wał z c16nz do c12nz??

Wszystkie informacje o silnikach benzynowych i diesla montowanych w Corsie A.
ODPOWIEDZ
PETERS
Swój
Posty: 571
Rejestracja: 23 lis 2004, o 20:59
Lokalizacja: Sanok
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

wał z c16nz do c12nz??

Post autor: PETERS »

Tak sobie siędzę, czytam instrukcję, przegladam dane i doszedłem do ciekawych wniosków (czysto teoretycznych) :

1.2 średnica cylindra 72mm skok tłoka 73,4mm
1.4 średnica cylindra 77,6mm skok tłoka 73,4mm
1.6 średnica cylindra 79mm skok tłoka 81,5mm

z 1.2 standardowo mamy 1195 cm3
z 1.4 standardowo mamy 1388 cm3


a 1.2 z wałem z 1.6 jest 1327cm3 czyli za mało o jakieś 15ml na cylinder od takiej pojemności jak ma być w 1.4 - to już chyba jest różnica do przełknięcia. Tylko jakie konsekwencje ma założenie wału o innym skoku - domyślam się, że różnica będzie odczuwalna w wykręcaniu na obroty, tylko na lepsze czy gorsze??
Corsa A 1.2i 93r.

Obrazek
Awatar użytkownika
Marcin99
Nowy
Posty: 485
Rejestracja: 22 gru 2003, o 20:41
Lokalizacja: okolice Krakowa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: wał z c16nz do c12nz??

Post autor: Marcin99 »

PETERS pisze:Tak sobie siędzę, czytam instrukcję, przegladam dane i doszedłem do ciekawych wniosków (czysto teoretycznych) :

1.2 średnica cylindra 72mm skok tłoka 73,4mm
1.4 średnica cylindra 77,6mm skok tłoka 73,4mm
1.6 średnica cylindra 79mm skok tłoka 81,5mm

z 1.2 standardowo mamy 1195 cm3
z 1.4 standardowo mamy 1388 cm3


a 1.2 z wałem z 1.6 jest 1327cm3 czyli za mało o jakieś 15ml na cylinder od takiej pojemności jak ma być w 1.4 - to już chyba jest różnica do przełknięcia. Tylko jakie konsekwencje ma założenie wału o innym skoku - domyślam się, że różnica będzie odczuwalna w wykręcaniu na obroty, tylko na lepsze czy gorsze??
To ja sobie dzisiaj użyje - szukaj-ka się kłania :P
Rozkminialiśmy ten pomysł już kiedyś przy 1.4 (i pisałem o tym -> wątek w archiwum - modyfikacje silnika 8v i 16v Adamaxxl) pojemność byłaby 1550cm3 i wyższy stopień sprężania. Nawet sprawdziliśmy to praktycznie i jest kupa z tego powodu, że inna jest wysokość tłoka. Korby i rozmiary czopów są takie same ale przy mniejszym skoku masz wyższy tłok, który za wysoko wychodzi poza blok. Ale czemu ograniczać się do samego wału - rozwiercić na 1.6 i cieszyć się max możliwościami (rozwiert 1.4 na 1.6 to koszt ok 100-120zł nie wiem jak z 1.2 bo więcej trzeba zebrać). Tłoki od c16nz jest sorsunkowo nietrudno nabyć w dobrym stanie. Gdyby ktoś potrzebował mogę tanio oddać komplet tłoków do c1se (wyższy stopień sprężania) ale trzeba je pomierzyć bo są lekko przytarte - nie jeden fachowiec mi mówił, że przesadzam i żebym je zakładał ale wolałem nowe :oko:
Aha mogę tanio odsprzedać wał do szlifu (z kołem zamachowym od tego silnika) - na pierwszy niedomiar się łapie. Prawdopodobnie znalazłby się jeszcze jeden, który powinien być w lepszej kondycji ale moje zdanie jest takie, że wkładanie używanego wału bez szlifu to poroniony pomysł - chyba że z silnika o przebiegu max 100tys km. Nawet wał po przebiegu 200tys km będzie już miał ślady zużycia a po następnych 100tys będzie się już domagał szlifowania.
Podsumowując:
- rozwiercić,
- tłoki i wał używki z nowymi panewkami i pierścieniami z wyważeniem wszystkiego,
- nie robić tego na pałe bo później się będzie żałować,
Koszt za części i szlify powinien się zamknąć w kwocie 500-600zł bez problemu. Do tego mechanik ale najlepiej wszystko samemu zrobić - to jest proste :oko:.
PETERS
Swój
Posty: 571
Rejestracja: 23 lis 2004, o 20:59
Lokalizacja: Sanok
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Post autor: PETERS »

100-200zł powiadasz... myślałem, że drożej to wychodzi... w sumie w podobnej cenie kupiłbym blok z 1.6, ale trzeba by go było szlifować i na jedno by wyszło.
Corsa A 1.2i 93r.

Obrazek
Awatar użytkownika
Marcin99
Nowy
Posty: 485
Rejestracja: 22 gru 2003, o 20:41
Lokalizacja: okolice Krakowa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Post autor: Marcin99 »

PETERS pisze:100-200zł powiadasz... myślałem, że drożej to wychodzi... w sumie w podobnej cenie kupiłbym blok z 1.6, ale trzeba by go było szlifować i na jedno by wyszło.
Kupić blok do 1.6 to nawet większe koszty bo zrobienie szlifu to konieczność zakupu tłoków nadwymiarowych a raczej używek nie kupisz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”