Tak sobie siędzę, czytam instrukcję, przegladam dane i doszedłem do ciekawych wniosków (czysto teoretycznych) :
1.2 średnica cylindra 72mm skok tłoka 73,4mm
1.4 średnica cylindra 77,6mm skok tłoka 73,4mm
1.6 średnica cylindra 79mm skok tłoka 81,5mm
z 1.2 standardowo mamy 1195 cm3
z 1.4 standardowo mamy 1388 cm3
a 1.2 z wałem z 1.6 jest 1327cm3 czyli za mało o jakieś 15ml na cylinder od takiej pojemności jak ma być w 1.4 - to już chyba jest różnica do przełknięcia. Tylko jakie konsekwencje ma założenie wału o innym skoku - domyślam się, że różnica będzie odczuwalna w wykręcaniu na obroty, tylko na lepsze czy gorsze??
wał z c16nz do c12nz??
- Marcin99
- Nowy
- Posty: 485
- Rejestracja: 22 gru 2003, o 20:41
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: wał z c16nz do c12nz??
To ja sobie dzisiaj użyje - szukaj-ka się kłaniaPETERS pisze:Tak sobie siędzę, czytam instrukcję, przegladam dane i doszedłem do ciekawych wniosków (czysto teoretycznych) :
1.2 średnica cylindra 72mm skok tłoka 73,4mm
1.4 średnica cylindra 77,6mm skok tłoka 73,4mm
1.6 średnica cylindra 79mm skok tłoka 81,5mm
z 1.2 standardowo mamy 1195 cm3
z 1.4 standardowo mamy 1388 cm3
a 1.2 z wałem z 1.6 jest 1327cm3 czyli za mało o jakieś 15ml na cylinder od takiej pojemności jak ma być w 1.4 - to już chyba jest różnica do przełknięcia. Tylko jakie konsekwencje ma założenie wału o innym skoku - domyślam się, że różnica będzie odczuwalna w wykręcaniu na obroty, tylko na lepsze czy gorsze??
![Tongue :P](./images/smilies/tongue2.gif)
Rozkminialiśmy ten pomysł już kiedyś przy 1.4 (i pisałem o tym -> wątek w archiwum - modyfikacje silnika 8v i 16v Adamaxxl) pojemność byłaby 1550cm3 i wyższy stopień sprężania. Nawet sprawdziliśmy to praktycznie i jest kupa z tego powodu, że inna jest wysokość tłoka. Korby i rozmiary czopów są takie same ale przy mniejszym skoku masz wyższy tłok, który za wysoko wychodzi poza blok. Ale czemu ograniczać się do samego wału - rozwiercić na 1.6 i cieszyć się max możliwościami (rozwiert 1.4 na 1.6 to koszt ok 100-120zł nie wiem jak z 1.2 bo więcej trzeba zebrać). Tłoki od c16nz jest sorsunkowo nietrudno nabyć w dobrym stanie. Gdyby ktoś potrzebował mogę tanio oddać komplet tłoków do c1se (wyższy stopień sprężania) ale trzeba je pomierzyć bo są lekko przytarte - nie jeden fachowiec mi mówił, że przesadzam i żebym je zakładał ale wolałem nowe
![Wink :oko:](./images/smilies/wink.gif)
Aha mogę tanio odsprzedać wał do szlifu (z kołem zamachowym od tego silnika) - na pierwszy niedomiar się łapie. Prawdopodobnie znalazłby się jeszcze jeden, który powinien być w lepszej kondycji ale moje zdanie jest takie, że wkładanie używanego wału bez szlifu to poroniony pomysł - chyba że z silnika o przebiegu max 100tys km. Nawet wał po przebiegu 200tys km będzie już miał ślady zużycia a po następnych 100tys będzie się już domagał szlifowania.
Podsumowując:
- rozwiercić,
- tłoki i wał używki z nowymi panewkami i pierścieniami z wyważeniem wszystkiego,
- nie robić tego na pałe bo później się będzie żałować,
Koszt za części i szlify powinien się zamknąć w kwocie 500-600zł bez problemu. Do tego mechanik ale najlepiej wszystko samemu zrobić - to jest proste
![Wink :oko:](./images/smilies/wink.gif)
- Marcin99
- Nowy
- Posty: 485
- Rejestracja: 22 gru 2003, o 20:41
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Kupić blok do 1.6 to nawet większe koszty bo zrobienie szlifu to konieczność zakupu tłoków nadwymiarowych a raczej używek nie kupisz.PETERS pisze:100-200zł powiadasz... myślałem, że drożej to wychodzi... w sumie w podobnej cenie kupiłbym blok z 1.6, ale trzeba by go było szlifować i na jedno by wyszło.