Modyfikacje silnika 8v i 16v - Kompendium - BĘDĄ poprawki
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
dzisiaj tak z ciekawości postanowiłem zobaczyć co różni silniki c20ne od mocniejszych wersji c20ser/seh (np. gdyby trzeba było je odprężyć, lub wzmocnić).
Wyniki dość proste z tego co wyśledziłem, różnią się tłokami (tu powstaje zasadnicza różnica - stopień sprężania), wałek ma inne oznaczenia, oraz przepustnica.
Kolektory, głowica czy też blok to jedno i to samo, a różnica kilkunastu kucy jest?!
Wyniki dość proste z tego co wyśledziłem, różnią się tłokami (tu powstaje zasadnicza różnica - stopień sprężania), wałek ma inne oznaczenia, oraz przepustnica.
Kolektory, głowica czy też blok to jedno i to samo, a różnica kilkunastu kucy jest?!
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Sprawę portaktuję tu dość luźno.
Jak widać na załączonym rysunku w przypadku zmiany kolektora dolotowego silniki 16v otrzymują bardzo ładny wykres w górnych obrotach, a że zyskują o prawie 20% więcej koni "to już skandal"
. Dlaczego tego nie zrobić w 8v?!? ... Kupując i zakładając filtr stożkowy zyskujemy (o ile coś tam mamy), też na górnych zakresach obrotów. Dlaczego?...
Niektórzy (steinmetz/dbila's) stosują w kolektorach na każdy cylinder oddzielną przepustnice. Dlaczego?...
W dość prosty sposób odpowiedzałem sobie na te pytania, patrząc na wykresy (źródło : http://www.mantzel.de) zrozumiałem zachowanie swojego silnika, który śmigał jak szalony, aż do momentu, gdy założyłem mikser z 1.2 (zwężkę
). Co się stało? silnik pracuje normalnie powiedzmy do 3,5-4tyś obr./min dalej słabnie :0 :0 . Jest to dokładnie odwrócenie powyższych wykresów.
Tak więc skoro zwężka jaką stanowi mikser gazu daje nam takie efekty, to mysimy poszukać, co stanowi taką zwężkę w kolektorze. Wcześniej już o tym pisałem, że zamierzam zmienić przepustnice na większą, WOW podpowiedział mi też conieco. Wszystkie postawione pytania mają jedną odpowiedź i wszystkie te rozwiązania zmierzają do likwidacji ograniczeń (oporów) stawianych przez oryginalne kolektory. Nawet w propozycjach Riesse-motor przygotowanych do silnika 1.3s widzimy,że w kolejnych etapach zmieniane sa gaźniki na gażniki o coraz większych gardzielach.
(po kilku latach i próbach człowiek wie, że średnice kanałów to jedno a ich długość to drugie. ele od czegoś trzeba było zacząć)
jedno pytanie jakie teraz sobie stawiam, to czy jak wypoleruje swój kolektor i zmienie przepustnice to uzyskam choć 10%
nawet jeśli to będzie mniej, to i tak warto!!! (warto bo to fajna zabawa)
Jak widać na załączonym rysunku w przypadku zmiany kolektora dolotowego silniki 16v otrzymują bardzo ładny wykres w górnych obrotach, a że zyskują o prawie 20% więcej koni "to już skandal"


Niektórzy (steinmetz/dbila's) stosują w kolektorach na każdy cylinder oddzielną przepustnice. Dlaczego?...
W dość prosty sposób odpowiedzałem sobie na te pytania, patrząc na wykresy (źródło : http://www.mantzel.de) zrozumiałem zachowanie swojego silnika, który śmigał jak szalony, aż do momentu, gdy założyłem mikser z 1.2 (zwężkę



Tak więc skoro zwężka jaką stanowi mikser gazu daje nam takie efekty, to mysimy poszukać, co stanowi taką zwężkę w kolektorze. Wcześniej już o tym pisałem, że zamierzam zmienić przepustnice na większą, WOW podpowiedział mi też conieco. Wszystkie postawione pytania mają jedną odpowiedź i wszystkie te rozwiązania zmierzają do likwidacji ograniczeń (oporów) stawianych przez oryginalne kolektory. Nawet w propozycjach Riesse-motor przygotowanych do silnika 1.3s widzimy,że w kolejnych etapach zmieniane sa gaźniki na gażniki o coraz większych gardzielach.
(po kilku latach i próbach człowiek wie, że średnice kanałów to jedno a ich długość to drugie. ele od czegoś trzeba było zacząć)
jedno pytanie jakie teraz sobie stawiam, to czy jak wypoleruje swój kolektor i zmienie przepustnice to uzyskam choć 10%

Ostatnio zmieniony 12 lut 2008, o 23:51 przez AdamXXL, łącznie zmieniany 1 raz.
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
przed chwilą pobawiłem się trochę matematyką. Pomierzyłem dokładnie Przepustnice w 1.2 (35mm) i w 1.6(38mm) oraz mikser (32mm
). Aż się zdziwiłem jak niektóre rzeczy ładnie się układają. tzn. zawsze zastanawiało mnie dlaczego przy zmianie wałka na sportowy znacznie większy przyrost miał 1.2 w porównaniu z 1.4 -> odpowiedź .. mają tą samą przepustnicę i gdy 1.4 już zaczynał się dusić 1.2 jeszcze spokojnie wciągał mieszankę. żeby uzyskać podobne efekty na 1.4 potrzebna byłaby przepustnica z 1.6.
(dodam, że mantzel rok, czy dwa latka po tym poście napisał dopiero, że w najwyższych fazach modyfikacji 1.2 daje przepustnice od c16nz. co nie zmienia faktu, że sama przepustnica to nie wszystko)
Jeśli chodzi o mnie, to chyba optymalną średnicą przepustnicy byłoby 40-41mm lub ewentualnie więcej

(dodam, że mantzel rok, czy dwa latka po tym poście napisał dopiero, że w najwyższych fazach modyfikacji 1.2 daje przepustnice od c16nz. co nie zmienia faktu, że sama przepustnica to nie wszystko)
Jeśli chodzi o mnie, to chyba optymalną średnicą przepustnicy byłoby 40-41mm lub ewentualnie więcej

Ostatnio zmieniony 12 lut 2008, o 23:58 przez AdamXXL, łącznie zmieniany 2 razy.
- wow
- Post Mistrz
- Posty: 2636
- Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
- Lokalizacja: Skądinąd
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
co do tych przyrostow Adas to niekoniecznie... przyrosty w 1.2 sa wieksze niz w 1.4 po zastosowaniu sportowego walka, bo seryjny walek w 1.2 jest po prostu "bardziej tepy". natomiast jak pokazuje praktyka... w 1.4 przy seryjnej przepustnicy nawet przy 7600 rpm i sportowym walku dostaje sie ciagle duzo duuuzo duuuuuuuzo powietrza, dla ktorego wrecz nie starcza paliwa, bo seryjne wtryski nie moga miec juz wydluzonego czasu wtrysku nawet z poziomu unichipa - nie jest to problem, ale przepustnica nie jest wcale takim waskim gardlem... chociaz nie przecze mozna probowac sie z wieksza
i nawet cos wiecej...

c20rsa, czlowieku meeen!
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
No w końcu doczekałem się jakiejś opozycji (krytyki)wow pisze:co do tych przyrostow Adas to niekoniecznie... przyrosty w 1.2 sa wieksze niz w 1.4 po zastosowaniu sportowego walka, bo seryjny walek w 1.2 jest po prostu "bardziej tepy". natomiast jak pokazuje praktyka... w 1.4 przy seryjnej przepustnicy nawet przy 7600 rpm i sportowym walku dostaje sie ciagle duzo duuuzo duuuuuuuzo powietrza, dla ktorego wrecz nie starcza paliwa, bo seryjne wtryski nie moga miec juz wydluzonego czasu wtrysku nawet z poziomu unichipa - nie jest to problem, ale przepustnica nie jest wcale takim waskim gardlem... chociaz nie przecze mozna probowac sie z wiekszai nawet cos wiecej...


Różnice w wałkach, średnicach zaworów znam na pamięć i nie zapominam o tym, jednak uważam że uzyskany winik byłby lepszy. Np. przy teoretycznych osiągach wałka 280 mantzel (schrick jest słabszy) na 1.2 - 20KM a na 1.4 - 14KM a z inną przepustnicą myśle że 2-3KM więcej.
Specjalnie też podałem przykłady kolektorów (box-ów mantzela) gdyż tam nie jest zmieniane nic (tego nie jestem pewien w 100%) oprócz kolektora.
PS. dzisiaj w końcu nabyłem kamienie do szlifowania, odpadnie trochę zabawy z papierem

- wow
- Post Mistrz
- Posty: 2636
- Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
- Lokalizacja: Skądinąd
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
hahahahahaAdamXXL pisze:No w końcu doczekałem się jakiejś opozycji (krytyki). Już myślałem napisać, że bez silnika w lżejszym aucie uzyskamy lepsze efekty i nikt by nie zareagował
.

a z tego co pamietam, w komplecie z power boxem idzie elektronika... w przypadku moim zdaniem fajniejszych kolektorow dbilasa tak wlasnie jest...AdamXXL pisze:Specjalnie też podałem przykłady kolektorów (box-ów mantzela) gdyż tam nie jest zmieniane nic (tego nie jestem pewien w 100%) oprócz kolektora.
c20rsa, czlowieku meeen!
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
staram się być dokładny, więc wracając jeszcze do tematu "większa przepustnica" wczoraj przy polerowaniu kolektora z 1,2 pomierzyłem miejsce stuku przepustnicy z kolektorem. Jak się okazuje w tym miejscu otwór ma średnicę 36mm (przepustnica ma jeszcze w środku "motyla" który zmniejsza przepływ). Po kilku wyliczeniach mogę stwierdzić, że ten otwór w kolektorze powinien spokojmie obsłużyć przepustnicę od 1,6 jednak poleciłbym ściąć krawędzie o jakieś 1,5mm
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Jak zwiększyć ciśnienie paliwa w układach z jednym wtryskiem?
odp. Przykręcić śrubkę (a właściwie troxa). Regulator jest skonstruowany tak, że paliwo napiera na membranę regulatora, a z drugiej strony mapiera na membranę sprężyna i ciśnienie powietrza (jakie panyje wewnątrz puszki wtrysku). Gdy ciśnienie przekroczy pewną wartość membrana odchyla się i odblokowuje kanał "odpływowy", co obniża ciśnienie itd.
Jesli więc przykręcimy śrubę zwiększymy ciśnienie bęzyny na wtrysku.
odp. Przykręcić śrubkę (a właściwie troxa). Regulator jest skonstruowany tak, że paliwo napiera na membranę regulatora, a z drugiej strony mapiera na membranę sprężyna i ciśnienie powietrza (jakie panyje wewnątrz puszki wtrysku). Gdy ciśnienie przekroczy pewną wartość membrana odchyla się i odblokowuje kanał "odpływowy", co obniża ciśnienie itd.
Jesli więc przykręcimy śrubę zwiększymy ciśnienie bęzyny na wtrysku.
- wow
- Post Mistrz
- Posty: 2636
- Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
- Lokalizacja: Skądinąd
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
samo podniesienie cisnienia moze podniesc nieco moc, bo mieszanka z ekonomicznej stanie sie bardziej energetyczna... natomiast o zadnym podawaniu wiekszej ilosci powietrza przez komputer nie ma mowy - jak to sobie wyobrazasz? - to tloki zasysaja powietrze do cylindrow. chcesz wiecej powietrza: zoptymalizuj dolot, popraw glowice i zawory, zaloz walek o wiekszych czasach otwarcia i wiekszym wziosie, a w koncu zwieksz pojemnosc skokowa silnika, czy zaloz sprezarke...kristo pisze:Czy samo zwiększanie ciśnienia da coś? do jakiej granicy ciśnienia zareaguje komputer i poda więcej powietrza, aby wyrównać mieszankę?
c20rsa, czlowieku meeen!
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
no i się doczekałem
. Nabyłem dzisiaj przepustnice z mikserem do gazu od c18nz. Powiem szczerze same zaskoczenia
Przepustnica od 1.8 ma średnicę aż 43mm :0
więc nigdy więcej ta rzecz nie będzie stanowić wąskiego gardła. Druga niespodzianka była dość gorzka. Mikser od 1.8 ma o 1mm średnicę większą od 1.2
.. nic zobaczymy jak to będzie.. trwają już prace nad mikserem w wersji "custom", czyli przerabiam maksymalnie (ile się da) mikser z 1.2
Podsumowanie pomiarów
Przepustnica(otwór kolektora +1mm)
1.2-1.4 35mm
1.6 38mm
1.8 43mm
przy maksymalnym otwarciu motyl 6mm


Przepustnica od 1.8 ma średnicę aż 43mm :0




Podsumowanie pomiarów
Przepustnica(otwór kolektora +1mm)
1.2-1.4 35mm
1.6 38mm
1.8 43mm
przy maksymalnym otwarciu motyl 6mm
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:

no dobra mamy taki ładny rysunek i co??

...i jeszcze taki...

...i parę takich.


I tylko jedno pytanie chodzi mi po głowie.. czemu nikt tego jeszcze nie zrobił u nas??? dodam że nie chodzi mi o założenie, ale o skonstruowanie tego.
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
moja teoria wygląda następująco :
konstruowane są kolektory o zmiennych kanałach dolotowych (nawet opel takie robi, ale nie pamiętam przy jakich silnikach), i tam przy niskich obrotach mamy dłuższą drogę a przy wysokich skracana jest. jaklepsze efekty uzyskiwane są powiedzmy przy braku kolektora, gdzie na każdy cylinder mamy przepustnicę a potem kielich i wolny "wdech"
. Manztel'a każdy widział i jest bardzo podobny (jeśli chodzi o długość) do dbilas. Lexmaul uzyskuje najsłabsze efekty -> dlaczego? może dlatego, że skrócił część czerwoną (rys 1.) jednak długość pozostała dolotu zostaje taka sama. Mantzel i dbilas mają ten dolot (jak na moje oko) koło 60-80cm krótszy i jak mi się wydaje (uważam, że to jest oczywiste) ich bardzo dobre wyniki przy górnych obrotach na to wskazują. Dlaczego do silników 8v z wtryskiem wielopunktowym robią tylko indywidualne przepustnice na cylinder? Odpowiedź prosta-> była by to niemal kopia fabrycznego kolektora !!
Jak to zrobić w następnym poście
konstruowane są kolektory o zmiennych kanałach dolotowych (nawet opel takie robi, ale nie pamiętam przy jakich silnikach), i tam przy niskich obrotach mamy dłuższą drogę a przy wysokich skracana jest. jaklepsze efekty uzyskiwane są powiedzmy przy braku kolektora, gdzie na każdy cylinder mamy przepustnicę a potem kielich i wolny "wdech"

Jak to zrobić w następnym poście

- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
tak trochę spamu i żeby topic gdzieś nie zginął, i żeby nikt mi puźniej nie marudził o 8v
proponuję zajrzeć w swoje kolektory (silniki x12sz i x14sz)...
Do czego jest to cuś (obok 10 ) wchodzące w kolektor
może jakiś dławik ! ja w x12sz tego nie miałem, a wy możecie sprawdzić..
Temat gazu też nie umiera przerabiam teraz swoje miksery (po co mi dwa
) właśnie tak
ale zalpanowana jest już zupełnie nowa konstrukcja!!! miejsca zaznaczone markerem są usuwane. Końcowy efekt yeż pokaże



Temat gazu też nie umiera przerabiam teraz swoje miksery (po co mi dwa


ale zalpanowana jest już zupełnie nowa konstrukcja!!! miejsca zaznaczone markerem są usuwane. Końcowy efekt yeż pokaże
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
teraz tak patrze na ten kolektor i zastanawiam się gdzie ja to znalazłem, bo wygląda dość dziwnie
(trochę inna budowa)

- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
kristo: sprawe mpi odkładam na bliżej nie znany okres
.

Tutaj staram się być ostrożny. Czytałem na jakimś niemieckim forum, że w silniku x16xe mantzel obiecuje 22KM a gość założył (bez strojenia i oprogramowania kompa) i uzyskał ~15KM. Dlatego chciałbym, żeby na naszym kolektorku uzyskać ~10KM . Nie zaprzeczam, że może być więcej, a nawet chciałbym. Wszystko okaże się po próbach na hamowni, może uda się namówić Promotor na jakieś ulgi w ramach współpracyosman14 pisze:temacik dolotu jest bardzo potrzbeny moze adam wyzezbi cos lepszego niz mantzel albo dbilas i trzeba bedzie to opatentowac![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()


- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
na wcześniejszej stronie dałem kawałek z pdf-a gdzie widaćosman14 pisze:fajnie by bylo ale kolektor dolotowy musi raczej byc poparty dobrze przestawiona elektronika .....
tak przy okazji jesli mantzel sprzedaje produkt np: do 1.4 16v i pisze ze daje to 15kW to bez oprogramowania i tak bedzie mniej ,dobrze mowie ????
faza1 : box (nic nie mówią o sofcie, więc nie wykluczone, że zwykłe dostrojenie)
faza2 : box + powermotronic (chyba głównie przesynięcie limitera)
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
projekt kolektora nadal jest intensywnie rozwijany (przy pomocy klubowiczów, zwłaszcza WOW). Dzisiaj gadałem z szefem firmy i podpowiedział mi o paru bardzo ważnych rzeczach, które koniecznie trzeba uwzględnić przy wykonaniu. Jak tylko dostane podkładni od wow'a, robie ostateczny projekt i zanosze do wykonania prototypu.
Koszt ze względu na współpracę nie powinien być znaczący, może będą tylko koszty materiału.
Zaproponowani mi wykonanie w trzech rodzajach materiału
1) w takim cholernie twardym plastiku
2) ze stalowej blachy (+:można ciąć laserem, większa sztywność, -:waga, trzeba zabezpieczyć przed korozją -nie dotyczy blachy kwasoodpornej )
3) blacha aluminiowa (+:lekki, lepiej odprowadza ciepło, -:podatny materiał na odkształcenia przy spawaniu, problemy z gwintowaniem)
I co tu wybrać????? Ciągle skłaniam się do alumoinium.
Koszt ze względu na współpracę nie powinien być znaczący, może będą tylko koszty materiału.
Zaproponowani mi wykonanie w trzech rodzajach materiału
1) w takim cholernie twardym plastiku
2) ze stalowej blachy (+:można ciąć laserem, większa sztywność, -:waga, trzeba zabezpieczyć przed korozją -nie dotyczy blachy kwasoodpornej )
3) blacha aluminiowa (+:lekki, lepiej odprowadza ciepło, -:podatny materiał na odkształcenia przy spawaniu, problemy z gwintowaniem)
I co tu wybrać????? Ciągle skłaniam się do alumoinium.
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
kolektory najczęściej liczone i robione są pod silnik (dany typ). Przerobić pewnie można, ale .. o ile pamiętam wypowiedź Juhola, to po drobnych zmianach w lolektorze lexmaul'a stworzonym do tego silnika (mowa o c20ser/h) silnik zaczął pracować gorzej (osłabł) więc taka adaptacja nie koniecznie może wyjść na dobre.TWISTER pisze:Nurtuje mnie jeszcze takie pytanie czy kolektor wydechowy z astry gsi pasował by (po małych przeróbkach )do 16.16V.Chodzi mi głównie o to czy taka przeróbka wpłynie korzystnie na prace tego silnika.
Bo kolektory niemieckich firm tuningowych są cholernie drogie i ciekaw jestem czy taki patent by przeszedł?
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
za chwile pojawią się tu aktualne fotki
moja wczorajsza robota podłączenia + otwory na śruby (robie pilniczkiem żeby było dokładnie)



moja wczorajsza robota podłączenia + otwory na śruby (robie pilniczkiem żeby było dokładnie)


- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
z innej beczki...
przeglądając net w poszukiwaniu różnych informacji natkąłem się na forum corsa-a.de taki post
tak więc małe potwierdzenie do wcześniejszych wywodów związanych z przepustnicą, wtryskiem i wałkiem od innych silników
więcej : http://www.corsa-a.de/board/viewtopic.php?t=730
przeglądając net w poszukiwaniu różnych informacji natkąłem się na forum corsa-a.de taki post
Kod: Zaznacz cały
Hallo,
Ich bräuchte mal ein wenig Beratung für mein Auto.
Ich habe mir vor 2 Monaten einen 91er Corsa-a-cc mit dem 45ps OHC-Motor (Typ c12 nz) gekauft.
Das Wahre ist das Auto nicht mehr.Erstens ist es doch ein wenig zu langsam und zweitens hat der Rost auch schon mächtig gearbeitet.
Ich will den kleinen jetzt nur noch fahren ,bis ich wieder eine Garage und Arbeit gefunden habe.(Dann>>>Corsa-gsi-Aufbau )
Jetzt möchte ich ein wenig an meinem Jetzigen verbessern,sprich etwas mehr Leistung aus dem Motor kitzeln und ein bisschen besseren Sound erzeugen,und dies möglichst kostengünstig,weil ich für die kurze Zeit nicht so viel Geld investieren will.
Wer kann mir da ein paar Tips geben.Wenn es geht,brauche ich relativ schnell Rat,weil ich gerade etwas Geld übrighabe und es in das Auto stecken will,bevor ich es wieder anderweitig ausgebe.
vielen Dank im voraus
mfg picopik :)
_________________
ich fahre einen 1,2i-corsa-a,an dem ich gerne einiges verändern würde.wenn jemand aus meiner nähe kommt,bock,zeit und platz hat,mir beim schrauben zu helfen,melde sich bitte bei mir.ich habe nämlich leider weder platz noch genug ahnung bzw.zeit zum lernen
Nach oben
fk69
Profi Klasse 1
Anmeldungsdatum: 17.09.2002
Beiträge: 317
Wohnort: castrop
Verfasst am: So Jan 26, 2003 5:15 am Titel:
--------------------------------------------------------------------------------
krümmer vom gsi, drosselklappe vom c18nz, ansaugbrücke vom c16nz, einspritzdüse vom c16nz, offener luftfilter, un d die nocke vom gsi passt auch... wurde aber auch schon diverse male hier ausführlich diskutiert! kostenpunkt für gebrauchtteile ca. : 200€ leistungssteigerung ca. 21ps (ohne nocke!)
tak więc małe potwierdzenie do wcześniejszych wywodów związanych z przepustnicą, wtryskiem i wałkiem od innych silników

więcej : http://www.corsa-a.de/board/viewtopic.php?t=730
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
ogólnie wygląda to tak, że na pytanie co mogę zrobić z c12nz (w przyszłości może zmiana silnika na 1.6 z gsi) . Dostał odpowiedź aby zmienił kolektor wydechowy z silnika gsi (c16se, c16nz na chyba taki sam) kolektor dolotowy z c16nz i z tego silnika wtrysk, a przepystnice dał z c18nz i zastosował wolny dolot ~albo coś takiego - można rozumieć jako storzek lub przerobiony filrt. dalej pisze, że wałek z gsi też będzie pasował ale .. nie do końco wszystko rozumiem .. tak więc wydając koło 200eur na części można osiągnąć ~21KM bez zmiany wałka
w dalszej rozmowie pada pytanie czemu nie wtrysj z c18nz w odpowiedzi, że był sprawdzany coś nie do końca i lepsze efekty osiągnął na wtrysku z c16nz
w dalszej rozmowie pada pytanie czemu nie wtrysj z c18nz w odpowiedzi, że był sprawdzany coś nie do końca i lepsze efekty osiągnął na wtrysku z c16nz
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
powiem szczerze, że do tych 21KM podchodzę trochę sceptycznie, ale kto wie

jak ktoś poczyta dokładniej to się doczyta, że próbowali już różne kombinacje i przy niektórych mieszanka była zbyt bogata, ale pakując wtrysk od 1,8 do 1,2 i nie zmniejszając ciśnienia- inaczej być przecież nie mogło. Obniżanie ciśbnienia nie koniecznie jest dobre, gdyż wtrysk pracuje przy innym, niż optymalne ciśnienie.


jak ktoś poczyta dokładniej to się doczyta, że próbowali już różne kombinacje i przy niektórych mieszanka była zbyt bogata, ale pakując wtrysk od 1,8 do 1,2 i nie zmniejszając ciśnienia- inaczej być przecież nie mogło. Obniżanie ciśbnienia nie koniecznie jest dobre, gdyż wtrysk pracuje przy innym, niż optymalne ciśnienie.
- AdamXXL
- Post Mistrz
- Posty: 2554
- Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
- Lokalizacja: Bolesławiec
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
jak zaczełem przeglądać strony w poszukiwaniu softu to można czasem natrafić na "skarbnice wiedzy" - mały przykład
http://www.vetteguru.com/mods/howto/
może nawet znalazłem coś do edycji map w epromie
a myślałem narazie nad samym limiterem

dodany tekst:
Programy do przerabiania softu można dostać bez większych problemów, jednak bez dokładnych "map" epromów programy są prawie bezużyteczne.

http://www.vetteguru.com/mods/howto/
może nawet znalazłem coś do edycji map w epromie

a myślałem narazie nad samym limiterem


dodany tekst:
Programy do przerabiania softu można dostać bez większych problemów, jednak bez dokładnych "map" epromów programy są prawie bezużyteczne.
