Rozrzad how to.. [by Qomo]

Zablokowany
Awatar użytkownika
Staneq
Post Mistrz
Posty: 2460
Rejestracja: 8 lis 2004, o 17:40
Imię: Michał
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Rozrzad how to.. [by Qomo]

Post autor: Staneq »

Autorem tekstu jest Qomo:

czesto pojawiaja sie na forum pytania odnosnie rozrzadu wiec uporzadkujmy czesc informacji


jak wiekszosc wie rozrzad to mechanizm koordynujacy odpowiednie oddzialywanie na siebie walka rozrzadu oraz walu korbowego. W oplach w wiekszosci wypadkow pracuje takz pompa wody. Ogolnie przyjetym zalozeniem(serwisowym - choc sa wyjatki) rozrzad wymieniamy co 60tys km(mowa o rozrzadzie z paskiem) - i przy kazdej wymianie powinno sie wymienic pasek, rolke(w 8V oplach oznacznie rolki wedlug SKF-a to SKF VKM 15121) oraz co dwie wymiany pompe wody(choc jesli pompa szumi to czasamiu trzeba czesciej - oraz dodaktowo plyn do chlodnicy)

oto schemat rozrzadu dla silnika opla 8V(mozna smialo odniesc do c12nz, c14nz(se), c16nz(se) oraz do nowszych odmian tych silnkow czyli sz - te silniki sa bezkolizyjne choc nie daje 100% gwarancji zeby nie bylo na mnie)

Obrazek

sama wymiana jest dosc prosta. Zaczynamy od zdjecia paska z alternatora i kol pasowego - potem odkrecamy to kolo i zabieramy sie odudowe i widzimy to co na zdjeciu powyzej. Odkrecamy napinacz i zdejmuejemy pasek - jesli wymieniamy pompe to teraz jest czas na nia - jest przykrecona na 3 srubki ampulowe - koniecznie wymieniamy z nowym origiem). Teraz zakladamy nowy napinacz - wczesniej go blokujemy wkladajac srubke lub cokolwiek cienkiego w dwie dziurki(trzeba tak ustawic napinacz zeby sie zeszly) - i czas na najwazniejsze czyli ustawienie kol - robimy to wedlug oznaczen:

kolo rozrzadu:

Obrazek

a pod pokrywa zaworow powinnismy miec cos takiego(teraz mamy pewnosc ze zawory sa schowane czyli obydwa zamkniete - krzywki sa w taie pozycji ze nie naciskaja na popychacze)

Obrazek

teraz kolej na dol:

ktory ma wygladac tak:

Obrazek
NALEZY sprawdzic czy pierwszy tlok jest w gorze - wykrecamy swiece i wladamy cos cienkiego - jesli sie zaprze to gites jesli nie trzeba obrocic walem az dojdzie tlok do gory a znaki beda sie schodzic znak w znak.

Zakladamy pasek - zwalniamy napinacz - sprawdzamy czy znaki nadal sie zgadzaja i mozna skladac dalej. Jesli byla wymieniana pompa moze byc konieczne lekkie nia porusznei wcelu dodadkowego napiecia paska. Pasek powinien byc dosc mocno napiety - ktos tu musi pomoc i sprecyzowac bo ja roie to na oko i jesli ktos konkretnie wie jak go napiac to prosze dodac to w topicu.

Mam nadzieje ze manual bedzie pomocny.

PS: podziekowania dla c12nz ktory posluzyl jako fotomodel :grin:
Było c14se
Zablokowany

Wróć do „Silnik i Napęd”