Kasowanie luzu na wybieraku
- ja37
- Support Team
- Posty: 2084
- Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
- Imię: Grzesiek
- Model auta: Astra H GTC
- Silnik: Z20LEH
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował;: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 26 razy
Kasowanie luzu na wybieraku
Na początek bolec wybieraka.
Jako, że oryginalne bolce u mnie wystarczają na pół roku :wesoly: , postanowiłem wymyślić inny sposób.
Niektórzy zakładają po prostu śrubę M6.
Ale wtedy jednak tam też jest luz.
Wymysliłem, że zrobię sobie śrubę M8 z gwintem M6 :wesoly:
Końcówkę śruby objechałem na szlifierce i nagwintowałem.
Nakrętka musi być oczywiście samokontrująca.
Teraz kilka rad, co wymieniać, jak sa jeszcze luzy.
Pierwszą przeważnie do wymiany rzeczą jest bolec na wybieraku (19)
Jeśli nie pomaga, trzeba zakupić zestaw naprawczy, czyli części 9, 10, 11, 12, 13 całość w ASO kosztuje 65zł.
Dobrze jest też zakupić łącznik (15), koszt około 35zł.
Jeśli po wymianie tych rzeczy nie jesteśmy usatysfakcjonowani, trzeba się zabrać za część przy lewarku.
Ja dziś postawiłem na gumę (7) która jest na kulce dźwigni, nie powiem, jest mniejszy luz na gałce :wesoly:
Można ty wymienić jeszcze części 9, 11, 12, 16, 17 i biegi powinny być jak w nówce :wesoly:
Pokażę pokrótce proces wymiany gumy:
Należy zdjąć mieszek, po prostu złapać tam, gdzie ja, tylko z obu stron i pociągnąć do góry
Teraz ukazuje nam się bardzo brudna komora ( to właśnie starta guma ze smarem) :mrgreen:
Od razu zaznaczyłem kołek z zabezpieczeniem, który musimy wyjąć.
Palcami odpiąć go z drążka i wyjąć
Teraz możemy wyjąć drążek, zaznaczona guma do wymiany i nowa, dziś zapłaciłem w ASO 16,50
Śrubokręcik i guma jest nasza
Oczyścić rowek, założyć nową gumę Oczyścić drążek ze starego smaru, posmarować nowym (może być pewnie każdy, ja użyłem ŁT 43)
Montaż w kolejności odwrotnej i już mamy sprawne biegi :wesoly:
Całość z fotkami zajęła mi jakieś 10 minut :wesoly:
Może dodam sposób regulacji biegów.
Wykorzystam fotkę Darka, chyba mnie nie zabije :wesoly:
Żółta strzałka pokazuje zaślepkę, którą trzeba wyjąć.
Szykujemy sobie kołeczek, wiertło, coś, co ma 4,5-5mm średnicy.
Ustawiamy lewarek na luzie , wkładamy kołeczek w miejsce zaślepki, przekręcamy lekko wybierak w prawo, aż kołeczek nam 'wskoczy" w blokadę.
Teraz luzujemy śrubę łączącą mechanizm "pająka" wybieraka z dźwignią zmiany biegów (klucz 13mm), dostępna jest od spodu auta.
Teraz by się przydał jeszcze ktoś, kto nam przytrzyma drążek.....za browara pewnie ktoś się skusi :wesoly:
Ustawiamy drążek w pozycji "luz", w linii biegów 1 i 2, czyli ma dotykać lewej strony obudowy mechanizmu.
Teraz nurkujemy pod auto i dokręcamy śrubę.
Kołeczek out, założyć zaślepkę i mamy ustawione biegi.
Nie zapominajcie o zaślepce, ja zapomniałem i ponad litr oleju zgubiłem
Są skrzynie w których na zaślepce jest sprężynka, tych się nie wyjmuje, to jest gotowa blokada skrzyni, to się wciska.
Przy historiach z "zaciętym" biegiem, "zniknieciem" kilku biegów trzeba poluzować połączenie drążka z samolotem w pierwszej kolejności.
Jako, że oryginalne bolce u mnie wystarczają na pół roku :wesoly: , postanowiłem wymyślić inny sposób.
Niektórzy zakładają po prostu śrubę M6.
Ale wtedy jednak tam też jest luz.
Wymysliłem, że zrobię sobie śrubę M8 z gwintem M6 :wesoly:
Końcówkę śruby objechałem na szlifierce i nagwintowałem.
Nakrętka musi być oczywiście samokontrująca.
Teraz kilka rad, co wymieniać, jak sa jeszcze luzy.
Pierwszą przeważnie do wymiany rzeczą jest bolec na wybieraku (19)
Jeśli nie pomaga, trzeba zakupić zestaw naprawczy, czyli części 9, 10, 11, 12, 13 całość w ASO kosztuje 65zł.
Dobrze jest też zakupić łącznik (15), koszt około 35zł.
Jeśli po wymianie tych rzeczy nie jesteśmy usatysfakcjonowani, trzeba się zabrać za część przy lewarku.
Ja dziś postawiłem na gumę (7) która jest na kulce dźwigni, nie powiem, jest mniejszy luz na gałce :wesoly:
Można ty wymienić jeszcze części 9, 11, 12, 16, 17 i biegi powinny być jak w nówce :wesoly:
Pokażę pokrótce proces wymiany gumy:
Należy zdjąć mieszek, po prostu złapać tam, gdzie ja, tylko z obu stron i pociągnąć do góry
Teraz ukazuje nam się bardzo brudna komora ( to właśnie starta guma ze smarem) :mrgreen:
Od razu zaznaczyłem kołek z zabezpieczeniem, który musimy wyjąć.
Palcami odpiąć go z drążka i wyjąć
Teraz możemy wyjąć drążek, zaznaczona guma do wymiany i nowa, dziś zapłaciłem w ASO 16,50
Śrubokręcik i guma jest nasza
Oczyścić rowek, założyć nową gumę Oczyścić drążek ze starego smaru, posmarować nowym (może być pewnie każdy, ja użyłem ŁT 43)
Montaż w kolejności odwrotnej i już mamy sprawne biegi :wesoly:
Całość z fotkami zajęła mi jakieś 10 minut :wesoly:
Może dodam sposób regulacji biegów.
Wykorzystam fotkę Darka, chyba mnie nie zabije :wesoly:
Żółta strzałka pokazuje zaślepkę, którą trzeba wyjąć.
Szykujemy sobie kołeczek, wiertło, coś, co ma 4,5-5mm średnicy.
Ustawiamy lewarek na luzie , wkładamy kołeczek w miejsce zaślepki, przekręcamy lekko wybierak w prawo, aż kołeczek nam 'wskoczy" w blokadę.
Teraz luzujemy śrubę łączącą mechanizm "pająka" wybieraka z dźwignią zmiany biegów (klucz 13mm), dostępna jest od spodu auta.
Teraz by się przydał jeszcze ktoś, kto nam przytrzyma drążek.....za browara pewnie ktoś się skusi :wesoly:
Ustawiamy drążek w pozycji "luz", w linii biegów 1 i 2, czyli ma dotykać lewej strony obudowy mechanizmu.
Teraz nurkujemy pod auto i dokręcamy śrubę.
Kołeczek out, założyć zaślepkę i mamy ustawione biegi.
Nie zapominajcie o zaślepce, ja zapomniałem i ponad litr oleju zgubiłem
Są skrzynie w których na zaślepce jest sprężynka, tych się nie wyjmuje, to jest gotowa blokada skrzyni, to się wciska.
Przy historiach z "zaciętym" biegiem, "zniknieciem" kilku biegów trzeba poluzować połączenie drążka z samolotem w pierwszej kolejności.
-
- Świeżak
- Posty: 50
- Rejestracja: 13 mar 2008, o 02:39
- Lokalizacja: Wawa
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: biegowe sprawy
A ja do manualna kolegi ja37 dodam ze swojej strony że nie potrzebujemy drugiej osoby która trzymała by drążek zmiany biegów. Sprawa polega na tym że w obudowie lewarka po oby jej stronach w położeniu neutralnym znajdują sie otwory (zaznaczyłem je na niebiesko), natomiast w obudowie lewarka znajduje sie po jego lewej stronie otwór (zaznaczony na czerwono) . Zgrywamy otwór z lewej strony obudowy oraz otwór w lewarku, w to miejsce celem zablokowania położenia lewarka od góry wkładamy pręt, ( 7-8mm) śrubokręt lub inne podobne. Dzięki temu mamy zablokowany lewarek. Wszystko pozostałe jak pisał kolega i to samemu
rysunek:
rysunek:
-
- Bez listowiec ;-)
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 maja 2011, o 21:17
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
a ten bolec nr.17 to jak wyciągnąć?ma jakieś zabezpieczenie od dołu?bo ja muszę wymienić elementy 11,12,13
- mr_luke
- Nowy
- Posty: 447
- Rejestracja: 29 lip 2010, o 01:13
- Imię: Łukasz
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował;: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
Ten bolec po prostu ciągnie się do góry ale zazwyczaj (praktycznie zawsze) ten bydlak jest tak zapieczony, że nie idzie go ruszyć U mnie nie obyło się bez odkręcenia łapy mocującej mechanizm róznicowy. Jak odkręcisz łapę to wyjmujesz ją razem z pająkiem tylko musisz wcześniej wszystko porozpinać i najlepiej podeprzeć silnik podnośnikiem bo może być nie wesoło potem. Jak już wymieniasz 11, 12, 13 to wymień też od razu 9, 10, 15 i 19. Całość wyniesie Ci ok 100zl ale będziesz miał spokój i biegi działające praktycznie jak w nówce
Corsa - sold
-
- Bez listowiec ;-)
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 maja 2011, o 21:17
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
o kurna spróbuje go ciągnąć do góry,a pytam bo chciałbym wymienic te plastiki pod nim bez wyciagania pajaka z auta bo troche cykam sie pózniejszej regulacji biegów!!
- mr_luke
- Nowy
- Posty: 447
- Rejestracja: 29 lip 2010, o 01:13
- Imię: Łukasz
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował;: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
Żeby je wymienić niestety musisz wyjąć pająk z samochodu bo minimum jakie musisz to wyjąć go z mocowania czyli z łapy a jeśli już to zrobisz to i tak trzeba wszystko porozpinać. Bez tego nie wymienisz tych plasticzków a regulacja jest poprostu dziecinnie prosta Jak wyżej napisane masz dwa otwory jeden wewnątrz a drugi w wybieraku. Są bardzo wyczuwalne więc nie da się ich ominąć ani pomylić.
Co do samego wyjmowania, niestety nie ma tam jak podejść od spodu aby go wybić więc jeśli nie puści od góry to czeka Cię zdejmowanie łapy i nawet cierpliwość tu nie pomaga (ja byłem bardzo bardz ocierpliwy)
Co do samego wyjmowania, niestety nie ma tam jak podejść od spodu aby go wybić więc jeśli nie puści od góry to czeka Cię zdejmowanie łapy i nawet cierpliwość tu nie pomaga (ja byłem bardzo bardz ocierpliwy)
Corsa - sold
- ja37
- Support Team
- Posty: 2084
- Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
- Imię: Grzesiek
- Model auta: Astra H GTC
- Silnik: Z20LEH
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował;: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 26 razy
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
Nic się nie bój, w corsie łapa jest stalowa i bolec wychodzi ładnie, gorzej jest w astrach, czy kadettach, gdzie łapa jest alu i tam to dopiero się zapieka.
- mr_luke
- Nowy
- Posty: 447
- Rejestracja: 29 lip 2010, o 01:13
- Imię: Łukasz
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował;: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
No ja nie miałem tego szczęścia ale u mnie pająk nie był ogarniany od 94 pewnie bo był tak masakrycznie zardzewiały i zapieczony, że musiałem całą łape odkręcić
OT: Witaj Grześku, dawno Cię tu nie było bardzo
OT: Witaj Grześku, dawno Cię tu nie było bardzo
Corsa - sold
-
- Bez listowiec ;-)
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 maja 2011, o 21:17
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
czyli jak uda mi się wyciągnąc bolec nr,17 do góry to bez rozpinania pająka ,i bez pózniejszej regulacji uda sie wymienic te plastiki pod nim !
- ja37
- Support Team
- Posty: 2084
- Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
- Imię: Grzesiek
- Model auta: Astra H GTC
- Silnik: Z20LEH
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował;: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 26 razy
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
To rozłącz jeszcze przy skrzynmi i po małych kłopotach powinno sie dać.
-
- Bez listowiec ;-)
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 maja 2011, o 21:17
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
czyli wyciągam bolec alu. chyba nr 19 i rozpinam łącznik nr 15 i szczypcami do góry dziada!!!
- ja37
- Support Team
- Posty: 2084
- Rejestracja: 2 lut 2007, o 01:12
- Imię: Grzesiek
- Model auta: Astra H GTC
- Silnik: Z20LEH
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował;: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 26 razy
Re: Kasowanie luzu na wybieraku
Rozepnij 15.
Później 19.
Są 2 rodzaje, albo ma od dołu zawleczkę sprężystą, którą się zdejmuje, albo sie naciska sprężysty kawałek druta i wychodzi.
Teraz 17 i działaj.
Później 19.
Są 2 rodzaje, albo ma od dołu zawleczkę sprężystą, którą się zdejmuje, albo sie naciska sprężysty kawałek druta i wychodzi.
Teraz 17 i działaj.