Strona 1 z 1

swap c12nz na c16nz - manual?

: 10 mar 2005, o 23:17
autor: qomo
Swap c12nz - c16nz


krotki ale mam nadzieje kompletny opis swap'a

jesli chodzi o auto to bede opisywal na podstawie corsy a ale spokojnie do corsy b mozemy sie z tym odniesc.


Co potrzeba?

Silnik - c16nz - montowany w astrach, kadetach, vectrach...
skrzynia biegow F13(najlepiej CR - ja taka mam)
wiazka - wyciagamy z dawcy
komputer - oczywsicie od silnika c16nz - bylo kilka(nasicie??) oznaczen.
wybierak od skrzyni F10(odkrecamy sobie do starej skrzyni)
łapy do skrzyni zmianiamy na te od starej skrzyni(F10) - inaczje skrzynia nam nie podpasuje.
łapa od strony pasażera(przy silniku) zostaje z kadeta(to wiem ze na 100% pasuje - jesli masz silnik z astry i nie bedzie pasowac to trzeba
zalozyc lape od c12nz)

Co zostaje?
pompka paliwa
cewka zaplonowa
czesc wiazki odpowiedzialna za swiatla, kierunki itp
chlodnica(jesli miales c12nz to pewnie wreszcie przekonasz sie ze wentylator dziala)
półosie
dzwignia zmiany biegów
linka predkosciomierza pasuje
tak samo linka sprzegla
mapsensor moze zostac(w c16nz mimo ze ma inne numery to jest taki sam)
jesli ktos nie ma to moze zostawic alternator
o co do rozrusznika to ja bym wolal ten od c16nz - jest mniejszy - nie bedzie problemu z wrzucaniem biegow



Co przerabiamy?

Napewno troszke wiazke - np czujnik cisnienia oleju podpinamy bezposrednio do wtyczki pod schowkiem( a raczej za) - kolor kabla to niebiesko zielony,
takze w tym miejscu odcinamy przewod(koloru nie pamietam) - ale maja zostac tylko kable czerwony i niebiesko czerwony - spinamy wtyczke i sprawdzamy
kable z naszej strej czesci wiazki zgadzjaa sie z tymi z kadeta jesli nie to wtyczka jest rozbieralna i mozemy to latwo sobie pozmieniac.

Po zamontowaniu silniczka trzeba bedzie tez udac sie do elektryka ktory zalozy nam chek engine - i trzeba go bedzie sobie podprowadzic do deski rozdzielczej,
wynika to z tego ze wiazka od kadeta nie ma lacza diagnostycznego(tzn ma ale nie na tym odcinku ktory przekladamy do corsy).
Sama wiazke pod maska trzeba jakos sensowanie ulozyc(wiazka z kadeta jest duzo dluzsza niz w corsie) - a najlepiej to poprostu ja poskracac tam gdzie trzeba.

Fotka pogladowa:

Obrazek


Weglug mnie sama elektryka jest najtrudniejsza i polecam udac sie z tym do fachowca bo zajmie mu to kilka minut a bedziemy pewni ze wszystko gra. - koszt to maks 100zł z wyregulowaniem zaplony posprawdzaniem kabli itd.

Zmieniamy takze przewod(waz?) znajdujacy sie pod kolektorem dolotowym(przewod od plynu chlodzacego - wychodzi od pomy wody i wchodzi w plastykowy lub metalowy element - rozne byly stosowane - i to wlasnie konkretnie zmieniamy ale rownierz z gumowym poczatkiem - moga byc rozne srednice) na ten z silniczka c12nz - a wynika to z tego ze sa inne wyjscia do nagrzewnicy - zakladajac przewod z silnika c12nz pozbywamy sie problemu z dorabianiem przewodow(takze zbiorniczek wyrownawczy w kadecie jest w innym miejscu).

Nalezy pamietac zeby czujnik predkosci pojazdu przelozyc z starego silnika.
A i nalezy pamietac ze pierscien uszczelniajacy pomiedzy kolektorem wydechowym a "portkami" jest inny(uwaga cena nawet okolo 50zł).
Przekladka:

To juz odrebny temat i chyba kazdy to powinien zrobic po swojemu.
Ja wymienialem silnik od spodu. Silnik byl juz skrecony ze skrzynia.

Silnika podnioslem na zawieszonym bloczku do gory i przykrecilem do lap.
Potem polosie itp - kazdy kto wyciagal c12nz napewno poradzi sobie z wlozeniem c16nz.

Najwiecej czasu mi zajelo wyregolowanie biegow tak zeby gladko wchodzily.

Sama przekladka zajela mi 1 dzien + 1 dzien motania sie z elekryka.

Mam nadzieje ze ten krotki(ale mam nadzieje tresciwy) opis rozjasni sprawde. Ktos moze powiedziec ze mamy tu maly przrost mocy ale w samochodzie o wadze ~750kg to jest juz calkiem odczuwalna moc :oko:
Zwlaszcza ze mozliwosci dlubania silnika sa ogromne.

Jesli ktos ma cos do dodania to pisac smialo! Takze jesli sa pytania.

: 11 mar 2005, o 08:45
autor: kristo
To ja pierwszy:

Czy musi być F13?? F10 nie podejdzie?? Będzie mniej roboty.

Fajny i konkretny opisikObrazek

: 11 mar 2005, o 09:18
autor: -=kLaRi=-
qomo moge tym opisem sie kierowac takze mniejwiecej do c20ne?? :zakrecony:

: 11 mar 2005, o 09:26
autor: qomo
kristo pisze:To ja pierwszy:

Czy musi być F13?? F10 nie podejdzie?? Będzie mniej roboty.

Fajny i konkretny opisikObrazek

szczerze to w silnikach c16nz byla stosowana skrzynia F13 i dlatego taka wlozylem(no rownierz dlatego ze kupilem ja za 100zl) - z tego co bylo mowione w topicu Yaquba to skrzynia F10 tez podejdzie do c16nz

PS: szczerze powiem ze ja wole wymienic caly silnik razem ze skrzynia - wtedy jest mniej pracy - bo ciezko jest wyjac silnik zostawiajac skrzynie - a tak wkladasz calosc i gites :grin:

-=kLaRi=- pisze:qomo moge tym opisem sie kierowac takze mniejwiecej do c20ne?? :zakrecony:
sluchaj jesli chodzi o oglony schemat to tak - napewno bedziesz musial przerobic(ja tez ale narazie przygotowuje samochod - wiec bedzie kolejna corsa po generalnym remoncie) podobne rzeczy no i do tego dochodzi kombinacja z polaczeniem skrzyni z silnikiem - ale tu o pomoc trzeba proscic Juhola. - ale jesli chodzi o c20ne to lepiej by bylo zrobic jeden konkretny watek i tam o tym mowic zeby nie mieszac.

: 11 mar 2005, o 10:34
autor: GUMIS2000
przyjemnie opisane brawo :)2

: 11 mar 2005, o 10:55
autor: -=kLaRi=-
No tak ,ale kto go poprowadzi ? :/ Aha no i brawo za zalozenie czysto tematycznego watku o swapie!!
btw.
>podobne rzeczy no i do tego dochodzi kombinacja z polaczeniem skrzyni >z silnikiem
Ale ja mam c20ne razem z f16 :/ ?
O jakie polaczenie Ci chodzi?

: 11 mar 2005, o 17:28
autor: qomo
-=kLaRi=- pisze:No tak ,ale kto go poprowadzi ? :/ Aha no i brawo za zalozenie czysto tematycznego watku o swapie!!
btw.
>podobne rzeczy no i do tego dochodzi kombinacja z polaczeniem skrzyni >z silnikiem
Ale ja mam c20ne razem z f16 :/ ?
O jakie polaczenie Ci chodzi?
klari wiesz co.... ogolnie widze juz teraz ze nawet wiedze czysto teoretyczna masz o wiele za mala by sie brac za ten swap - za malo wiesz...ale powiem Ci o co chodzi:

silnika c20ne(bigblock a aktualnie masz small block) masz ze skrzynia f16 - co oznacza mniej wiecej tyle ze musisz przerobic wszystkie lapy i zalatwic sobie polosie(mozesz dorobic - pewnie z 600zl sztuka albo kupic kit m techa za jakies 3 tysiace?? - TU MOGE SIE MYLIC) - ze nie wspomne o kombinacji z wybierakiem(najprawdopodobniej wybierak od skrzyni biegow oprze Ci sie na maglownicy i silnika nie wlozysz)

a wiec by uproscic sobie i odposcic kombinacje z polosiami i lapami - c20ne wklada sie ze skrzynia f13(no ale tu wlasnie jest problem - trzeba przerobic kolo zamachowe - co do tej operacji zglaszac sie do juhola) i tak jesli juz masz silnik c20ne spiety z f13 to jestes duuuuuzo do prozdu bo musisz przerobic tylko jedna lape(ta przy silniku po prawej stronie patrzac od kabiny kierowcy)

ogolnie polecam lakture watkow rena wowa itp itd - jest duzo rozwarzan na temat swapa z smalblocka na bigblocka

: 11 mar 2005, o 18:01
autor: -=kLaRi=-
Ja pytam sie z czystej ciekawosci oraz ,zeby samemu wiedziec co i jak.
Kiedys pewnie jakiemus nowemu uzytkownikowi ja pomoge w sprawie swapa ,albo innych rzeczach ktore sam wykonalem.
Po to jest to forum ,aby dzielic sie wlasna wiedza,doswiadczeniami...
Dzieki

EDIT:.. 12.02.2006
Heh minelo tyle czasu ,od momentu kiedy ja sie pytalem o swapa...
W sumie duzo sie nauczylem od tego czasu kiedy bylem zielony ze swapowania itd... Ciesze sie :)) - taka mala wewnetrzna refleksja... :D

EDIT:.. 27.11.2006
Ja pierdziele ,jak czytam swoje odpowiedzi w tym watku sprzed 2lat to smiac mi sie chce jaki ja bylem zielony w tej kwestii ;)
Minal prawie rok od ostatniego edita... heh Corse znam na pamiec !!
Znow refleksja o 3rano :)

: 11 mar 2005, o 22:03
autor: arts
oprusz wiedzy potrzebna jest jeszcze kreatywnosc do swapa :grin:

: 12 mar 2005, o 01:44
autor: -=kLaRi=-
z kreatywnoscia nie ma problemu ,narazie rozbieram silnik z calego osprzetu itd.zcze jest w aucie) zeby bylo latwiej wyciagnac ,no i przy okazji ogladam co i jak wyglada , i spisuje co trzeba wymienic.
Dzis kupilem zestaw gumek do zaciskow ,ale bede mial problem z ta sruba ,ktora przykrecamy przewod hamulcowy ,1 z nich ukrecilem przy odkrecaniu (zadne wd40 ,coca-cola ,ronson nie pomogmy :/) a w sklepie powiedzial mi koles ze ciezko to dostac :0 a najlepiej w serwisie pytac ew.na zlomie.
Zobaczymy.
Mysle ,ze w poniedzialek zabiore sie za kupowanie potrzebnych(czyt.niezbednych) czesci do silnika.Reszta wyjdzie w praniu jak rozbiore juz kompletnie silnik

: 13 mar 2005, o 09:45
autor: boxer
Dodajcie to do porad zeby markos nie musiał szukac udowadniaj za pół roku komus ze to juz było :-D

: 13 mar 2005, o 17:26
autor: ThomasTsT
Jak ktos zainteresowy to moge zrobic instrukcje swapa z 12nv na 16sv :-D :-D :-D ...

: 13 mar 2005, o 17:27
autor: qomo
ThomasTsT pisze:Jak ktos zainteresowy to moge zrobic instrukcje swapa z 12nv na 16sv :-D :-D :-D ...
zrob zawsze sie przyda

: 18 mar 2005, o 12:07
autor: qomo
mala aktualizacja:
zapomnialm dodac ze trzeba odwrocic pokrywe zaworow tak zeby mozna bylo latwiej podpiac odpowietrzenie silnika(dzieki adam :grin: )

a tak to wyglada :grin:

Obrazek

jeszcze tylko ten balagan z kablami ogarnac ale to robota na wekend :grin:

: 18 mar 2005, o 16:20
autor: -=kLaRi=-
Ja wczoraj sam wyciagnalem silnik i troche go obmylem ,zaraz ide dalej robic.Dzis kupilem wiekszosc czesci a w poniedzialek zaczynam juz cos dzialac ze swapem...
Nareszcie.

: 27 lis 2006, o 23:17
autor: WARY
a czy moge sie ta instrukszyn kierowac jak bede zmianial 1.2 na 1.6 ale ECOTEC ? chyba X16XE(czy jakos tak).

pozdrawiam
WARY

: 28 lis 2006, o 08:49
autor: cursor
Bloki silników są te same, różnica będzie w skrzyni ty masz pewnie f10, a x16xe miała f15 dosyć często, nie wiem czy przeguby twoje podejdą do tego silnika. Druga różnica w to wiązka silnika tu najlepiej jakbyś miał schematy w ręku, albo podmienił całą instalacje.

: 28 lis 2006, o 09:31
autor: WARY
jak bede kupowal to od razu z kompjuterem i cala oryginalna wiazka od silnika, a skrzynie chce dac f13... ja by to wygladalo ? bo te ecoteci siedzialy w vectrach, tigrach i corsach ( mysle ze nie pominalem zadnego autka :P) takze wziecie oryginalnego komputera i wiazki od danego silnika (x16xe) nie bedzie stwarzalo problemow w mojej corsi ??

pozdro
WARY

: 28 lis 2006, o 10:22
autor: !markos
tylko uwazaj, zebys niechcacy nie kupil xel'a :lol:

: 28 lis 2006, o 16:00
autor: WARY
dzieki za ostrzezenie master :D

ps. zapomnialem zapytac... w takim razie moze byc kazdy silnik, np do astry, badz tigry, ale pomijajac vectrowsci x16xel? dobrze mysle ?

pozdro
WARY

: 28 lis 2006, o 16:54
autor: Marcin99
WARY pisze:ps. zapomnialem zapytac... w takim razie moze byc kazdy silnik, np do astry, badz tigry, ale pomijajac vectrowsci x16xel? dobrze mysle ?
Tylko corsa b GSI i tigra miały silniki c16xe/x16xe. W pozostałych modelach był x16xel (czyli astra również).