Szarpie przy ruszaniu
- Hiv
- Weteran
- Posty: 1447
- Rejestracja: 17 mar 2004, o 12:51
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Szarpie przy ruszaniu
Mam dziwne spostrzeżenia...
Ostatnio nasiliło mi się szarpanie autka przy ruszaniu, albo zmianie na 2 przy skrzyżowaniu... Gdzieś wcześniej czytałem, że to może być wina którejś z częście sprzęgła. To możliwe, czy raczej szukać przyczyny gdzie indziej? A jeśli tak to która jego część będzie się nadawała do wymiany?
Ostatnio nasiliło mi się szarpanie autka przy ruszaniu, albo zmianie na 2 przy skrzyżowaniu... Gdzieś wcześniej czytałem, że to może być wina którejś z częście sprzęgła. To możliwe, czy raczej szukać przyczyny gdzie indziej? A jeśli tak to która jego część będzie się nadawała do wymiany?
Może znów corsa...
-
- Swój
- Posty: 796
- Rejestracja: 4 sty 2004, o 11:47
- Lokalizacja: krakow - kryspinow
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
no to mamy to samo hivie
teraz zrob tak: wrzuc 4ke i zdlaw na niej do 2krpm i zobacz czy nie poczujesz falowania autem tzn szarpanai - na 98% sprzeglo a konkretnie jego docisk. przyczyna zepsucia: ruszanie z piskami ja tak mam po 10kkm po zmianie psrzegla wiec zdolny jestem.... ehhe
mozesz jeszcze popatrzec na poduszke pod silnikiem ta centralnie pod nim.... mogles ja uwalic gdzies...
teraz zrob tak: wrzuc 4ke i zdlaw na niej do 2krpm i zobacz czy nie poczujesz falowania autem tzn szarpanai - na 98% sprzeglo a konkretnie jego docisk. przyczyna zepsucia: ruszanie z piskami ja tak mam po 10kkm po zmianie psrzegla wiec zdolny jestem.... ehhe
mozesz jeszcze popatrzec na poduszke pod silnikiem ta centralnie pod nim.... mogles ja uwalic gdzies...
-
- Swój
- Posty: 831
- Rejestracja: 26 paź 2002, o 16:20
- Lokalizacja: BYDGOSZCZ
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
to chyba jest nas trzechshreek pisze:no to mamy to samo hivie
teraz zrob tak: wrzuc 4ke i zdlaw na niej do 2krpm i zobacz czy nie poczujesz falowania autem tzn szarpanai - na 98% sprzeglo a konkretnie jego docisk. przyczyna zepsucia: ruszanie z piskami ja tak mam po 10kkm po zmianie psrzegla wiec zdolny jestem.... ehhe
mozesz jeszcze popatrzec na poduszke pod silnikiem ta centralnie pod nim.... mogles ja uwalic gdzies...
..::CTM#117::..
-
- Swój
- Posty: 796
- Rejestracja: 4 sty 2004, o 11:47
- Lokalizacja: krakow - kryspinow
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
pytalem sie kumpla mechanika: mowi ze sa dwie zasadnicze przyczyny, ktore sa u mnie na pewno: poduszka srodkowa pod silnikiem i wyrypane sprezyny w tarczy sprzeglowej!
takze juz wiemy co jest
przyczyna zepsucia: jak juz pisalem ostre zmiany biegow...
PS kumpel cos przebakiwal eeszcze na koniec ze moze byc skrzynia walnieta ale nie daje glowy za to...
takze juz wiemy co jest
przyczyna zepsucia: jak juz pisalem ostre zmiany biegow...
PS kumpel cos przebakiwal eeszcze na koniec ze moze byc skrzynia walnieta ale nie daje glowy za to...
-
- Swój
- Posty: 831
- Rejestracja: 26 paź 2002, o 16:20
- Lokalizacja: BYDGOSZCZ
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
A dowiedziales sie jak i czy sie da wymienic te spresynki??shreek pisze:pytalem sie kumpla mechanika: mowi ze sa dwie zasadnicze przyczyny, ktore sa u mnie na pewno: poduszka srodkowa pod silnikiem i wyrypane sprezyny w tarczy sprzeglowej!
takze juz wiemy co jest
przyczyna zepsucia: jak juz pisalem ostre zmiany biegow...
a tak przy okazji czy tez macie czasem problemy z wbijaniem biegow szczegulnie wsteczny ale i z innymi tez lipa bywa
..::CTM#117::..
-
- Swój
- Posty: 831
- Rejestracja: 26 paź 2002, o 16:20
- Lokalizacja: BYDGOSZCZ
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Zywcem skopiowalem z corsa.of.pl a autorem ponizszego tekstu jest Rozzobike
Problem zmiany biegów
Tak przedstawiają się możliwe rozwiązania z problematycznym włączaniem biegów -
I.
Po pierwsze musimy się jakoś wcisnąć pod auto i poluzować śrubę (nr 22 na schemacie) trzymająca obejmę (21) - jest tam sporo miejsca- mi wszedł klucz oczkowy rozmiar 13 z - śruba powinna puścić lekko - jak nie wiadomo - WD-40 Następnie demontujemy skórzany mieszek z lewarka ( wystarczy lekko ścisnąc z boków i z przodu i do góry) odsłoni się cały mechanizm - ja je posmarowałem smarem silikonowym. Po lewej stronie mechanizmu zobaczymy dziurki- jedną w plastiku wajchy, drugą w ściance bocznej mechanizmu. Przesuwamy lewarek zmiany biegów w lewo - do płaszczyzny biegu 1-2 , ( ale żadnego nie wrzucamy!!) teraz należy zblokować lewarek z całym mechanizmem - robimy to wkładając w dziurki np. wiertło...ale uprzedzam - może wpaść w czeluście mechanizmu - więc lepiej włożyć tam np. klucz imbusowy ( w kształcie litery L) - sam sprawdziłem Teraz zaglądamy pod maskę : przy mechanizmie włączania biegów (zdjęcie) mamy taki "grzybek" (czerwona strzałka) - należy jedną ręką chwycić cały system dzwigni i delikatnie ruszać , a drugą starać się wepchnąć grzybek w obudowę- (wchodzi ok. 1 cm) - wtedy zablokowany zostaje wybierak.
Teraz skoro wybierak w skrzyni i lewarek w kabinie są zablokowanie należy znowu wejść pod auto i skręcić na stałe obejmę - potem tylko wyjmujemy blokadę wajchy , wyciągamy grzybek i gotowe. Mi to pomogło i biegi chodzą lepiej , choć z wstecznym nadal trzeba delikatnie - lubi zgrzytnąć- całkowicie eliminuje to włączenie 2 biegu tuż przed wstecznym ...ale to tylko mój przypadek
II
Bardzo prawdopodobne że także z tym będziemy musieli pewną cześć wymienić- jest to klin aluminiowy będący łącznikiem wybieraka z mechanizmem prowadnic .oznaczony czarną strzałką na zdjęciu = część nr 18 na schemacie. - wg EPC 90523189 tj.7 58 915 - koszt w ASO najwyżej 10pln. Sama wymiana jest banalna. Tulejka jest małym klinem , na jednym końcu jest kołnierz (oby nie przeszła przez otwór na wylot) , na drugim sprężynująca zawleczka. Stary po prostu lekko ściskamy (od dołu - po przeciwnej stronie strzałki ) i ciągniemy w górę. Jak już to wyciągniemy - zobaczymy jakie to banalne - nowy wkłada się analogicznie. Cała operacja zajmuje nawet niewprawnemu mechanikowi około 1minuty.
Łączą te dwie czynność mamy porządnie wyregulowany mechanizm zmiany biegów i w przeważającej liczbie przypadków powinno to wystarczyć aby biegi wchodziły lekko i przyjemnie. Pomijam fakt jakiś problemów z synchronizatorami czy czymś podobnym...
Pozostaje jeszcze sprawa oleju przekładniowego- OPEL niby w całym zakresie eksploatacji nie zaleca jego wymiany, ale skoro na oryginalnym opakowaniu oleju który leje OPEL pisze aby co 2 lata wymieniać to ja chyba jestem za jego wymianą. Zaleca się olej klasy SAE80W , API GL-4 - podobno jest półsyntetykiem (informacja zaczerpnięta z ASO) można kupić w ASO koszt około 40pln/litr. Ja polecałbym MOBIL SHC lub CASTROL SMX-0 . Istnieje pewne ryzyko odnoście rozszczelnienia skrzyni, ale rzeczowo podchodząc nie ma tam takich ciśnień jak w silniku a ryzyko istnieje jedynie na simeringu do wału...ale wybór należy do was... Pojemność skrzyni ok. 2 litry.
Nie ponoszę odpowiedzialności za wszelkie nieprzewidziane okoliczności wynikające w wyżej przeprowadzonych procedur- ja u siebie w Corsie B 97r z przebiegiem 100kkm tak zrobiłem i poprawiło się. Silnik X14SZ , skrzynia FW13/5 WR.
Problem zmiany biegów
Tak przedstawiają się możliwe rozwiązania z problematycznym włączaniem biegów -
I.
Po pierwsze musimy się jakoś wcisnąć pod auto i poluzować śrubę (nr 22 na schemacie) trzymająca obejmę (21) - jest tam sporo miejsca- mi wszedł klucz oczkowy rozmiar 13 z - śruba powinna puścić lekko - jak nie wiadomo - WD-40 Następnie demontujemy skórzany mieszek z lewarka ( wystarczy lekko ścisnąc z boków i z przodu i do góry) odsłoni się cały mechanizm - ja je posmarowałem smarem silikonowym. Po lewej stronie mechanizmu zobaczymy dziurki- jedną w plastiku wajchy, drugą w ściance bocznej mechanizmu. Przesuwamy lewarek zmiany biegów w lewo - do płaszczyzny biegu 1-2 , ( ale żadnego nie wrzucamy!!) teraz należy zblokować lewarek z całym mechanizmem - robimy to wkładając w dziurki np. wiertło...ale uprzedzam - może wpaść w czeluście mechanizmu - więc lepiej włożyć tam np. klucz imbusowy ( w kształcie litery L) - sam sprawdziłem Teraz zaglądamy pod maskę : przy mechanizmie włączania biegów (zdjęcie) mamy taki "grzybek" (czerwona strzałka) - należy jedną ręką chwycić cały system dzwigni i delikatnie ruszać , a drugą starać się wepchnąć grzybek w obudowę- (wchodzi ok. 1 cm) - wtedy zablokowany zostaje wybierak.
Teraz skoro wybierak w skrzyni i lewarek w kabinie są zablokowanie należy znowu wejść pod auto i skręcić na stałe obejmę - potem tylko wyjmujemy blokadę wajchy , wyciągamy grzybek i gotowe. Mi to pomogło i biegi chodzą lepiej , choć z wstecznym nadal trzeba delikatnie - lubi zgrzytnąć- całkowicie eliminuje to włączenie 2 biegu tuż przed wstecznym ...ale to tylko mój przypadek
II
Bardzo prawdopodobne że także z tym będziemy musieli pewną cześć wymienić- jest to klin aluminiowy będący łącznikiem wybieraka z mechanizmem prowadnic .oznaczony czarną strzałką na zdjęciu = część nr 18 na schemacie. - wg EPC 90523189 tj.7 58 915 - koszt w ASO najwyżej 10pln. Sama wymiana jest banalna. Tulejka jest małym klinem , na jednym końcu jest kołnierz (oby nie przeszła przez otwór na wylot) , na drugim sprężynująca zawleczka. Stary po prostu lekko ściskamy (od dołu - po przeciwnej stronie strzałki ) i ciągniemy w górę. Jak już to wyciągniemy - zobaczymy jakie to banalne - nowy wkłada się analogicznie. Cała operacja zajmuje nawet niewprawnemu mechanikowi około 1minuty.
Łączą te dwie czynność mamy porządnie wyregulowany mechanizm zmiany biegów i w przeważającej liczbie przypadków powinno to wystarczyć aby biegi wchodziły lekko i przyjemnie. Pomijam fakt jakiś problemów z synchronizatorami czy czymś podobnym...
Pozostaje jeszcze sprawa oleju przekładniowego- OPEL niby w całym zakresie eksploatacji nie zaleca jego wymiany, ale skoro na oryginalnym opakowaniu oleju który leje OPEL pisze aby co 2 lata wymieniać to ja chyba jestem za jego wymianą. Zaleca się olej klasy SAE80W , API GL-4 - podobno jest półsyntetykiem (informacja zaczerpnięta z ASO) można kupić w ASO koszt około 40pln/litr. Ja polecałbym MOBIL SHC lub CASTROL SMX-0 . Istnieje pewne ryzyko odnoście rozszczelnienia skrzyni, ale rzeczowo podchodząc nie ma tam takich ciśnień jak w silniku a ryzyko istnieje jedynie na simeringu do wału...ale wybór należy do was... Pojemność skrzyni ok. 2 litry.
Nie ponoszę odpowiedzialności za wszelkie nieprzewidziane okoliczności wynikające w wyżej przeprowadzonych procedur- ja u siebie w Corsie B 97r z przebiegiem 100kkm tak zrobiłem i poprawiło się. Silnik X14SZ , skrzynia FW13/5 WR.
Ostatnio zmieniony 21 cze 2004, o 23:41 przez Budzio, łącznie zmieniany 1 raz.
..::CTM#117::..