1.2 Zmiana wałka i wnioski końcowe

Wszystkie informacje o silnikach benzynowych i diesla montowanych w Corsie B.
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

1.2 Zmiana wałka i wnioski końcowe

Post autor: AdamXXL »

Będę w tym poście zamieszczał moje uwagi, na temat małego eksperymentu jaki zamieżam przeprowadzić.

Pierwszym etapem, były intensywne studia nad opisami wałków seryjnych, oraz wałków sportowych różnych producentów. Padło na to, że dokąd nie nazbieram kasy na sportowy wałek, muszę zrobiś coś by poprawić osiągi swojego silniczka.

Padło na wałek od silnika 14se, c14se, 14nv o oznaczeniu F, który udało mi się zdobyć :grin: Jest to wałek o najwyższych wzniosach krzywek w całej rodzinie 1,2-1,6 OHC

Obrazek

Aktualnie przeprowadzam próby, aby móc później porównać osiągi (regulacja gazowni, zmiana kół na letnie)

Dodam może jeszcze, że cała ta operacja zmiany wałka wynosić będzie około 200zł, a przypuszczalny wzrost mocy to 7-8KM

PS. wow mógłbyś coś napisać o ustawieniach tego cuda, co miałeś kupić. Efekty po przyśpieszeniu i zwolnieniu wałka. Mam jedną "zębatkę" którą można poprzerabiać :D
Ostatnio zmieniony 28 mar 2003, o 01:05 przez AdamXXL, łącznie zmieniany 1 raz.
Feliks
Nowy
Posty: 418
Rejestracja: 10 sie 2002, o 12:01
Lokalizacja: Knurów
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Post autor: Feliks »

No Adam powodzenia czekamy na relacje z nastepnych kroków :) A tak przy okazji jakie wzniosy ma ten walek ze liczysz na az tak duzy przyrost mocy??
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Czy ja wiem, liczę to dość ostrożnie :D , a wzniosy to 9,99mm lub podawane inaczej 6,12mm.
Awatar użytkownika
_balt_
Weteran
Posty: 1017
Rejestracja: 19 paź 2002, o 07:19
Lokalizacja: Ostroleka
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: _balt_ »

adam i jak juz cos ruszyles z tymi pracami?
Awatar użytkownika
wow
Post Mistrz
Posty: 2636
Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
Lokalizacja: Skądinąd
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: 1.2 - EKSPERYMENT

Post autor: wow »

AdamXXL pisze:PS. wow mógłbyś coś napisać o ustawieniach tego cuda, co miałeś kupić. Efekty po przyśpieszeniu i zwolnieniu wałka. Mam jedną "zębatkę" którą można poprzerabiać :D
koleczko dotarlo (catcams) - jest super nice. efekty fazowania walka moge opisac jak juz bedzie po robocie... na razie jestem w polu... ale wszystkie czesci leza w domu i mam nowe opony :grin:
c20rsa, czlowieku meeen!
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Prace trwają, mogę to zrobić w ciągu dwóch dni, lecz chciałbym być przy tym a nie odebrać gotowe. Jak nie wytrzymam, do jakiejś wolnej soboty to zostawie na pare godzin i testować zaczne po pracy :-D . Dzisiaj przerobiłem (mały szlif) kółko napędowe wałka. Przesunięcie o jakieś 4st. do przodu więc moment obrotowy powinien być przesunięty na dolne obroty silnika.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 mar 2003, o 00:42 przez AdamXXL, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Jak to widać regulacja dość prymitywna, polegająca na poszerzeniu otworu na bolec wałka w prawo o jakieś 0,9mm co powinno dać te 4st. :D

I jeszcze jedno taki mały opis wałka, a zwłaszcza krzywek . Krzywka "dolotu" (inlet) ostro rośnie później trochę łagodnie opada, zaś krzywka "wylotu" (exhaust) odwrotnie wmiarę łagodnie rośnie i ostro opada. Może ktoś chce opisać wałek który trzyma gdzieś pod wyrkiem :oko: . Jak będę po wymianie, to opiszę ten wyciągnięty.

PS. WoW czy masz już swoją główke, bo jak nie to coś ostatnio widziałem ale jeszcze mósiałbym się upewnić (po kodach). A i jeszcze świece były bez osłon więc chyba taka Cię nie interesuje :)
Awatar użytkownika
wow
Post Mistrz
Posty: 2636
Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
Lokalizacja: Skądinąd
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: wow »

AdamXXL pisze:PS. WoW czy masz już swoją główke, bo jak nie to coś ostatnio widziałem ale jeszcze mósiałbym się upewnić (po kodach). A i jeszcze świece były bez osłon więc chyba taka Cię nie interesuje :)
glowki jeszcze fizycznie nie mam, ale glowka juz jest ustawiona, ba nawet dwie!!! i sa to owe nowsze wersje z oslonami na swiece i przystosowana do "mniejszych" swiec, ale dzieki tak czy inaczej za pamiec...
c20rsa, czlowieku meeen!
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Przez dwa tygodnie nie będę miał dnia wolnego, nawet niedziel :-? , więc umówię się wtorek -środa na zmianę wałka. Możliwie więc, że dopiero wtedy pojawią się tu nowe informacje :D
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

tu jest taka mała poglągówka

Obrazek
niebieski wałek od 1,2
szary wałek który będzie
zielony mantzel 270st.
pomarańczowy mantzel/schrick 280st
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

tak więc jutro tj. 18 o godzinie 8.00 zaczynam przekładke wałka :D
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

In progressssss........ :grin:

pewnie do 12 odbiorę :D

godz. 11.20 byłem sprawdzić jak prace... wałek założony, trwa skręcanie wszystkiego do kupy. Co było przy okazji opiszę póżniej. :oops:
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

14 samochód odebrałem :D

Trochę kalkulacji końcowych:

części tj.: nowe dźwigienki + podkładka pod i na obudowę wałka + uszczelniacz wałka + uszczelniacz wału korbowego i to chyba wszystko .Razem 160
robocizna: 140 (naprawdę trochę zabawy z tym jest!)

razem 300 + wałek 100=400 tak więc trochę się przeliczyłem :oko:

Co do testów to dopiero jutro mogę coś powiedzieć. W jeździe na benzynie czuć poprawę :D gazownie pewnie będę musiał jeszcze ustawić. Na krótkich odcinkach drogi tego nie sprawdzę więc, wypociny zamieszczę później :-D :-D :-D
Ostatnio zmieniony 19 mar 2003, o 01:21 przez AdamXXL, łącznie zmieniany 1 raz.
- beny -
Nowy
Posty: 332
Rejestracja: 14 cze 2002, o 12:56
Lokalizacja: Ślonsk
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: - beny - »

congrat Adam... skoro odaplil, nie stuka, a nawet rowno pracuje to znaczy ze jest spox... hm... chiba sie rozgladam za waleczkiem :oko: :-D
Beny CTM #081
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

pracuje nawet ciszej :-D , mogłem nie zmieniać dźwigienek stare wyglądają naprawdę dobrze, spróbuję je może sprzedać razem z kółkiem :)
Feliks
Nowy
Posty: 418
Rejestracja: 10 sie 2002, o 12:01
Lokalizacja: Knurów
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Post autor: Feliks »

Wlasnie Adam co z tym kolkiem widzialem ze GMS jeszcze nic ci nie odpowiedzial dowiedziales sie cos?
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Trochę poczytałem i postanowiłem to sprawdzić organoleptycznie, na macajewa jak kto woli, tzn. już w silniczku się to buja :-D :grin:

Jedno z spostrzeżeń jest takie, że mogłem zaoszczędzić na dźwigienkach (120zł), bo moje oryginalne są naprawdę w bdb stanie. Jednak robiąc zgodnie ze sztuką, poszły do wymiany :D
chiba sie rozgladam za waleczkiem
proponuję jednak poczekać, aż będzie więcej danych
Awatar użytkownika
wow
Post Mistrz
Posty: 2636
Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
Lokalizacja: Skądinąd
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: wow »

gratulacje dla pierwszego eksperymentatora ctm! ciesze sie, ze udalo sie to zrobic! oby takich inicjatyw bylo wiecej... chetnie widzialbym takie przyklejone tematy gdzie kazdy opisuje co robi, jaki jest postep prac... milo byloby... ale wiem jak potrafia zabawy ograniczac finanse...
c20rsa, czlowieku meeen!
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Dzięki WoW :D

Każdy kto czytał ten topic pewnie zauważył, że cała operacja wymiany wałka u mechanika trwała dość dlugo od 8.00 do 13.00. Tak teraz powiem dlaczego. Padło bowiem podejżenie, że puszcza uszczelka pod głowicą :-x :-x :x , i co gorsza nigdzie jej nie mogli znaleźć :bardzozly:, oraz z dostaniem uszczelniacza do wału korbowego też jakieś cyrki były. Dziś mam już prawie pewność, że ta p... uszczelka gdzieś się wybiera. Samochodem jeżdze cały czas i nie mogłem go zostawić na następny dzień, tak więc czeka mnie jeszcze zabawa z głowicą :-x :-x .

WoW pytanie do opel-parts. muszę wszystko już zrobić bo dość mam niespodzianek. jeśli możesz to poproszę na PV ceny Pompy wodnej, komplet uszczelek głowicy(kolektory, pod głowicę)
ale wiem jak potrafia zabawy ograniczac finanse...
święta prawda :-(
Awatar użytkownika
wow
Post Mistrz
Posty: 2636
Rejestracja: 22 sty 2002, o 00:00
Lokalizacja: Skądinąd
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: wow »

AdamXXL pisze:WoW pytanie do opel-parts. muszę wszystko już zrobić bo dość mam niespodzianek. jeśli możesz to poproszę na PV ceny Pompy wodnej, komplet uszczelek głowicy(kolektory, pod głowicę)
sie robi...
c20rsa, czlowieku meeen!
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

czas powoli podawac fakty z testow.
Po zmianie walka najbardzej odczuwalne byl wzrost ssania powietrza (mieszanki) przez silnik (filtr i puszka az swiszcze). Gaz dosc mocno przykrecilem. Wczesniej owocowalo to sporym spadkiem mocy, teraz bez zmian. W niedziele ganialem sie z corsa 1 12V, i jadac na benzynie szedlem rowniutko wyprzedzajac doslownie o zdezak. Mikser gazu jest dosc powazna zwezka, wiec jak na benzyne byl to naprawde dobry znak.
Gazownie wciaz mam nie ustawiona, co mnie troche denerwuje. Sam cos probuje, bo do zakladu do ktorego mam zaufanie mam 120km a z pracy sie nie wyrwe :-?
czas 0-100km na benzynie poprawil sie o jakies 1-1,5s
na gazie wynik jest ten sam, mimo dlawienia sie na poczatku (co mie wkuza), brak plynnosci . Musze zmienic filtr bo na starym juz 7kkm zrobilem, lub jeszcze poprobowac z wlasnym wyrobem... To na razie tyle.

PS. pracuje teraz na systemie anglo-jezycznym, wiec nie moge produkowac polskich znaczkow[/code]
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Dziś po zmianie filtra powietrza, na zrobiony przez siebie, w końcu mogę być zadowolony. Test, który zawsze przeprowadzam w ten sam sposób, i mierze także w jeden niezmienny sposób, dziś dały mi zadowalający efekt. Mój czas 0-100km/h poprawił się, w stosunku do poprzednich wyników (przed eksperymentem) o jakieś 1-1,5s także na gazie. Nie wykluczam, że jeszcze coś urwę. Dzisiaj czasy w okolicach 16s<X<17s. Pragnę jeszcze raz podkreślić, że testy przeprowadzam zawsze tak samo! Na plus muszę zaliczyć, że większość poprzednich wyników była uzyskiwana na oponach zimowych 145/70R13 (czasem tył 185/55R14) a testy dzisiejsze na 185/55R14

Opis zmian: Jak każdy czytał zmieniony i przyśpieszony wałek, po rozpadnięciu się tłumika końcowego, został założony nowy oplowski z silnika (1.2 16V) ->sama puszka trochę większa, a średnica rury chyba ta sama (nawet nie sprawdziłem).
Czasowo założony filtr powietrza własnej roboty-> kiedyś to opisywałem, który jednak pewnie nie jest idealnym rozwiązaniem (gaz).

Jeśli chodzi o silnik, w corsiawce mam też wywalonego kata, ale zostawiona puszka. O reszcie można powiedzieć, że seria ;) To było prawie od początku więc nie wchodzi do tego eksperymentu

Podsumowując mogę stwierdzić, że w jeździe "normalnej" na co dzień jest odczuwalna poprawa, czy to moment, czy moc pewnie tylko hamownia na to może odpowiedzieć. Ja szacuję to na 55KM, ale 1.0 12V raczej szans ze mną nie mają :oko: może mnie ktoś utemperuje ... czekam. Rakietą to nigdy nie będzie, ale miło jest się trochę pobawić, a zwłaszcza jeśli to przynosi skutki. :D Jeszcze pewnie coś dopisze, bo testy wiecznie trwają
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

ostatnio zmieniłem ponownie filtr powietrza z tego własnej produkcji na oryginalny, i znowy zaczął sie silniczek dusić. Zmniejszyłem dawke gazu i teraz biega jeszcze lepiej. jutro muszę potestować...
Anal
Nowy
Posty: 202
Rejestracja: 18 paź 2002, o 21:18
Lokalizacja: Lubniewice
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: Anal »

A jak spalanie po zmianie wałka?
Corsa B c20se
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

gaz ciągle nie jest dobrze ustawiony. pali mi obecnie 8-8,5 gazu na 100
- beny -
Nowy
Posty: 332
Rejestracja: 14 cze 2002, o 12:56
Lokalizacja: Ślonsk
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: - beny - »

Adam... a czy studiujac literature w temcie waleczkow natknales sie na informacje swiadczace o tym, ze tenze waleczek podejdzie do silnikow NZ... przegladalem EPC i zauwazylem ze silniki SZ maja taka sama obudowe walka jak C14SE... znaczy walek z SE jest kompatybilny do SZ, ale pytanie czy podejdzie i do NZ... what you think???
Beny CTM #081
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

każdy !! wałek pochodzący z rodziny 1.2-1.6 OHC (smallblock) będzie pasował. Sama obudowa może nie pasić ale wałek tak.

UWAGA należy zwrócić uwagę na napęd palca rozdzielacza, najczęściej jest to bolec czasem szczelina (na wałku często jest jedno i drygie) ale na wałku który zamontowałem był tylko bolec tzn otwór. Przy x12sz nie ma to znaczenia.
- beny -
Nowy
Posty: 332
Rejestracja: 14 cze 2002, o 12:56
Lokalizacja: Ślonsk
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: - beny - »

Senk jol... nie zaniechuje poszukiwan :-D :-D :-D
Beny CTM #081
CRITERS
Nowy
Posty: 347
Rejestracja: 19 gru 2002, o 17:38
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: CRITERS »

A ja znalazłem do swojego c12nz wałek od corsy 1,6 8v tylko nie mam pojęcia czy wielo punkt czy pojedyńczy wtrysk. Jak to zbadać???? wałek jest z obudową i kosztuje to wszystko razem 200 pln - czy to sie opłaca i czy ten wałek rózni sie krzywkami od tego seryjnego w c12nz??????
Pozdrowienia przesyła Criters
Awatar użytkownika
AdamXXL
Post Mistrz
Posty: 2554
Rejestracja: 24 kwie 2001, o 02:00
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: AdamXXL »

Jeśli to 8v to wałek będzie pasował obojętnie czy mono czy wielopunktowy wtrysk. Jeśli 200 to moim zdaniem drożyzna. Na giełgach, czy szrotach cena prawie stała 100, a jak indywidualnie poszukasz to nawet 60.

http://adamxxl.republika.pl/tools/walek_dane.xls
otwierać po wsześniejszym zapisaniuna dysk
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”