Rozrzad how to.. [by Qomo]
: 11 lut 2008, o 17:52
Autorem tekstu jest Qomo:
czesto pojawiaja sie na forum pytania odnosnie rozrzadu wiec uporzadkujmy czesc informacji
jak wiekszosc wie rozrzad to mechanizm koordynujacy odpowiednie oddzialywanie na siebie walka rozrzadu oraz walu korbowego. W oplach w wiekszosci wypadkow pracuje takz pompa wody. Ogolnie przyjetym zalozeniem(serwisowym - choc sa wyjatki) rozrzad wymieniamy co 60tys km(mowa o rozrzadzie z paskiem) - i przy kazdej wymianie powinno sie wymienic pasek, rolke(w 8V oplach oznacznie rolki wedlug SKF-a to SKF VKM 15121) oraz co dwie wymiany pompe wody(choc jesli pompa szumi to czasamiu trzeba czesciej - oraz dodaktowo plyn do chlodnicy)
oto schemat rozrzadu dla silnika opla 8V(mozna smialo odniesc do c12nz, c14nz(se), c16nz(se) oraz do nowszych odmian tych silnkow czyli sz - te silniki sa bezkolizyjne choc nie daje 100% gwarancji zeby nie bylo na mnie)
sama wymiana jest dosc prosta. Zaczynamy od zdjecia paska z alternatora i kol pasowego - potem odkrecamy to kolo i zabieramy sie odudowe i widzimy to co na zdjeciu powyzej. Odkrecamy napinacz i zdejmuejemy pasek - jesli wymieniamy pompe to teraz jest czas na nia - jest przykrecona na 3 srubki ampulowe - koniecznie wymieniamy z nowym origiem). Teraz zakladamy nowy napinacz - wczesniej go blokujemy wkladajac srubke lub cokolwiek cienkiego w dwie dziurki(trzeba tak ustawic napinacz zeby sie zeszly) - i czas na najwazniejsze czyli ustawienie kol - robimy to wedlug oznaczen:
kolo rozrzadu:
a pod pokrywa zaworow powinnismy miec cos takiego(teraz mamy pewnosc ze zawory sa schowane czyli obydwa zamkniete - krzywki sa w taie pozycji ze nie naciskaja na popychacze)
teraz kolej na dol:
ktory ma wygladac tak:
NALEZY sprawdzic czy pierwszy tlok jest w gorze - wykrecamy swiece i wladamy cos cienkiego - jesli sie zaprze to gites jesli nie trzeba obrocic walem az dojdzie tlok do gory a znaki beda sie schodzic znak w znak.
Zakladamy pasek - zwalniamy napinacz - sprawdzamy czy znaki nadal sie zgadzaja i mozna skladac dalej. Jesli byla wymieniana pompa moze byc konieczne lekkie nia porusznei wcelu dodadkowego napiecia paska. Pasek powinien byc dosc mocno napiety - ktos tu musi pomoc i sprecyzowac bo ja roie to na oko i jesli ktos konkretnie wie jak go napiac to prosze dodac to w topicu.
Mam nadzieje ze manual bedzie pomocny.
PS: podziekowania dla c12nz ktory posluzyl jako fotomodel
czesto pojawiaja sie na forum pytania odnosnie rozrzadu wiec uporzadkujmy czesc informacji
jak wiekszosc wie rozrzad to mechanizm koordynujacy odpowiednie oddzialywanie na siebie walka rozrzadu oraz walu korbowego. W oplach w wiekszosci wypadkow pracuje takz pompa wody. Ogolnie przyjetym zalozeniem(serwisowym - choc sa wyjatki) rozrzad wymieniamy co 60tys km(mowa o rozrzadzie z paskiem) - i przy kazdej wymianie powinno sie wymienic pasek, rolke(w 8V oplach oznacznie rolki wedlug SKF-a to SKF VKM 15121) oraz co dwie wymiany pompe wody(choc jesli pompa szumi to czasamiu trzeba czesciej - oraz dodaktowo plyn do chlodnicy)
oto schemat rozrzadu dla silnika opla 8V(mozna smialo odniesc do c12nz, c14nz(se), c16nz(se) oraz do nowszych odmian tych silnkow czyli sz - te silniki sa bezkolizyjne choc nie daje 100% gwarancji zeby nie bylo na mnie)
sama wymiana jest dosc prosta. Zaczynamy od zdjecia paska z alternatora i kol pasowego - potem odkrecamy to kolo i zabieramy sie odudowe i widzimy to co na zdjeciu powyzej. Odkrecamy napinacz i zdejmuejemy pasek - jesli wymieniamy pompe to teraz jest czas na nia - jest przykrecona na 3 srubki ampulowe - koniecznie wymieniamy z nowym origiem). Teraz zakladamy nowy napinacz - wczesniej go blokujemy wkladajac srubke lub cokolwiek cienkiego w dwie dziurki(trzeba tak ustawic napinacz zeby sie zeszly) - i czas na najwazniejsze czyli ustawienie kol - robimy to wedlug oznaczen:
kolo rozrzadu:
a pod pokrywa zaworow powinnismy miec cos takiego(teraz mamy pewnosc ze zawory sa schowane czyli obydwa zamkniete - krzywki sa w taie pozycji ze nie naciskaja na popychacze)
teraz kolej na dol:
ktory ma wygladac tak:
NALEZY sprawdzic czy pierwszy tlok jest w gorze - wykrecamy swiece i wladamy cos cienkiego - jesli sie zaprze to gites jesli nie trzeba obrocic walem az dojdzie tlok do gory a znaki beda sie schodzic znak w znak.
Zakladamy pasek - zwalniamy napinacz - sprawdzamy czy znaki nadal sie zgadzaja i mozna skladac dalej. Jesli byla wymieniana pompa moze byc konieczne lekkie nia porusznei wcelu dodadkowego napiecia paska. Pasek powinien byc dosc mocno napiety - ktos tu musi pomoc i sprecyzowac bo ja roie to na oko i jesli ktos konkretnie wie jak go napiac to prosze dodac to w topicu.
Mam nadzieje ze manual bedzie pomocny.
PS: podziekowania dla c12nz ktory posluzyl jako fotomodel