oil pressure and check for leaks. After 30 minutes stop the motor, check the timing, re-torque the head and check valve lash. Then, run the engine with a light load between 2,000 � 3,000 rpm for another 30 minutes. After 30 minutes change the spark plugs to the normal heat range you are going to run. Do a full throttle full load pull up to the bottom of the power band. Quickly chop the motor.
Check the spark plugs and the BSFC numbers if your dyno is equipped to do so to confirm the jetting. If everything looks good do a full throttle full load pull.
The engine is now ready to race. )
niestety instrukcja TRD nie rozwiewa wszystkich watpliwosci, natomiast Motoman (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm) nie przekonuje do konca
(tutaj tak samo najwazniejsza tresc, moim zdaniem:
How To Break In Your Engine For
More Power & Less Wear !
One of the most critical parts of the engine building process is the break in !!
No matter how well an engine is assembled, it's final power output is all up to you !!
Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines:
Street or Race Motorcycles, Cars, Snowmobiles, Airplanes & yes ...
even Lawn Mowers !!
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !
Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.
If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.
How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??
From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.
The Problem With "Easy Break In" ...
The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.
There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!
If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again.
Fortunately, most new sportbike owners can't resist the urge to "open it up" once or twice,
which is why more engines don't have this problem !!
An additional factor that you may not have realized, is that the person at the dealership who set up your bike probably blasted your brand new bike pretty hard on the "test run". So, without realizing it, that adrenaline crazed set - up mechanic actually did you a huge favor !!
On the Street:
Warm the engine up completely:
Because of the wind resistance, you don't need to use higher gears like you would on a dyno machine. The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear.
Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!
The biggest problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, get out into the country where you can vary the speed more
and run it through the gears !
Be Safe On The Street !
Watch your speed ! When you're not used to the handling of a new vehicle, you should accelerate only on the straightaways, then slow down extra early for the turns. Remember that both hard acceleration and hard engine braking (deceleration) are equally important during the break in process.
On the Racetrack:
Warm the engine up completely:
Do one easy lap to warm up your tires. Pit, turn off the bike & check for leaks or
any safety problems. Take a normal 15 minute practice session
and check the water temperature occasionally. The racetrack is the perfect environment to break in an engine !! The combination of acceleration and deceleration is just the ticket for sealing the rings.
Go For It !!
Yeah - But ...
the owner's manual says to break it in easy ...
Notice that this technique isn't "beating" on the engine, but rather taking a purposeful, methodical approach to sealing the rings. The logic to this method is sound. However, some will have a hard time with this approach, since it seems to "go against the grain".
The argument for an easy break-in is usually: "that's what the manual says" ....
Or more specifically: "there are tight parts in the engine and you might do damage or even seize it if you run it hard."
Consider this:
Due to the vastly improved metal casting and machining technologies which are now used, tight parts in new engines are not normal. A manufacturing mistake causing a tight clearance is an extremely rare occurrence these days. But, if there is something wrong with the engine clearances from the factory, no amount of gentle running will fix the problem.
The real reason ???
So why do all the owner's manuals say to take it easy for the first
thousand miles ???
This is a good question ...
--------------------------------------------------------------------------------
Q: What is the most common cause of engine problems ???
A: Failure to:
Warm the engine up completely before running it hard !!!
Q: What is the second most common cause of engine problems ???
A: An easy break in !!!
Because, when the rings don't seal well, the blow-by gasses contaminate the oil with acids and other harmful combustion by-products !!
Ironically, an "easy break in" is not at all what it seems. By trying to "protect" the engine, the exact opposite happens, as leaky rings continue to contaminate your engine oil for the rest of the life of your engine !!
What about running it in the garage ???
Maybe you have a new snowmobile and it's not quite winter yet, or a new bike and it's snowing...
The temptation to fire up a new vehicle in the garage just to "hear"
the new engine run can be very strong.
This is the worst thing for a new engine, in fact, my advice is:
don't even start it up until you're ready to warm it up for the first ride.
The reason is that brand-new rings don't seat all the way around the 360 degrees of their circumference. The gas pressure from hard acceleration forces the rings to contact the cylinder around their entire circumference, which is the only way the rings can properly wear into the exact shape of the cylinder to seal the combustion pressure.
Now, imagine if the engine is run in the garage. There is no load on the engine, so the rings are just going up and down "along for the ride". Only a small portion of their surface is actually contacting the cylinder wall. The ring area that does contact the cylinder wears down the roughness of the honing pattern on the cylinder walls. Once the roughness of the cylinder is gone, the rings stop wearing into the cylinder. If this happens before the entire ring has worn into the cylinder and sealed, you will have a slow engine no matter how hard it gets ridden after that point.
The difference between what happens in an engine running in the garage, versus one being ridden is a hard concept to put into written words, so if I may use the sounds that we all can relate to: it's the difference between "zing-zing-zing" and "bwaaaaaaaaaAAAAAA"
During "zing-zing-zing" the rings don't get loaded for more than a split second, whereas during "bwaaaaaAAAAAA", the engine is in 100% ring sealing mode.
)
z powyzszego powodu pytam Was co wiecie nt docierania silnikow "do sportu"?
szczegolnie zalezy mi na odpowiedziach ludzi ktorzy maja kontakt/dojscie i moga podpytac mechanikow sportowych, ktorzy silniki rozbieraja dosc czesto i wydaje mi sie ze odpowiedzi takich ludzi sa/beda najcenniejsze
wiec pytajcie jesli macie takchi ludzi jak docierac , na jakim oleju itd tak silniki turbo jak i wolnossace.
jak ktos chce napisac ze dotarl tak czy siak to niech napisze, ale niech poda efekty tego docierania i szczególy. ile docieral(przebiegi), jak, jaki teraz ma przebieg i jak zachowuje sie silnik, szczegolnie chodzi o konsumpcje oleju.
jasnym jest przy tym ze silnik palowany czesto, pic olej musi.
p.s. przypomnialy mi sie slowa kolegi ktore padly w dyskusji na ten temat: docierasz szybko to jezdź szybko, docierasz wolno to jeźdź wolno. czyli jak dotrze wnuczek to powinien jezdzic wnuczek, a jak dotrze dziadek to niech jezdzi dziadek bo inaczej silnik bedzie sie "meczyl"
docieranie silnika po tuningu lub silnika (seryjnego) przeznaczonego do sportowej jazdy
przepisow jest wiele. jezdzic spokojnie przez 3000 km, przez 5000km i stopniowo krecic wyzej i wiecej obciazac silnik itd, itd, itd. jednak to dotyczy silnkow ktorymi jezdzi sie normalnie.
a co z takimi jak nasze (a przynajmniej wiekszosc naszych), ktore nie raz krecone sa pod czerwone??
na sr przestudiowalem duzo o docieraniu i wiem mniej niz wczesniej, ale wedle powiedzenia : docieraj szybko bedziesz jezdzil szybko, docieraj wolno bedziesz jezdzil wolno, sklaniam sie ku szybkiemu dotarciu.
podrzucam jeden, uwazam ciekawy link, a w nim kolejny dosc chyba kontrowersyjny
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=41314
(wrazie niedziałania linka, wkleje ponizej jego najwazniejsza tresc:
The following is part of the Formula Atlantic Motor kit instructions, from TRD:
To ensure long life and reliability you must properly break in your freshly assembled engine.
For a high performance street motor fill the engine with a good grade 20W-50 Mineral based oil. Fill the oil filter with oil before installing it. Remove the spark plugs and crank the engine until the oil pressure comes up on the gauge.
Re-install the spark plugs. Now you are ready to start her up. Start the engine and bring it immediately to 2,000 rpm. Vary the engine speed between 2,000 - 3,000 rpm for about 30 minutes. After 30 minutes stop the engine, check the valve lash and re-torque the head bolts. Drain the oil and change the filter. Re-fill the engine with 20W-50 Mineral based oil.
Drive the car slowly for about 500 miles keeping the rpm under 4,000. Don't lug the engine either because that's worse for the motor than over revving it. After 500 miles change the oil and filter again. You can now use a synthetic oil if you want to. Use a 20W-50 oil and change it every 3,000 miles. Your engine is now broken in.
For a race engine broken in on the dyno the procedure is a little different. Note that this procedure is for a race clearanced engine.
For the initial run use a Mineral based 20W-50 oil. Run a hotter spark plug than you normally would run. Prime the oil system and the fuel system. Start t6he engine and bring it up to 2,000 - 3,000 rpm with no load. Watch the oil pressure and check for leaks. After 30 minutes stop the motor, check the timing, re-torque the head and check valve lash. Then, run the engine with a light load between 2,000 � 3,000 rpm for another 30 minutes. After 30 minutes change the spark plugs to the normal heat range you are going to run. Do a full throttle full load pull up to the bottom of the power band. Quickly chop the motor.
Check the spark plugs and the BSFC numbers if your dyno is equipped to do so to confirm the jetting. If everything looks good do a full throttle full load pull.
The engine is now ready to race. )
niestety instrukcja TRD nie rozwiewa wszystkich watpliwosci, natomiast Motoman (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm) nie przekonuje do konca
(tutaj tak samo najwazniejsza tresc, moim zdaniem:
How To Break In Your Engine For
More Power & Less Wear !
One of the most critical parts of the engine building process is the break in !!
No matter how well an engine is assembled, it's final power output is all up to you !!
Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines:
Street or Race Motorcycles, Cars, Snowmobiles, Airplanes & yes ...
even Lawn Mowers !!
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !
Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.
If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.
How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??
From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.
The Problem With "Easy Break In" ...
The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.
There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!
If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again.
Fortunately, most new sportbike owners can't resist the urge to "open it up" once or twice,
which is why more engines don't have this problem !!
An additional factor that you may not have realized, is that the person at the dealership who set up your bike probably blasted your brand new bike pretty hard on the "test run". So, without realizing it, that adrenaline crazed set - up mechanic actually did you a huge favor !!
On the Street:
Warm the engine up completely:
Because of the wind resistance, you don't need to use higher gears like you would on a dyno machine. The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear.
Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!
The biggest problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, get out into the country where you can vary the speed more
and run it through the gears !
Be Safe On The Street !
Watch your speed ! When you're not used to the handling of a new vehicle, you should accelerate only on the straightaways, then slow down extra early for the turns. Remember that both hard acceleration and hard engine braking (deceleration) are equally important during the break in process.
On the Racetrack:
Warm the engine up completely:
Do one easy lap to warm up your tires. Pit, turn off the bike & check for leaks or
any safety problems. Take a normal 15 minute practice session
and check the water temperature occasionally. The racetrack is the perfect environment to break in an engine !! The combination of acceleration and deceleration is just the ticket for sealing the rings.
Go For It !!
Yeah - But ...
the owner's manual says to break it in easy ...
Notice that this technique isn't "beating" on the engine, but rather taking a purposeful, methodical approach to sealing the rings. The logic to this method is sound. However, some will have a hard time with this approach, since it seems to "go against the grain".
The argument for an easy break-in is usually: "that's what the manual says" ....
Or more specifically: "there are tight parts in the engine and you might do damage or even seize it if you run it hard."
Consider this:
Due to the vastly improved metal casting and machining technologies which are now used, tight parts in new engines are not normal. A manufacturing mistake causing a tight clearance is an extremely rare occurrence these days. But, if there is something wrong with the engine clearances from the factory, no amount of gentle running will fix the problem.
The real reason ???
So why do all the owner's manuals say to take it easy for the first
thousand miles ???
This is a good question ...
--------------------------------------------------------------------------------
Q: What is the most common cause of engine problems ???
A: Failure to:
Warm the engine up completely before running it hard !!!
Q: What is the second most common cause of engine problems ???
A: An easy break in !!!
Because, when the rings don't seal well, the blow-by gasses contaminate the oil with acids and other harmful combustion by-products !!
Ironically, an "easy break in" is not at all what it seems. By trying to "protect" the engine, the exact opposite happens, as leaky rings continue to contaminate your engine oil for the rest of the life of your engine !!
What about running it in the garage ???
Maybe you have a new snowmobile and it's not quite winter yet, or a new bike and it's snowing...
The temptation to fire up a new vehicle in the garage just to "hear"
the new engine run can be very strong.
This is the worst thing for a new engine, in fact, my advice is:
don't even start it up until you're ready to warm it up for the first ride.
The reason is that brand-new rings don't seat all the way around the 360 degrees of their circumference. The gas pressure from hard acceleration forces the rings to contact the cylinder around their entire circumference, which is the only way the rings can properly wear into the exact shape of the cylinder to seal the combustion pressure.
Now, imagine if the engine is run in the garage. There is no load on the engine, so the rings are just going up and down "along for the ride". Only a small portion of their surface is actually contacting the cylinder wall. The ring area that does contact the cylinder wears down the roughness of the honing pattern on the cylinder walls. Once the roughness of the cylinder is gone, the rings stop wearing into the cylinder. If this happens before the entire ring has worn into the cylinder and sealed, you will have a slow engine no matter how hard it gets ridden after that point.
The difference between what happens in an engine running in the garage, versus one being ridden is a hard concept to put into written words, so if I may use the sounds that we all can relate to: it's the difference between "zing-zing-zing" and "bwaaaaaaaaaAAAAAA"
During "zing-zing-zing" the rings don't get loaded for more than a split second, whereas during "bwaaaaaAAAAAA", the engine is in 100% ring sealing mode.
)
z powyzszego powodu pytam Was co wiecie nt docierania silnikow "do sportu"?
szczegolnie zalezy mi na odpowiedziach ludzi ktorzy maja kontakt/dojscie i moga podpytac mechanikow sportowych, ktorzy silniki rozbieraja dosc czesto i wydaje mi sie ze odpowiedzi takich ludzi sa/beda najcenniejsze
wiec pytajcie jesli macie takchi ludzi jak docierac , na jakim oleju itd tak silniki turbo jak i wolnossace.
jak ktos chce napisac ze dotarl tak czy siak to niech napisze, ale niech poda efekty tego docierania i szczególy. ile docieral(przebiegi), jak, jaki teraz ma przebieg i jak zachowuje sie silnik, szczegolnie chodzi o konsumpcje oleju.
jasnym jest przy tym ze silnik palowany czesto, pic olej musi.
p.s. przypomnialy mi sie slowa kolegi ktore padly w dyskusji na ten temat: docierasz szybko to jezdź szybko, docierasz wolno to jeźdź wolno. czyli jak dotrze wnuczek to powinien jezdzic wnuczek, a jak dotrze dziadek to niech jezdzi dziadek bo inaczej silnik bedzie sie "meczyl"
Ostatnio zmieniony 3 kwie 2007, o 18:19 przez Porszak, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Świeżak
- Posty: 86
- Rejestracja: 29 sty 2007, o 17:30
- Lokalizacja: WWA
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Witam, ostatnio i ja zacząłem interesować się tym tematem bo mam nadzieje że w tym tygodniu zaczne już docierać moje auto. Gadałem dzisiaj z ziomkiem który jest mechanikiem i fanem motoryzacji i tuningu, śmiga Hodą CRX i na pytanie jak mam dotrzec swoje GSI powiedział mi tak - cytuje:
" jest tak że najpierw zalewasz najchujowszy olej np. mineralny lotos 15w40, uruchamiasz auto tylko do momentu aż się zagrzeje absolutnie nie jeździć, zlewasz olej i nalewasz nowy rzadszy np 10w40 (pół syntetyk) i oczywiście zmieniasz filtr na nowy robisz na tym oleju 200-300km i zlewasz, następnie wymieniasz filtr i zalewasz docelowy olej taki jaki jest przeznaczony do danego modelu silnika najprawdopodobniej pełen syntetyk 0w40 bądź 5w50, i tak to wygląda"
Co wy o tym myślicie???
" jest tak że najpierw zalewasz najchujowszy olej np. mineralny lotos 15w40, uruchamiasz auto tylko do momentu aż się zagrzeje absolutnie nie jeździć, zlewasz olej i nalewasz nowy rzadszy np 10w40 (pół syntetyk) i oczywiście zmieniasz filtr na nowy robisz na tym oleju 200-300km i zlewasz, następnie wymieniasz filtr i zalewasz docelowy olej taki jaki jest przeznaczony do danego modelu silnika najprawdopodobniej pełen syntetyk 0w40 bądź 5w50, i tak to wygląda"
Co wy o tym myślicie???
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
jak dojdą do środy wszystkie części, to od czwartku do soboty robię remoncik dołu u siebie.
co do docierania plan jest prosty zaczynam od oleju mineralnego. odpalam silnik po rozgrzaniu robię spokojnie trasę około 70-100Km.
następnie odkręcam miskę czyszczę wszystko ze "starego" oleju i zalewam ponownie minerał. za każdym razem zmiana filtra.
robię około 2-2,5tyś km zmieniając obroty i raczej nie przekraczając 3000 (prawdopodobnie w tym okresie będzie wyjazd w tyrasę około 450kmw jedną stronę więc nie trąbić na zawalidrogę choć na 5 mam przt 3000 około 120-125km/h).
potem zmiana na olej docelowy. efekty raczej będą w okolicach czerwca
docieraliśmy kiedyś firmowe tico .. na 3 biegu potrafił zapiszczeć nie widac aby jakoś szczególnie brał olej w zasadzie to nie ma wcale dolewania
co do docierania plan jest prosty zaczynam od oleju mineralnego. odpalam silnik po rozgrzaniu robię spokojnie trasę około 70-100Km.
następnie odkręcam miskę czyszczę wszystko ze "starego" oleju i zalewam ponownie minerał. za każdym razem zmiana filtra.
robię około 2-2,5tyś km zmieniając obroty i raczej nie przekraczając 3000 (prawdopodobnie w tym okresie będzie wyjazd w tyrasę około 450kmw jedną stronę więc nie trąbić na zawalidrogę choć na 5 mam przt 3000 około 120-125km/h).
potem zmiana na olej docelowy. efekty raczej będą w okolicach czerwca
docieraliśmy kiedyś firmowe tico .. na 3 biegu potrafił zapiszczeć nie widac aby jakoś szczególnie brał olej w zasadzie to nie ma wcale dolewania
.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
-
- Świeżak
- Posty: 86
- Rejestracja: 29 sty 2007, o 17:30
- Lokalizacja: WWA
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Odnośnie tego co napisałem wczęsniej, gadałem dzisiaj z tym samym ziomkeim i powiedział cytuje:
"na początku tak jak mówiłem tylko ma się zagrzać na jałowym biegu potem zrób te kilkadziesiąt km kręcąc do max 50% zakresu obrotowego. Na docelowym już generalnie jest dotarty ale można zmienić na nowy olej po 5 tysiącach a potem zmiany normalnie w zależności od uznania bądź zaleceń producenta nie zadziej jednak niż 15tkm na docelowym oleju dajesz w pedał żeby się pierścienie ładnie ułożyły i silnik wiedział co go czeka nie można oszczędzać bo potem może się okazać że pierścienie się źle dotrą i zniknie kompresja bez obaw jeśli coś jest źle to się rozpadnie od razu"
"na początku tak jak mówiłem tylko ma się zagrzać na jałowym biegu potem zrób te kilkadziesiąt km kręcąc do max 50% zakresu obrotowego. Na docelowym już generalnie jest dotarty ale można zmienić na nowy olej po 5 tysiącach a potem zmiany normalnie w zależności od uznania bądź zaleceń producenta nie zadziej jednak niż 15tkm na docelowym oleju dajesz w pedał żeby się pierścienie ładnie ułożyły i silnik wiedział co go czeka nie można oszczędzać bo potem może się okazać że pierścienie się źle dotrą i zniknie kompresja bez obaw jeśli coś jest źle to się rozpadnie od razu"
- Porszak
- Support Team Leader
- Posty: 5671
- Rejestracja: 30 lis 2003, o 22:27
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: EBE-Bełchatów
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
- Kontakt:
szukajcie a znajdziecie
uwaga bedzie dlugo, ale chyba nie nudno
wczoraj bedac w szkole dorwalem 3 ksiazki, przegladajac 1 z nich w nocy, w pracy trafiłem na podrozdzial:
Docieranie
(przytocze wiekszy kawalek tekstu coby nie wyrywać pojedynczych zdan)
Proces docierania obejmuje początkowy okres pracy skojarzenia charakteryzujący sie występowaniem dużego tarcia, mala powierzchnią rzeczywistego kontaktu powierzchni, a wiec dużymi naciskami w tych obszarach, oraz dużą szybkością zużycia liniowego części.
Obróbka powierzchni powinna być tak przeprowadzona, aby przy niewielkim zużyciu linowym uzyskiwać jak największe powierzchnie nośne. Z rysunku 6.11 widać wyraźnie, ze z tego punktu widzenia różne sposoby obróbki gładzi cylindra różnią sie znacznie miedzy sobą.
W odniesieniu do całego silnika przyjmuje sie, ze zakończenie procesu docierania następuje w chwili ustabilizowania sie jego sprawności mechanicznej. Wprawdzie przeważająca większość strat mechanicznych (ok70%) jest skutkiem tarcia złożenia tlok-cylinder, to jednak nie ona decyduje o okresie docierania całego silnika, poza pewnymi szczególnymi przypadkami , które zostaną podane niżej. O stanie dotarcia całego silnika decydują z reguły łożyska walu korbowego. W odniesieniu do pierścieni tłokowych, które decydują o stanie dotarcia złożenia tlok-cylinder, jako parametr do oceny stanu dotarcia można przyjąć stabilizacje sumarycznych przekrojow nieszczelności lub tez zużycie oleju. Zużycie oleju może nie być jednak parametrem miarodajnym, bo podczas procesu docierania wzrasta efektywność działania pierścieni zgarniających, ale jednoczesny wzrost luzów w łożyskach walu korbowowego powoduje obfitsze smarowanie gładzi cylindrowej.
W miare przebiegu procesu docierania wzrasta zdolność powierzchni do przenoszenia większych obciążeń bez obawy wystąpienia zatarc. Zależność te obrazuje rys 6.12 przedstawiajacy wyniki prac Mosera, wykonanych w warunkach laboratoryjnych. W świetle tego staje się jasne ogolne zalecenie, aby w pierwszym okresie docierania silnikow unikać pracy przy pełnych obciążeniach.
Niebezpieczeństwo wystąpienia zatarcia wzrasta ze wzrostem iloczynu p*v, reprezentującego gęstość wydzielanej na skutek tarcia energii cieplnej. Wynika wiec z tego, ze w okresie docierania, należy unikac zakresow pracy z maksymalnymi wartościami iloczynu p*v. Błędny jest natomiast pogląd, ze szczególnie szkodliwa w okresie docierania jest praca z duza prędkością obrotowa, niezależnie od obciążenia. W przypadku silnikow samochodowych w okresie docierania doprowadza to często do pracy w warunkach odpowiadających występowaniu maksymalnego momentu obrotowego.
Długość okresu docierania pierścieni tłokowych zależna jest, jak już było wspomniane, od gładkości ich powierzchni roboczej oraz gladzi cylindra, jak również od własności samego materiału rys 6.13. Długość okresu docierania zwiększa się wraz ze wzrostem twardości, ale takie stwierdzenie jest słuszne tylko dla materiałów o twardości nie przekraczającej 225HB. Kruche i skłonne do wykruszenia się, twarde materiały sa mniej odporne na zużycie, a wiec ich okres docierania jest krótszy, niz materiałów miękkich, bardziej spoistych. Ma to istotne znaczenie np. przy ocenie pierścieni martenzytycznych, w przypadku, których wyższe temperatury powierzchni roboczych lub gwałtowne zwiększenie naciskow bardzo łatwo wywołują zatarcie.
[…]
Dane dotyczące okresów docierania zamieszczone na rys 6.13 nie mogą stanowić podstawy do wyznaczania okresu docierania silnika, ponieważ odnoszą sie one jedynie do badan przeprowadzonych na próbkach i stanowią tylko materiał porównawczy.
[…]
Optymalne warunki docierania to takie, które zapewniają w możliwie najkrótszym czasie uzyskanie wymaganej mikrostruktury powierzchni roboczych, umożliwiającej bezawaryjna prace skojarzenia (tlok-cylinder) przy pełnym obciążeniu i z nominalna prędkością obrotowa.Warunkiem dodatkowym jest minimalne zużycie liniowe podczas docierania oraz uzyskiwanie minimalnej prędkości zużywania się elementow po jego zakończeniu. Ogólna zasada przy określaniu warunkow docierania silnkow jest zasada stopniowego zwiększania prędkości obrotowej oraz obciążenia silnika. Jak wynika z przesłanek teoretycznych, zasada ta jest w zasadzie słuszna. Jednak należy zwrócić uwagę, ze nie powinno się nadmiernie przedłużać okresow pracy silnika przy niskim obciążeniu, ponieważ praca w tych warunkach powoduje zbytnie wygładzenie współpracujących powierzchni, wskutek czego tracą one zdolność do magazynowania oleju i zwiększa się ich skłonność do zacierania się. Zakończenie procesu docierania pierścieni tlokowych można określić na podstawie zużycia oleju. W przypadku silnika, którego cylindry ulegają deformacjom montażowym lub cieplnym może nie nastąpić stabilizacja zużycia oleju i wyniki tej próby będą się zmieniały w sposób przypadkowy. W tych warunkach w ogóle nie może być mowy o uzyskaniu stanu dotarcia, zwłaszcza jeśli deformacje cylindra sa wynikiem obciążeń cieplnych, każda zmiana warunkow obciążenia silnika wymaga docierania, którego długotrwałość jest wieksza niż czas pracy silnika w tych warunkach. Zużycie pierścieni w takich silnikach jest na ogół bardzo duże, a ograniczenie nadmiernego zuzycia oleju nadzwyczaj trudne. Zmusza to do stosowania specjalnych pierścieni (np. U-flex), podrażających wyrób i zwiększających zużycie cylindrow.
Foto do tekstu
cytat z: Konstrukcja złożeń tłok-cylinder silników spalinowych - Wieslaw Kozaczewski wydawnictwa kominikacji i lacznosci wawszawa 1987. ksiazka powstala przy czesciowym udziale firm Mahle i Karl Schmidt ktore udostepnily materialy wykorzystane w ksiazce.
po raz pierwszy spotykam sie z taka teoria (chyba jedna z najbardziej slusznych powtarzanych miedzy ludzmi/w necie itd) zamieszczona w ksiazce i to nie jakiejs antycznie starej. poza tym znajduja sie tu jakies docierajace do mnie argumenty, dlaczego nie powinno sie trzymac auta godzine czy 5 na luzie, albo jezdzic po miescie w godinach szczytu w czasie docierania
uwaga bedzie dlugo, ale chyba nie nudno
wczoraj bedac w szkole dorwalem 3 ksiazki, przegladajac 1 z nich w nocy, w pracy trafiłem na podrozdzial:
Docieranie
(przytocze wiekszy kawalek tekstu coby nie wyrywać pojedynczych zdan)
Proces docierania obejmuje początkowy okres pracy skojarzenia charakteryzujący sie występowaniem dużego tarcia, mala powierzchnią rzeczywistego kontaktu powierzchni, a wiec dużymi naciskami w tych obszarach, oraz dużą szybkością zużycia liniowego części.
Obróbka powierzchni powinna być tak przeprowadzona, aby przy niewielkim zużyciu linowym uzyskiwać jak największe powierzchnie nośne. Z rysunku 6.11 widać wyraźnie, ze z tego punktu widzenia różne sposoby obróbki gładzi cylindra różnią sie znacznie miedzy sobą.
W odniesieniu do całego silnika przyjmuje sie, ze zakończenie procesu docierania następuje w chwili ustabilizowania sie jego sprawności mechanicznej. Wprawdzie przeważająca większość strat mechanicznych (ok70%) jest skutkiem tarcia złożenia tlok-cylinder, to jednak nie ona decyduje o okresie docierania całego silnika, poza pewnymi szczególnymi przypadkami , które zostaną podane niżej. O stanie dotarcia całego silnika decydują z reguły łożyska walu korbowego. W odniesieniu do pierścieni tłokowych, które decydują o stanie dotarcia złożenia tlok-cylinder, jako parametr do oceny stanu dotarcia można przyjąć stabilizacje sumarycznych przekrojow nieszczelności lub tez zużycie oleju. Zużycie oleju może nie być jednak parametrem miarodajnym, bo podczas procesu docierania wzrasta efektywność działania pierścieni zgarniających, ale jednoczesny wzrost luzów w łożyskach walu korbowowego powoduje obfitsze smarowanie gładzi cylindrowej.
W miare przebiegu procesu docierania wzrasta zdolność powierzchni do przenoszenia większych obciążeń bez obawy wystąpienia zatarc. Zależność te obrazuje rys 6.12 przedstawiajacy wyniki prac Mosera, wykonanych w warunkach laboratoryjnych. W świetle tego staje się jasne ogolne zalecenie, aby w pierwszym okresie docierania silnikow unikać pracy przy pełnych obciążeniach.
Niebezpieczeństwo wystąpienia zatarcia wzrasta ze wzrostem iloczynu p*v, reprezentującego gęstość wydzielanej na skutek tarcia energii cieplnej. Wynika wiec z tego, ze w okresie docierania, należy unikac zakresow pracy z maksymalnymi wartościami iloczynu p*v. Błędny jest natomiast pogląd, ze szczególnie szkodliwa w okresie docierania jest praca z duza prędkością obrotowa, niezależnie od obciążenia. W przypadku silnikow samochodowych w okresie docierania doprowadza to często do pracy w warunkach odpowiadających występowaniu maksymalnego momentu obrotowego.
Długość okresu docierania pierścieni tłokowych zależna jest, jak już było wspomniane, od gładkości ich powierzchni roboczej oraz gladzi cylindra, jak również od własności samego materiału rys 6.13. Długość okresu docierania zwiększa się wraz ze wzrostem twardości, ale takie stwierdzenie jest słuszne tylko dla materiałów o twardości nie przekraczającej 225HB. Kruche i skłonne do wykruszenia się, twarde materiały sa mniej odporne na zużycie, a wiec ich okres docierania jest krótszy, niz materiałów miękkich, bardziej spoistych. Ma to istotne znaczenie np. przy ocenie pierścieni martenzytycznych, w przypadku, których wyższe temperatury powierzchni roboczych lub gwałtowne zwiększenie naciskow bardzo łatwo wywołują zatarcie.
[…]
Dane dotyczące okresów docierania zamieszczone na rys 6.13 nie mogą stanowić podstawy do wyznaczania okresu docierania silnika, ponieważ odnoszą sie one jedynie do badan przeprowadzonych na próbkach i stanowią tylko materiał porównawczy.
[…]
Optymalne warunki docierania to takie, które zapewniają w możliwie najkrótszym czasie uzyskanie wymaganej mikrostruktury powierzchni roboczych, umożliwiającej bezawaryjna prace skojarzenia (tlok-cylinder) przy pełnym obciążeniu i z nominalna prędkością obrotowa.Warunkiem dodatkowym jest minimalne zużycie liniowe podczas docierania oraz uzyskiwanie minimalnej prędkości zużywania się elementow po jego zakończeniu. Ogólna zasada przy określaniu warunkow docierania silnkow jest zasada stopniowego zwiększania prędkości obrotowej oraz obciążenia silnika. Jak wynika z przesłanek teoretycznych, zasada ta jest w zasadzie słuszna. Jednak należy zwrócić uwagę, ze nie powinno się nadmiernie przedłużać okresow pracy silnika przy niskim obciążeniu, ponieważ praca w tych warunkach powoduje zbytnie wygładzenie współpracujących powierzchni, wskutek czego tracą one zdolność do magazynowania oleju i zwiększa się ich skłonność do zacierania się. Zakończenie procesu docierania pierścieni tlokowych można określić na podstawie zużycia oleju. W przypadku silnika, którego cylindry ulegają deformacjom montażowym lub cieplnym może nie nastąpić stabilizacja zużycia oleju i wyniki tej próby będą się zmieniały w sposób przypadkowy. W tych warunkach w ogóle nie może być mowy o uzyskaniu stanu dotarcia, zwłaszcza jeśli deformacje cylindra sa wynikiem obciążeń cieplnych, każda zmiana warunkow obciążenia silnika wymaga docierania, którego długotrwałość jest wieksza niż czas pracy silnika w tych warunkach. Zużycie pierścieni w takich silnikach jest na ogół bardzo duże, a ograniczenie nadmiernego zuzycia oleju nadzwyczaj trudne. Zmusza to do stosowania specjalnych pierścieni (np. U-flex), podrażających wyrób i zwiększających zużycie cylindrow.
Foto do tekstu
cytat z: Konstrukcja złożeń tłok-cylinder silników spalinowych - Wieslaw Kozaczewski wydawnictwa kominikacji i lacznosci wawszawa 1987. ksiazka powstala przy czesciowym udziale firm Mahle i Karl Schmidt ktore udostepnily materialy wykorzystane w ksiazce.
po raz pierwszy spotykam sie z taka teoria (chyba jedna z najbardziej slusznych powtarzanych miedzy ludzmi/w necie itd) zamieszczona w ksiazce i to nie jakiejs antycznie starej. poza tym znajduja sie tu jakies docierajace do mnie argumenty, dlaczego nie powinno sie trzymac auta godzine czy 5 na luzie, albo jezdzic po miescie w godinach szczytu w czasie docierania
Ostatnio zmieniony 4 kwie 2007, o 12:47 przez Porszak, łącznie zmieniany 3 razy.
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
czego dotyczy iloczyn p*v ? p - ciśnienie, v - prędkość tarcia ??Porszak pisze: ...Niebezpieczeństwo wystąpienia zatarcia wzrasta ze wzrostem iloczyny p * gęstość, reprezentującego gęstość wydzielanej na skutek tarcia energii cieplnej. Wynika wiec z tego, ze w okresie docierania, należy unikac zakresow pracy z maksymalnymi wartościami iloczynu p*v. Błędny jest natomiast pogląd, ze szczególnie szkodliwa w okresie docierania jest praca z duza prędkością obrotowa, niezależnie od obciążenia. W przypadku silnikow samochodowych w okresie docierania doprowadza to często do pracy w warunkach odpowiadających występowaniu maksymalnego momentu obrotowego.
i to ostatnie zdanie, odnosi się do poprzedzającego czy jeszcze wcześniejszego? więc czy praca w zakresie głównie maksymalnego momentu obrotowego jest korzystna czy też nie. jak to rozumiecie?
http://www.msi-motor-service.com/downlo ... en_web.pdf
i 20 strona
http://www.msi-motor-service.com/downlo ... en_web.pdf
.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
- Porszak
- Support Team Leader
- Posty: 5671
- Rejestracja: 30 lis 2003, o 22:27
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: EBE-Bełchatów
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
- Kontakt:
kurde cztalem 2 razy a i tak byly bledy, ale juz poprawilem.
p-nacisk jednostkowy, v-srednia predkosc tloka (tu na foto jest dla v=6.6 m/s natomiast w naszych silnikach jest to ok. 17-19m/s)
ostatnie zdanie potwierdza ze korzystna jest praca silnika przy obr max momentu, bo jak wiemy max moment to najlepsze napelnianie, a najlepsze napelnianie to mowiac najprosciej najwieksze cisnienie w cylindrze, a wiec wlasciwe obciazenie dla pierscieni, ale jeszcze nie jest to ta max wartosc p*v
p-nacisk jednostkowy, v-srednia predkosc tloka (tu na foto jest dla v=6.6 m/s natomiast w naszych silnikach jest to ok. 17-19m/s)
ostatnie zdanie potwierdza ze korzystna jest praca silnika przy obr max momentu, bo jak wiemy max moment to najlepsze napelnianie, a najlepsze napelnianie to mowiac najprosciej najwieksze cisnienie w cylindrze, a wiec wlasciwe obciazenie dla pierscieni, ale jeszcze nie jest to ta max wartosc p*v
- Porszak
- Support Team Leader
- Posty: 5671
- Rejestracja: 30 lis 2003, o 22:27
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: EBE-Bełchatów
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
- Kontakt:
teoretycznie tak i mysle ze praktycznie tez, tylko mowa jest o niepelnych obciazeniach, wiec jaki by to nie byl silnik to przy niepelnym otwarciu przepustnicy cala charakterystyka przesuwa sie w lewo, wiec mialbys max moment nizej, a do odcinki jeszcze hohoho i dalej spelniony byl by warunek malej wartosci p*v.!markos pisze:hmm.. czy to oznacza, ze docierajac b18 musialbym krecic 6-7krpm..? oczywiscie czysta teoria - silnik jest swietnie dotarty, ma 100kkm
charakterystki przy 25%, 50% czy 60% itd otwarcia przepustnicy to tzw. charakterystyki mocy dlawionych
- Cougar
- Nowy
- Posty: 303
- Rejestracja: 15 lut 2008, o 15:03
- Imię: Krzychu
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Project c16se by Seboss
Mozesz poprzec swoja teorie jakims przykladem z życia ? nie rozumie w jaki sposob zalanie olejem fullsynth moze zaszkodzi silnikowi przy docieraniu przeciez robiac kape dajmy na to domyslnie takimze oleje silnik tak czy siak bedzie zalany...a to ze silnik pochodzina wolych przez jakis czas w jaki sposob moze mu zaszkodzic ?!markos pisze:1. pelny syntetyk na docieranie pierscieni to najgorsze co mogles zrobic
2. jezeli po pierwszym odpaleniu silnik chodzil na wolnych - to byla druga glupia rzecz, ktora zrobiles
krotko mowiac - na sam poczatek 2x kuku dla silnika. ciezki temat
wg mnie obrobka metalu im dluzsza oraz im mniejsze sily sa do niej uzyte tym pozniej jest bardziej dokladna. w wyapdku cylindrow i pierscieni metal trze o metal wiec jezeli nie stawimy mu oporu (fullsynth) oraz jezeli bedziemy go obrabiac wolno i z rozsadna sila wszystko samo sie ulozy i dokladnie wyszlifuje. jesli zle mysle poprawcie mnie (nie mam doktoratu z materialoznastwa ale troche na tokarkach sie robilo )
BTW seboss te 3000 obrotow na pierwsze 500 km to troche za duzo chyba
c16xe was BIG BUMed...
- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
Re: Project c16se by Seboss
4krpm tez nie zaszkodzi. tu nie chodzi o obroty, tylko o obciazenia. pisal o tym porszak i pisza o tym wszyscy, ktorzy maja jakiestam pojecie o docieraniu.
syntetyk i wolne - nie bierz tego do siebie, ale moze pora wrocic do tokarek?
syntetyk i wolne - nie bierz tego do siebie, ale moze pora wrocic do tokarek?
- Cougar
- Nowy
- Posty: 303
- Rejestracja: 15 lut 2008, o 15:03
- Imię: Krzychu
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Project c16se by Seboss
Chcialbym niestety czasy technikum bezpowrotnie minely
No to jak juz tak pięknie pusciles wywodem napisz z łaski swojej dlaczego nie mozna uzywac syntetyku i trzymac motorowni na luzie (nie chce tu sprawdzac jaki to madry jestes ale prosze o porade) moze byc nawet na PW
No to jak juz tak pięknie pusciles wywodem napisz z łaski swojej dlaczego nie mozna uzywac syntetyku i trzymac motorowni na luzie (nie chce tu sprawdzac jaki to madry jestes ale prosze o porade) moze byc nawet na PW
c16xe was BIG BUMed...
- seboss
- Nowy
- Posty: 449
- Rejestracja: 30 kwie 2007, o 09:17
- Imię: Sebastian
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: Project c16se by Seboss
dobra źle napisałem- pierwsze odpalenie- miałem namyśli silnik odpalony- sprawdzony chwilę w warsztacie czy nie cieknie i jazda na ulicę
powrót i zmiana oleju na świeży
z tym obciążeniem silnika to wiem -wszyscy trąbią o tym więc obciążam i porszak kiedyś mnie instruował co i jak więc wedle jego wskazówek robię
fakt może z tymi obrotami przegiąłem ale to się zaraz wyprostuje
co do teorii olejowych to nie wiem- żaden ze znajomych nie doradzał stosowania pól syntetyku czy mineralnego na docieranie tylko wlanie od razu pełnego skoro ma na tym jeździć -z resztą olej GM 5W-30 do jakiś rewelacyjnych nie należy później będzie jakiś castrol lub mobilek
jak masz jakaś teorię markos to pisz
a jak chcesz porobić na tokarce to u mnie w firmie stoją 2 więc możesz spełnić swe marzenia
powrót i zmiana oleju na świeży
z tym obciążeniem silnika to wiem -wszyscy trąbią o tym więc obciążam i porszak kiedyś mnie instruował co i jak więc wedle jego wskazówek robię
fakt może z tymi obrotami przegiąłem ale to się zaraz wyprostuje
co do teorii olejowych to nie wiem- żaden ze znajomych nie doradzał stosowania pól syntetyku czy mineralnego na docieranie tylko wlanie od razu pełnego skoro ma na tym jeździć -z resztą olej GM 5W-30 do jakiś rewelacyjnych nie należy później będzie jakiś castrol lub mobilek
jak masz jakaś teorię markos to pisz
a jak chcesz porobić na tokarce to u mnie w firmie stoją 2 więc możesz spełnić swe marzenia
było kamikadze ......... teraz tylko tatowóz
- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
Re: Project c16se by Seboss
od wolnych obrotow moga sie zeszklic tuleje = docieranie do dupy. po odpaleniu od razu trzymasz 2000-3000rpm i tak wachlujesz przez pierwsze pol godziny. wolne obroty zabija caly proces, nie wolno tego robic.
olej syntetyczny ma tyle dodatkow ograniczajacych tarcie, ze silnik sie na nim po prostu nie dotrze. dlatego robi sie to na mineralach. sa teraz specjalne oleje mineralne sluzace wylacznie do docierania silnikow.
a w ogole to jak ma zapie*dalac, to najlepiej dotrzec na hamowni. 1.5h przy zastosowaniu odpowiedniej procedury toczenia po rolkach (potrzebna obciazeniowka) i silnik dotarty.
dostep do tokarek mam bezproblemowy, chyba, ze to nie do mnie bylo
a tak w ogole to gratuluje. jeden uszkodzony, a przy kolejnym pozwalasz sobie na zle docieranie.. nie szkoda pracy? i do tego max redukujaca tarcie oliwa 5w30.. no nie rozumiem. bez kitu nie trafia do mnie nic z rzeczy, ktore do tej pory zrobiles z tym silnikiem.
olej syntetyczny ma tyle dodatkow ograniczajacych tarcie, ze silnik sie na nim po prostu nie dotrze. dlatego robi sie to na mineralach. sa teraz specjalne oleje mineralne sluzace wylacznie do docierania silnikow.
a w ogole to jak ma zapie*dalac, to najlepiej dotrzec na hamowni. 1.5h przy zastosowaniu odpowiedniej procedury toczenia po rolkach (potrzebna obciazeniowka) i silnik dotarty.
dostep do tokarek mam bezproblemowy, chyba, ze to nie do mnie bylo
nie siegaj wiecej po porade u tych znajomych...seboss pisze:żaden ze znajomych nie doradzał stosowania pól syntetyku czy mineralnego na docieranie tylko wlanie od razu pełnego skoro ma na tym jeździć
a tak w ogole to gratuluje. jeden uszkodzony, a przy kolejnym pozwalasz sobie na zle docieranie.. nie szkoda pracy? i do tego max redukujaca tarcie oliwa 5w30.. no nie rozumiem. bez kitu nie trafia do mnie nic z rzeczy, ktore do tej pory zrobiles z tym silnikiem.
-
- Swój
- Posty: 992
- Rejestracja: 22 sie 2006, o 19:02
- Imię: Mateusz
- Lokalizacja: wawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Project c16se by Seboss
ja nie wiem, ja sie nie znam, ale korzystając z rad Porszaka docierałem swój dużo delikatniej i póki co problemów nie mam...
obroty dawałem duużo niższe... gaz na pół gwizdka i delikatnie do 2000-2500obrotów na początek... tak z 1000km a później co 500km zwiększałem obroty o 500obr i na spokojnie się ułożyło wszystko...
obroty dawałem duużo niższe... gaz na pół gwizdka i delikatnie do 2000-2500obrotów na początek... tak z 1000km a później co 500km zwiększałem obroty o 500obr i na spokojnie się ułożyło wszystko...
Kadett 2.0 8v aktualna zbawka
Opel Corsa B GSi++... c20xe on board... była...
nie polecam usług tuningowych z "NowyDwórMazowiecki/Jabłonna"...
Opel Corsa B GSi++... c20xe on board... była...
nie polecam usług tuningowych z "NowyDwórMazowiecki/Jabłonna"...
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: Project c16se by Seboss
moja corsa (200tyś km) po wymianie pierścieni docierana była ma mineralnym (pierwsze 100km jazda do 3000obr + hamowamie silnikem paktycznie bez wyłączania silnika) potem znowu minerał (około 2tyś km jazda już do 4000obr) i zmiana na docelowy olej. po tym dotarciu, po dwóch latach nastukane ma już ponad 60tyś a silniczek chodzi "jak malina" mimo męczenia go lpg (nowy właściciel nawet uruchamia często na lpg )
.. Wybierz sobie cel, a potem idź... idź pod prąd
- STELMI
- Moderatorzy
- Posty: 1331
- Rejestracja: 6 wrz 2006, o 22:43
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 3 razy
- Kontakt:
Re: Project c16se by Seboss
ciekawe teorie piszesz... Odnośnie docierania na minerale czy półsyntetyku to się zgodzę, ale w.w. tekst ciekaw jestem skąd wziąłeś i czy możesz go rozwinąć, na czym ma owe zeszklenie polegać!markos pisze:od wolnych obrotow moga sie zeszklic tuleje .
- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
Re: docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
z dupy, z gugla, albo z ebay, jak wszystkie swoje teorie.
powaznie pierwszy raz slyszysz o tym, ze wolne obroty podczas pierwszego uruchomienia moga zrobic silnikowi wielkie kuku?
powaznie pierwszy raz slyszysz o tym, ze wolne obroty podczas pierwszego uruchomienia moga zrobic silnikowi wielkie kuku?
- fotograf
- Swój
- Posty: 852
- Rejestracja: 12 lip 2007, o 20:41
- Lokalizacja: Środa Wlkp.
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
Coś na temat docierania - całkiem ciekawe i wg tego przepisu też nie wolno na jałowym docierać ale nie ze względu na tuleje tylko na prawidłowe ułożenie pierścieni :
http://forum.scigacz.pl/post-391710.html&highlight=
http://forum.scigacz.pl/post-391710.html&highlight=
X12SZ+miniLambda ;-/
X12SZ+C16NZ+C18NZ+BLOS
X12SZ+13NB+13S+C14NZ+C14SE+C16SE+X16SZ+A15SMS= moje C14XE 8V
X12SZ+C16NZ+C18NZ+BLOS
X12SZ+13NB+13S+C14NZ+C14SE+C16SE+X16SZ+A15SMS= moje C14XE 8V
- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
Re: docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
w sensie tuleje/pierscienie. w koncu jedno dosc bezposrednio pracuje na drugim..
ten artykul jest troche hardkorowy, ale ogolnie idea jazdy pod obciazeniem i zakaz jest zgodna z tym co wiekszosc uznaje za najlepszy sposob docierania silnika nie-do-dupowozu.
fragment:
czy to sie komus podoba czy nie, wolne obroty = zlo.
ten artykul jest troche hardkorowy, ale ogolnie idea jazdy pod obciazeniem i zakaz jest zgodna z tym co wiekszosc uznaje za najlepszy sposob docierania silnika nie-do-dupowozu.
fragment:
powtarza sie chyba w wiekszosci instrukcji docierania i tego trzymalem sie docierajac swoj silnik.Brake it in fast - it's gonna be fast, brake it in slow - it will always be slow
czy to sie komus podoba czy nie, wolne obroty = zlo.
- Porszak
- Support Team Leader
- Posty: 5671
- Rejestracja: 30 lis 2003, o 22:27
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: EBE-Bełchatów
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
- Kontakt:
Re: docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
Fotograf to jest ten sam link ktory podałem w pierwszym poscie tego tematu
Stelmi, powiedzmy ze nieobciazone pierscienie polataja sobie po tuleji i delikatnie wypoleruja siebie i tuleje. przy okazji utwardzajac sie i nie przylegajac cala powierzchnia do cylindra. to moje tlumaczenie, tak ja to sobie wyobrazam
EDIT: przeczytalem sobie jeszcze raz to co przepisywalem z ksiazki. odp na Twoje pytanie
Jednak należy zwrócić uwagę, ze nie powinno się nadmiernie przedłużać okresow pracy silnika przy niskim obciążeniu, ponieważ praca w tych warunkach powoduje zbytnie wygładzenie* współpracujących powierzchni, wskutek czego tracą one zdolność do magazynowania oleju i zwiększa się ich skłonność do zacierania się
*synononimem wygladzenia moze byc zeszklenie
Stelmi, powiedzmy ze nieobciazone pierscienie polataja sobie po tuleji i delikatnie wypoleruja siebie i tuleje. przy okazji utwardzajac sie i nie przylegajac cala powierzchnia do cylindra. to moje tlumaczenie, tak ja to sobie wyobrazam
EDIT: przeczytalem sobie jeszcze raz to co przepisywalem z ksiazki. odp na Twoje pytanie
Jednak należy zwrócić uwagę, ze nie powinno się nadmiernie przedłużać okresow pracy silnika przy niskim obciążeniu, ponieważ praca w tych warunkach powoduje zbytnie wygładzenie* współpracujących powierzchni, wskutek czego tracą one zdolność do magazynowania oleju i zwiększa się ich skłonność do zacierania się
*synononimem wygladzenia moze byc zeszklenie
- fotograf
- Swój
- Posty: 852
- Rejestracja: 12 lip 2007, o 20:41
- Lokalizacja: Środa Wlkp.
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
fakt, tylko w tym co ja podałem jest już przetłumaczone dla takich bez znajomości ang jak ja i jeszcze kilka ciekawych wypowiedzi z forum o motocyklachPorszak pisze:Fotograf to jest ten sam link ktory podałem w pierwszym poscie tego tematu
X12SZ+miniLambda ;-/
X12SZ+C16NZ+C18NZ+BLOS
X12SZ+13NB+13S+C14NZ+C14SE+C16SE+X16SZ+A15SMS= moje C14XE 8V
X12SZ+C16NZ+C18NZ+BLOS
X12SZ+13NB+13S+C14NZ+C14SE+C16SE+X16SZ+A15SMS= moje C14XE 8V
- STELMI
- Moderatorzy
- Posty: 1331
- Rejestracja: 6 wrz 2006, o 22:43
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 3 razy
- Kontakt:
Re: docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
odnośnie wolnych obrotów podczas docierania, że to zło i wogóle to wiem, bardziej mi chodziło o to "zeszklenie", wkońcu tuleje są twarde. Bardziej w docieraniu chodzi o dopasowanie pierścieni do cylindrów, a nie na odwrót
- fotograf
- Swój
- Posty: 852
- Rejestracja: 12 lip 2007, o 20:41
- Lokalizacja: Środa Wlkp.
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
Ale pierścienie też odziaływują na gładzie - ścinają wierzchołki nierówności pozostałych po honowaniu powodując prawidłowe uszczelnienie tłoka.
X12SZ+miniLambda ;-/
X12SZ+C16NZ+C18NZ+BLOS
X12SZ+13NB+13S+C14NZ+C14SE+C16SE+X16SZ+A15SMS= moje C14XE 8V
X12SZ+C16NZ+C18NZ+BLOS
X12SZ+13NB+13S+C14NZ+C14SE+C16SE+X16SZ+A15SMS= moje C14XE 8V
- !markos
- M A S T E R
- Posty: 7632
- Rejestracja: 13 paź 2002, o 23:55
- Imię: mihau
- Lokalizacja: waw
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
Re: docieranie silnika po tuningu oraz serii:)
pierscienie tez sa twarde i co z tego? nic. ukladasz silnik podczas docierania mimo, ze wszystko jest twarde. a jednak jakos sie sciera..STELMI pisze:wkońcu tuleje są twarde
pierwsze odpalenie i pierwsze 2-3 stowki to najwazniejsza czesc docierania.
3x NIE:
1. wolne obroty
2. jazda z minimalnymi obciazeniami
3. olej syntetyczny